Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor Teus » 26 nov 2016 17:14

Teus schreef:Er zijn 2 berichten onaangekondigd verwijderd, ik wil het volgende hierover kwijt.
In dit topic wordt gesproken over de positie van een mens die hij krijgt wanneer hij gered is.
God kijkt mee en satan kijkt mee.
Satan wordt gekieteld en God is teleurgesteld.
Zolang we satan blijven kietelen en hij zich manifesteert is er niets aan de hand.
Maar wanneer iemand zijn vreugde in God uitspreekt, zijn geloof uit, daar gaat dit topic tenslotte om, dan worden het bericht verwijderd.
Ik heb wel eens iets geschreven over de eindtijd. In de grote verdrukking moet je de keuze voor satan of voor God maken. Maak je de keuze voor God dan gaat je kop eraf, als je in dit topic de keuze voor God maakt gaat je bericht eraf.
naamloos schreef:Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij waren de berichten wel blijven staan als Chaya er niet als een soort van project in verwerkt was.

M.i. was dat niet zo maar er kan ook een regel of een stukje tekst weggehaald worden. Ik vindt het wel typerend, beide berichten. De intentie van de berichten werd niet gerespecteerd. Als de verwijderaar het iets deed had hij de moeite gedaan om een regeltje weg te halen, ik zou het zonde vinden om het bericht compleet weg te halen, het zei iets, maar ja, wie ben ik? En dan onaangekondigd, er kon ook om een aanpassing gevraagd worden toch?
Nee, rigoureus compleet weg.
naamloos schreef:Om nou te doen alsof het gaat om een keuze tussen satan en God lijkt me geheel onterecht, niet van toepassing.

Lijkt me zinvol om een topic te openen met als titel van b.v. "Herkennen we satan nog?" of zoiets.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor Speedy » 26 nov 2016 18:10

naamloos schreef:Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij waren de berichten wel blijven staan als Chaya er niet als een soort van project in verwerkt was.
Om nou te doen alsof het gaat om een keuze tussen satan en God lijkt me geheel onterecht, niet van toepassing.


Hier moest ik ook aandenken, ik denk dat je het goed verwoord.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor MoesTuin » 26 nov 2016 20:33

on topic oeps-smile

Chaya schreef:Heel veel mensen denken dat je na je bekering een rechtvaardige wordt. Maar dat staat nergens in de Bijbel. Ik ben een zondaar en ik blijf een zondaar. Ik ben een goddeloze en ik ben vlees.
benefietdiner schreef::shock: [-X :neeschudden: p:)q

Romeinen 5
1 Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;
2 Door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods. :jaknikken:

Welzalig hij, wiens zonden zijn vergeven,
die van de straf voor eeuwig is ontheven,
wiens wanbedrijf , waardoor hij was bevlekt,
voor ‘t heilig oog des HEEREN is bedekt.
d:)b


Amen, respect voor Teus ook voor de liefdevolle benadering en beantwoording richting onze zuster in zoekende staat.
Teus broeder wat een geloofs getuigenis en ook vanuit wat God je hebt laten zien vanuit je verleden en waarin je nu staat in Christus, o amen ja enkel het Kruis van Gogoltha!
Zeker zeker, kennis van je zonde is zo van belang en de diepte waar het je in brengt, waar je door gaat, maar als je al het foute keer op keer bij de Heere Jezus belijdt, bij Hem brengt en het daar ook in de zekerheid van geloof en vergeving daar mag laten omdat Hij er nooit meer op terugkomt.
En dan weet je niet wat je meemaakt, de ver overstijgende hoogte die je met Christus alleen gaat in vergeving voor wie in Hem geloven en door de Geest worden geleid.
Door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. (Gal 3) Allen die door de Geest geleid worden zijn kinderen van God. Zijn we kinderen, dan zijn we ook erfgenamen.(Rom a8) Wie Hem wel ontvingen en in Hem geloofden heeft Hij het voorrecht gegeven kinderen van God te worden.(Joh 1)
Hier is niets tussen te krijgen.
Er zijn mensen die zeggen: "de Heere is niets aan ons verplicht" maar dat klopt toch niet helemaal. God sloot een verbond " Ik zal u tot een God zijn, gij zult Mij tot een volk zijn" naar te lezen is in Psalm 81 Psalm 81 : 12
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig."

Dat is echt een belofte van God, een verbond, een eed, waarop de mens zich mag beroepen.
Geweldig is het om te mogen weten dat een mens die schuilt in Gods genade, Gods gunst genieten mag.
Genade is Gods gunst.
God is zo trouw, en zelf schiet ik zo vaak tekort en ben ik niet trouw, maar we mogen altijd een beroep doen, ondanks al onze vreselijke tekortkomingen, op Gods Trouw!
We mogen bidden, Heere ik ben toch Uw kind, maar ik ben geen lieverdje, ik ben Uw gunsteling, maar absoluut geen heilige, maar vol van zonde en het verkeerde, wilt U mij genadig vergeven.

Het is belangrijk om je schuld eerlijk onder ogen te zien zelf, loop er niet voor weg, maar staar je er ook niet op blind. Blijf er niet in hangen.
Zeg niet "Nou ja, zolang ik zo verkeerd en zondig ben, kan ik het wel vergeten"
dat klinkt vroom, maar dat is het niet.
Dan laat je je schuld belangrijker zijn dan Gods genade
Alsof je schuld niet opgewassen kan zijn tegen Gods genade
Dat klinkt wel heel nederig, maar is ten diepste heel hooghartig.
Wat wat denk je dan als mens wel, dat God het niet zou aan kunnen jou schuld?

Mensen roeren vaak in hun eigen ziel en daar vind je van alles, behalve wat je zou moeten vinden.
en heb je daar houvast aan?
De Heere God zegt, "Ik Ben die Ik Ben"

Een boot op zee werpt zijn anker uit in de zee om houvast te hebben, niet in zijn eigen ruim want dat helpt niks.
Waarin werpen wij het anker uit.
In het ruim van ons levenschip, de diepten van onze ziel, onze zonden? doe dit toch niet.
maar werp we het anker uit omhoog, daar is de grond, daar waar de Heere Jezus is met Zijn verzoenend bloed, we hebben een voorspraak bij de Vader. "Vader, ik wil niet dat dezen verloren gaan, want Ik heb verzoening voor hem voor haar gevonden"

Heere wees mij genadig, wilt U mij genadig aannemen.

Als ons hart ons veroordeeld, God is meer dan ons hart, want God is zo groot, dat Hij al verzoening deed voor dat iemand er om vroeg in Jezus, verzoening deed van alle zonden, ook die van gisteren en eergisteren.
ook al denken we dat we het wel kunnen vergeten, bid toch elke dag tot God, in oprechtheid en nederigheid, "Heere, vergeef mij mijn schulden, allemaal."

Want God is goed en gaarne vergevend en van grote goedertierenheid allen, die Hem aanroepen.

We hoeven ons niet te verstoppen, of wat dan ook te bedenken, maar kom te voorschijn in Zijn Licht
Net als de Gelijkenis van de verloren zoon.
toen die vader zijn zoon zag komen in de verte
toen werd hij met innerlijke ontferming bewogen, hij snelde hem tegemoed, omhelsde hem en maakte het goed
zo mogen wij ook komen.........
Wat een trouw, wat een genade onverdiend, maar in oprechtheid mogen we dit zeker weten aannemen.

Voor allen die zoeken, twijfelen over de vergeving van alle zonden in het persoonlijk leven is bovenstaande toch wel een rijke troost en bemoediging,
Beste Lezer, Beste Lezeres, geef nu op het moment dat u dit leest nog u /jou hart aan de Heere Jezus Christus. Hij kent u / jou en weet wie u / jij bent.....Kom dan want we hebben een God die goed is en vergevend en van grote goedertierenheid voor alleen die Hem aanroepen.

Onderstaande lied is ook voor jou voor u.....



Vreugde, vreugde, louter vreugde
is bij U van eeuwigheid.
Schepper, die 't heelal verheugde,
bron van eeuw'ge vreugde zijt.
Gij, die woont in licht en luister,
drijft de schaduwen uiteen.
Hij/ Zij, die zoekend doolt in 't duister,
vindt het licht bij U alleen.


Open nu ook onze ogen
voor het ware vreugdelicht,
opdat wij uw Naam verhogen,
juichend voor uw aangezicht.
Want in Christus komt Gij nader
hem / haar, die onder zonde zucht.
leder wilt Gij zijn een Vader,
die in Jezus tot U vlucht.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor mona » 26 nov 2016 21:56

Chaya schreef:Luther spreekt over de twee-mens: Simul justus, simul peccator: “Tegelijk rechtvaardige en tegelijk zondaar.”


Rechtvaardige: hoe God naar je kijkt, door het offer van Zijn Zoon.
Zondaar: hoe je jezelf ervaart, als je weer gestruikeld bent.

Maar hoe God je ziet in Christus (als een heilige) dát is de waarheid. Niet hoe je jezelf ervaart.
Als je gestruikeld bent en toch steeds weer zonde doet, is het onmogelijk om jezelf als heilige of rechtvaardige te zien.
Maar als je gekocht bent door het Bloed van Christus, verandert het beeld wat God van jou heeft, nooit meer.
Wat een groot wonder he?! Onvoorstelbare genade! Juist daarom wordt de zonde zo verschrikkelijk bitter.
Maar ook daarom kan Paulus in zijn brieven schrijven: aan de Heiligen in Jezus Christus.
Ook al weet hij dat er in de gemeente van alles scheef zat.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor elbert » 28 nov 2016 12:07

naamloos schreef:Nee, jij zegt: "Ook na ontvangen genade blijven we zondaren. Ook bekeerde mensen kunnen in de zonde vallen." en: "Ik ben een zondaar en ik blijf een zondaar. Ik ben een goddeloze en ik ben vlees."

Een gelovige is geen vlees: Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest”
Een gelovige is geen zondaar en geen goddeloze (= zonder God): Sommigen van u zijn dat ooit geweest (v.t), maar u bent (t.t.) gereinigd, u bent (t.t.) geheiligd, u bent (t.t.)rechtvaardig verklaard in de naam van de Heer Jezus Christus en door de Geest van onze God.

Een gelovige is geen zondaar die zonde doet, maar een heilige die nog zonde doet. Voorwaar een heel verschil!
Zonde doet een gelovige nog vanuit de oude mens, maar die oude mens hoort niet bij zijn nieuwe indentiteit. Daarom zegt Paulus: Nu ben ik het echter niet meer die dit teweegbrengt, maar de zonde die in mij woont.
Paulus zegt nog iets meer dan de teksten die je aanhaalt.
Je zegt: Paulus was vroeger een zondaar, maar toen hij bekeerd werd sprak hij niet meer over zichzelf als zondaar.
Maar dan kom ik toch deze tekst in de Bijbel tegen:
Paulus zegt in 1 Tim. 1:15 "Dit is een betrouwbaar woord en alle aanneming waard dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaars zalig te maken, van wie ik de voornaamste was ben."

Tja, het staat er toch echt in de tegenwoordige tijd. Paulus zegt: "ik ben de voornaamste van de zondaars, die Christus zalig maakt". Wat losser gezegd: "ik ben de ergste van allemaal en toch is Christus gekomen om ook mij te redden." Zeggen we hem dat na?
Dat is niet de enige tekst die ik zou kunnen noemen.
Ook de apostel Johannes zegt bijvoorbeeld: "Als wij zeggen dat wij geen zonde hadden hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons." (1 Joh. 1:8).
Oef, dat staat ook al in de tegenwoordige tijd.

Alleen al daarom is de uitspraak van Luther "Simul justus, simul peccator" een volstrekt bijbelse.
Mensen die zich alleen maar als heilige willen zien, hebben dus niet de hele Bijbel aan hun kant.
De Bijbel spreekt namelijk met twee woorden en dat moeten wij ook doen. Zondaar en heilig zijn we, totdat we in Gods rijk volkomen rein en heilig een plek hebben. Dan kunnen en mogen we ons niet meer zondaar noemen. Maar tot die tijd zijn we twee-mensen: zondaar tot onze laatste snik, maar heilig voor altijd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor schaapje » 28 nov 2016 12:27

mona schreef:
Rechtvaardige: hoe God naar je kijkt, door het offer van Zijn Zoon.
Zondaar: hoe je jezelf ervaart, als je weer gestruikeld bent.

Maar hoe God je ziet in Christus (als een heilige) dát is de waarheid. Niet hoe je jezelf ervaart.
Als je gestruikeld bent en toch steeds weer zonde doet, is het onmogelijk om jezelf als heilige of rechtvaardige te zien.
Maar als je gekocht bent door het Bloed van Christus, verandert het beeld wat God van jou heeft, nooit meer.
Wat een groot wonder he?! Onvoorstelbare genade! Juist daarom wordt de zonde zo verschrikkelijk bitter.
Maar ook daarom kan Paulus in zijn brieven schrijven: aan de Heiligen in Jezus Christus.
Ook al weet hij dat er in de gemeente van alles scheef zat.

Dankjewel Mona, dit is het eerste bericht in deze discussie die mij raakt.
Hoe God ons ziet in Christus dát is de waarheid, maar ik kan er niet onderuit dat hoe ik mijn handel en wandel soms ervaar....ook waarheid is. Daarom ben ik het met elbert volkomen eens dat ik altijd een "twee-mens" zal zijn. en dat is wat Chaya ook bedoelt.

God zij geprezen voor de rijkdom van zijn genade over ons.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor naamloos » 28 nov 2016 13:09

elbert schreef:Paulus zegt nog iets meer dan de teksten die je aanhaalt.
Je zegt: Paulus was vroeger een zondaar, maar toen hij bekeerd werd sprak hij niet meer over zichzelf als zondaar.
Maar dan kom ik toch deze tekst in de Bijbel tegen:
Want Paulus zegt in 1 Tim. 1:15 "Dit is een betrouwbaar woord en alle aanneming waard dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaars zalig te maken, van wie ik de voornaamste was ben."
Ik zat er al op te wachten, één van de lievelingsteksten toch?
Als je de context er even bijneemt dan zie je dat hij het heeft over vroeger, toen hij nog een godslasteraar, vervolger en verdrukker was v.t.
En daarom is hem barmhartigheid bewezen, opdat Jezus Christus in hem, de voornaamste van de zondaars, al Zijn geduld zou tonen, tot een voorbeeld voor hen die later in Hem zouden geloven tot het eeuwige leven.
Hij zit zichzelf echt niet tegen te spreken hoor, maar je moet wel even de moeite nemen altijd de context erbij te pakken.
elbert schreef:Tja, het staat er toch echt in de tegenwoordige tijd. Paulus zegt: "ik ben de voornaamste van de zondaars, die Christus zalig maakt". Wat losser gezegd: "ik ben de ergste van allemaal en toch is Christus gekomen om ook mij te redden." Zeggen we hem dat na?
Tja, zijn originele brieven bestaan natuurlijk al lang niet meer, en het is bekent dat er kleine overschrijffouten bestaan.
En aangezien Paulus het over zijn vroeger heeft, ga ik er vanuit dat we hier met een vertaal en-of overschrijffoutje te maken hebben.
Paulus is immers al lang geen godslasteraar en vervolger meer! En bovendien verkondigt hij elders het tegendeel.

Verder doe ik niet aan een wedstrijdje wie de grootste zondaar is. Iedereen weet meer van zichzelf dan wat een ander van hem kan zien, en daar hebben we allemaal genoeg aan denk ik.
Maar Paulus had het over zijn zichtbare zonden, en de meesten van ons hebben dergelijke dingen nooit gedaan.
elbert schreef:Ook de apostel Johannes zegt bijvoorbeeld: "Als wij zeggen dat wij geen zonde hadden hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons." (1 Joh. 1:8).
Oef, dat staat ook al in de tegenwoordige tijd.
Oef ja, en dat geheel terecht. Zonde hebben (doen) is geheel wat anders dan zondaar zijn.
Zo kun je dom doen zonder dat je dom bent, maar iemand die dom is kan niet anders dan dom doen. (over het algemeen)
Iemand die niet dom is heeft een keuze, en tevens de mogelijkheid om die keuze door de kracht van de Geest ten uitvoer te brengen.
Niemand hier heeft beweerd dat gelovigen geen zonden meer hebben. Alleen horen die zonden niet bij zijn nieuwe identiteit.
elbert schreef:Alleen al daarom is de uitspraak van Luther "Simul justus, simul peccator" een volstrekt bijbelse.
Mensen die zich alleen maar als heilige willen zien, hebben dus niet de hele Bijbel aan hun kant.
De Bijbel spreekt namelijk met twee woorden en dat moeten wij ook doen. Zondaar en heilig zijn we, totdat we in Gods rijk volkomen rein en heilig een plek hebben. Dan kunnen en mogen we ons niet meer zondaar noemen. Maar tot die tijd zijn we twee-mensen: zondaar tot onze laatste snik, maar heilig voor altijd.
De bijbel zegt niet dat de gelovige qua positie-staat zondaar en tegelijk heilig is, maar enkel heilig.
De bijbel zegt wél dat gelovigen qua stand-praktijk beide kennen, zowel goede als slechte werken (ook nog dode werken trouwens, dat zijn werken die, door gelovigen EN ongelovigen, op zich goed zijn maar vanuit verkeerde motieven gebeuren)
Als jij Luther wilt navolgen en jezelf zondaar wilt noemen, ga je gang. Ik prefereer Paulus. En de gedachte wie we zijn in Christus dient als aanmoediging om ook zo te leven. Jezelf als zondaar beschouwen ontmoedigd, en op je zonden zien wekt de begeerte alleen maar op.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor elbert » 28 nov 2016 15:09

naamloos schreef:Tja, zijn originele brieven bestaan natuurlijk al lang niet meer, en het is bekent dat er kleine overschrijffouten bestaan.
En aangezien Paulus het over zijn vroeger heeft, ga ik er vanuit dat we hier met een vertaal en-of overschrijffoutje te maken hebben.
Paulus is immers al lang geen godslasteraar en vervolger meer! En bovendien verkondigt hij elders het tegendeel.
Nee, we hebben hier niet met overschrijffoutjes te maken en nee, Paulus verkondigt niet elders het tegendeel en nee, het gaat hier niet alleen over zijn vroegere leven. Hij verkondigt dat we in 2 realiteiten tegelijk leven: die van de zonde die tot het graf aan ons kleeft en die van het eeuwige leven. Hij verkondigt dat we zowel oud als nieuw zijn: de oude mens die het graf in gaat en de nieuwe mens die erdoorheen uit op zal staan.
Dat is mijns inziens de meest correcte uitleg van de bijbelse gegevens.
naamloos schreef:Oef ja, en dat geheel terecht. Zonde hebben (doen) is geheel wat anders dan zondaar zijn.
Dat is het in de Bijbel niet. Wie de zonde doet, is een slaaf van de zonde (Joh. 8:34) en dus een zondaar.
Uiteraard hoort de zonde niet bij een nieuwe identiteit, maar de zonde hoort nog wel bij de oude natuur van een mens en daarom ook bij het "ik".
Voor de goede orde: er is sprake van 2 "ik"-ken, dus daarom spreek ik over een twee-mens tot de oude mens geheel en al afgestorven is.
naamloos schreef:De bijbel zegt niet dat de gelovige qua positie-staat zondaar en tegelijk heilig is, maar enkel heilig.
De bijbel zegt wél dat gelovigen qua stand-praktijk beide kennen
Met dit onderscheid kan ik best uit de voeten, maar dan nog geldt dat je dan gerust "zonde doen betekent zondaar zijn" kunt zeggen. Zolang je maar weet wat je bedoelt.
naamloos schreef:Jezelf als zondaar beschouwen ontmoedigd, en op je zonden zien wekt de begeerte alleen maar op.
Dat lijkt me een grote misvatting. Toen Petrus tegen Jezus zei: "Heere, ga weg van mij, want ik ben een zondig mens." (Luk. 5:8) ontkende Jezus niet dat hij een zondig mens was, maar Hij kon Petrus van toen aan juist beter in Zijn dienst gebruiken. Daarom zei Jezus tegen hem: "Wees niet bevreesd, van nu aan zult u mensen vangen.". Jezus heeft niet zoveel aan mensen die het zo goed getroffen hebben met zichzelf, ook niet met degenen die het zo goed getroffen hebben met hun nieuwe identiteit zonder Jezus. Jezus heeft alleen iets aan ons als we alles van Hem nodig hebben omdat we zelf niets hebben. Wie gezond zijn hebben immers geen dokter nodig, maar wie ziek zijn (Luk. 5:31).
Moet ik verder nog verwijzen naar de psalmen, waarin de dichters ook hun zonde aan God belijden en zichzelf ook als zondaar aan Zijn genade overgeven?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2016 17:15

We moeten uitkijken dat het geen steekspel van woorden wordt.

Wat de Bijbel volgens mij leert is:

- We zijn zondige mensen.
- God redt zondaren.
- Geredde mensen stoppen niet opeens met het doen van zonden
- God rekent ons onze zonden niet toe maar ziet ons iin Christus als zondeloze mensen, ook als we zonde doen.

Vervolgens kunnen we er een heel woordenspel van maken over zonde doen, zondaar zijn of wel wel zonde doen maar geen zondaar zijn of wat dan ook maar dat leidt af van de kern. Wat belangrijk is:

- Dat we weten dat we zonde doen / zondaar zijn
- Dat we ook weten dat God onze zonde wegdoet en ons ziet als rechtvaardigen door Jezus Christus.

Het gaat pas mis als mensen hun zondige staat zo benadrukken dat de genade ondersneeuwt, dat ze hun ware identiteit in Jezus Christus vergeten, of vergeten dat ze mensen zijn die verkeerde dingen doen.... dus als die balans van wat de Bijbel leert er niet meer is, als ze een van bovenstaande 2 zaken vergeten en alleen nog maar het andere benadrukken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor pindas83 » 28 nov 2016 17:26

Marnix schreef:We moeten uitkijken dat het geen steekspel van woorden wordt.

Wat de Bijbel volgens mij leert is:

- We zijn zondige mensen.
- God redt zondaren.
- Geredde mensen stoppen niet opeens met het doen van zonden
- God rekent ons onze zonden niet toe maar ziet ons iin Christus als zondeloze mensen, ook als we zonde doen.

Vervolgens kunnen we er een heel woordenspel van maken over zonde doen, zondaar zijn of wel wel zonde doen maar geen zondaar zijn of wat dan ook maar dat leidt af van de kern. Wat belangrijk is:

- Dat we weten dat we zonde doen / zondaar zijn
- Dat we ook weten dat God onze zonde wegdoet en ons ziet als rechtvaardigen door Jezus Christus.

Het gaat pas mis als mensen hun zondige staat zo benadrukken dat de genade ondersneeuwt, dat ze hun ware identiteit in Jezus Christus vergeten, of vergeten dat ze mensen zijn die verkeerde dingen doen.... dus als die balans van wat de Bijbel leert er niet meer is, als ze een van bovenstaande 2 zaken vergeten en alleen nog maar het andere benadrukken.


Kijk, we zijn er uit! =D>

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor gravo » 28 nov 2016 18:38

naamloos schreef:(...) Als jij Luther wilt navolgen en jezelf zondaar wilt noemen, ga je gang. (...)

Alhoewel deze reactie aan elbert was gericht, pas ik hem graag op mijzelf toe:
Ja, ik wil mijzelf zondaar noemen.
Dank voor de bereidwilligheid.

gravo

PS. Verder vooral navolger van Jezus, evenals Luther overigens.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor naamloos » 28 nov 2016 18:50

elbert schreef:Nee, we hebben hier niet met overschrijffoutjes te maken en nee, Paulus verkondigt niet elders het tegendeel en nee, het gaat hier niet alleen over zijn vroegere leven. Hij verkondigt dat we in 2 realiteiten tegelijk leven: die van de zonde die tot het graf aan ons kleeft en die van het eeuwige leven. Hij verkondigt dat we zowel oud als nieuw zijn: de oude mens die het graf in gaat en de nieuwe mens die erdoorheen uit op zal staan.
Dat is mijns inziens de meest correcte uitleg van de bijbelse gegevens.
Dit is de context: 12 En ik dank Hem Die mij kracht gegeven heeft, namelijk Christus Jezus, onze Heere, dat Hij mij trouw geacht heeft, toen Hij mij een plaats gaf in de bediening,
13 mij, die vroeger een godslasteraar was, een vervolger en een verdrukker. Maar mij is barmhartigheid bewezen, omdat ik het in onwetendheid gedaan heb, in ongeloof.
14 De genade van onze Heere is echter zeer overvloedig geweest, met geloof en liefde, die er is in Christus Jezus.
15 Dit is een betrouwbaar woord en alle aanneming waard dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaars zalig te maken, van wie ik de voornaamste ben.
16 Maar daarom is mij barmhartigheid bewezen, opdat Jezus Christus in mij, de voornaamste van de zondaars, al Zijn geduld zou tonen, tot een voorbeeld voor hen die later in Hem zouden geloven tot het eeuwige leven.
17 De Koning nu der eeuwen, de onvergankelijke, de onzichtbare, de alleen wijze God, zij eer en heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen.

Je kunt alleen zeker weten dat het niet om een overschrijffout gaat als je het origineel hebt, en dat heb je niet.
Ik ben geen biblicistische letterknecht, en daarom ga ik voor de inhoud ipv in tegenstrijdigheden geloven vanwege een grammatica dingetje.
naamloos schreef:Oef ja, en dat geheel terecht. Zonde hebben (doen) is geheel wat anders dan zondaar zijn.
Zo kun je dom doen zonder dat je dom bent, maar iemand die dom is kan niet anders dan dom doen. (over het algemeen)
Iemand die niet dom is heeft een keuze, en tevens de mogelijkheid om die keuze door de kracht van de Geest ten uitvoer te brengen.
Niemand hier heeft beweerd dat gelovigen geen zonden meer hebben. Alleen horen die zonden niet bij zijn nieuwe identiteit.
elbert schreef:Dat is het in de Bijbel niet. Wie de zonde doet, is een slaaf van de zonde (Joh. 8:34) en dus een zondaar.
Uiteraard hoort de zonde niet bij een nieuwe identiteit, maar de zonde hoort nog wel bij de oude natuur van een mens en daarom ook bij het "ik".
Voor de goede orde: er is sprake van 2 "ik"-ken, dus daarom spreek ik over een twee-mens tot de oude mens geheel en al afgestorven is.
Paulus schrijft dat gelovigen met Christus gestorven en begraven zijn, en niet meer als slaaf van de zonden hoeven te leven.
De nieuwe identiteit (staat-positie) bestaat niet uit 2 ''ik-en'', die is geheel rein en vrij. Geen slaaf!
Daarom kan Paulus ook zeggen ''wat uit God geboren is zondigt niet''.
Die twee-mens komt pas aan bod als het over stand-praktijk gaat, en dat ervaren we we allemaal.
Maar niet wat je doet bepaald wie je bent, dat is je staat-positie. Wat je doet bepaald wél je stand.
naamloos schreef:Jezelf als zondaar beschouwen ontmoedigd, en op je zonden zien wekt de begeerte alleen maar op.
elbert schreef:Dat lijkt me een grote misvatting. Toen Petrus tegen Jezus zei: "Heere, ga weg van mij, want ik ben een zondig mens." (Luk. 5:8) ontkende Jezus niet dat hij een zondig mens was, maar Hij kon Petrus van toen aan juist beter in Zijn dienst gebruiken. Daarom zei Jezus tegen hem: "Wees niet bevreesd, van nu aan zult u mensen vangen.". Jezus heeft niet zoveel aan mensen die het zo goed getroffen hebben met zichzelf, ook niet met degenen die het zo goed getroffen hebben met hun nieuwe identiteit zonder Jezus. Jezus heeft alleen iets aan ons als we alles van Hem nodig hebben omdat we zelf niets hebben. Wie gezond zijn hebben immers geen dokter nodig, maar wie ziek zijn (Luk. 5:31).
Moet ik verder nog verwijzen naar de psalmen, waarin de dichters ook hun zonde aan God belijden en zichzelf ook als zondaar aan Zijn genade overgeven?
Je verwijzing naar Petrus bewijst niets. Dat Jezus iets niet zei betekent niet automatisch dat hij het er mee eens was.
Jezus heeft ook gezegd: ''nog veel dingen heb ik u te zeggen, maar die kun je nu niet dragen''.
Paulus zegt dat we onszelf moeten rekenen als dood voor de zonde, en levend voor God in Christus Jezus, onze Heere.
Had hij het zo goed getroffen met zichzelf? Nee, we hebben het goed getroffen met Jezus die ons een nieuwe identiteit gegeven heeft.
En daar ben ik blij mee en dankbaar voor. Je kunt zo tussen de regels door wel iets onaardigs suggereren, maar wát en aan wie Jezus iets heeft zullen we maar aan hem zelf overlaten, oké?
Als jij je uit de naad werkt met bloed zweet en tranen zodat je je kinderen alles kan geven wat ze nodig hebben, en ze doen dan niets anders dan klagen dat ze niets zijn, hebben en kunnen, dan verdienen ze een draai om hun oren.
Ze kunnen beter blij dankiewel zeggen en aan de slag gaan met wat ze hebben ontvangen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor naamloos » 28 nov 2016 19:10

Marnix schreef:Vervolgens kunnen we er een heel woordenspel van maken over zonde doen, zondaar zijn of wel wel zonde doen maar geen zondaar zijn of wat dan ook maar dat leidt af van de kern. Wat belangrijk is:
Ik noem dat geen woordenspel. Wel eens van de 5 g-tjes gehoord? Gedachten of geloof, gevoel, gedrag, gewoonte en gebondenheid.
Wie denkt dat hij nog steeds een zondaar is zal zich ook veel makkelijk zo gedragen. En hoe vaker het gedrag zondig is, des te meer kans dat het een gewoonte wordt.
We worden niet voor niets (positief) opgeroepen ons denken te vernieuwen, en de nieuwe mens aan te trekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid.
Laatst gewijzigd door naamloos op 28 nov 2016 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor BladeStraight » 28 nov 2016 19:45

4 Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.
5 Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen.
6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.
7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.
8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood.
9 En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.
10 En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden.
11 Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid, en door hetzelve gedood.
12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.
13 Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate wierd zondigende door het gebod.
14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor mona » 28 nov 2016 21:38

naamloos schreef:Wel eens van de 5 g-tjes gehoord? Gedachten of geloof, gevoel, gedrag, gewoonte en gebondenheid.
Wie denkt dat hij nog steeds een zondaar is zal zich ook veel makkelijk zo gedragen. En hoe vaker het gedrag zondig is, des te meer kans dat het een gewoonte wordt.

naamloos schreef:We worden niet voor niets (positief) opgeroepen ons denken te vernieuwen, en de nieuwe mens aan te trekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid


De bovenste quote is uit de psychologie afkomstig.
Dit kan je onmogelijk direct overzetten op het geestelijk leven van een kind van God.
Mocht dat zo werken, dan zou je je gedachten volkomen kunnen reinigen door een therapie, en niet door het bloed van Christus.
(overigens, ik kom er steeds meer achter dat een heel aantal evangelisch en charismatische kerken, zich van een psychologische/therapeutische godsdienst bedienen).

Daarom, de tweede quote, is alleen mogelijk door Christus. Hij wil je denken vernieuwen door de kracht van Zijn Geest.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten