Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor gravo » 07 feb 2017 21:43

Het is niet goed om wedergeboorte enerzijds en geloof en bekering anderzijds theologisch te ver uit elkaar te plaatsen (in tijd of orde).
Je zou zelfs kunnen verdedigen dat ze in feite samenvallen en als twee zijden van één munt altijd gelijk opgaan.
Wel is het van belang om de verschillende aspecten van beide begrippen te blijven zien:
Wedergeboorte duidt op het passieve element in het zalig worden. God heeft ons eerst liefgehad. Net als de natuurlijke geboorte worden we (passivum) geboren. Er is geen actief werkwoord voor geboren worden.
Geloof en bekering duiden op het actieve element in het zalig worden. De mens beweegt, hij kiest van harte en begint een nieuw leven. Hij gelooft en neemt de woorden van God gehoorzaam aan.
Hoe die innige verstrengeling feitelijk is, ja, daar zijn boeken over vol geschreven. Maar voor mij is elke eenzijdigheid daarin (als je blijft tamboereren op één van beide aspecten) altijd armer van inhoud, dan een evenwichtige theologische opstelling waarin beide bijbelse elementen recht wordt gedaan.

Ik weet wel dat de nadruk op het passieve element soms tot verkramping leidt, maar dat komt omdat mensen geneigd zijn om twee dingen door elkaar te gooien. Zij verwarren het feit dat we afhankelijk zijn van Gods liefde voor onze zaligheid met de gedachte dat we daarom maar moeilijk zalig zullen worden. Dat komt door de vaak onuitgesproken suggestie in sommige prediking dat er maar weinig mensen zalig zullen / kunnen worden.
Maar dat laatste is onbijbels. Er zullen veel mensen zalig worden.
Als dat zo is, dan is ook de passieve vorm van het heil (het wederom geboren worden) niet langer een bedreiging.
God zal er in voorzien.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Zouden we vaker het werk van satan kunnen herkennen?

Berichtdoor DeDwaler » 08 feb 2017 07:46

.

gravo schreef:"Hoe vaak heb ik u niet bijeen willen vergaderen, zoals een hen haar kuikens"


Ik zag hem kort even voorbij flitsen bij het scrollen en ik moet er toch even op reageren, want dat vers wordt zo vaak verkeerd geciteerd en gebruikt, want de Heere Jezus heeft het over Jeruzalem als hij haar verwoesting voorzegt:

"Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt wie naar u toe gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild!
Zie, uw huis wordt als een woestenij voor u achtergelaten.
Want Ik zeg u: U zult Mij van nu af aan niet zien, totdat u zegt: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere!
" (Mattheüs 23:37-39)


Johan100 schreef:Je kunt geloof en wedergeboorte niet loskoppelen. Wedergeboorte bestaat uit geloof, rechtvaardigmaking en heiliging wat in een kort ogenblik plaatsvindt.


Natuurlijk kun je dat wel loskoppelen. Er waren toch ook gelovigen toen de Heere Jezus nog niet verheerlijkt was en de Heilige Geest nog niet was gekomen?

"En meteen riep de vader van het kind onder tranen: Ik geloof, Heere! Kom mijn ongeloof te hulp." (Markus 9:24)

"Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben?
Simon Petrus antwoordde en zei: U bent de Christus, de Zoon van de levende God.
En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
" (Mattheüs 16:15-17)

"Simon Petrus dan antwoordde Hem: Heere, naar wie zullen wij heen gaan? U hebt woorden van eeuwig leven.
En wij hebben geloofd en erkend dat U de Christus bent, de Zoon van de levende God.
" (Johannes 6:68-69)

"Wie in Mij gelooft, zoals de Schrift zegt: Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.
En dit zei Hij over de Geest, Die zij die in Hem geloven, ontvangen zouden; want de Heilige Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.
" (Johannes 7:38-39)


Het valt echt niet altijd samen en er is ook geen wetmatigheid in. God doet het op Zijn schitterende onnavolgbare wijze om Hem moverende redenen bij iedereen op een unieke manier. De zaken die je noemt (wedergeboorte, geloof, rechtvaardigmaking en heiliging) zijn allemaal op zichzelf staande begrippen en gebeurtenissen.

"Maar toen de goedertierenheid van God, onze Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is,
maakte Hij ons zalig, niet op grond van de werken van rechtvaardigheid die wij gedaan hadden, maar vanwege Zijn barmhartigheid, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing door de Heilige Geest.
" (Titus 3:5)

"Het geloof van de mens wordt hem tot gerechtigheid gerekend" (Romeinen 4:3)

"Hij deed dit om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen nu in deze tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is én rechtvaardigt degene die uit het geloof in Jezus is." (Romeinen 3:26)

"Maar nu, van de zonde vrijgemaakt en aan God dienstbaar gemaakt, hebt u uw vrucht, die tot heiliging leidt, met als einde eeuwig leven." (Romeinen 6:22)

"Omdat wij dan deze beloften hebben, geliefden, laten wij onszelf reinigen van alle bezoedeling van vlees en geest, en de heiliging volbrengen in het vrezen van God." (2 Korinthe 7:1)

"Jaag de vrede na met allen, en de heiliging, zonder welke niemand de Heere zal zien." (Hebreeën 12:14)


Het zou fijn zijn als je onderbouwt met Bijbeltekst dat alles in een kort ogenblik moet plaatsvinden. We moeten het immers toch kunnen controleren. :wink:

.
.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron