elbert schreef:Nee, we hebben hier niet met overschrijffoutjes te maken en nee, Paulus verkondigt niet elders het tegendeel en nee, het gaat hier niet alleen over zijn vroegere leven. Hij verkondigt dat we in 2 realiteiten tegelijk leven: die van de zonde die tot het graf aan ons kleeft en die van het eeuwige leven. Hij verkondigt dat we zowel oud als nieuw zijn: de oude mens die het graf in gaat en de nieuwe mens die erdoorheen uit op zal staan.
Dat is mijns inziens de meest correcte uitleg van de bijbelse gegevens.
Dit is de context: 12 En ik dank Hem Die mij kracht gegeven heeft, namelijk Christus Jezus, onze Heere, dat Hij mij trouw geacht heeft, toen Hij mij een plaats gaf in de bediening,
13 mij, die vroeger een godslasteraar was, een vervolger en een verdrukker. Maar mij is barmhartigheid bewezen, omdat ik het in onwetendheid gedaan heb, in ongeloof.
14 De genade van onze Heere is echter zeer overvloedig geweest, met geloof en liefde, die er is in Christus Jezus.
15 Dit is een betrouwbaar woord en alle aanneming waard dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaars zalig te maken, van wie ik de voornaamste ben.
16 Maar daarom is mij barmhartigheid bewezen, opdat Jezus Christus in mij, de voornaamste van de zondaars, al Zijn geduld zou tonen, tot een voorbeeld voor hen die later in Hem zouden geloven tot het eeuwige leven.
17 De Koning nu der eeuwen, de onvergankelijke, de onzichtbare, de alleen wijze God, zij eer en heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen.
Je kunt alleen zeker weten dat het niet om een overschrijffout gaat als je het origineel hebt, en dat heb je niet.
Ik ben geen biblicistische letterknecht, en daarom ga ik voor de inhoud ipv in tegenstrijdigheden geloven vanwege een grammatica dingetje.
naamloos schreef:Oef ja, en dat geheel terecht. Zonde hebben (doen) is geheel wat anders dan zondaar zijn.
Zo kun je dom doen zonder dat je dom bent, maar iemand die dom is kan niet anders dan dom doen. (over het algemeen)
Iemand die niet dom is heeft een keuze, en tevens de mogelijkheid om die keuze door de kracht van de Geest ten uitvoer te brengen.
Niemand hier heeft beweerd dat gelovigen geen zonden meer hebben. Alleen horen die zonden niet bij zijn nieuwe identiteit.
elbert schreef:Dat is het in de Bijbel niet. Wie de zonde doet, is een slaaf van de zonde (Joh. 8:34) en dus een zondaar.
Uiteraard hoort de zonde niet bij een nieuwe identiteit, maar de zonde hoort nog wel bij de oude natuur van een mens en daarom ook bij het "ik".
Voor de goede orde: er is sprake van 2 "ik"-ken, dus daarom spreek ik over een twee-mens tot de oude mens geheel en al afgestorven is.
Paulus schrijft dat gelovigen met Christus gestorven en begraven zijn, en niet meer als slaaf van de zonden hoeven te leven.
De nieuwe identiteit (staat-positie) bestaat niet uit 2 ''ik-en'', die is geheel rein en vrij. Geen slaaf!
Daarom kan Paulus ook zeggen ''wat uit God geboren is zondigt niet''.
Die twee-mens komt pas aan bod als het over stand-praktijk gaat, en dat ervaren we we allemaal.
Maar niet wat je
doet bepaald wie je bent, dat is je
staat-positie. Wat je doet bepaald wél je stand.
naamloos schreef:Jezelf als zondaar beschouwen ontmoedigd, en op je zonden zien wekt de begeerte alleen maar op.
elbert schreef:Dat lijkt me een grote misvatting. Toen Petrus tegen Jezus zei: "Heere, ga weg van mij, want ik ben een zondig mens." (Luk. 5:8) ontkende Jezus niet dat hij een zondig mens was, maar Hij kon Petrus van toen aan juist beter in Zijn dienst gebruiken. Daarom zei Jezus tegen hem: "Wees niet bevreesd, van nu aan zult u mensen vangen.". Jezus heeft niet zoveel aan mensen die het zo goed getroffen hebben met zichzelf, ook niet met degenen die het zo goed getroffen hebben met hun nieuwe identiteit zonder Jezus. Jezus heeft alleen iets aan ons als we alles van Hem nodig hebben omdat we zelf niets hebben. Wie gezond zijn hebben immers geen dokter nodig, maar wie ziek zijn (Luk. 5:31).
Moet ik verder nog verwijzen naar de psalmen, waarin de dichters ook hun zonde aan God belijden en zichzelf ook als zondaar aan Zijn genade overgeven?
Je verwijzing naar Petrus bewijst niets. Dat Jezus iets
niet zei betekent niet automatisch dat hij het er mee eens was.
Jezus heeft ook gezegd: ''nog veel dingen heb ik u te zeggen, maar die kun je nu niet dragen''.
Paulus zegt dat we onszelf moeten rekenen als dood voor de zonde, en levend voor God in Christus Jezus, onze Heere.
Had hij het zo goed getroffen met zichzelf? Nee, we hebben het goed getroffen met Jezus die ons een nieuwe identiteit gegeven heeft.
En daar ben ik blij mee en dankbaar voor. Je kunt zo tussen de regels door wel iets onaardigs suggereren, maar wát en aan wie Jezus iets heeft zullen we maar aan hem zelf overlaten, oké?
Als jij je uit de naad werkt met bloed zweet en tranen zodat je je kinderen alles kan geven wat ze nodig hebben, en ze doen dan niets anders dan klagen dat ze niets zijn, hebben en kunnen, dan verdienen ze een draai om hun oren.
Ze kunnen beter blij dankiewel zeggen en aan de slag gaan met wat ze hebben ontvangen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)