Evangeliseren kinderen/tieners

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yoshi

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Yoshi » 04 okt 2016 05:55

Spijtig dat je je niet in een ander kan verplaatsen. Dan had je het namelijk makkelijk begrepen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2016 09:21

In wie? De ouders? Natuurlijk willen die vaak niet dat kinderen over Jezus horen als ze het zelf onzin vinden. Maar op een gegeven moment ben je wel oud genoeg om daar zelf ook wat van te vinden. Ik kan me prima in die ouders verplaatsen maar wat ik me afvraag is of je je door wat ouders willen en vinden, moet laten leiden. Net als dat tieners zich dat ook vaak afvragen.

Maar als Jezus de weg, de waarheid en het leven is en jij weet dat en veel kinderen en hun ouders niet, dan is het toch belangrijk om dat door te geven? Dan wil je later toch niet zeggen: ik heb je niet over Jezus verteld want je ouders wilden dat niet? Wel lijkt het me handig om het op een transparante manier te doen en niet op individuele basis. Bijvoorbeeld wat je met Athletes in Action ziet, de kinderbijbelklas, E&R, dat soort initiatieven waarbij ouders vaak weten dat het christelijk is maar hun kinderen er toch naartoe sturen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor hans0166 » 04 okt 2016 11:50

Marnix schreef:De vraag is toch of je de mensen de blijde boodschap die waar is mag vertellen?


nee... de vraag is deze:

Wij zijn geroepen om het evangelie te verkondigen en discipelen te maken, maar wat moeten we met kinderen en tieners?
Is het juist als we naar speelvelden gaan om de kinderen (zonder bijzijn en weten van hun ouders) te evangeliseren?
Waarom wel en waarom niet? En tot welke leeftijd?


het wordt hier steeds breder getrokken maar het gaat duidelijk over kinderen die niet onder ouderlijk toezicht aan het spelen zijn in/op een daarvoor ingerichte openbare locatie.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor MoesTuin » 04 okt 2016 12:44

Evangeliseren is in principe al de manier waarop je leeft, in je doen en laten.
Dat je hierin opvalt.
Het gebed hierin is ook machtig.
Soms moet je niet te veel (zelf) willen, maar je laten leiden door de Heilige Geest van onze Heer.
Dat je herkent, de momenten waarop je kan en vrijuit mag spreken.
Het is soms niet allemaal pas klaar in te delen.
Dat is een belangrijke les uit mijn leven.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Yoshi » 04 okt 2016 15:44

Marnix schreef:In wie? De ouders?

Anders of niet gelovigen.
Natuurlijk willen die vaak niet dat kinderen over Jezus horen als ze het zelf onzin vinden.

En aangezien zij de ouderlijke macht hebben gaan zij daar ook over.
Maar op een gegeven moment ben je wel oud genoeg om daar zelf ook wat van te vinden.

Ja. Op de 18e verjaardag.
Ik kan me prima in die ouders verplaatsen maar wat ik me afvraag is of je je door wat ouders willen en vinden, moet laten leiden. Net als dat tieners zich dat ook vaak afvragen.

Want ja, laten we elkaars kinderen een leuk bekeren. Jij die van niet refo's en 101 religies en levensbeschouwingen jouw kinderen...
Maar als Jezus de weg, de waarheid en het leven is en jij weet dat en veel kinderen en hun ouders niet, dan is het toch belangrijk om dat door te geven?

Verplaats je eens in de ander die die mening niet heeft. Dat mis ik behoorlijk bij je. Vervang Jezus eens door iets willekeurigs anders wat haaks staat op jouw geloof.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2016 16:46

Oh vanaf je 18e mag je pas zelf keuzes maken? Denk je dat nou echt?

En je moet mensen niet overJezus vertellen want verplaats je eens in een ander, die zit daar niet op te wachten? En anders gaan mensen met een andere mening jouw kinderen ook vertellen wat ze geloven? Beter niet evangeliseren want staks vertelt iemand jouw kinderen dat de wereld niet is geschapen maar geëvolueerd?

Sorry maar wat een slap verhaal. Met jou redenering kan je beter helemaal stoppen met evangeliseren. Als het uitmaakt of mensen er op zitten te wachten...

Geloof jou eigenlijk nog dat 1 van die boodschappen waar is? En doet dat er dan ook nog toe?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Yoshi » 05 okt 2016 17:11

Je toont enkel wederom je totale gebrek aan empathie. Ik hoor het wel wanneer jij je wel kan verplaatsen in een ander. In de tussentijd hoop ik dat een imam jouw kinderen eens lekker gaat indoctrineren op de plaatselijke speelplek. Dat zal je vast goed helpen weer nuchter na te denken.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor mona » 05 okt 2016 17:22

Laatst vertelde een dominee het volgende:

Zijn vrouw ging elk jaar naar een plaats in Nederland, waar kinderevangelisatie werd gehouden.
Zeg maar een soort vakantie Bijbelweek.
Zij hielp daar ook.
Op de tweede dag kwamen er moslimjongeren wat vervelend doen. Roepen, schreeuwen enz.
Een gesprek mocht helaas niet helpen.
Op dag drie werd het nog erger. En van erger werd het onhoudbaar en zelfs angstig.
De gemeente, die toestemming had gegeven voor het evangelisatiekamp, kon helaas niets doen zeiden ze.
Aan het einde van de derde dag moest helaas het kamp opgeheven worden ivm serieuze bedreigingen.
Einde Bijbelweek.
Laatst gewijzigd door mona op 05 okt 2016 17:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Yoshi

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Yoshi » 05 okt 2016 17:24

Dat is heel wat anders, daar zijn de ouders op de hoogte en kiezen daarvoor voor hun kinderen. Niet de situatie die hier besproken wordt.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor mona » 05 okt 2016 17:30

Hier dachten de ouders ook dat de kinderen veilig waren.
Maar toch werden ze in een angstige situatie gebracht door mensen die een ander geloof aanhangen!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor 3parels » 07 okt 2016 16:26

Het is niet zo slim om in de speeltuin te gaan zitten. Dat roept natuurlijk veel weerstand op. Wat veel mooier is om de buurkinderen, die met jouw kinderen spelen, regelmatig uit te nodigen te blijven eten. Of te logeren als ze ouders zijn. Zo kun je uit de kinderbijbel voorlezen, er nog wat bij vertellen om je eigen kinderen onderwijs te geven. Het buurkind krijgt het dan toch mee. Er zal geen ouders iets op tegen hebben als je een buurkind vraagt te eten.
En wat mooier is, zorg dat je eigen kinderen open zijn over het geloof. Laat hen zelf getuigen in de speeltuin!
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor 3parels » 07 okt 2016 16:28

Wat dingen die mij nog te binnen schieten zijn: ons vriendinnetje uit de buurt ging zo regelmatig mee naar zondagschool, vakantiebijbelweek en soms zelfs mee naar de kerk. Wie weet wat de Heere er nog door wil werken.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor 3parels » 07 okt 2016 19:54

@Yoshi

Haha... ik zou maar uitkijken waar jij je kinderen laat eten, als je die hebt. Misschien bij het buurmeisje waar de tv de hele dag op MTV staat... waar wil jij je kind dan nog laten eten? Ik zou echt niet bang zijn hoor als mijn dochter bij moslimburen ging eten en daar uit de Koran zou worden gelezen. Als jij je kinderen mee geeft wat jij wilt in de opvoeding, worden ze echt niet zomaar beïnvloed. En alleen maar goed om eens buiten de kaders te kijken.
Denk eens aan alle moslims die hun kinderen op een christelijke school doen, of alle Nederlanders die dat ook doen maar zelf geen stap in de kerk zetten. Die laten zich vrijwillig 'indoctrineren' zeker. Kom op zeg! Belachelijk als ik niet eens meer mag bidden voor het eten of uit de kinderbijbel mag lezen als een ongelovig buurvriendje mee eet... je hoeft niet gelijk de grote evangelist uit te gaan hangen, zo van: nu heb ik mijn kans... maar vragen beantwoorden en met je kinderen erover praten zoals je altijd doet, dat is toch geen indoctrinatie... :lol:
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2016 08:18

Tja, blijkbaar ben jij heel bang dat jouw kinderen ook andere dingen horen in het dagelijks leven. Misschien beter om ze daar vast op voor te bereiden dan het proberen buiten de deur te houden. Dat lukt namelijk toch niet. Ze gaan horen van andere religies. En nog veel vaker dat God niet bestaat, alles door evolutie is ontstaan. Onze kinderen gaan dat horen. En zo'n compromis "als onze kinderen geen andere boodschappen horen en wij nou eens jongeren niet over Jezus vertellen" is een slecht compromis... en bovendien werkt het niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Yoshi » 11 okt 2016 16:26

*Verwijderd door moderator wegens ongerieflijk taalgebruik*


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten