Wat die website schrijft over easy believism daar kan ik op zich wel in meekomen,
maar op deze pagina:
http://www.gotquestions.org/got-forgiveness.html halen ze hun eigen pleidooi weer grotendeels onderuit.
Er staat zelfs een knop onderaan met: '
I have accepted Christ today'. Dat noem ik Arminianisme of op zijn minst synergisme.
Naar aanleiding van zulke tegenstrijdigheden concludeer ik zelf, dat men in totaliteit een compleet ander begrip heeft van wat genade, bekering, geloof en wedergeboorte is, dan dat ik zelf heb. Tussen hun regels door lees ik dus dingen die zij totaal niet zo bedoelen. Dat feit is alleen niet altijd direct duidelijk. Daarom zoek ik op websites altijd naar een beschrijving van hoe volgens hun eigen theologie de verlossing van een mens in zijn werk gaat.
In mijn beleving maken ze ineens een rare knik (Alles is Gods werk --> maar jij moet beslissen, accepteren, aanvaarden, omarmen). Daar blijkt meestal heel snel uit hoe men tegen zaken aankijkt. De Bijbel is vanuit Gods perspectief geschreven en beschrijft duidelijk hoe God een mens verlost. Als men echter de Bijbel probeert te verklaren vanuit het perspectief van de mens dan lijkt de Bijbel één en al tegenstrijdigheid.
Kort gezegd: Bij de verlossing van de mens is geen actie van de mens vereist. Dat betekent niet dat de verlossing buiten de mens omgaat, maar dat elk facet van de verlossing door God in gang wordt gezet, door God bewerkt wordt en ook door God voltooid wordt. Uitverkoren door God, geroepen door God, gerechtvaardigd door God, verheerlijkt door God (Rom. 8:28-30).
De Vader trekt de zondaar naar de Heere Jezus, de Heere Jezus roept Zijn schapen persoonlijk bij hun naam door Zijn Woord en schenkt hen de Heilige Geest (wedergeboorte) en die overtuigt van zonde, van gerechtigheid en van oordeel en plaatst de gelovige in het geestelijk lichaam van de Heere Jezus (de gemeenschap van heiligen) met Jezus Zelf als Hoofd. Bekering is dus een gave, wedergeboorte een gave, geloof is een gave. Alles is ons gegeven om niet en puur en alleen uit genade van God (Rom. 3:21-24).
Waarschijnlijk het krachtigste voorbeeld van hoe God een mens verlost wordt is Paulus. Die heeft echt niet eerst op een knop van een website hoeven drukken: 'I have accepted Christ today'. Hij gaf de Heere ook geen toestemming om in zijn leven en hart te komen. De Heere doet wat Hij wil en Hij heeft totaal geen boodschap aan wat mensen willen, want die willen en gehoorzamen Hem sowieso uit zichzelf niet.
Ik herken zelf veel in de bekering van Paulus. Bij wijze van spreken stond ik er bij mijn eigen bekering bij en keek ik ernaar. Alles was Gods werk en dat deed Hij zeer krachtig. Vaak werkt God op een zachtere manier, zoals bij Lydia, maar het principe is exact hetzelfde.
De verwarring ontstaat denk ik door het begrip van bekering. Paulus beschrijft bekering zo:
"
Een dienstknecht van de Heere moet geen ruzie maken, maar vriendelijk zijn voor allen, bekwaam om te onderwijzen, en iemand die de kwaden kan verdragen. Hij moet met zachtmoedigheid hen onderwijzen die zich verzetten. Misschien geeft God hun eens bekering, zodat zij tot erkenning van de waarheid komen en zij weer mogen ontwaken uit de strik van de duivel, door wie zij levend gevangen waren om zijn wil te doen." (2 Tim. 2:24-26)
Bekering als een gave dus. Tegelijkertijd ligt er ook de eis tot bekering en geloof. Dus men wordt verantwoordelijk gesteld en gehouden om aan de eis te beantwoorden en in beweging te komen. Men moet zich tot de Heere bekeren. Wij moeten gehoorzamen aan Zijn eis en van Hem leren wat we moeten weten. Blijf de Heere Jezus bidden en smeken om genade, zoek en blijf kloppen en het compleet van Jezus verwachten, want Hij is de Enige Die kan verlossen.
"En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden." (Hand. 4:12)
"Want er is één God. Er is ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus." (1 Tim. 2:5)
Wanneer de Heere Jezus je bij je naam roept zal het je volstrekt duidelijk zijn en wat je vervolgens moet doen ook. Wij nemen de Heere Jezus niet aan, Hij neemt ons aan op Zijn tijd. Er is geen aanbod van genade, maar er is een aanbod van de Middelaar, door het geloof in Hem. Naar Hem moeten mensen toe.
Aan onze eigen eventuele inzet mogen geen conclusies worden verbonden, zoals: "Congratulations on your decision to place your faith in Jesus Christ for salvation". Oppervlakkige onzin. De genade van God in de uitverkoop zetten heet dat; een verdienste.
Conclusie: die website klopt niet.
.