Verdwijnt het Evangelie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor hans0166 » 01 jul 2016 12:00

schaapje schreef:
Ik ben het niet met je eens God doel IS verlossing .


Gods middel is verlossing, Gods doel is Zijn verheerlijking

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor naamloos » 01 jul 2016 12:31

Het doel van God is dat gelovigen uitverkoren en bestemd zijn om aan het beeld van Jezus gelijkvormig te worden.
Daarvoor moeten ze eerst verlost worden van de macht en slavernij van de zonden. Zo lees ik dat in de Romeinenbrief.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor Chaya » 01 jul 2016 15:40

schaapje schreef:Ik ben het ook met veel dingen eens. :D

Een dominee naar jouw hart denk ik: :wink:
Wel naar de mijne i.i.g.

Voor ds. C. Blenk (76) moet de preek ergens over gaan. "Ik ben geen predikant geworden om mooie praatjes te houden. Dat gebeurt al genoeg Wel in deze tijd, voor de mensen van nu," zegt de hervormde predikant in gesprek met De Waarheidsvriend.

"Van jongs af weet ik wat het is om bij een minderheid te horen. Ik kom uit de Randstad, uit Vlaardingen, en heb altijd beseft dat je als christen een uitzondering bent. Toen ik als predikant in Amsterdam alles zag afbrokkelen, maakte dat wel eens wanhopig. Tegelijk gaf het des te meer inspiratie om, in de goede zin van het Woord, te ‘houden wat je hebt’. In de hoofdstad heeft de zogenaamde restgedachte me enorm geholpen. Elia meende dat hij alleen was overgebleven, maar de Heere zei tegen hem: ‘Ik zal 7000 getrouwen overlaten.’ Dat is geen schamele, maar een heilige rest.’

De vraag naar de toe-eigening van het heil is uit beeld geraakt. Het Godsbesef is veranderd: de heilige God werd een God van liefde. Dit zal komen door nadruk op het verbond alsook door evangelische invloeden. Maar wie in de middagdienst ontbreekt, halveert de zondag, halveert de gemeenschap en mist de ruggengraat van het geloof: de leer en de leerdienst. Dat is ernstig. Ik probeer mensen te laten meedenken: is dit een opwekking of juist vervlakking, of allebei?


http://www.cip.nl/god/juni-2016/57276-i ... -te-houden
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor Yoshi » 01 jul 2016 16:09

Heeft dat te maken met het verdwijnen van het evangelie? Is het evangelie iets wat enkel plaatsvindt in een dienst in de kerk?
Van de 168 uur in de week, hoeveel uur is het evangelie al verdwenen? ;)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor schaapje » 01 jul 2016 21:46

Chaya schreef:Een dominee naar jouw hart denk ik: :wink:
Wel naar de mijne i.i.g.

Voor ds. C. Blenk (76) moet de preek ergens over gaan. "Ik ben geen predikant geworden om mooie praatjes te houden. Dat gebeurt al genoeg Wel in deze tijd, voor de mensen van nu," zegt de hervormde predikant in gesprek met De Waarheidsvriend.

"Van jongs af weet ik wat het is om bij een minderheid te horen. Ik kom uit de Randstad, uit Vlaardingen, en heb altijd beseft dat je als christen een uitzondering bent. Toen ik als predikant in Amsterdam alles zag afbrokkelen, maakte dat wel eens wanhopig. Tegelijk gaf het des te meer inspiratie om, in de goede zin van het Woord, te ‘houden wat je hebt’. In de hoofdstad heeft de zogenaamde restgedachte me enorm geholpen. Elia meende dat hij alleen was overgebleven, maar de Heere zei tegen hem: ‘Ik zal 7000 getrouwen overlaten.’ Dat is geen schamele, maar een heilige rest.’

De vraag naar de toe-eigening van het heil is uit beeld geraakt. Het Godsbesef is veranderd: de heilige God werd een God van liefde. Dit zal komen door nadruk op het verbond alsook door evangelische invloeden. Maar wie in de middagdienst ontbreekt, halveert de zondag, halveert de gemeenschap en mist de ruggengraat van het geloof: de leer en de leerdienst. Dat is ernstig. Ik probeer mensen te laten meedenken: is dit een opwekking of juist vervlakking, of allebei?


http://www.cip.nl/god/juni-2016/57276-i ... -te-houden

Het gedeelte wat jij in het rood citeerde daar heb ik niet zoveel mee, de ruggengraad van het geloof, de leer en de leerdienst zit hem niet in twee diensten wat dan de hele zondag zou moeten zijn. :-k

Mij spreekt dit wel aan:
Deze tijd


Een predikant wordt geroepen er voor déze tijd en voor déze mensen te zijn. Je kunt vandaag niet de preek van opa houden. Tegelijk moeten de grote woorden in de Schrift wel blijven staan: wedergeboorte, bekering, heiliging, ook navolging. Kun je deze klein krijgen? En hoe? Ik krijg ze niet klein, maar ze staan er wel. En hoe eigen ik ze me toe? Zo wil ik al prekend naast de gemeente staan. Ik merk dat dat overkomt. En dan sta je weer gewoon naast Luther, die worstelde met de gerechtigheid Gods.

Dus geen preken die van opa zijn. :D
Alhoewel ik meer van uit de Bijbel zie dat de volgorde bekering, wedergeboorte en heiliging is.
Want er staat, bekeert u en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor schaapje » 01 jul 2016 22:14

naamloos schreef:Het doel van God is dat gelovigen uitverkoren en bestemd zijn om aan het beeld van Jezus gelijkvormig te worden.
Daarvoor moeten ze eerst verlost worden van de macht en slavernij van de zonden. Zo lees ik dat in de Romeinenbrief.

Met zonden zullen wij het toch moeilijk blijven houden op deze aarde, maar een slaaf hoeven wij niet meer te zijn, want zoals jij schrijft in de Romeinenbrief is de zonde-macht verbroken, de zonde is veroordeeld in het vlees.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor MoesTuin » 02 jul 2016 09:39

schaapje schreef:Nu begin je wéér over iets anders en heb je het over vergeven #-o maar dat klinkt natuurlijk wel vroom en geestelijk.
Maar wat een genade dat de Here Jezus aan het kruis voor osn allen vergeving vroeg, anders waren we zeer te beklagen en verloren.
Maar als ik je nu goed begrijp ga jij door met getuigen als mensen er niets over willen horen en het belachelijk maken.
Oké!
Maar ik heb je niet gezien hoor in het betreffende topic, maar ik kan me vergissen, er zijn erg veel posten verwijderd ook die eenvoudige getuigenissen van mij.
Nu gaat het op de wetenschappelijk en filosofische toer, interessant om te lezen (zover ik het volgen kan) maar ze komen geen steek verder!


Blijkbaar heb je het over andere topics waar dit topic een verlengstuk van is.
Ik heb gewoon de topic titel gezien en daarop gereageerd.
We hebben het allebei over totaal andere uitgangspunten
Jij over andere topics en ik over het dagelijks echte leven!
Ik kom niet in alle topics op dit forum, zeker niet in de vage topics van de laatste tijd.........
Om dat allemaal ook nog eens bij te houden, ontbreekt me de tijd voor
Zo ie zo niet veel tijd momenteel voor het forum, dus soms ff tussendoor een reactie van mij. 8)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor MoesTuin » 02 jul 2016 09:50

Chaya schreef:[
Een dominee naar jouw hart denk ik: :wink:
Wel naar de mijne i.i.g.

Voor ds. C. Blenk (76) moet de preek ergens over gaan. "Ik ben geen predikant geworden om mooie praatjes te houden. Dat gebeurt al genoeg Wel in deze tijd, voor de mensen van nu," zegt de hervormde predikant in gesprek met De Waarheidsvriend.


http://www.cip.nl/god/juni-2016/57276-i ... -te-houden


Goed om te lezen Chaya
Ds Blenk een fijn en zacht man, de dominee die mij gedoopt heeft.
Je bent nog een belangrijk stukje vergeten te quoten in het gedeelte, ik zal het even plaatsen, zeer belangrijk!

Deze tijd
Een predikant wordt geroepen er voor déze tijd en voor déze mensen te zijn. Je kunt vandaag niet de preek van opa houden. Tegelijk moeten de grote woorden in de Schrift wel blijven staan: wedergeboorte, bekering, heiliging, ook navolging. Kun je deze klein krijgen? En hoe? Ik krijg ze niet klein, maar ze staan er wel. En hoe eigen ik ze me toe? Zo wil ik al prekend naast de gemeente staan. Ik merk dat dat overkomt. En dan sta je weer gewoon naast Luther, die worstelde met de gerechtigheid Gods.

In een preek mag je niet de adressering van de tekst overslaan. Als historicus ben ik er allergisch voor om zomaar 2000 jaar over te slaan. De bijbeltekst is allereerst bedoeld voor Israël of voor de christenen in Rome. Wij mogen per gratie meeluisteren. Ik moet niks hebben van de veronderstelling dat de hele gemeente echt gelovig is, omdat ze eenmaal in het verbond zit. Niet alles wat Israël heet, is daadwerkelijk Israël. Die spanning neem ik mee en roep ik op. Daar gaat de olie van de Heilige Geest en het Evangelie over, laat dat duidelijk zijn.


Ds Blenk terug te beluisteren een kerkdienst vanuit zijn Noorderkerk Amsterdam van weleer, van afgelopen Zondag

https://www.youtube.com/watch?v=fZ39R6PY18Y

Schitterend!

De werken van de Heilige Geest, de Vruchten van de Heilige Geest en hier, de Gaven van de Heilige Geest
profeteren komt aan de orde in de prediking.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor Johan100 » 02 jul 2016 12:25

John Piper over welvaartsevangelie:
https://www.youtube.com/watch?v=fpFWJqBC8cM
Klopt het?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor schaapje » 02 jul 2016 13:04

MoesTuin schreef:
Blijkbaar heb je het over andere topics waar dit topic een verlengstuk van is.
Ik heb gewoon de topic titel gezien en daarop gereageerd.
We hebben het allebei over totaal andere uitgangspunten
Jij over andere topics en ik over het dagelijks echte leven!
Ik kom niet in alle topics op dit forum, zeker niet in de vage topics van de laatste tijd.........
Om dat allemaal ook nog eens bij te houden, ontbreekt me de tijd voor
Zo ie zo niet veel tijd momenteel voor het forum, dus soms ff tussendoor een reactie van mij. 8)


Ik dacht al wat een rare antwoorden :lol: maar nu is het me duidelijk Moestuin.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor schaapje » 02 jul 2016 13:09

Johan100 schreef:John Piper over welvaartsevangelie:
https://www.youtube.com/watch?v=fpFWJqBC8cM
Klopt het?

Een aangrijpend woord maar helemaal waar!
Je ziet het zo vaak in kerken waar een dwaalleer wordt verkondigd, ze negeren gewoon wat er in de Bijbel staat, of verdraaien de zaken of gebruiken de teksten uit de context.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor Chaya » 02 jul 2016 13:20

schaapje schreef:Het gedeelte wat jij in het rood citeerde daar heb ik niet zoveel mee, de ruggengraad van het geloof, de leer en de leerdienst zit hem niet in twee diensten wat dan de hele zondag zou moeten zijn. :-k

Ik dus wel, het is in een ander topic weleens aan de orde geweest. Vandaar :wink:
schaapje schreef:Dus geen preken die van opa zijn.
Alhoewel ik meer van uit de Bijbel zie dat de volgorde bekering, wedergeboorte en heiliging is.
Want er staat, bekeert u en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.

Sowieso geen preken van iemand anders. Wees origineel en authentiek als je dominee bent.
De preken van zijn opa zagen er idd ongetwijfeld anders uit. Andere woorden erin, duurden langer ook.
Je vergat navolging?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor mona » 02 jul 2016 16:36

Het Evangelie verdwijnt nooit, en de kracht ervan ook niet. Want als dat zo zou zijn, dan zou de Heere geen waarmaker van Zijn Woord zijn.
Maar dat het Evangelie steeds minder en minder in Nederland gepreekt en geloofd wordt, daarvan ben ik overtuigd.
(in andere delen van de wereld zie je juist meer opleving!)
Met het zoete-koek evangelie kan je twee heren dienen, en dat is prettig.
Maar het Bijbelse Evangelie vraagt een ommekeer. Dat kost offers.
In deze tijd van hedonisme wordt persoonlijke offers brengen steeds moeilijker, vooral als je zelf van het voetstuk af moet.
Dat we zondig zijn is een onderwerp dat niet populair is (is het nooit geweest), maar in deze tijd wil men het ook binnen de kerk liever niet meer horen.

Ik vind het inderdaad ook zorgwekkend schaapje!
Maar ik blijf geloven dat God er boven staat.
We zijn daar immers zelf een voorbeeld van?
En ook worden er in Nederland nog steeds mensen toegevoegd aan het getal van hen die zalig worden.
Maar de leegloop van de kerken spreekt voor zich...
We hebben God en Zijn leefregels niet nodig, we redden ons best zelf. En zo wordt de mens zijn eigen norm...
En dat kan alleen maar op veel ellende uitdraaien.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2016 07:01

schaapje schreef:Als je mijn zorgen niet wil weg nemen omdat je vindt dat er een kern van waarheid in zit, dan hoop ik dat je deze zorgen deelt met mij.
Ik heb het gevoel dat je dat stuk van Jef de Vriesse niet goed gelezen hebt.

Ik ben het niet met je eens God doel IS verlossing en als ik de Bijbel goed begrijp ben je al direct heilig en die heiliging zal door werken in het leven hier op aarde.
Je draait de zaken om in mijn ogen.



Ik ging vooral even in wat wat je zelf zei (over die belijdenisdienst) op basis van die belijdenisdienst en of dat wel een voorbeeld is van dat wat Jef de Vriesse beschrijft. Ja, we moeten uitkijken voor een welvaartsevangelie, God als doekje voor het bloeden, of als middel om er vooral zelf beter van te worden. De nadruk mag liggen op de heiliging maar dat is heel wat anders dan er vooral zelf beter van willen worden. En het kost ook strijd. Als die er niet is moet je je afvragen of wat er gebeurt wel bij heiliging hoort en als God het nooit met je oneens is moet men zich afvragen of ze God wel aanbidt of vooral een ideaalbeeld van zichzelf.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Verdwijnt het Evangelie?

Berichtdoor schaapje » 14 aug 2016 21:35

Het oude en het nieuwe kruis A.W.Tozer



Onaangekondigd en meestal ongemerkt is er op ’t ogenblik een nieuw kruis in populair evangelische kringen gekomen. Het lijkt op het oude kruis en toch is het anders: de gelijkenissen zijn oppervlakkig, de verschillen fundamenteel.

Vanuit dat nieuwe kruis is een nieuwe filosofie van het christelijk leven ontstaan en vanuit die filosofie zijn nieuwe denkbeelden gekomen: een nieuwe manier van samenkomen en een andere prediking. Deze nieuwe evangelieprediking gebruikt dezelfde taal als de oude, maar de inhoud is niet hetzelfde en ze legt niet de nadruk op dezelfde zaken als voorheen.

Het oude kruis wilde niets te maken hebben met de wereld, want de trots van Adam (= de oude mens) werd gezien als het einde van de reis. Het bracht de noodzaak van veroordeling door de wet van Sinaï met zich mee. Het nieuwe kruis bestrijdt de mens niet; het is eerder te verstaan als een vriendelijk maatje en het is de bron van heel veel goed vermaak en onschuldig amusement. Het laat de oude mens zonder hinder leven. Zijn levensinstelling is onveranderd; hij leeft nog voor zijn eigen plezier.

Het nieuwe kruis moedigt een nieuwe en totaal andere evangelische benadering aan. De voorganger spreekt niet over tegenstellingen, maar over overeenkomsten. Hij zoekt naar de sleutel voor de interesse van het publiek door te laten zien dat het christendom geen onprettige vragen stelt; het biedt echter dezelfde dingen als de wereld, alleen op een hoger niveau.

Het nieuwe kruis doodt de zondaar niet, het geeft hem een andere richting. Het maakt hem klaar voor een zuiverder en vrolijker manier van leven en redt zijn zelfrespect … Het is vals, omdat het blind is! Het mist totaal de bedoeling van het kruis.

Het oude kruis is een symbool van de dood. Het geslacht van Adam is ter dood veroordeeld. Er bestaat geen afkoopsom of ontkoming. God kan niet enige vrucht van de zonde goed keuren, hoe onschuldig die er ook uit mag zien of mooi in de ogen van mensen. God redt het individu door hem te laten sterven en hem dan te doen opstaan tot een nieuw leven.

Het evangelie dat vriendelijke parallellen tekent tussen de wegen van God en de wegen van de mens is onverenigbaar met de Bijbel en wreed voor de zielen van haar toehoorders. Het geloof in Christus is niet gelijk aan de wereld, het gaat er tegen in. Bij het komen tot Christus brengen wij niet ons oude leven op een hoger plan; we laten het bij het kruis. De graankorrel moet in de grond vallen en sterven.

God biedt leven aan, maar niet een verbeterd oud leven. Het leven dat Hij geeft is leven uit de dood. Laat de mens het niet op een akkoordje gooien met God, maar laat hij zijn hoofd buigen voor Gods toorn en weten dat hij de dood verdient. De kracht die Christus uit de dood opwekte, wekt hem nu op tot een nieuw leven met Christus.



Bron:

Bijbel en Onderwijs

Ikzelf herken dit wel en vooral dat de nieuwe prediking of het nieuwe kruis het zelfrespect van de mens moet redden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten