Verdwijnt het Evangelie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor MoesTuin » 30 jun 2016 14:42

schaapje schreef:Tja Moestuin, getuigen mogen wij inderdaad, maar als daar zo misprijzend respectloos en spottend over gedaan wordt, dan heeft het verder geen zin om door te gaan.

Als iemand niet wil dan houdt het op.


Oneens. Ophouden doet het nooit, er is altijd een Weg!
Bidden kan onophoudelijk.
Ik bedoel te zeggen....onderschat het niet, getuigen in alle omstandigheden die er zijn en je maar kan bedenken.
De uitwerking ervan.......God moge het weten als je het zelf niet (kan zien) ziet.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor schaapje » 30 jun 2016 15:13

MoesTuin schreef:
Oneens. Ophouden doet het nooit, er is altijd een Weg!
Bidden kan onophoudelijk.
Ik bedoel te zeggen....onderschat het niet, getuigen in alle omstandigheden die er zijn en je maar kan bedenken.
De uitwerking ervan.......God moge het weten als je het zelf niet (kan zien) ziet.

Och moestuin lees even waar ik het over heb n.l. over getuigen, jij begint over voorbede, totaal iets anders. :roll:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor Marloes1g » 30 jun 2016 15:28

Als je, zoals hier gebeurt, al enkele weken in verschillende (ook verwijderde) topics wordt geconfronteerd met spot en Godslasterlijke taal over alles wat je hoogste goed is, dan kan het zo zijn dat er wel gebeden wordt, maar dan of de Heere die spottende monden Zelf wil stoppen. Niet vóór maar tegen de lasteraars.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor bernard 3 » 30 jun 2016 15:33

schaapje schreef:Veel evangelieverkondiging probeert mensen aan te trekken met de zegen die ze nodig hebben om een gelukkiger en zinvoller leven te leiden. Wij geloven dat Jezus voor de zonde is gestorven. Maar wat wordt geloofd, wordt steeds minder verkondigd. De verkondiging van het Evangelie dat redt van zonde, verdwijnt zienderogen uit prediking en uit evangelisatiebrochures, die een lage drempel willen zijn voor de zondaar. Het beroep dat op God wordt gedaan, is niet om te redden van zonde, maar om te redden uit huwelijksproblemen, depressie, verdriet, etc. Men verwacht van God te ontvangen wat de psychotherapie probeert tot stand te brengen. Wat men hoopt te verkrijgen is niet heiliging, maar emotioneel welbevinden, voldoeninggevende relaties, zelfaanvaarding en een zinvol leven. Er wordt op God beroep gedaan als op de spoedgevallendienst. Hij mag opdraven om onze wonden te genezen, maar zodra de pijn draaglijk wordt, verdwijnt Hij uit beeld. God wordt behandeld als de dienstknecht van ons geestelijk, lichamelijk en psychisch comfort. Geloof is steeds minder gebaseerd op de waarheid van de Schrift, dat een mens geschapen is tot Gods eer en gered moet worden van de zonde, en wordt steeds meer de aller-individueelste expressie van de aller-individueelste zelfverwezenlijking.

Wat zijn de gevolgen indien predikers de woorden ‘zonde’, ‘bekering’, ‘berouw’, ‘hel’, ‘discipelschap’, ‘kosten berekenen’, ‘gehoorzaamheid’ of ‘je leven verliezen’ vermijden? Het Evangelie wordt dan steeds meer gepresenteerd als iets dat tegemoetkomt aan de passie en interesse van de mens: zelfwaarde, genezing, ethiek, zingeving en zelfs zorgzaamheid voor het milieu. Dat zijn belangrijke dingen, maar niet de kern van het Evangelie. Dat is een verschraald Evangelie, dienstbaar aan het lichamelijk, psychische en sociaal welzijn. Als de verkondiging van het Evangelie wordt beperkt tot de geschenken die God kan geven, groeit een generatie op die geen passie heeft voor het centrale gegeven van het Evangelie. Dan is er steeds minder passie voor bevrijding van zonde. Dan is er steeds minder verlangen naar de openbaring van het koningschap van God, die gerechtigheid tot stand brengt. Het is juist de bevrijding van zonde die mogelijk maakt dat het Evangelie herstel biedt op lichamelijk, psychisch en sociaal vlak
Bron Jef de Vriese

Ik maak me zorgen hierover, dat de kracht uit het Evangelie verdwijnt, gisteren heb ik getuigenissen gelezen van dopelingen uit een behoorlijk grote kerk, en tot mijn stomme verbazing is er niet één die vermeldt dat Jezus Christus de straf heeft gedragen die ons toekwam. De getuigenissen gaan inderdaad zoals Dhr. de Vriese hierboven schrijft over emoties, problemen, een warm bad in de gemeente die gevoeld wordt.
Ligt dat nou aan mij? Ben ik te zwaar op de hand? Zelf kom ik uit een evangelische gemeente maar ik heb het anders geleerd en bekering ook anders ervaren en ik lees het anders in de Bijbel.


Inderdaad uw zorgen en opmerking zijn terecht want ook Christus stelde eenzelfde vraag
"Doch, als de Zoon des mensen komt, zal Hij dan het geloof vinden op aarde?" Lucas 18:8

. Want geloven is God vertrouwen en zodoende aanvaarden dat Zijn voorschriften en geboden er zijn omdat het zou goed gaan met de mens(heid)
Er zijn vandaag veel kerken en dan ook veel evangelie maar zoals Christus zei er is bitter weinig Godsvertrouwen of met andere woorden er is steeds minder en minder geloof

Neen; het evangelie zoals velen het brengen zal niet verdwijnen maar eerder toenemen.
Het " geloof " (het vertrouwen en gehoorzamen aan God) daarentegen zal daardoor dan ook meer en meer afzwakken

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2016 15:34

Marloes1g schreef:Als je, zoals hier gebeurt, al enkele weken in verschillende (ook verwijderde) topics wordt geconfronteerd met spot en Godslasterlijke taal over alles wat je hoogste goed is, dan kan het zo zijn dat er wel gebeden wordt, maar dan of de Heere die spottende monden Zelf wil stoppen. Niet vóór maar tegen de lasteraars.

Precies Marloes.
Geeft het heilige den honden niet, noch werpt uw paarlen voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden, en zich omkerende, u verscheuren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor Yoshi » 30 jun 2016 15:34

Ik denk eigenlijk wat het redelijk mee valt. Misschien moeten christenen wat meer eelt kweken?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor schaapje » 30 jun 2016 15:52

bernard 3 schreef:
Inderdaad uw zorgen en opmerking zijn terecht want ook Christus stelde eenzelfde vraag
"Doch, als de Zoon des mensen komt, zal Hij dan het geloof vinden op aarde?" Lucas 18:8

. Want geloven is God vertrouwen en zodoende aanvaarden dat Zijn voorschriften en geboden er zijn omdat het zou goed gaan met de mens(heid)
Er zijn vandaag veel kerken en dan ook veel evangelie maar zoals Christus zei er is bitter weinig Godsvertrouwen of met andere woorden er is steeds minder en minder geloof

Neen; het evangelie zoals velen het brengen zal niet verdwijnen maar eerder toenemen.
Het " geloof " (het vertrouwen en gehoorzamen aan God) daarentegen zal daardoor dan ook meer en meer afzwakken

Ik vind het schokkend dat er nauwelijks gesproken wordt over de mens als zondaar die de dood verdient, en dat de Here Jezus in onze plaats die straf heeft gedragen. Ik mag niet generaliseren maar van berouw of iets merk ik niet veel als ik de getuigenissen zo lees.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor schaapje » 30 jun 2016 15:54

Chaya schreef:Precies Marloes.
Geeft het heilige den honden niet, noch werpt uw paarlen voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden, en zich omkerende, u verscheuren.

Dat is precies de tekst die ik ook wilde plaatsen Chaya.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2016 15:58

schaapje schreef:Ik vind het schokkend dat er nauwelijks gesproken wordt over de mens als zondaar die de dood verdient, en dat de Here Jezus in onze plaats die straf heeft gedragen. Ik mag niet generaliseren maar van berouw of iets merk ik niet veel als ik de getuigenissen zo lees.

In feite dus toch zoals de Heid. Catechismus het beschrijft: Ellende - verlossing - dankbaarheid.
Een mens moet eerst ontdekt worden aan zichzelf, wie hij is voor God.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor schaapje » 30 jun 2016 16:34

Chaya schreef:In feite dus toch zoals de Heid. Catechismus het beschrijft: Ellende - verlossing - dankbaarheid.
Een mens moet eerst ontdekt worden aan zichzelf, wie hij is voor God.

Ik ben het ook met veel dingen eens. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2016 22:52

schaapje schreef:Veel evangelieverkondiging probeert mensen aan te trekken met de zegen die ze nodig hebben om een gelukkiger en zinvoller leven te leiden. Wij geloven dat Jezus voor de zonde is gestorven. Maar wat wordt geloofd, wordt steeds minder verkondigd. De verkondiging van het Evangelie dat redt van zonde, verdwijnt zienderogen uit prediking en uit evangelisatiebrochures, die een lage drempel willen zijn voor de zondaar. Het beroep dat op God wordt gedaan, is niet om te redden van zonde, maar om te redden uit huwelijksproblemen, depressie, verdriet, etc. Men verwacht van God te ontvangen wat de psychotherapie probeert tot stand te brengen. Wat men hoopt te verkrijgen is niet heiliging, maar emotioneel welbevinden, voldoeninggevende relaties, zelfaanvaarding en een zinvol leven. Er wordt op God beroep gedaan als op de spoedgevallendienst. Hij mag opdraven om onze wonden te genezen, maar zodra de pijn draaglijk wordt, verdwijnt Hij uit beeld. God wordt behandeld als de dienstknecht van ons geestelijk, lichamelijk en psychisch comfort. Geloof is steeds minder gebaseerd op de waarheid van de Schrift, dat een mens geschapen is tot Gods eer en gered moet worden van de zonde, en wordt steeds meer de aller-individueelste expressie van de aller-individueelste zelfverwezenlijking.

Wat zijn de gevolgen indien predikers de woorden ‘zonde’, ‘bekering’, ‘berouw’, ‘hel’, ‘discipelschap’, ‘kosten berekenen’, ‘gehoorzaamheid’ of ‘je leven verliezen’ vermijden? Het Evangelie wordt dan steeds meer gepresenteerd als iets dat tegemoetkomt aan de passie en interesse van de mens: zelfwaarde, genezing, ethiek, zingeving en zelfs zorgzaamheid voor het milieu. Dat zijn belangrijke dingen, maar niet de kern van het Evangelie. Dat is een verschraald Evangelie, dienstbaar aan het lichamelijk, psychische en sociaal welzijn. Als de verkondiging van het Evangelie wordt beperkt tot de geschenken die God kan geven, groeit een generatie op die geen passie heeft voor het centrale gegeven van het Evangelie. Dan is er steeds minder passie voor bevrijding van zonde. Dan is er steeds minder verlangen naar de openbaring van het koningschap van God, die gerechtigheid tot stand brengt. Het is juist de bevrijding van zonde die mogelijk maakt dat het Evangelie herstel biedt op lichamelijk, psychisch en sociaal vlak
Bron Jef de Vriese

Ik maak me zorgen hierover, dat de kracht uit het Evangelie verdwijnt, gisteren heb ik getuigenissen gelezen van dopelingen uit een behoorlijk grote kerk, en tot mijn stomme verbazing is er niet één die vermeldt dat Jezus Christus de straf heeft gedragen die ons toekwam. De getuigenissen gaan inderdaad zoals Dhr. de Vriese hierboven schrijft over emoties, problemen, een warm bad in de gemeente die gevoeld wordt.
Ligt dat nou aan mij? Ben ik te zwaar op de hand? Zelf kom ik uit een evangelische gemeente maar ik heb het anders geleerd en bekering ook anders ervaren en ik lees het anders in de Bijbel.


Heeft dat niet ook te maken met dat je allemaal dezelfde basis hebt? Dat offer van Hem? Maar als je een persoonlijk getuigenis geeft ga je vaak niet zozeer in op wat je allemaal gemeenschappelijk hebt maar hoe Hij in jouw leven heeft gewerkt, zich aan je heeft laten zien, je heeft geholpen enz? Dat is voor iedereen verschillend en dat leerzaam voor de gemeente.

Daarnaast wordt de nadruk vaak heel erg gelegd op verlossing, maar is dat wel het belangrijkst? Verlossing wordt dan vaak gezien als het hoogste doel en daar ben je dan dankbaar over (ellende, verlossing, dankbaarheid) maar volgens mij klopt dat niet. Het belangrijkste mist en dat is heiliging. God wil je veranderen. Verlossing is geen doel maar een middel en dan begint het nieuwe leven waarin Hij je steeds meer gaat hervormen naar Zijn beeld, op Hem gaat laten lijken. Dat is het doel. Dat je weer op Hem gaat lijken zoals God mensen ooit schiep, naar Zijn beeld. En is het niet juist een stukje heiliging die in het getuigenis ook een plek krijgt?

Niet dat ik al je zorgen wil wegnemen, er zit zeker een kern van waarheid in. Maar het is wel een andere kant van het verhaal.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor MoesTuin » 01 jul 2016 06:54

schaapje schreef:Och moestuin lees even waar ik het over heb n.l. over getuigen, jij begint over voorbede, totaal iets anders. :roll:


Ik heb het ook over getuigen als je nog eens terug leest. :wink:
Zie op de Heere Jezus die als volgt sprak "Vader, vergeef het hen, want zij weten niet wat zij doen".
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor MoesTuin » 01 jul 2016 08:51

Chaya schreef: Ellende - verlossing - dankbaarheid.
Een mens moet eerst ontdekt worden aan zichzelf, wie hij is voor God.


Mooi hé!
Maar het gaat verder als je schrijft, het blijft daar niet bij, bij het blijven "hangen" in Ellende......., verlossing en van daaruit diepe dankbaarheid hierin is zo onmisbaar voor onze God en Vader in de Hemel!

Dan heb je de kern van het Evangelie te pakken:

"Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon heeft
gegeven, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar Eeuwig Leven
heeft".
Johannes 3:16


Onderstaand in het lied heb je het totaal bezongen, Ellende - Verlossing - Dankbaarheid
onlosmakelijk met elkaar verbonden


1
God enkel licht,
voor wiens gezicht
niets zuiver wordt bevonden,
ziet ons bevlekt,
met schuld bedekt,
misvormd door duizend zonden.

3
Heer, waar dan heen?
Tot U alleen!
Gij zult ons niet verstoten.
Uw eigen Zoon
heeft tot uw troon
de weg ons weer ontsloten.

4
Ja, amen, ja,
op Golgotha
stierf Hij voor onze zonden,
en door zijn bloed
wordt ons gemoed
gereinigd van de zonden.

5
Wil, U ter eer,
steeds meer en meer
't geloof in ons versterken,
dan zullen wij,
gereed en blij,
uit liefde 't goede werken.


Verdwijnt het Evangelie?
Nee, Gods Woord houdt eeuwig stand tot aan de voleinding van Alle dingen!

God is getrouw Zijn Plannen falen niet!

https://www.youtube.com/watch?v=vjorWXh90lo

Vers 1:
God is getrouw, zijn plannen falen niet,
Hij kiest de zijnen uit, Hij roept die allen.
Die 't heden kent, de toekomst overziet,
laat van zijn woorden geen ter aarde vallen;
en 't werk der eeuwen, dat zijn Geest omspant,
volvoert zijn hand.

Vers 2:
De Heer regeert! Zijn koninkrijk staat vast,
zijn heerschappij omvat de loop der tijden;
een sterke hand, die nooit heeft misgetast,
blijft met het heilig zwaard des Geestes strijden;
de adem zijner lippen overmant
de tegenstand.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor schaapje » 01 jul 2016 10:53

MoesTuin schreef:
Ik heb het ook over getuigen als je nog eens terug leest. :wink:
Zie op de Heere Jezus die als volgt sprak "Vader, vergeef het hen, want zij weten niet wat zij doen".

Nu begin je wéér over iets anders en heb je het over vergeven #-o maar dat klinkt natuurlijk wel vroom en geestelijk.
Maar wat een genade dat de Here Jezus aan het kruis voor osn allen vergeving vroeg, anders waren we zeer te beklagen en verloren.
Maar als ik je nu goed begrijp ga jij door met getuigen als mensen er niets over willen horen en het belachelijk maken.
Oké!
Maar ik heb je niet gezien hoor in het betreffende topic, maar ik kan me vergissen, er zijn erg veel posten verwijderd ook die eenvoudige getuigenissen van mij.
Nu gaat het op de wetenschappelijk en filosofische toer, interessant om te lezen (zover ik het volgen kan) maar ze komen geen steek verder!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor schaapje » 01 jul 2016 11:07

Marnix schreef:
Niet dat ik al je zorgen wil wegnemen, er zit zeker een kern van waarheid in. Maar het is wel een andere kant van het verhaal.

Als je mijn zorgen niet wil weg nemen omdat je vindt dat er een kern van waarheid in zit, dan hoop ik dat je deze zorgen deelt met mij.
Ik heb het gevoel dat je dat stuk van Jef de Vriesse niet goed gelezen hebt.

Ik ben het niet met je eens God doel IS verlossing en als ik de Bijbel goed begrijp ben je al direct heilig en die heiliging zal door werken in het leven hier op aarde.
Je draait de zaken om in mijn ogen.

Sorry Marnix ik heb per ongeluk dat de rest van je antwoord niet gequote het is nu niet overzichtelijk.
Maar ik heb niet zoveel tijd dus laat het even zo.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 80 gasten