christelijke muziek op straat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

christelijke muziek op straat

Berichtdoor Cornelius » 26 sep 2016 17:47

Laatst viel het me in Lunteren, een vrij kerkelijk dorp, op dat op de braderie alleen wereldse liedjes ten gehore werden gebracht. En zo gaat het overal, voor zover ik weet. Waarom geen klassieke muziek of christelijke nummers? Misschien om één of meer van de volgende redenen, die ik echter niet steekhoudend vind:

1. Christelijke muziek is niet geschikt voor op straat, te intiem of juist te nadrukkelijk over God. Dat argument begrijp ik, maar vind ik toch twijfelachtig. Heel wat wereldse liedjes zijn evengoed intiem of expliciet. Hoewel ik ook niet zeg dat ieder christelijk lied geschikt is voor op straat, zijn er vele wél geschikt. En mocht je als organisator of muzikant toch bang zijn dat de christelijke boodschap te veel opvalt, dan kun je kiezen voor bijvoorbeeld een Spaanstalig nummer.
2. Niet-christenen zouden zich eraan storen. Kan waar zijn, maar dat omgekeerd christenen zich zouden kunnen storen aan wereldse liedjes, dat schijnt niet ter zake te doen. Zelfs in kerkelijke dorpen werkt dat zo. En vrolijke liedjes zijn juist sfeerbevorderend. Kortom: slecht argument.
3. Christelijke muziek is saai, niet mooi of van onvoldoende kwaliteit. Dat zal opgaan voor een groot deel, zeker voor veel simpele koormuziek of Amerikaanse gospel. Maar dat het argument is evengoed geldig is voor seculiere muziek, daaraan storen de organisatoren van braderieën zich niet; de voor zulke gelegenheden uitgekozen muziek is juist vaak saai, niet mooi en/ of van onvoldoende kwaliteit. Er bestaat daarentegen heel wat goede en ook voor een groter publiek geschikte christelijke muziek, in allerlei talen.
4. Evenals klassiek musici zijn christenen niet zo schreeuwerig dat ze hun muziek op zo’n profane gelegenheid als een braderie laten horen. Goed argument, maar toch niet helemaal. Als alleen inhoudsloze schreeuwers een stem krijgen in de openbare ruimte, dan komt dat niet ten goede aan de kwaliteit van de samenleving. Schaam je dus niet voor je klassieke kwaliteitsmuziek dan wel inhoudsvolle christelijke muziek, en ga ermee de straat op of het winkelcentrum in, of zoals SGP-jongeren vorig jaar naar de hal van de Tweede Kamer. Wij hebben een boodschap! Buitendien, christelijke muziek hoeft niet vergezeld te gaan van een evangelisatiecampagne maar kan evengoed gewoon mooi zijn, ook voor op straat.

Zie http://demeningvanevert.blogspot.nl voor het hele verhaal.

Of zijn genoemde redenen wél steekhoudend? Of zijn er andere goede redenen om op de markt alleen simpele popliedjes te laten horen?
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Yoshi

Re: christelijke muziek op straat

Berichtdoor Yoshi » 26 sep 2016 17:55

Ik heb het niet zo op muziek op straat. :) Als ik muziek wil horen op straat dan doe ik wel oordoppen in en zet zelf muziek op.
Wat we hier in de nabijgelegen stad vooral hebben is een draaiorgel.... Echt vreselijk. Verder zitten er wel eens wat panfluit mensen (Southpark heeft daar een uitzending over, geweldig) en zwervers die pogen muziek te maken met gitaar of andere instrumenten.

Of de muzikanten ook christelijke muziek spelen op straat, ik zou het niet weten. Ik zie de toegevoegde waarde daarvan ook niet zo. Als ik christelijke muziek wil horen zet ik thuis gregoriaans op (wat waarschijnlijk minder gewaardeerd zou worden op straat) of ga ik naar de kerk om een van de lokale kerkkoren te horen.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: christelijke muziek op straat

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 23:05

Ik zou het wel aangenaam vinden zo nu en dan eens een Motet van Bach op straat te horen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: christelijke muziek op straat

Berichtdoor Chaya » 27 sep 2016 09:13

Tot een paar jaar geleden zag ik wel eens een groepje muzikanten van het Leger des Heils, bij een kerstmarkt bijvoorbeeld.
Dan haalden ze geld op om de daklozen een kerstdiner te bezorgen. LdH liederen zijn vaak heel mooi, en ook geschikt voor op de straten.
Jammer, ik zie het niet meer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: christelijke muziek op straat

Berichtdoor johannes1 » 28 sep 2016 11:29

Als antwoord op de vraagsteller. Waarschijnlijk zijn het geen christenen die de braderie organiseren. Want ook die wonen in Lunteren.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: christelijke muziek op straat

Berichtdoor hans0166 » 28 sep 2016 11:48

Chaya schreef:Tot een paar jaar geleden zag ik wel eens een groepje muzikanten van het Leger des Heils, bij een kerstmarkt bijvoorbeeld.
Dan haalden ze geld op om de daklozen een kerstdiner te bezorgen. LdH liederen zijn vaak heel mooi, en ook geschikt voor op de straten.
Jammer, ik zie het niet meer.


heel vaak zijn tegenwoordig de plaatselijke verordeningen zo aangepast dat dit (bijna) onmogelijk gemaakt wordt.
Niet eens zozeer om deze muzikanten een enkele keer per jaar te weren, maar de "bedelaars/beroeps straatmuzikanten" die iedere dag met een lege pet voor zich lawaai zitten te maken.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: christelijke muziek op straat

Berichtdoor MoesTuin » 28 sep 2016 22:16

Chaya schreef:Tot een paar jaar geleden zag ik wel eens een groepje muzikanten van het Leger des Heils, bij een kerstmarkt bijvoorbeeld.
Dan haalden ze geld op om de daklozen een kerstdiner te bezorgen. LdH liederen zijn vaak heel mooi, en ook geschikt voor op de straten.
Jammer, ik zie het niet meer.


Jammer, het zijn mooie kansen, de kerken meer naar buiten de straat op de menigte in

Hier een mooie bijdrage vanuit Amsterdam, zingen in de hoofdstad op de Dam, liederen tot eer van God Hem alleen de eer, met de tram en alle dagelijkse geluiden op de achtergrond, zo hoort het ook, de tijd gaat door, de mensen die voorbij komen lopen door, of blijven luisteren, God weet de uitwerking in harten en levens van deze mensen, Hem alle eer hiervoor

https://www.youtube.com/watch?v=qSnk_br95nY
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: christelijke muziek op straat

Berichtdoor JeeWee » 29 sep 2016 09:04

BladeStraight schreef:Ik zou het wel aangenaam vinden zo nu en dan eens een Motet van Bach op straat te horen.


Koptelefoon?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: christelijke muziek op straat

Berichtdoor Niagara » 11 okt 2016 15:59

Niet helemaal op straat maar wel in publieke ruimte (ziekenhuishal) stond een piano. Ben christelijke liederen gaan spelen (Psalmen voor Nu, Sela, opwekking). Eigenlijk alleen maar positieve reacties gehad, hoewel ik niet weet of iemand een van de liederen als christelijk heeft herkend. Nu zou dat misschien anders zijn als er christelijke teksten te horen zouden zijn. In onze samenleving heerst naar mijn idee toch al snel de mening 'val ons er niet mee lastig'. We willen geen moskeegebeden horen, dus ook geen christelijke liederen.
Ik weet eigenlijk niet of dit in de praktijk ook zo zou zijn.

Je kunt op de tour gaan van: Maar waarom dan wel seculiere liedjes die expliciet gaan over vreemdgaan, one-night-stands, drank of drugsgebruik etc.? Waarom wordt dat wel geaccepteerd en moeten wij dat maar slikken maar zij onze liedjes niet?

Maar ik vind dat eigenlijk niet een houding die past in het kader van 'wat zou Jezus doen'.
Naar mijn idee moet het best kunnen: wat christelijke (wel bij de sfeer passende) muziek.
Maar het is denk ik essentieel met welke instelling je dat draait, in welke situatie (in ieder geval niet als een soort van opboksen tegen andere muziek), en niet op een onmogelijk volume. Als mensen op je afkomen om er iets over te zeggen, schiet je direct in de verdediging/aanval als het negatief is? Of sta je juist open voor een gesprek en buig je een negatieve input om in een positief gesprek over het geloof waar mogelijk? En dan niet alleen om je eigen verhaal te doen maar ook juist om te luisteren. Er zijn in Nederland superveel mensen met negatieve ervaringen rondom kerk en christendom, en ook veel vooroordelen. Veel mensen die op je afkomen zullen best bereid zijn om te praten over die ervaringen, en de kunst voor de muzikant is dan om een vriendelijke kant van het christendom te laten zien die luistert en oog heeft voor de pijn die mensen kunnen hebben rondom geloof (want vaak komt reactie/ irritatie daaruit voort), en van daaruit misschien een hoopvolle boodschap voor die persoon meegeven. Er kunnen ook mensen tussen zitten die gewoon ruzie zoeken en die niet openstaan voor een gesprek. De kunst hierbij is om op een respectvolle maar duidelijke manier hiermee om te gaan, en inderdaad misschien dat je hieruit de conclusie moet trekken dat op die plek op dat tijdstip mensen niet om kunnen gaan met de christelijke muziek die gedraaid wordt dus dat het uit moet/moet verplaatsen/zachter moet.
Daarnaast krijg je misschien een praatje met medechristenen. Vele daarvan zullen positief zijn, maar helaas kan het ook gebeuren dat er een medechristen oordeelt over het soort muziek dat je draait of het oneerbiedig vindt oid. Dit zijn in mijn ogen allemaal dingen waar je op voorbereid moet zijn en bij jezelf van na moet gaan of je er op een christelijke manier (naastenliefde en wwjd in je gedachten) op kunt reageren. H oewel je misschien ook wel geen reacties krijgt, kun je naar mijn idee er beter wel op bedacht zijn dat het wat los kan maken bij mensen. Dus inschatten van de situatie, zelfonderzoek (in gebed) naar initiatief en houding, bewust zijn van mogelijke reacties en ermee om kunnen gaan, zit dat allemaal snor, dan kan het prima wat mij betreft.
Afbeelding

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: christelijke muziek op straat

Berichtdoor elburger » 28 okt 2016 09:39

Of het nu Lunteren is, hetgeen ik heel goed ken of Staphorst, inderdaad christelijke muziek hoor je nog maar zelden bij een kraam van bijv. het leger des heils of een kraam van een kerkelijke instantie.
Waarom niet?
Ik denk dat de omgeving het niet prettig vind.

Zelf heb ik regelmatig een preek opstaan als ik aan het wandelen ben, en m.i. ben ik er niemand mee tot last.
Het geluidsniveau is precies voldoende voor mij om het goed te verstaan, want ik heb een hekel aan oordoppen en koptelefoon.
Nu zie ik mensen - jong en oud - wel eens kijken, maar dat boeit mij niet.
Gods woord mag overal gehoord worden toch?

Het is een feit dat wij in Nederland hoe langer hoe verder van de kerk en het geloof af komen te staan.
O sorry, velen geloven maar praktiseren het niet, maar daar vel ik geen oordeel over.
Maar goed, om op het onderwerp terg te komen en af te sluiten, ik zou het prettig vinden als men op een markt/braderie eens wat meer christelijke muziek zou kunnen horen.
Misschien van een koor wat zijn collectie aan de man wil brengen?!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten