elbert schreef:We kunnen vrij goed nagaan of het om een overschrijffout gaat, omdat we duizenden kopieen hebben. Op basis daarvan kunnen we concluderen dat statistisch gezien de kans dat er in het origineel "van wie ik de voornaamste was" stond i.p.v. "van wie ik de voornaamste ben", te verwaarlozen is. Daarom is het wel bedenkelijk als je tot een niet bewezen overschrijffout je toevlucht moet nemen om je theologie overeind te houden. We kunnen beter de Bijbel aanvaarden zoals die is en onze theologie daardoor laten vormen.
Jah, en Paulus of de eerste overschrijvers kunnen geen taalfoutje gemaakt hebben? Voor mij is de context doorslaggevend, en daarmee probeer ik de theologie, zoals ik die van Paulus begrijp, overeind te houden. Die theologie heb ik niet zelf verzonnen hoor.
elbert schreef:Sorry, maar waarom maak je hier steeds het onderscheid tussen stand en staat? Dat is helemaal niet aan de orde.
Nou, dat is nou juist wél aan de orde, daar draait zowat de hele discussie om.
En dat is niet om te muggenziften, maar het effect van de 5 g'tjes.
elbert schreef:De vraag is of we ons nog steeds zondaar noemen.
Een zondaar = iemand die zondigt.
Zo simpel is de definitie.
Nope, dat is te simpel.
Een bakker = iemand die brood bakt. Maar niet iedereen die een brood bakt is een bakker.
elbert schreef:Dat zegt op zich dus nog niets over iemands staat. Je hebt gerechtvaardigde zondaren (d.w.z. wedergeboren mensen, gelovigen) en zondaren die nog verloren liggen. We zijn allemaal zondaren: zowel gelovigen als ongelovigen.
Waarom zouden ze in de bijbel toch heiligen genoemd worden?
Je hebt heiligen die zonden doen, en goddeloze (= zonder God) zondaren die zonden doen.
Een heilige is iemand die apart gezet is - toegewijd is aan. De zonde die hij nog doet horen niet bij hem, maar bij de oude natuur die hij als een soort van aanhangsel met zich meedraagt.
elbert schreef:Het gaat me er dus niet om om iemands identiteit in Christus onderuit te schoffelen door het woord zondaar te gebruiken. Dat is misschien je angst, maar dat is niet mijn bedoeling.
Het woord zondaar gebruik ik omdat we als christenen ons ook bewust moeten zijn van wie we van nature zijn. Je bent het daarin niet met me eens. Sterker nog: je zegt het volgende: "Jezelf als zondaar beschouwen ontmoedigd, en op je zonden zien wekt de begeerte alleen maar op."
... van nature
waren: Sommigen van u zijn dat wel geweest, maar u bent schoongewassen, maar u bent geheiligd, maar u bent gerechtvaardigd, in de Naam van de Heere Jezus en door de Geest van onze God.
Het is Paulus die zegt dat zien op de zonde de begeerte opwekt, en hij zegt ook dat we ons moeten beschouwen als dood voor de zonde.
kZou zeggen, probeer het eens uit en kijk wat er beter werkt. Leven vanuit het positieve of vanuit het negatieve.
elbert schreef:Nu is het helemaal niet mijn bedoeling om met het woord zondaar iemand te ontmoedigen of de begeerte op te wekken, maar wel ben ik ervan overtuigd dat we onze kwaal goed moeten kennen om ons daarvan te kunnen bekeren.
Ik zou 'goed kennen' vervangen voor 'voldoende kennen' . Het is voldoende wanneer het tot bekering leidt. De vijd b'tjes bewustwording, berouw, belijden, bekering en bevrijding.
elbert schreef:..... Let wel: dit zijn geen uitspraken van ongelovigen, maar van gelovigen!
Ik zou je een lijstje kunnen geven van uitspraken van en over gelovigen wat dan weer heel anders klinkt.
Er staat van Job dat hij een vroom en oprecht man was, godvrezend en wijkend van het kwaad.
Zacharias en Elisabeth waren rechtvaardig en wandelden in al de geboden en rechten van de Heer, onberispelijk.
In de Psalmen bijv. zegt de dichter regelmatig dat hij rein, rechtvaardig en oprecht is, en niet naar ongerechtigheid omziet in zijn hart e.d.
elbert schreef:Daarom immers zegt Johannes in 1 Joh. 1:
- Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons. Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
En juist daarom spoort Jezus ons aan om onze zonden te belijden: "vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren"
Dan moeten we wel erkennen dat we die hebben.
Terecht, had ik al gezegd. Ik heb nooit ontkent dat gelovigen geen zonden meer doen en die niet ook moeten belijden.
Maar ik kan niet veel met dat algemene ''ik ben en blijf tot mn laatste snik een zondaar van mn kruin tot voetzool toe, ja ik ben vlees''.
elbert schreef:Ook de apostel Paulus zegt niet dat we alleen naar onze identiteit moeten kijken. Als hij de gemeente in Korinthe vermaant, omdat ze met betrekking tot een ongeoorloofde relatie verkeerd hebben gehandeld, dan doet hij dat door een brief aan ze te schrijven die ze doet schrikken en waarover ze bedroefd worden. Dat doet hij niet om ze te plagen, maar wel om ze tot betere daden aan te sporen (zie daarover in 2 Kor. 7). Hij zegt daarover:
Want al heb ik u in de brief bedroefd, ik heb er geen berouw van. Hoewel ik er wel berouw van gehad heb, want ik zie dat die brief, ook al is het voor een korte tijd, u bedroefd heeft.
Nu verblijd ik mij, niet omdat u bedroefd bent geweest, maar omdat u bedroefd bent geweest tot bekering. Want u bent bedroefd geweest overeenkomstig de wil van God, zodat u in geen enkel opzicht door ons schade hebt geleden. (2 Kor. 7:8-9)
Ik zeg ook niet dat we
alléén naar onze identiteit moeten kijken, maar dat het je startpunt moet zijn.
Wie in de praktijk zondigt moet zich bekeren, gecorrigeerd worden.
elbert schreef:Het gaat er in het Koninkrijk van God niet altijd om om je ergens goed bij te voelen en je alleen op het positieve te richten. Soms wordt het mes in onze goede gevoelens gezet door op onze zonden te wijzen, zodat we meer vrucht zullen dragen (Joh. 15).
Want het Koninkrijk van God bestaat niet uit eten en drinken, maar uit gerechtigheid en vrede en blijdschap in de Heilige Geest.
De Heer is nabij. Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.
Als er moeilijkheden in je leven zijn, of je moet gesnoeid worden, of er komt een zonde aan het licht oid, dan voel dat best even fout. (korter of langer) Maar de vrede van God helpt je er wel doorheen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)