Marnix schreef:Precies. Je hebt niet meer of minder zondekennis nodig dan zoveel dat je weet dat je Jezus nodig hebt om je te verlossen. Voor sommigen wordt zondekennis een doel en een voorwaarde om bij Jezus te mogen komen. In principe probeer je dan dingen zelf te verdienen door eerst aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Zondekennis is geen doel, hooguit een middel om je redding buiten jezelf te zoeken. En niet een voorwaarde om gered te kunnen worden. Ik denk dat je vooral groeit in kennis van je zonden als Hij je heeft gered. Maar dan nog veel meer groeit in kennis van de verlossing die er in Hem is zodat je ellende plaats maakt voor blijdschap en dankbaarheid.
Dat denk ik ook.
De leer is verduisterd. Niet dat ik het allemaal zo goed weet.
Maar er zijn zelfs leraren die beweren dat als je uit schrik voor de Heere God of de hel naar Jezus vlucht, het niet oprecht is, want dan gaat het om jezelf. Dat zal zo wezen, maar als je jezelf denkt eerst geschikt te moeten maken om te komen, zal dat nooit gaan.
Ook bij oudvaders kom je dat tegen en wordt de bekeringsweg soms breed uitgemeten en voorgeschreven hoe een mens bekeerd dient te worden en wat de ware bekeringsweg inhoudt. Naar mijn overtuiging kunnen dat vaak afhouders zijn.
Je moet dat ook zien in het verband dat dat die preken soms bedoeld waren voor mensen die het dachten te hebben, maar het niet hadden, om te ontdekken. Je kan niet zomaar alles één op één overzetten naar je zelf.
Maar Notabene Paulus zegt: ''wij dan wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof!''
Hij kende de schrik des Heeren, hij is er achter gekomen op de weg naar Damascus wat die schrik inhoudt.
Een schrik in zijn geweten. Zo was het ook bij de stokbewaarder en daarom kon Paulus zo goed zeggen nadat de stokbewaarder zich in zijn zwaard wilde laten vallen en Paulus riep dat hij dat niet moest doen en de stokbewaarder vroeg wat hij moest doen om zalig te worden: ''geloof in de Heere Jezus''.
De Heere Jezus zegt:''Gij wilt tot mij niet komen, opdat je het eeuwige leven zult hebben?''
Maar Spreeuw zijn vraag was, ''Is er een bepaalde mate van "zondekennis" nodig om voor God te verschijnen en behouden te worden?''
De Heilige Geest zou komen om te overtuigen van zonde, zonde omdat we niet in Hem geloven, omdat we zonder God in de wereld zijn.
Hij overtuigt ook van dadelijke zonden, dat is daar wel onlosmakelijk mee verbonden denk ik.
Btw: Maar ik geloof niet dat bij ieder de bekeringsweg hetzelfde is volgens een bepaald stappenplan. Heman ging doodbrakende zijn weg en Lydia haar hart werd terstond geopend en zal meer blijdschap gehad hebben. Maar Heman zal het verschrikkelijk gevonden hebben in tegenstelling dat het ook kan voorkomen dat mensen in zo'n situatie zouden willen blijven liggen, omdat het een kenmerk van bekering zou zijn, maar ik geloof zelf niet dat dat bij God vandaan komt. Ook als we zeggen dat we niet kunnen getuigen, omdat het toch geen zin heeft voor een ander en je niemand kan bekeren en God het moet doen, kan nooit bij God vandaan komen. We mogen ons dan wel ernstig afvragen of we zelf iets van God kennen en dat we zelf weleens ervaren hebben dat het vanuit onszelf een onmogelijke zaak is om God echt te kennen, maar dat God wel door middel van het Woord en ook getuigenis werkt. De ernst en de liefde drongen Paulus om te evangeliseren.
Echt evangelisch berouw kun je pas hebben als je al iets van de Heere gezien hebt, is mijn mening, anders kun je nooit echt bedroefd zijn om je zonden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.