Verdwijnt het Evangelie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor schaapje » 27 jun 2016 11:25

Veel evangelieverkondiging probeert mensen aan te trekken met de zegen die ze nodig hebben om een gelukkiger en zinvoller leven te leiden. Wij geloven dat Jezus voor de zonde is gestorven. Maar wat wordt geloofd, wordt steeds minder verkondigd. De verkondiging van het Evangelie dat redt van zonde, verdwijnt zienderogen uit prediking en uit evangelisatiebrochures, die een lage drempel willen zijn voor de zondaar. Het beroep dat op God wordt gedaan, is niet om te redden van zonde, maar om te redden uit huwelijksproblemen, depressie, verdriet, etc. Men verwacht van God te ontvangen wat de psychotherapie probeert tot stand te brengen. Wat men hoopt te verkrijgen is niet heiliging, maar emotioneel welbevinden, voldoeninggevende relaties, zelfaanvaarding en een zinvol leven. Er wordt op God beroep gedaan als op de spoedgevallendienst. Hij mag opdraven om onze wonden te genezen, maar zodra de pijn draaglijk wordt, verdwijnt Hij uit beeld. God wordt behandeld als de dienstknecht van ons geestelijk, lichamelijk en psychisch comfort. Geloof is steeds minder gebaseerd op de waarheid van de Schrift, dat een mens geschapen is tot Gods eer en gered moet worden van de zonde, en wordt steeds meer de aller-individueelste expressie van de aller-individueelste zelfverwezenlijking.

Wat zijn de gevolgen indien predikers de woorden ‘zonde’, ‘bekering’, ‘berouw’, ‘hel’, ‘discipelschap’, ‘kosten berekenen’, ‘gehoorzaamheid’ of ‘je leven verliezen’ vermijden? Het Evangelie wordt dan steeds meer gepresenteerd als iets dat tegemoetkomt aan de passie en interesse van de mens: zelfwaarde, genezing, ethiek, zingeving en zelfs zorgzaamheid voor het milieu. Dat zijn belangrijke dingen, maar niet de kern van het Evangelie. Dat is een verschraald Evangelie, dienstbaar aan het lichamelijk, psychische en sociaal welzijn. Als de verkondiging van het Evangelie wordt beperkt tot de geschenken die God kan geven, groeit een generatie op die geen passie heeft voor het centrale gegeven van het Evangelie. Dan is er steeds minder passie voor bevrijding van zonde. Dan is er steeds minder verlangen naar de openbaring van het koningschap van God, die gerechtigheid tot stand brengt. Het is juist de bevrijding van zonde die mogelijk maakt dat het Evangelie herstel biedt op lichamelijk, psychisch en sociaal vlak
Bron Jef de Vriese

Ik maak me zorgen hierover, dat de kracht uit het Evangelie verdwijnt, gisteren heb ik getuigenissen gelezen van dopelingen uit een behoorlijk grote kerk, en tot mijn stomme verbazing is er niet één die vermeldt dat Jezus Christus de straf heeft gedragen die ons toekwam. De getuigenissen gaan inderdaad zoals Dhr. de Vriese hierboven schrijft over emoties, problemen, een warm bad in de gemeente die gevoeld wordt.
Ligt dat nou aan mij? Ben ik te zwaar op de hand? Zelf kom ik uit een evangelische gemeente maar ik heb het anders geleerd en bekering ook anders ervaren en ik lees het anders in de Bijbel.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor Chaya » 27 jun 2016 13:51

schaapje schreef:Ik maak me zorgen hierover, dat de kracht uit het Evangelie verdwijnt, gisteren heb ik getuigenissen gelezen van dopelingen uit een behoorlijk grote kerk, en tot mijn stomme verbazing is er niet één die vermeldt dat Jezus Christus de straf heeft gedragen die ons toekwam. De getuigenissen gaan inderdaad zoals Dhr. de Vriese hierboven schrijft over emoties, problemen, een warm bad in de gemeente die gevoeld wordt.
Ligt dat nou aan mij? Ben ik te zwaar op de hand? Zelf kom ik uit een evangelische gemeente maar ik heb het anders geleerd en bekering ook anders ervaren en ik lees het anders in de Bijbel.

Ik begrijp je zorgen schaapje en ik deel die met jou.
Vorig jaar werd een meisje uit een soort poel van verderf getrokken.
Ze ging naar de evangelische gemeente en wilde graag gedoopt worden en gaf een indrukwekkende getuigenis, zoals daar de gewoonte is.
Ze heeft dit leven maar kort volgehouden.
Ik schreef hier in maart over: viewtopic.php?f=29&t=26784&p=2038599&hilit=gedoopt+evangelische+kerk#p2038599

Het was dus om uit haar cirkel van ellende te komen.
Het doet mij denken aan die 10 melaatsen, die genezen werden door de Heere Jezus:

En een van hen, ziende, dat hij genezen was, keerde wederom, met grote stemme God verheerlijkende.
En hij viel op het aangezicht voor Zijn voeten, Hem dankende; en dezelve was een Samaritaan;
En Jezus, antwoordende, zeide: Zijn niet de tien gereinigd geworden, en waar zijn de negen?
En zijn er geen gevonden, die wederkeren, om Gode eer te geven, dan deze vreemdeling?
En Hij zeide tot hem: Sta op, en ga heen; uw geloof heeft u behouden.


God is een God van Wonderen, nog steeds en geen zondaar is te diep gevallen en geen zonde is te groot om vergeven te worden. Maar waar gaat het om?? DAT is het cruciale verschil tussen een 'tijdelijke' genezing en een' eeuwige' genezing.
In onze kerken leren we om het verschil te kunnen opmerken of het "echt" is.
Krijgt God alle eer? Of hoor je alleen maar: en toen ging ik.... en toen deed ik....

Ten tijde van oorlogen en grote rampen zie je ook dat de kerken volstromen, bij voorspoed stromen ze weer leeg.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor schaapje » 27 jun 2016 14:58

Chaya schreef:Ik begrijp je zorgen schaapje en ik deel die met jou.
Vorig jaar werd een meisje uit een soort poel van verderf getrokken.
Ze ging naar de evangelische gemeente en wilde graag gedoopt worden en gaf een indrukwekkende getuigenis, zoals daar de gewoonte is.
Ze heeft dit leven maar kort volgehouden.
Ik schreef hier in maart over: viewtopic.php?f=29&t=26784&p=2038599&hilit=gedoopt+evangelische+kerk#p2038599

Het was dus om uit haar cirkel van ellende te komen.
Het doet mij denken aan die 10 melaatsen, die genezen werden door de Heere Jezus:

En een van hen, ziende, dat hij genezen was, keerde wederom, met grote stemme God verheerlijkende.
En hij viel op het aangezicht voor Zijn voeten, Hem dankende; en dezelve was een Samaritaan;
En Jezus, antwoordende, zeide: Zijn niet de tien gereinigd geworden, en waar zijn de negen?
En zijn er geen gevonden, die wederkeren, om Gode eer te geven, dan deze vreemdeling?
En Hij zeide tot hem: Sta op, en ga heen; uw geloof heeft u behouden.


God is een God van Wonderen, nog steeds en geen zondaar is te diep gevallen en geen zonde is te groot om vergeven te worden. Maar waar gaat het om?? DAT is het cruciale verschil tussen een 'tijdelijke' genezing en een' eeuwige' genezing.
In onze kerken leren we om het verschil te kunnen opmerken of het "echt" is.
Krijgt God alle eer? Of hoor je alleen maar: en toen ging ik.... en toen deed ik....

Ten tijde van oorlogen en grote rampen zie je ook dat de kerken volstromen, bij voorspoed stromen ze weer leeg.

Triest is het wel, en staat er niet in de Bijbel dat er ouderlingen/voorgangers geoordeeld zullen worden om een verkeerde leer?
Ik weet niet precies waar het staat uit mijn hoofd.
Ik was een aantal weken geleden met iemand in een kerk waar de voorganger mee deelde dat er een binnenkort doopdienst zou komen, en hij zei toen, als u gelooft in Jezus kunt u zich op geven voor deze doopdienst. Op mijn verbazing hierover, want in Jezus geloven zegt niet zoveel maar wát geloof je over Hem, waarom zegt de voorganger er niet bij b.v; als u weet dat de Here Jezus voor u gestorven is aan het kruis om de straf te dragen die u toekwam,.... dan kunt u zich laten dopen. Nou het werd me niet in dank afgenomen dat ik er zo over dacht, want ach dat bedoelde hij toch ook. Deze man sprak de gasten aan die aanwezig waren, kom er maar bij hoor geloven in Jezus is genoeg.

In dat stuk van Jef de Vriese komt dit item ook voor, hij schrijft geloven in Jezus dat doet de Islam ook en nog een paar voorbeelden maar die laat ik maar even achterwege.

Ik hoop toch echt dat er vele de juiste Weg zullen vinden tot God, verder kan ik natuurlijk niet over mensen oordelen, maar de kracht is uit het Evangelie gehaald.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor Chaya » 27 jun 2016 15:12

schaapje schreef:Triest is het wel, en staat er niet in de Bijbel dat er ouderlingen/voorgangers geoordeeld zullen worden om een verkeerde leer?
Ik weet niet precies waar het staat uit mijn hoofd.

Hebr. 13 vs 17

Zijt uw voorgangeren gehoorzaam, en zijt hun onderdanig; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende; want dat is u niet nuttig.
Bedoel je deze?

Als je een leiderschap/autoriteit toegewezen krijgt, dien je een oordeel te hebben. Wat is goed en wat is fout.

We leven momenteel in een tijd dat veel gladgestreken wordt. Alles moet kunnen, vrijheid en blijheid.
Elkaar niet veroordelen, geen maat nemen, niet invullen.
Opmerkelijk genoeg heb ik diverse harde preken gehoord van evangelisten, harder dan in een rechtse refokerk!
schaapje schreef:Ik was een aantal weken geleden met iemand in een kerk waar de voorganger mee deelde dat er een binnenkort doopdienst zou komen, en hij zei toen, als u gelooft in Jezus kunt u zich op geven voor deze doopdienst. Op mijn verbazing hierover, want in Jezus geloven zegt niet zoveel maar wát geloof je over Hem, waarom zegt de voorganger er niet bij b.v; als u weet dat de Here Jezus voor u gestorven is aan het kruis om de straf te dragen die u toekwam,.... dan kunt u zich laten dopen. Nou het werd me niet in dank afgenomen dat ik er zo over dacht, want ach dat bedoelde hij toch ook. Deze man sprak de gasten aan die aanwezig waren, kom er maar bij hoor geloven in Jezus is genoeg.

Dat is ernstig schaapje.
Ach, dat bedoelde hij ook. Klein nuanceverschil?
Ik denk een verschil tussen leven en dood!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor schaapje » 27 jun 2016 16:06

Ja de tekst in Hebr.brief bedoel ik bedankt Ghaya.

Dat je harde preken hebt gehoord van evangelisten harder dan in de refokerk maakt mij dankbaar Chaya dat betekent dat Gods Geest in allerlei denominaties aan het werk is.
Ik wil geen oordeel over iets uitspreken, maar steeds komt in mij de tekst van de Here Jezus, indien gij mijn Woord bewaart dan heb je mij lief....

ik geef je de link van Jef de Vriese er is nog veel meer te lezen o.a. waar jij naar verwijst hierboven, je zal het wel interessant vinden, het zijn wel lange stukken hoor, maar wel veel om over na de denken en te leren, op dit forum valt op dit moment toch niet veel te lezen, we hopen op beter tijden.
http://www.devriese.eu/Artikels/Wat%20i ... ngelie.htm
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor Johan100 » 27 jun 2016 17:59

schaapje schreef:Triest is het wel, en staat er niet in de Bijbel dat er ouderlingen/voorgangers geoordeeld zullen worden om een verkeerde leer?

Ja de tekst in Hebr.brief bedoel ..


Volgens mij staat die tekst niet in verband met jouw opmerking...


schaapje schreef:..op dit forum valt op dit moment toch niet veel te lezen, we hopen op beter tijden.

Weer genoeg om te overdenken.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor schaapje » 27 jun 2016 18:40

Johan100 schreef:
Volgens mij staat die tekst niet in verband met jouw opmerking...



Weer genoeg om te overdenken.

Wat betreft de tekst in de Hebr.brief heb je gelijk Johan.
Maar deze tekst heeft dat verband wel 1 Tim.4:16
Geef acht op uzelf en op de leer. Volhard daarin. Want wanneer u dat doet, zult u zowel uzelf behouden als anderen die u horen.

Ik heb het met de zoekmachine opgezocht, en er staan toch erg veel waarschuwen over de juiste leer.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor Chaya » 28 jun 2016 13:45

schaapje schreef:Ja de tekst in Hebr.brief bedoel ik bedankt Ghaya.
Dat je harde preken hebt gehoord van evangelisten harder dan in de refokerk maakt mij dankbaar Chaya dat betekent dat Gods Geest in allerlei denominaties aan het werk is.
Ik wil geen oordeel over iets uitspreken, maar steeds komt in mij de tekst van de Here Jezus, indien gij mijn Woord bewaart dan heb je mij lief....

Ik denk dat God uit iedere gemeente Zijn volk zal halen. Uiteindelijk.
schaapje schreef:ik geef je de link van Jef de Vriese er is nog veel meer te lezen o.a. waar jij naar verwijst hierboven, je zal het wel interessant vinden, het zijn wel lange stukken hoor, maar wel veel om over na de denken en te leren, op dit forum valt op dit moment toch niet veel te lezen, we hopen op beter tijden.

Ik ben wel begonnen inmiddels, maar het is inderdaad wel veel tekst en niet gemakkelijk.
Er is zeker niets te lezen hier, ik kan niets met de topics waarin wij moeten verdedigen waarom wij in God geloven, dat de Bijbel waar is enz enz.
Als het open en oprechte vragen zijn wel, maar dat is meest niet het geval.
Ik had vanmorgen op mijn werk nog een goed gesprek, vrij onverwacht.
Omdat ik aan iemand vertelde dat ik naar een rouwdienst en begrafenis was geweest.
Wat gebeurt er dan in zo'n rouwdienst, was de vraag. Dus dan probeer je dat uit te leggen.
Dat de achterblijvenden wel bedroefd zijn vanwege het gemis, maar dat ze zeker mogen weten dat hij nu voor eeuwig mag zingen en God mag loven.
In volmaaktheid. Over het lijden heen. Dat betekent overleden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor schaapje » 29 jun 2016 10:26

Chaya schreef:Ik ben wel begonnen inmiddels, maar het is inderdaad wel veel tekst en niet gemakkelijk.
Er is zeker niets te lezen hier, ik kan niets met de topics waarin wij moeten verdedigen waarom wij in God geloven, dat de Bijbel waar is enz enz.
Als het open en oprechte vragen zijn wel, maar dat is meest niet het geval.
Ik had vanmorgen op mijn werk nog een goed gesprek, vrij onverwacht.
Omdat ik aan iemand vertelde dat ik naar een rouwdienst en begrafenis was geweest.
Wat gebeurt er dan in zo'n rouwdienst, was de vraag. Dus dan probeer je dat uit te leggen.
Dat de achterblijvenden wel bedroefd zijn vanwege het gemis, maar dat ze zeker mogen weten dat hij nu voor eeuwig mag zingen en God mag loven.
In volmaaktheid. Over het lijden heen. Dat betekent overleden.

Wat de link betreft zijn er veel onderwerpen over pastorale counseling, die laat ik ook ongelezen.
Maar ik heb de link aangeklikt over postmodernisme dat heeft mij toch wel tot nadenken gezet.'

Wat anders;.... ik heb boven aan een boek-icoontje als ik daarop klik dan krijg ik de pagina in boekvorm, wit met duidelijke letters en de regels niet zo dicht op elkaar waar je tureluurs van wordt. Maar misschien zeg ik niets nieuws .... ik heb het nog maar nét ontdekt :oops: tja niet blond maar grijs. :lol:
Wat bedoel je met niet gemakkelijk Chaya?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor Chaya » 29 jun 2016 13:40

schaapje schreef:Wat de link betreft zijn er veel onderwerpen over pastorale counseling, die laat ik ook ongelezen.
Maar ik heb de link aangeklikt over postmodernisme dat heeft mij toch wel tot nadenken gezet.'

Wat anders;.... ik heb boven aan een boek-icoontje als ik daarop klik dan krijg ik de pagina in boekvorm, wit met duidelijke letters en de regels niet zo dicht op elkaar waar je tureluurs van wordt. Maar misschien zeg ik niets nieuws .... ik heb het nog maar nét ontdekt :oops: tja niet blond maar grijs. :lol:
Wat bedoel je met niet gemakkelijk Chaya?


Okay. Ik heb momenteel nog zoveel om te beluisteren en te lezen. Ik heb het e.e.a. toegestuurd gekregen in de afgelopen weken.
En het moet allemaal wel bezinken en bepeinsd worden.
Het is geen hapklare kost, het zijn best behoorlijk pittige artikelen. Je moet het nog eens overlezen en tot je door laten dringen.
Dat bedoelde ik met niet gemakkelijk. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor Cathy » 29 jun 2016 14:00

Chaya schreef:Er is zeker niets te lezen hier, ik kan niets met de topics waarin wij moeten verdedigen waarom wij in God geloven, dat de Bijbel waar is enz enz.

Oh...dáárom start je een topic over snoepjes in de kerk...... :-k
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor Chaya » 29 jun 2016 14:09

Cathy schreef:Oh...dáárom start je een topic over snoepjes in de kerk...... :-k

Precies. regenboog-smile
Daar kan weinig in misgaan. Hoop ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

leerling
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2015 05:16

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor leerling » 29 jun 2016 19:51

Nee hoor, het evangelie verdwijnt niet (echt). Het wordt weggemoffeld achter het evangelie der
psychologie. En de kerkdiensten, samen- of bijeenkomsten (zelfs: godsdienstoefeningen, toe maar!), verworden tot religieus theater. Het enige wat de gelovige dan kan doen, is "de doorboorde hand" vastgrijpen. "Hij die stierf aan het kruis, brengt u veilig thuis". (De zingende zusjes, óók op youtube).

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor MoesTuin » 30 jun 2016 08:22

Chaya schreef:Er is zeker niets te lezen hier, ik kan niets met de topics waarin wij moeten verdedigen waarom wij in God geloven, dat de Bijbel waar is enz enz.


1) Er is genoeg te lezen dacht ik Chaya, en lees anders eens je eigen berichten allemaal na :lol:
2) Je bent er bijna Chaya, heeeeeel warm....het woordje verdedigen zit er dicht tegen aan, maar klinkt wat ongelukkig.
Ik zou het noemen, Getuigen van Hem die ons allen liefheeft!

De Heere Jezus gaf ons, ja ons anno 2016 ook deze boodschap mee, vlak voor Zijn Hemelvaart : "Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde." (Handelingen 1)

Nu kan je er vast (in Geloof) veel meer mee hoop ik.......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor schaapje » 30 jun 2016 09:05

MoesTuin schreef:
1) Er is genoeg te lezen dacht ik Chaya, en lees anders eens je eigen berichten allemaal na :lol:
2) Je bent er bijna Chaya, heeeeeel warm....het woordje verdedigen zit er dicht tegen aan, maar klinkt wat ongelukkig.
Ik zou het noemen, Getuigen van Hem die ons allen liefheeft!

De Heere Jezus gaf ons, ja ons anno 2016 ook deze boodschap mee, vlak voor Zijn Hemelvaart : "Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde." (Handelingen 1)

Nu kan je er vast (in Geloof) veel meer mee hoop ik.......

Tja Moestuin, getuigen mogen wij inderdaad, maar als daar zo misprijzend respectloos en spottend over gedaan wordt, dan heeft het verder geen zin om door te gaan.
Je ziet het aan het betreffende topic, het zijn herhalingen en vooral langs elkaar heen praten en maar proclameren dat alles onzin is. Trouwens over het Evangelie gaat het totaal niet.
Als iemand niet wil dan houdt het op.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 35 gasten