Zondekennis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zondekennis

Berichtdoor Johan100 » 10 aug 2016 14:56

3parels schreef:Jezus zegt: 'Volg mij'.' tegen zijn discipelen. Geen van hen had zondekennis. Hij riep, zij volgden. Zijn wij al gevolgd, Hij roept ons immers ook? Pas later is in hun leven de zondekennis gekomen. Wie van zondekennis een voorwaarde maakt, beland weer aan de verkeerde kant. Er zijn geen voorwaarden om tot Christus te komen. Je mag m nodig hebben vanwege de zonden in je leven, maar je mag ook komen omdat je zo onder de indruk bent gekomen van zijn liefde voor jou. Eén ding is wel zeker: alleen wie er belang bij hebben zullen komen. Maar je hoeft niets mee te brengen. Je mag komen zoals je bent, dan maakt Christus je wie Hij wil dat je bent. Dan gaat de Heilige Geest werken! En ja er zijn mensen die eerst door het stof gaan, maar ook dan hebben zij de Geest al ontvangen (zonder dat ze het zelf zien). Want alleen de Geest zal overtuigen van zonde en oordeel. In die zin zijn zij ook al behouden, want het zaligmakende werk van de Geest loopt altijd uit op het ontvangen van vergeving.
Met een iedere gelovige gaat de Heere Zijn eigen weg. Sommigen hebben nou eenmaal grotere klappen nodig dan een ander. Ligt ook aan je karakter, als je koppig bent zal de Heere meer werkt met je hebben. Ook als je vol zit met verkeerde denkbeelden zal het een strijd worden.
Sommigen worden snel overtuigd. Zonder moeite. Pas later komt de strijd. Laten we de Heere er ook vrij in?

Ik ben het grotendeels met je eens, maar waar je zegt dat er mensen zijn die eerst door het stof gaan, maar ook dan hebben zij de Geest al ontvangen (zonder dat ze het zelf zien) is absoluut niet waar. Ze kunnen wel overtuigd zijn door de Geest, maar je hebt de Geest nog niet en je bent nog niet gerechtvaardigd als je nog met 'je zondenpak op je rug loopt' en ze nog niet vergeven zijn.
Dan ben je misschien in de war met de zogenaamde embryoleer.
Trouwens, er staan genoeg voorbeelden in de bijbel ter waarschuwing van mensen die overtuigd waren van zonden, maar niet behouden werden.

Het Avondmaal is voor degenen die Hem lief hebben. Die niet zonder Hem kunnen en willen leven. Hoe klein geloof ze dan ook hebben, hoe hopeloos ze zichzelf dan ook vaak vinden, want ze schieten altijd te kort. Wie belijden hun zaligheid in Hem te zoeken en niets zelf mee te kunnen brengen, mogen aan het Avondmaal.

Wat je eigenlijk nu doet is zeggen wie er aan het avondmaal mogen, terwijl de bijbel iets anders zegt.
Weet je wat we eigenlijk moeten doen? Ik denk dat het heilzamer is om onverkort aan de bijbel vast te houden, ook als die tegen onze eigen gevoelens of gedachten ingaat. Dat kost soms strijd, maar lijkt me wel heilzamer.
Want als je zegt dat je een legitieme reden hebt om aan het Avondmaal te gaan als je overtuigd bent dat Hij je zalig wilt maken of als je het verlangen hebt dat Hij je Redder wilt zijn of je zegt dat je je zaligheid in Hem zoekt, dan wil dat zeggen dat je die zaligheid nog niet gevonden hebt en is de reden dat je aangaat dus niet zoals het in de Bijbel staat en ook niet logisch volgens mij.
Omdat het tot een gedachtenis is, moet je het dus zeker weten dat Hij het is die in jouw plaats is gestorven.
Verlangen is niet altijd hebben. Als je dan toch aangaat, loop je op de Heere vooruit. Maar dat kan denk ik een beetje lastig liggen. Je kan ook verlangen naar meer. Maar het Avondmaal is geen middel om onze zonden af te betalen. Ik weet zeker dat we dat eens zijn.
Als je vergeving van zonden wilt, dat is goed en is dat denk ik een teken dat God met je van doen hebt, omdat een mens van zichzelf daar niet mee bezig is of dat zoekt, maar laten we Hem niet voor de voeten lopen en het zelf grijpen. Ik zou zeggen, laten we daar voor waken, dat lijkt mij heilzamer. En laten we er ook geen genoegen in hebben dat we in de zonde liggen, dat is ook geen vrucht van God.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 10 aug 2016 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Zondekennis

Berichtdoor benefietdiner » 10 aug 2016 15:00

Chaya schreef:Dat is geen fout. We doen geen zonde, we zijn zonde.
En er staat nog iets achter, nl. ...en zich voor God verootmoedige.

Hoe kunnen wij ons voor God verootmoedigen als wij uitsluitend zondaars (dood) zijn.
Hoe kunnen wij ons (in een dood staat) hart zelf onderzoeken of hij ook de gewisse belofte van God gelooft.
Hoe kunnen wij onze consciëntie zonder geveinsdheid onderzoeken als wij in een totale dood staat verkeren.
Daar vraagt het formulier naar.
Chaya schreef:We liggen van nature midden in de dood en hebben de Heere nodig in alles, om heilig voor Hem te kunnen leven.

Allen dan die zo gezind zijn wil God niet in genade aannemen en van zijn tafel deelgenoot maken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondekennis

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2016 15:16

Chaya schreef:Dat is geen fout. We doen geen zonde, we zijn zonde.
En er staat nog iets achter, nl. ...en zich voor God verootmoedige.
We liggen van nature midden in de dood en hebben de Heere nodig in alles, om heilig voor Hem te kunnen leven.
Dat is geen psychiatrische hulp, maar hulp van Boven!



Volgens mij leert de Bijbel wat anders.

Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven? Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding. Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn.

Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God. Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid. De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.

Ik druk me zo gewoon mogelijk uit, omdat het anders uw begrip te boven gaat. Zoals u zich ooit in dienst stelde van zedeloosheid en onrecht om een wetteloos leven te leiden, zo stelt u zich nu in dienst van de gerechtigheid om heilig te leven.



Uit Romeinen 6. We moeten de nadruk niet leggen op de oude natuur maar op de nieuwe, die we uit genade door de Geest ontvangen hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Zondekennis

Berichtdoor 3parels » 10 aug 2016 15:55

@johan100

Over het Avondmaal ben ik het helemaal met je eens. Maar de liefde is een graatmeter. Wie Hem niet kent, heeft Hem niet lief. Vooral voor de kleingelovigen is het stellig weten dat Hij je zonden vergeven heeft, vaak het struikelblok. Ze kunnen geen moment aanwijzen of durven zich er niet bij te scharen. Maar als je hen naar de liefde vraagt, is het vrijwel altijd meteen duidelijk. Zondekennis is geen voorwaarde, al geloof ik dat allen die aan het Avondmaal gaan er al iets van geleerd hebben.

Je zegt ook: Laten we God niet voor de voeten lopen en het zelf grijpen! Hoe kunnen we nou zelf iets grijpen, als God het ons aanbiedt? Hij biedt het iedereen aan. God werkt het aannemen in de harten zelf. Wie het wil, mag het aannemen. God werkt beide: het willen en het werken. Je wilt het pas wanneer je ziet hoe groot en heerlijk die schat is. Dan wordt het verlangen zo groot. En dan mag je aannemen en geloven dat het voor jou is. Dan mag je ook aan het Avondmaal.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Zondekennis

Berichtdoor 3parels » 10 aug 2016 16:04

@johan100

Ware zondekennis wordt door de Geest gewerkt, wanneer Hij start stopt Hij niet. Wie gelooft in beloften, zoals ze in de Bijbel staan, moet ook geloven dat waar de Geest start de zaligheid in principe al gevonden is. Waar je de belofte gelooft, heb je de zaak al verkregen. Dat is geloof. Vertrouwen.

Zondekennis die niet tot zaligheid leidt is een dode zondekennis, aangepraat door de kerk, die wettisimse in de hand werkt. Ware zondekennis staat nooit los van de liefde tot God die Hij zelf werkt in het hart.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Zondekennis

Berichtdoor mona » 10 aug 2016 17:09

Johan100 schreef:Ik ben het grotendeels met je eens mona, maar als je zegt dat je een legitieme reden hebt om aan het Avondmaal te gaan als je overtuigd bent dat Hij je zalig wilt maken of als je het verlangen hebt dat Hij je Redder wilt zijn, is dat niet zoals het in de Bijbel staat en ook niet logisch volgens mij.
Omdat het tot een gedachtenis is, moet je het dus zeker weten dat Hij het is die in jouw plaats is gestorven.
Verlangen is niet altijd hebben. Als je dan toch aangaat, loop je op de Heere vooruit. Maar dat kan denk ik een beetje lastig liggen. Je kan ook verlangen naar meer.
Maar het Avondmaal is geen middel om onze zonden af te betalen. Ik weet zeker dat we dat eens zijn.


Verlangen is geen hebben zeg je.
Ik heb het bewust zo gezegd, want het zeker weten kan ontzettend aangevochten worden, juist in de voorbereidingstijd naar het Heilig Avondmaal toe.
Het aangaan in vertrouwen op Hem, dat het leven en dat mijn redding in Christus is, is aangaan in geloof. En dat zal Hij nooit beschamen, maar juist door het Heilig Avondmaal zal Hij dat geloof versterken. Naast dat het een gedachtenis maaltijd is, is het ook een sacrament tot versterking van je geloof.
Ook al voel je de zekerheid misschien nog niet volkomen, er zal juist een verlangen zijn om meer verzekerd te worden, en Christus nog meer te leren kennen!
En waar moet je dan zijn?
Aan Zijn Tafel!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Yoshi

Re: Zondekennis

Berichtdoor Yoshi » 10 aug 2016 21:23

Over zondekennis gesproken, onlangs kwam ik een artikel tegen.
https://vrouw.nl/artikel/verhalen_achte ... en_bestond

Hoe kijken jullie tegen deze omgang met zondekennis aan?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zondekennis

Berichtdoor Johan100 » 10 aug 2016 22:03

@3parels
Ik ben het ook in grote lijnen met je eens en ik begrijp wat je bedoelt. Wat ik onder andere bedoel te zeggen is dat je kunt uitschieten zowel naar de ene kant als naar de andere kant. Maar we kunnen natuurlijk allerlei redenen bedenken om wel aan te gaan, maar bijbels blijft het onverkort staan dat het tot een gedachtenis is.
En zelf grijpen kan feitelijk ook niet, want er staat dat niemand kan komen tenzij de Vader iemand trekt. Die uitspraak van het 'zelf grijpen' moet je meer zien vanuit de mens gezien, menselijkerwijs gesproken dus. Denk bijvoorbeeld aan de gelijkenis van de zaaier met degenen (ik praat in algemene zin) die het woord terstond hoorde en met blijdschap ontvingen, maar het had geen wortel en toen er verdrukking kwam vielen ze af.
Het viel niet in toebereide aarde. De wet maakt niet zalig maar veroordeelt in principe en zorgt voor toebereide aarde om het hart ontvankelijk te maken voor het evangelie (tuchtmeester tot Christus staat in de bijbel) want anders hebben we Hem niet als Zaligmaker nodig. En je kan doen alsof je geen zondaar bent en over je zonden heen stappen en Hem 'lichtvaardig aannemen', dat bedoel ik min of meer met het zelf 'grijpen'.

Jezus heeft het ook over de kosten die het volgen van Hem met zich meebrengt. Luk.14:
28 Want wie van u, willende een toren bouwen, zit niet eerst neder en overrekent de kosten, of hij ook heeft hetgeen tot volmaking nodig is?
29 Opdat niet misschien, als hij het fundament gelegd heeft en niet kan voleindigen, allen die het zien, hem beginnen te bespotten,
30 Zeggende: Deze mens heeft begonnen te bouwen, en heeft niet kunnen voleindigen.
En denk aan de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer bijvoorbeeld.
@mona, bedankt voor je uitleg, helemaal mee eens.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zondekennis

Berichtdoor Johan100 » 10 aug 2016 22:07

Hee Yoshi, dat artikel kwam ik onlangs ook tegen!
Die had benefietdiner eerder geplaatst en is weggehaald zo te zien. Beetje off-topic artikel, misschien voor een ander topic.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten