Sandemanisme!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Sandemanisme!

Berichtdoor Johan100 » 24 jun 2016 15:58

Ik kwam een artikel tegen op de volgende site: http://www.reformatorischebaptisten.nl/ ... nisme.html

Wie kent het ''Sandemanisme'' en kan er iets zinnigs over zeggen?

Voor mij is het weer een nieuwe term namelijk.

Ik ben benieuwd of mensen dit kennen.

Het gaat me natuurlijk niet perse alleen om de term Sandemanisme, maar of de inhoud van die leer herkend wordt?
(Zie daarvoor het artikel.)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sandemanisme!

Berichtdoor hans0166 » 24 jun 2016 16:31

laat je niet voor de gek houden door dit artikel. De ketterij kan wel kloppen maar het verhaal deugt van geen kanten.

Als het al niet verdacht klonk doet het dat zeker na ds Simons aan te vallen. ( ik ken alleen ds Simons uit Montfoort)
Ga eens een keer, of meer, naar Montfoort, luisteren naar een van zijn preken....

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Sandemanisme!

Berichtdoor Johan100 » 24 jun 2016 16:53

hans0166 schreef:laat je niet voor de gek houden door dit artikel. De ketterij kan wel kloppen maar het verhaal deugt van geen kanten.

Als het al niet verdacht klonk doet het dat zeker na ds Simons aan te vallen. ( ik ken alleen ds Simons uit Montfoort)
Ga eens een keer, of meer, naar Montfoort, luisteren naar een van zijn preken....


Dat was ik niet van plan, vandaar dat ik het ''aanzwengel''. Daar gaat het niet om. :wink:

Ik kan de term verder nergens vinden overigens.

(ik ken ook alleen ds Simons uit Montfoort. Beantwoordt hier ook weleens vragen in de vragenrubriek. Vind het ver gaan de uitspraken. Nu heb ik mijn mening gegeven van dit moment n.a.v. van je reactie, maar eigenlijk wilde ik dat achterwege laten en inhoudelijk de ''ketterij'' bespreken)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Sandemanisme!

Berichtdoor mona » 24 jun 2016 17:38

Johan100 schreef:Wie kent het ''Sandemanisme'' en kan er iets zinnigs over zeggen?


Ik kan er niets over zeggen, er staat niet eens wat inhoudelijks over op internet.
Het lijkt wel of de term zelf is bedacht. Ik hecht er daarom niet zoveel waarde aan.
En ik denk dat het 'Sandemanisme' gelijk staat aan de gelijkenis van het zaad: ze namen het terstond aan, maar het verdorde al snel omdat het geen wortel had (vrij vertaald).
Dus dat 'Sandemanisme is van alle tijden.

Trouwens wat een akelig artikel, met veel veroordeling en zonder hoor en wederhoor.
Jammer.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sandemanisme!

Berichtdoor hans0166 » 24 jun 2016 20:34

Johan100 schreef: inhoudelijk de ''ketterij'' bespreken


als je google of wikipedia gebruikt kom je al een heel eind.

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Sa ... theologian)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Sandemanisme!

Berichtdoor DeDwaler » 25 jun 2016 17:09

Johan100 schreef:Wie kent het ''Sandemanisme'' en kan er iets zinnigs over zeggen?

Voor mij is het weer een nieuwe term namelijk.

Ik ben benieuwd of mensen dit kennen.

Het gaat me natuurlijk niet perse alleen om de term Sandemanisme, maar of de inhoud van die leer herkend wordt?


Het lijkt een beetje op wat ze in het Engels noemen 'easy believism'. Dat wil zeggen dat er niet méér bij komt kijken om eeuwig leven te verkrijgen dan een enkele geloofsdaad van de mens. Als men later afvalt, of gewoon als vanouds 'doorleeft' dan wil dat allemaal niets zeggen, want, zo beweren ze, men wordt immers alleen door het geloof gerechtvaardigd en niet door zogenaamde werken (bekering, houden van de wet, bepaalde levensstijl, etc.). Het mag duidelijk zijn dat de Bijbel korte metten maakt met dergelijke oppervlakkigheid.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Sandemanisme!

Berichtdoor Johan100 » 26 jun 2016 22:46

hans0166 schreef: (...)


Johan100 schreef: inhoudelijk de ''ketterij'' bespreken

Ik heb het trouwens expres even tussen aanhalingstekens gezet, ...
hans0166 schreef:als je google of wikipedia gebruikt kom je al een heel eind.

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Sa ... theologian)

Dat had ik al gedaan, want ik had er nooit van gehoord. Dat stukje over Robert Sandeman had ik al gelezen. Die term lijkt wel vrij recent zelf bedacht.

DeDwaler schreef:

Het lijkt een beetje op wat ze in het Engels noemen 'easy believism'. Dat wil zeggen dat er niet méér bij komt kijken om eeuwig leven te verkrijgen dan een enkele geloofsdaad van de mens. Als men later afvalt, of gewoon als vanouds 'doorleeft' dan wil dat allemaal niets zeggen, want, zo beweren ze, men wordt immers alleen door het geloof gerechtvaardigd en niet door zogenaamde werken (bekering, houden van de wet, bepaalde levensstijl, etc.). Het mag duidelijk zijn dat de Bijbel korte metten maakt met dergelijke oppervlakkigheid.


klopt, oke - easy believism -makkelijk geloven
daar kon ik het volgende over vinden
http://www.gotquestions.org/easy-believism.html
Is deze site bekend bij iemand en zo ja, waar gaat die van uit?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Sandemanisme!

Berichtdoor DeDwaler » 27 jun 2016 02:38

Johan100 schreef:klopt, oke - easy believism -makkelijk geloven
daar kon ik het volgende over vinden
http://www.gotquestions.org/easy-believism.html
Is deze site bekend bij iemand en zo ja, waar gaat die van uit?


Wat die website schrijft over easy believism daar kan ik op zich wel in meekomen,
maar op deze pagina: http://www.gotquestions.org/got-forgiveness.html halen ze hun eigen pleidooi weer grotendeels onderuit.
Er staat zelfs een knop onderaan met: 'I have accepted Christ today'. Dat noem ik Arminianisme of op zijn minst synergisme.

Naar aanleiding van zulke tegenstrijdigheden concludeer ik zelf, dat men in totaliteit een compleet ander begrip heeft van wat genade, bekering, geloof en wedergeboorte is, dan dat ik zelf heb. Tussen hun regels door lees ik dus dingen die zij totaal niet zo bedoelen. Dat feit is alleen niet altijd direct duidelijk. Daarom zoek ik op websites altijd naar een beschrijving van hoe volgens hun eigen theologie de verlossing van een mens in zijn werk gaat.

In mijn beleving maken ze ineens een rare knik (Alles is Gods werk --> maar jij moet beslissen, accepteren, aanvaarden, omarmen). Daar blijkt meestal heel snel uit hoe men tegen zaken aankijkt. De Bijbel is vanuit Gods perspectief geschreven en beschrijft duidelijk hoe God een mens verlost. Als men echter de Bijbel probeert te verklaren vanuit het perspectief van de mens dan lijkt de Bijbel één en al tegenstrijdigheid.

Kort gezegd: Bij de verlossing van de mens is geen actie van de mens vereist. Dat betekent niet dat de verlossing buiten de mens omgaat, maar dat elk facet van de verlossing door God in gang wordt gezet, door God bewerkt wordt en ook door God voltooid wordt. Uitverkoren door God, geroepen door God, gerechtvaardigd door God, verheerlijkt door God (Rom. 8:28-30).

De Vader trekt de zondaar naar de Heere Jezus, de Heere Jezus roept Zijn schapen persoonlijk bij hun naam door Zijn Woord en schenkt hen de Heilige Geest (wedergeboorte) en die overtuigt van zonde, van gerechtigheid en van oordeel en plaatst de gelovige in het geestelijk lichaam van de Heere Jezus (de gemeenschap van heiligen) met Jezus Zelf als Hoofd. Bekering is dus een gave, wedergeboorte een gave, geloof is een gave. Alles is ons gegeven om niet en puur en alleen uit genade van God (Rom. 3:21-24).

Waarschijnlijk het krachtigste voorbeeld van hoe God een mens verlost wordt is Paulus. Die heeft echt niet eerst op een knop van een website hoeven drukken: 'I have accepted Christ today'. Hij gaf de Heere ook geen toestemming om in zijn leven en hart te komen. De Heere doet wat Hij wil en Hij heeft totaal geen boodschap aan wat mensen willen, want die willen en gehoorzamen Hem sowieso uit zichzelf niet.
Ik herken zelf veel in de bekering van Paulus. Bij wijze van spreken stond ik er bij mijn eigen bekering bij en keek ik ernaar. Alles was Gods werk en dat deed Hij zeer krachtig. Vaak werkt God op een zachtere manier, zoals bij Lydia, maar het principe is exact hetzelfde.

De verwarring ontstaat denk ik door het begrip van bekering. Paulus beschrijft bekering zo:

"Een dienstknecht van de Heere moet geen ruzie maken, maar vriendelijk zijn voor allen, bekwaam om te onderwijzen, en iemand die de kwaden kan verdragen. Hij moet met zachtmoedigheid hen onderwijzen die zich verzetten. Misschien geeft God hun eens bekering, zodat zij tot erkenning van de waarheid komen en zij weer mogen ontwaken uit de strik van de duivel, door wie zij levend gevangen waren om zijn wil te doen." (2 Tim. 2:24-26)

Bekering als een gave dus. Tegelijkertijd ligt er ook de eis tot bekering en geloof. Dus men wordt verantwoordelijk gesteld en gehouden om aan de eis te beantwoorden en in beweging te komen. Men moet zich tot de Heere bekeren. Wij moeten gehoorzamen aan Zijn eis en van Hem leren wat we moeten weten. Blijf de Heere Jezus bidden en smeken om genade, zoek en blijf kloppen en het compleet van Jezus verwachten, want Hij is de Enige Die kan verlossen.

"En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden." (Hand. 4:12)

"Want er is één God. Er is ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus." (1 Tim. 2:5)

Wanneer de Heere Jezus je bij je naam roept zal het je volstrekt duidelijk zijn en wat je vervolgens moet doen ook. Wij nemen de Heere Jezus niet aan, Hij neemt ons aan op Zijn tijd. Er is geen aanbod van genade, maar er is een aanbod van de Middelaar, door het geloof in Hem. Naar Hem moeten mensen toe.

Aan onze eigen eventuele inzet mogen geen conclusies worden verbonden, zoals: "Congratulations on your decision to place your faith in Jesus Christ for salvation". Oppervlakkige onzin. De genade van God in de uitverkoop zetten heet dat; een verdienste.

Conclusie: die website klopt niet.

.
.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sandemanisme!

Berichtdoor benefietdiner » 27 jun 2016 07:34

DeDwaler schreef:Naar aanleiding van zulke tegenstrijdigheden concludeer ik zelf, dat men in totaliteit een compleet ander begrip heeft van wat genade, bekering, geloof en wedergeboorte is, dan dat ik zelf heb. Tussen hun regels door lees ik dus dingen die zij totaal niet zo bedoelen. Dat feit is alleen niet altijd direct duidelijk. Daarom zoek ik op websites altijd naar een beschrijving van hoe volgens hun eigen theologie de verlossing van een mens in zijn werk gaat.

In mijn beleving maken ze ineens een rare knik (Alles is Gods werk --> maar jij moet beslissen, accepteren, aanvaarden, omarmen). Daar blijkt meestal heel snel uit hoe men tegen zaken aankijkt. De Bijbel is vanuit Gods perspectief geschreven en beschrijft duidelijk hoe God een mens verlost. Als men echter de Bijbel probeert te verklaren vanuit het perspectief van de mens dan lijkt de Bijbel één en al tegenstrijdigheid.

Kort gezegd: Bij de verlossing van de mens is geen actie van de mens vereist.

En dat noem ik dan weer ‘Gomarisme’ of 'Calvinisme'.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Sandemanisme!

Berichtdoor DeDwaler » 28 jun 2016 08:42

benefietdiner schreef:En dat noem ik dan weer ‘Gomarisme’ of 'Calvinisme'.


Noem maar hoe je het wilt noemen. Het staat gewoon in de Bijbel:

"Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden.
De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.
" (Johannes 3:7-8)

"De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven." (Johannes 6:63)

"Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben.
Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.
" (Romeinen 9:15-16)

"Hij heeft ons zalig gemaakt en geroepen met een heilige roeping, niet overeenkomstig onze werken, maar overeenkomstig Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus vóór de tijden der eeuwen," (2 Timotheüs 1:9)

"Maar toen de goedertierenheid van God, onze Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is, maakte Hij ons zalig, niet op grond van de werken van rechtvaardigheid die wij gedaan zouden hebben, maar vanwege Zijn barmhartigheid, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing door de Heilige Geest." (Titus 3:4-5)

.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Sandemanisme!

Berichtdoor Johan100 » 02 jul 2016 20:47

@DeDwaler, ik ben het wel met je eens. Bedankt voor het erin verdiepen
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 80 gasten

cron