Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor Teus » 17 nov 2016 10:05

Er wordt nogal makkelijk over geloven gesproken.
Het geloof in Jezus Christus is een geschenk van God maar we spreken erover alsof het een normaal onderdeel van ons levenspatroon is. Dat zou het wel moeten zijn, want voor God is het het enige wat ons tot Hem brengt en wil dat voor een ieder.

Het geweldige kenmerk van het oprechte geloof in Jezus Christus is dat het van Boven naar beneden komt, ieder ander geloof, ga ze maar na, gaat van beneden naar boven.

Ik woonde eens een kerkdienst bij waarbij de voorganger vertelde dat hij met een project voor de Heere bezig was en van alle kanten fout liep. Hij werd het zat en gooide het hele kerkgebeuren over boord, ik gooide de handdoek in de ring, ik zag het niet meer zitten, zei hij. Maar....”ik geloofde nog wel” zei hij er achteraan.
Ja en daar zit je dan met 700 of 800 man die allemaal deze gruwelijke misleiding geloven, want het is zo'n populaire man.

Christelijk geloven is geen werkwoord, het is een cadeau gegeven vanuit een relatie met God. Er is er maar 1 die volledig en oprecht geloofd en dat is Jezus Zelf. Ik vraag wel eens aan iemand hoe het leven met de Heere Jezus is, dan krijg ik als antwoord “nou zeg, dat is wel een heel persoonlijke vraag”. Ik begrijp geen ruk van zo'n antwoord maar deze vraag vindt men te persoonlijk maar over geloven spreken ze net zo makkelijk alsof ze het over je fiets hebben. Ik vraag me dan af of men wel weet wat geloven is.

Hoe komt dat toch? Komt het omdat we de buurman ook kunnen geloven? Of dat als we naar de kerk gaan ook al menen te geloven? Of dat er mensen zijn, die ik ook ken, aan God nog gebod doen en ook zeggen dat ze in (een) God geloven? Misschien omdat kennelijk de Heilige Geest er niet meer voor nodig is?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor MoesTuin » 17 nov 2016 11:08

Het is een onderwerp wat in vele lichten bezien kan worden.
zoals;
=> er wordt te gemakkelijk over geloven gesproken
Is dit dan uit Christus in overgave, of uit onszelf uit gewoonte bijvoorbeeld, of het hoort zo, of bij "de groep willen behoren"
Geloof in het hart heel persoonlijk, of geloof enkel aan de buitenkant.

=> sommige mensen spreken vanuit hun hart (vanuit de Heilige Geest) veelvuldig over Christus en Zijn genade werk
(waar het hart vol van is stroomt de mond van over)
Soms tot irritatie van niet gelovigen, ja zelfs van (naam) christenen.
Maar van je Heer en Heiland kan je nooit genoeg spreken, het geloof wat woont en is genesteld in je hart, Hij die in je leeft reeds nu al in dit leven.
Sommige christenen spreken niet gemakkelijk over het geloof, maar het geloof woont wel in hun hart, diep van binnen, niet zichtbaar zo op het eerste gezicht aan de buitenkant, maar het is er wel. Het is tussen God en die mens.
Sommige christenen spreken te weinig of niet over hun persoonlijk geloof of kennen dit zelfs niet eens. Er is slechts een oppervlakkig en theoretisch geloof. Dit is zeer ernstig, want wie de Heere Jezus Christus niet persoonlijk kent in het hart, de Heer kent hen dan ook niet lezen we in Zijn Woord.
Een ernstige waarschuwing.

* meditatie verwijderd door moderator: je kunt niet bij elke post een overdenking van een predikant neerzetten. Dit is een discussieforum. *
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor Chaya » 17 nov 2016 14:38

Teus schreef:Ik begrijp geen ruk van zo'n antwoord maar deze vraag vindt men te persoonlijk maar over geloven spreken ze net zo makkelijk alsof ze het over je fiets hebben. Ik vraag me dan af of men wel weet wat geloven is.

Jammer dat je het zo grof formuleert, dit had toch ook anders gekund, zeker met een serieus onderwerp als dit?
Teus schreef:Hoe komt dat toch?

Vraag je je dat werkelijk af?
Teus schreef:Er wordt nogal makkelijk over geloven gesproken.

Inderdaad. Er zijn mensen die het kennelijk uit hun zak toveren en elk moment in een jubel uitbarsten.
Maar ik lees in de Bijbel toch iets heel anders.
Teus schreef:Misschien omdat kennelijk de Heilige Geest er niet meer voor nodig is?

Ik ben er bang voor.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor naamloos » 17 nov 2016 14:49

Teus schreef:Christelijk geloven is geen werkwoord, het is een cadeau gegeven vanuit een relatie met God.
Geloven is iets wat je doet, een werkwoord dus. Geloven is aannemen (Joh. 1:12) Geloven is het "cadeau" van verlossing en vergeving aannemen.

Trouwens, wat is christelijk geloven? Vind ik net zoiets als als christelijk rekenen ofzoiets. De zaak die je gelooft is christelijk, of niet.
Laatst gewijzigd door naamloos op 17 nov 2016 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor Teus » 17 nov 2016 14:57

Geloven is niet alleen vertrouwen op dingen die gebeuren maar ook vertrouwen op dingen die we niet willen dat die gebeuren. Geloven is staan op Gods beloftes, geloven is de goede strijd strijden, een strijd voeren om het verlies van je geloof tegen te gaan.
Ik moest afgelopen week een uurtje of 3 buiten lopen in de regen. Dat is niet fijn hé, in de regen lopen. Ik had God kunnen vragen of Hij het regenen wilde stoppen, Hij heeft wel vaker zulk soort gebeden van mij verhoort, maar ik voelde dat het anders moest. Zo kun je ook om gezondheid vragen wanneer je ziek bent, je vecht dan tegen de ziekte ook al vraag je God om genezing. Maar is dat Gods wil dat je gezond wordt? Alles moet toch medewerken ten goede? Het kan dat het niet de goede strijd is. Wat je wel zeker weet is dat God wil dat je Hem gelooft, dat je vertrouwen in Hem hebt.
Daarom vroeg ik God niet het regenen te laten stoppen, misschien had iemand Hem wel gevraagd om veel regen die dag en dat geeft. Het moest in ieder geval wel meewerken ten goede. Ik heb gevraagd “Vader, ik moet mijn werk doen, het is niet fijn met dit weer maar wilt U zorgen dat ik U niet uit mijn hart verlies? Dan ga je 3 uur huppelend in de regen je werk doen.
Strijden we de goede strijd? Want anders wordt het een strijd tegen satan, hij zegt dan “wat een vies weer hé, dat wordt je wel snel zat, al die natte kleren, ja echt chagrijnig word je daarvan” en weet ik allemaal nog meer.

Geloven is ook het niet verhoren van gebed om b.v. gezondheid.

Geloven is vrij zijn. Jezus zegt dat alles medewerken moet ten goede, en dan, als je vrouw je auto in de prak rijdt? Wees in geen ding bezorgt staat in Gods Woord. Ben je bang ergens voor? Het is wel ongeloof. Ik ben ook wel eens bezorgt ergens over en moet het bij God belijden dat ik geen vertrouwen in Hem had, maar dan ontmoet je weer je Vader die een arm om je heen slaat. We moeten nog zoveel leren.
Ergernissen, irritaties, onvrede, ongeduld, verslaafd, bang en noem maar op, je bent niet vrij, er is geen geloof.

Wanneer er een rode draad van “Uw wil geschiedde” door je gebeden loopt is geloven. Vertrouwen op wat Hij doet en niet wat wij willen. Dan gaat het er om dat God iets gaat doen, niet wat Hij gaat doen. Wat Hij doet is goed en als je daarin verheugd kan raken, om het even waar het over gaat of in welke mate, dat is geloven.

Naar de kerk gaan hoeft niet altijd met geloven te maken hebben.

Het allerbelangrijkste geloof is dat Jezus de weg door Zijn Dierbaar Bloed voor je vrij gemaakt heeft en met Hem gestorven ben en weer, ook met Hem, opgestaan ben in een nieuw leven.
Maar dan is geloven ook dat je naar Hem uitziet, bij Hem wil zijn. Liever vanavond dan morgen.
Je wilt toch bij je Allerliefste zijn? Dan kun je ook niet nalaten over Hem te spreken over Hem te roemen welk een onbeschrijflijke Gunst Hij je bewezen hebt, van eeuwigheidswaarde.

Als we een nieuwe auto hebben kunnen we een hele avond erover vullen en vertellen we ook hoe we eraan komen maar als we een nieuw Leven hebben weten we niets te zeggen, en willen ook eigenlijk liever niet vertellen hoe we eraan komen, maar we geloven wel.

Nee, een kind van God zijn is niet makkelijk, we gaan overal mank aan, we moeten nog zoveel leren. Op een bepaald gebied of moment kan je geloof groot zijn maar maar vaak moet je er weer op gewezen worden, hetzij door je medemens of door God Zelf. Maar we hebben de Beste Leraar met het grootste geduld, bij Hem kunnen we altijd terecht.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor Teus » 17 nov 2016 15:06

Teus schreef:Ik begrijp geen ruk van zo'n antwoord maar deze vraag vindt men te persoonlijk maar over geloven spreken ze net zo makkelijk alsof ze het over je fiets hebben. Ik vraag me dan af of men wel weet wat geloven is.

Chaya schreef:Jammer dat je het zo grof formuleert, dit had toch ook anders gekund, zeker met een serieus onderwerp als dit?

Jij vindt het misschien grof maar ik meen dit ook serieus
Teus schreef:Hoe komt dat toch?

Chaya schreef:Vraag je je dat werkelijk af?

Jammer dat je antwoordt met een wedervraag maar Ja, ik zou zo graag met deze mensen willen praten.
Teus schreef:Er wordt nogal makkelijk over geloven gesproken.

Chaya schreef:Inderdaad. Er zijn mensen die het kennelijk uit hun zak toveren en elk moment in een jubel uitbarsten.
Maar ik lees in de Bijbel toch iets heel anders.

Er zijn ook mensen die je er nooit over hoort.
Teus schreef:Misschien omdat kennelijk de Heilige Geest er niet meer voor nodig is?

Chaya schreef:Ik ben er bang voor.

Ben je er werkelijk zo bang voor?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor Chaya » 17 nov 2016 15:26

Teus schreef:Er zijn ook mensen die je er nooit over hoort.

Je zou kunnen stellen, wat er niet inzit kan er ook niet uit, maar zo hoeft het niet te zijn. Er zijn mensen die zijn gaan zwijgen, omdat ze niet meer begrepen worden.
Er zijn ook mensen die zich zo bekommerd weten, dat ze het zich niet durven toeëigenen.
Teus schreef:Ben je er werkelijk zo bang voor?

Ja, want je ziet het rondom je heen gebeuren. Als de Heilige Geest er nooit in meegekomen is, kan het dan zo gemakkelijk verdwijnen denk je? Omdat men in een dominee of in een kerklid teleurgesteld is geraakt bijvoorbeeld?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor Teus » 17 nov 2016 16:10

Teus schreef:Christelijk geloven is geen werkwoord, het is een cadeau gegeven vanuit een relatie met God.

naamloos schreef:Geloven is iets wat je doet, een werkwoord dus. Geloven is aannemen (Joh. 1:12) Geloven is het "cadeau" van verlossing en vergeving aannemen.


Als je ietsje verder kijkt staat er in vers 13 “die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn”.
Dus door de Heilige Geest.
Dat zou volgens jou betekenen dat je zomaar ineens kan gaan geloven.
Geloven doe je vanuit de Heilige Geest, Die werkt in de mens en leeft dat dan uit.
Je kunt wel willen geloven maar als God je er niet bij helpt gaat het niet lukken. Dat werkt niet.

naamloos schreef:Trouwens, wat is christelijk geloven? Vind ik net zoiets als als christelijk rekenen ofzoiets. De zaak die je gelooft is christelijk, of niet.


Dat mag jij vinden maar ik bedoel er alleen mee te zeggen dat het om het geloof in Jezus Christus door de Heilige Geest gaat. Het is een aanduiding, zeg maar.
Er zijn meerdere geloven maar we hebben het hier toch over iets dat Christelijk is?

Maar dit is niet de intentie van het topic. We omzeilen de feiten een beetje.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor Teus » 17 nov 2016 16:23

Teus schreef:Er zijn ook mensen die je er nooit over hoort.

Chaya schreef:Je zou kunnen stellen, wat er niet inzit kan er ook niet uit, maar zo hoeft het niet te zijn. Er zijn mensen die zijn gaan zwijgen, omdat ze niet meer begrepen worden.

Dat had ik ook een tijdje en bracht het bij God, weet je wat Hij zei? Ga maar schrijven, ik moest het de wereld in brengen. Het is niet altijd om het even om je mond dicht te houden.
Chaya schreef:Er zijn ook mensen die zich zo bekommerd weten, dat ze het zich niet durven toeëigenen.

Helaas is dat ongeloof.
Teus schreef:Ben je er werkelijk zo bang voor?

Chaya schreef:Ja, want je ziet het rondom je heen gebeuren. Als de Heilige Geest er nooit in meegekomen is, kan het dan zo gemakkelijk verdwijnen denk je? Omdat men in een dominee of in een kerklid teleurgesteld is geraakt bijvoorbeeld?

Ik denk dat het er nooit geweest is, zonder Heilige Geest is er geen geloof. Bijzonder, dat een dominee of kerklid je van je geloof afbrengt, denk je dat dat een oprecht geloof geweest is?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor MoesTuin » 17 nov 2016 22:22

Chaya schreef:Inderdaad. Er zijn mensen die het kennelijk uit hun zak toveren en elk moment in een jubel uitbarsten.
Maar ik lees in de Bijbel toch iets heel anders.


Uit jezelf lukt dat niet Chaya, mara enkel in en uit Christus, het is het werk van Zijn Handen
Geloven is een Kracht van God tot behoudt! een gave Gods.
Het is uit dankbaarheid dan niet verwonderlijk om God hiervoor te danken, loven en prijzen ja jubelen tot Zijn Eer.
Als de Heere Jezus voor jou de Koning van je hart is.
In de Bijbel lees je, dat wij de Heilige Geest ontvangen hebben als de alles te boven gaande kracht van God in ons leven, waardoor wij onze problemen kunnen overwinnen. "Ik vermag alle dingen in Christus die mij kracht geeft"
Ja de Vrede van God gaat dan diep in je hart regeren.
Als je dit waarlijk zo mag kennen en verstaan, dan zou je denk ik een uitspraak zoals je hier plaatste toch zeker nooit doen.

Chaya schreef:Er zijn ook mensen die zich zo bekommerd weten, dat ze het zich niet durven toeëigenen.


Dat is geen geloof maar het zoeken in je zelf en daar vind je het niet, je vind het waar Geloof enkel in Christus, omhoog moet het en niet in jezelf gaan graven en zoeken, daar vind je enkel een modderpoel. In Christus is vergeving en bevrijding.
zeker als je nu biddend onderstaande belijdt aan de Vader in geloof.



Uit diepten van ellenden
Roep ik, met mond en hart,
Tot U, die heil kunt zenden;
O HEER, aanschouw mijn smart;
Wil naar mijn smeekstem horen;
Merk op mijn jammerklacht;
Verleen mij gunstig' oren,
Daar 'k in mijn druk versmacht.

Ik blijf den HEER verwachten;
Mijn ziel wacht ongestoord;
Ik hoop, in al mijn klachten,
Op Zijn onfeilbaar woord;
Mijn ziel, vol angst en zorgen,
Wacht sterker op den HEER,
Dan wachters op den morgen;
Den morgen, ach, wanneer?





Chaya schreef:Ja, want je ziet het rondom je heen gebeuren. Als de Heilige Geest er nooit in meegekomen is, kan het dan zo gemakkelijk verdwijnen denk je? Omdat men in een dominee of in een kerklid teleurgesteld is geraakt bijvoorbeeld?


Je moet ook niet gaan geloven in de kerk, of de dominee of in een kerklid
Geloven is door Woord en Geest (niet of of, het is en en)
Gelooft in de Heere Jezus Christus en je zult leven tot in Eeuwigheid (= nooit eindigend)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor naamloos » 18 nov 2016 12:28

naamloos schreef:Geloven is iets wat je doet, een werkwoord dus. Geloven is aannemen (Joh. 1:12) Geloven is het "cadeau" van verlossing en vergeving aannemen.
Teus schreef:Als je ietsje verder kijkt staat er in vers 13 “die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn”.
Dus door de Heilige Geest.
Dat is de wedergeboorte, en je had het over geloven. Dat zijn toch heus 2 verschillende dingen, ook al horen ze onlosmakelijk bij elkaar.
De wedergeboorte komt geheel van God, maar geloven doet God niet voor de mens hoor.
Johannes zegt het zo: "Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren".
Teus schreef:Dat zou volgens jou betekenen dat je zomaar ineens kan gaan geloven.
Nou, zomaar ineens ... je zult eerst moeten geloven dat God bestaat, en kennis van het evangelie hebben is ook noodzakelijk, anders kún je het niet eens aannemen of verwerpen.
Teus schreef:Geloven doe je vanuit de Heilige Geest, Die werkt in de mens en leeft dat dan uit.
Je kunt wel willen geloven maar als God je er niet bij helpt gaat het niet lukken. Dat werkt niet.
De H.G. is altijd de eerste, hij trekt. Mensen kunnen hem door ongeloof en onwil weerstaan (gij hebt niet gewild - gij wederstaat altijd de Heilige Geest); of je geeft je in geloof aan hem over zoals je bent.
naamloos schreef:Trouwens, wat is christelijk geloven? Vind ik net zoiets als als christelijk rekenen ofzoiets. De zaak die je gelooft is christelijk, of niet.
Teus schreef:Dat mag jij vinden maar ik bedoel er alleen mee te zeggen dat het om het geloof in Jezus Christus door de Heilige Geest gaat. Het is een aanduiding, zeg maar.
Er zijn meerdere geloven maar we hebben het hier toch over iets dat Christelijk is?
Ik bedoel er alleen mee te zeggen dat geloven op zich neutraal is. Van belang is dat wát je gelooft én in wie je gelooft.
Praten over christelijk geloven, en geloven door de H.G. verplaatst de aandacht van het onderwerp van het geloof naar het geloof zelf.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor Teus » 18 nov 2016 16:25

naamloos schreef:Dat is de wedergeboorte, en je had het over geloven. Dat zijn toch heus 2 verschillende dingen, ook al horen ze onlosmakelijk bij elkaar.
De wedergeboorte komt geheel van God, maar geloven doet God niet voor de mens hoor.
Johannes zegt het zo: "Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren".


Ik geloof wel dat de buurman zijn tuin binnen een dag om kan spitten. Ook al staat boeddha of mohammed op zijn bats afgebeeld, terwijl ik niets van christelijk geloof af wil weten. Het heeft met geloven te maken maar het gaat niet om Christus.
Een dergelijk geloof heeft ieder mens, zelfs satan. En daar kun je heel makkelijk over praten.

Ik bedoel een ander geloof, het geloof wat in Joh. staat. De tekst die jij m.i. uit elkaar trekt.
In Zijn Naam geloven (vers 12) betekend geloven in alles wat Hij is, Redder, Verlosser, God, enz.
iedereen kan geloven dat Hij een Redder en een Verlosser is, ook satan. Maar het gaat er om of Hij je Redder en Verlosser is, dat is een ander geloof. Daarom staat vers 13 er achter, gescheiden door;

Joh.1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; 13 die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn.

Ik bedoel niet alleen het geloven dat je weet dat je behouden bent. Nee, het oprecht inleven van al die andere Namen.

Elohay Kedem - God van het Begin: (Deuteronomium 33:27).
Elohay Mishpat - God van Rechtvaardigheid: (Jesaja 30:18).
Elohay Selichot - God van Vergeving: (Nehemia 9:17).
Elohay Marom - God van Hoogten: (Micha 6:6).
Elohay Mikarov - God Die Dichtbij Is: (Jeremia 23:23).
Elohay Mauzi - God Van Mijn Kracht: (Psalmen 43:2).
Elohay Tehilati - God Van Mijn Aanbidding: (Psalmen 109:1).
Elohay Yishi - God Van Mijn Verlossing: (Psalmen 18:47, 25:5).
Elohim Kedoshim - Heilige God: (Leviticus 19:2, Jozua 24:19).
Elohim Chaiyim - Levende God: (Jeremia 10:10).
Elohay Elohim - God Der Goden: (Deuteronomium 10:17).

El HaNe'eman - De Trouwe God: (Deuteronomium 7:9).
El HaGadol - De Grootse God: (Deuteronomium 10:17).
El HaKadosh - De Heilige God: (Jesaja 5:16).
El Yisrael - De God Van Israël: (Psalmen 68:35).
El HaShamayim - De God Van De Hemel: (Psalmen 136:26).
El De'ot - De God Van Kennis: (1 Samuël 2:3).
El Emet - De God Van De Waarheid: (Psalmen 31:6).
El Yeshuati - De God Van Mijn Verlossing: (Jesaja 12:2).
El Elyon - De Allerhoogste God: (Genesis 14:18).
Immanu El - God Is Onder Ons: (Jesaja 7:14).
El Olam - De God Van Oneindigheid, de eeuwige God. (Genesis 21:33).
El Echad - De Ene God: (Maleachi 2:10).
El Sjaddaj - De Alamchtige God (Ex.6:2)

YHVH Elohim - HEER God: (Genesis 2:4).
YHVH M'kadesh - De HEER Die Heilig Maakt: (Ezechiël 37:28).
YHVH Yireh - De HEER Die Ziet/Voorziet: (Genesis 22:14).
YHVH Nissi - De HEER Mijn Vaandel: (Exodus 17:15).
YHVH Shalom - De HEER Van Vrede: (Rechters 6:24).
YHVH Tzidkaynu - De HEER Van Oprechtheid: (Jeremia 33:16).
YHVH O'saynu - De HEER Onze Maker: (Psalmen 95:6). 
 
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor naamloos » 18 nov 2016 17:35

Teus schreef:Ik geloof wel dat de buurman zijn tuin binnen een dag om kan spitten. Ook al staat boeddha of mohammed op zijn bats afgebeeld, terwijl ik niets van christelijk geloof af wil weten. Het heeft met geloven te maken maar het gaat niet om Christus.
Een dergelijk geloof heeft ieder mens, zelfs satan. En daar kun je heel makkelijk over praten.
Juist, en daarom schreef ik o.a: "Van belang is dat wát je gelooft én in wie je gelooft."
In iemand geloven betekent dat je hem kent en vertrouwd. Dan geloof je zijn woorden ook.
naamloos schreef:Dat is de wedergeboorte, en je had het over geloven. Dat zijn toch heus 2 verschillende dingen, ook al horen ze onlosmakelijk bij elkaar.
De wedergeboorte komt geheel van God, maar geloven doet God niet voor de mens hoor.
Johannes zegt het zo: "Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren".
Teus schreef:Ik bedoel een ander geloof, het geloof wat in Joh. staat. De tekst die jij m.i. uit elkaar trekt.
In Zijn Naam geloven (vers 12) betekend geloven in alles wat Hij is, Redder, Verlosser, God, enz.
iedereen kan geloven dat Hij een Redder en een Verlosser is, ook satan. Maar het gaat er om of Hij je Redder en Verlosser is, dat is een ander geloof. Daarom staat vers 13 er achter, gescheiden door;
Ik citeerde een gedeelte uit 1 Joh 5: "Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren"
Jezus = Redder Verlosser.
Christus = Messias Gezalfde. Gezalfd met de H.G. Profeet, Priester en Koning.
Geloven in Jezus de Christus omvat dus wel een beetje meer dan alleen geloven dat hij je Redder en Verlosser is.
Als iemand mij uit een benarde situatie redt dan ben ik em heus dankbaar, maar daarom aanvaardt ik hem nog niet als mijn koning en leraar zodat ik voortaan alles geloof wat hij zegt, en doe wat hij gebiedt.
Zoiets zou het zijn als ik alleen in Jezus als Redder en Verlosser geloof. Maar dat is niet wat ik zei.
Ik had het over Jezus aannemen door in zijn naam te geloven en zo vergeving en verlossing (van zonden) te ontvangen, en dat puur in de context van deze stelling van jouw: "Christelijk geloven is geen werkwoord, het is een cadeau gegeven vanuit een relatie met God."

Verder trek ik niets uit elkaar wat Johannes in zijn evangelie schrijft.
Ik maak wel onderscheid tussen geloven en wedergeboorte, simpelweg omdat dat niet hetzelfde is.
En omdat het over geloven ging heb ik vers 13 in mijn eerste post niet meegenomen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor DeDwaler » 19 nov 2016 08:42

.
"Maar toen de goedertierenheid van God, onze Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is, maakte Hij ons zalig, niet op grond van de werken van rechtvaardigheid die wij gedaan zouden hebben, maar vanwege Zijn barmhartigheid, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing door de Heilige Geest.
Die heeft Hij in rijke mate over ons uitgegoten door Jezus Christus, onze Zaligmaker, opdat wij, gerechtvaardigd door Zijn genade, erfgenamen zouden worden, overeenkomstig de hoop van het eeuwige leven." (Titus 3:4-7)


"Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;
niet uit werken, opdat niemand zou roemen." (Efeziërs 3:8-9)


Geloof is een gave, net als bekering. Men wordt behouden door de genade van God, door de wedergeboorte.
De natuurlijke mens is per definitie ongelovig en onwillig. Het is niet alsof de mens neutraal tegenover God en het Evangelie staat. De mens onderdrukt Gods waarheid, de waarheid over de mens en de waarheid over God.

Zoals de Heere Jezus zei:

"U doet de werken van uw vader. Zij zeiden dan tegen Hem: Wij zijn niet geboren uit hoererij; wij hebben één Vader, namelijk God.

Waarom begrijpt u niet wat Ik zeg? Omdat u Mijn woord niet kunt horen.

U bent uit uw vader de duivel, en wilt de begeerten van uw vader doen; die was een mensenmoordenaar van het begin af, en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij vanuit wat van hemzelf is, want hij is een leugenaar en de vader van de leugen.

Maar Mij, omdat Ik de waarheid spreek, Mij gelooft u niet.

Wie van u overtuigt Mij van zonde? En als Ik de waarheid spreek, waarom gelooft u Mij niet?
Wie uit God is, hoort de woorden van God; daarom hoort u niet, omdat u niet uit God bent." (Johannes 8:41-47)


Denk maar niet dat dit alleen maar geldt voor een paar weerbarstige Schriftgeleerden. Nee, dit geldt voor ieder mens. Maar ja, wie gelooft dit van zichzelf... en als je al niet gelooft dat dit ook voor jou geldt, waar heb je de Heere Jezus dan eigenlijk voor nodig?

Dat is heel wat anders dan dat sprookjesevangelie van tegenwoordig hè? Je hoort tegenwoordig alleen nog maar een lofzang en een beroep op de zogenaamde vrije wil van de mens. We denken werkelijk dat we in staat zijn om te doen wat God van ons eist.

We willen zijn zoals Jezus was, hoor je dan... maar wat de Heere Jezus over ons zegt neemt geen mens aan, namelijk dat we niet willen en niet geloven. We willen alles wat alleen God ons kan geven, maar we willen Hem Zelf en Zijn Zoon niet als Heere. Dát is de waarheid.

De mens wil zijn eigen gerechtigheid tot stand brengen en de zaligheid verdienen (roemen), terwijl hij de gerechtigheid afkomstig van God, namelijk de Heere Jezus niet aanneemt (Johannes 3:27-36). Eigen gerechtigheid door die van de eigen 'goede' werken of door wat ze noemen 'geloof' (wat het totaal niet is).

Het geloof is niet iets waar je toe kunt besluiten. Je kunt niet besluiten om te gaan geloven. Dat heeft niets met waar geloof te maken, maar met iets proberen aan te nemen, waarvan je denkt dat het waar zou kunnen zijn.

"Jezus zei tegen hen: Vanwege uw ongeloof, want voorwaar, Ik zeg u: Als u een geloof had als een mosterdzaad, u zou tegen deze berg zeggen: Verplaats u van hier naar daar! En hij zou gaan, en niets zou voor u onmogelijk zijn." (Mattheüs 17:20)


Het ware geloof komt door de overtuigende kracht en openbaring van God en is onwrikbaar, zeker en vast, en het wordt ook door Hem Zelf in stand gehouden. De zondige en gevallen mens is hiertoe eenvoudigweg niet in staat als hij het al zou willen.

De mens zit helemaal niet op Gods waarheid te wachten, laat staan dat men Gods getuigenis gelooft.
Er heerst zoveel verwarring, omdat, in plaats van dat men de onoverkomelijke kloof tot God krijgt voorgespiegeld, er een sprookjesevangelie wordt verkondigd, waarin de mens allerlei mogelijkheden worden toegedicht die hij door eigen zonde en ongerechtigheid helemaal niet heeft.

De mens kan de kloof tot God zelf niet slechten, want hij ziet de kloof (erfzonde) niet. Als hij de kloof al niet ziet, dan ziet hij ook niet in dat hij een Brug nodig heeft (de Heere Jezus). De mens ziet niet in dat hij in slavernij is en dat er een Losprijs moet worden betaald (Johannes 8:30-47).

Ieder mens is, zonder uitzondering, een Farizeeër. Laten we maar eens beginnen om onszelf op die manier te zien en te luisteren naar wat Jezus tegen ons zegt. Laten we bidden dat God ons laat zien waarom het heil puur uit Zijn genade is en niet iets dat ons van rechtswege toekomt.

Het is overigens ook geen aanbod van genade, maar het aanbod van de Middelaar en Hem verwerpen we allemaal, tenzij God ons genadig is, onze onwil breekt en ons door middel van Zijn Woord, en het werk van de Heilige Geest, wederom geboren doet worden en wij daadwerkelijk in Hem geloven.

.
.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3461
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor benefietdiner » 19 nov 2016 08:56

DeDwaler schreef:
Denk maar niet dat dit alleen maar geldt voor een paar weerbarstige Schriftgeleerden. Nee, dit geldt voor ieder mens. Maar ja, wie gelooft dit van zichzelf... en als je al niet gelooft dat dit ook voor jou geldt, waar heb je de Heere Jezus dan eigenlijk voor nodig?

Dat is heel wat anders dan dat sprookjesevangelie van tegenwoordig hè? Je hoort tegenwoordig alleen nog maar een lofzang en een beroep op de zogenaamde vrije wil van de mens. We denken werkelijk dat we in staat zijn om te doen wat God van ons eist.

We willen zijn zoals Jezus was, hoor je dan... maar wat de Heere Jezus over ons zegt neemt geen mens aan, namelijk dat we niet willen en niet geloven. We willen alles wat alleen God ons kan geven, maar we willen Hem Zelf en Zijn Zoon niet als Heere. Dát is de waarheid.

De mens wil zijn eigen gerechtigheid tot stand brengen en de zaligheid verdienen (roemen), terwijl hij de gerechtigheid afkomstig van God, namelijk de Heere Jezus niet aanneemt (Johannes 3:27-36). Eigen gerechtigheid door die van de eigen 'goede' werken of door wat ze noemen 'geloof' (wat het totaal niet is).

Het geloof is niet iets waar je toe kunt besluiten. Je kunt niet besluiten om te gaan geloven. Dat heeft niets met waar geloof te maken, maar met iets proberen aan te nemen, waarvan je denkt dat het waar zou kunnen zijn.


Zeker zeker zullen we een schandpaal of een galg op richten voor die booswichten die dwalers hoe durven ze.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten