Als God "nee" zegt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Als God "nee" zegt

Berichtdoor Chaya » 01 jun 2016 11:20

Op CIP las ik een interessant stukje hierover.
1. Denk goed na over wat je nou eigenlijk aan God vraagt
"Houdt jou vraag aan God in dat iemand anders zal lijden? Of is het iets wat je gemakkelijk zelf kan oplossen als je eens actie onderneemt? Wanneer je God vragen stelt, stel dan ook enkele vragen aan jezelf. Wanneer we onze verlangens analyseren kunnen we soms ontdekken dat we gemotiveerd zijn door dingen die puur egoïstisch zijn of in tegenspraak zijn met ons geloof."

2. Vraag jezelf af of Hij je niet voor iets beschermt
"God zegt misschien geen 'ja' op jouw gebed, omdat Hij je beschermt van tegen een situatie die je zelf niet kunt overzien."

3. Wees geduldig
"God houdt van je ook al krijg je niet onmiddellijk een antwoord of krijg je niet precies wat je eigenlijk zou willen. Zijn antwoord is niet altijd 'nee, nooit', soms is het gewoon een 'nee, nu nog niet'. Gebruik de tijd die je hebt tussen het vragen en ontvangen om een dieper vertrouwen op God te ontwikkelen."

4. Geef de hoop niet op
"Als je iets bij God hebt gebracht in gebed, dan heb je het volle vertrouwen gehad dat Hij je kon helpen. Verlies dit vertrouwen niet wanneer Hij je niet het antwoord geeft dat je graag zou willen. Stel je hoop op Hem, zodat je kunt gaan begrijpen waarom Hij voor deze uitkomst heeft gekozen."

http://www.cip.nl/dagelijks-leven/mei-2 ... d-nee-zegt

Best wel goed om het hier wel eens over te hebben met iemand. Je hoort vaak dat mensen afhaken wanneer ze hun zin niet krijgen als ze ergens om gebeden hebben. Dan worden ze boos, raken teleurgesteld in God, maar God geeft niet alles waar wij om vragen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Als God "nee" zegt

Berichtdoor schaapje » 01 jun 2016 11:28

Chaya schreef:Op CIP las ik een interessant stukje hierover.
1. Denk goed na over wat je nou eigenlijk aan God vraagt
"Houdt jou vraag aan God in dat iemand anders zal lijden? Of is het iets wat je gemakkelijk zelf kan oplossen als je eens actie onderneemt? Wanneer je God vragen stelt, stel dan ook enkele vragen aan jezelf. Wanneer we onze verlangens analyseren kunnen we soms ontdekken dat we gemotiveerd zijn door dingen die puur egoïstisch zijn of in tegenspraak zijn met ons geloof."

2. Vraag jezelf af of Hij je niet voor iets beschermt
"God zegt misschien geen 'ja' op jouw gebed, omdat Hij je beschermt van tegen een situatie die je zelf niet kunt overzien."

3. Wees geduldig
"God houdt van je ook al krijg je niet onmiddellijk een antwoord of krijg je niet precies wat je eigenlijk zou willen. Zijn antwoord is niet altijd 'nee, nooit', soms is het gewoon een 'nee, nu nog niet'. Gebruik de tijd die je hebt tussen het vragen en ontvangen om een dieper vertrouwen op God te ontwikkelen."

4. Geef de hoop niet op
"Als je iets bij God hebt gebracht in gebed, dan heb je het volle vertrouwen gehad dat Hij je kon helpen. Verlies dit vertrouwen niet wanneer Hij je niet het antwoord geeft dat je graag zou willen. Stel je hoop op Hem, zodat je kunt gaan begrijpen waarom Hij voor deze uitkomst heeft gekozen."

http://www.cip.nl/dagelijks-leven/mei-2 ... d-nee-zegt

Best wel goed om het hier wel eens over te hebben met iemand. Je hoort vaak dat mensen afhaken wanneer ze hun zin niet krijgen als ze ergens om gebeden hebben. Dan worden ze boos, raken teleurgesteld in God, maar God geeft niet alles waar wij om vragen.

Tja dat is het mooie je mag alles vragen aan God, maar het blijft bidden naar Zijn wil, zoals in de bijbel staat.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Als God "nee" zegt

Berichtdoor DeDwaler » 01 jun 2016 12:43

"Vanwaar al die strijd en al die conflicten in uw midden? Vloeien ze hier niet uit voort: uit uw hartstochten, die in alle delen van uw lichaam strijd voeren?
U verlangt naar iets en krijgt het niet. U benijdt anderen en beijvert u om dingen te bemachtigen en kunt ze niet krijgen. U maakt ruzie en voert strijd, maar u krijgt niet, omdat u niet bidt.
U bidt wel, maar u ontvangt niet, omdat u verkeerd bidt, met het doel het in uw hartstochten door te brengen.
Overspelige mannen en vrouwen, weet u dan niet dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is? Wie dan nu een vriend van de wereld wil zijn, wordt als vijand van God aangemerkt." (Jacobus 4:1-4, lees heel Jacobus 4)


God zegt nee, wanneer het voor onze eigen eer is, of dat nu om ons behoud gaat, of om iets anders van Hem te verkrijgen. We bidden vaak om God onze eigen wil op te leggen, terwijl het enige goede gebed is: Uw wil geschiede. Een gebed wordt verhoord als we naar Zijn wil bidden. Een mooi gebed vind ik zelf altijd: dat de Heere mijn wil naar Zijn wil vormt, zodat er harmonie (het grootste geluk) is.

De natuurlijke (vleselijke) mens kan niet anders dan naar zijn eigen hartstocht bidden, omdat hij een slaaf is van de zonde, en daarom moet de mens eerst wederom geboren worden, zodat God hem in staat stelt om Hem naar geest en waarheid te aanbidden. Ook een kind van God moet echter leren bidden, omdat hij maar al te vaak vervalt in oude en hardnekkige patronen, wat tevens ook de leerweg is.
.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Als God "nee" zegt

Berichtdoor krid » 07 jul 2016 08:46

schaapje schreef:Tja dat is het mooie je mag alles vragen aan God, maar het blijft bidden naar Zijn wil, zoals in de bijbel staat.


Zegt Jezus niet ergens: "Alles wat gij vraagt in Mijn Naam, zal ik doen, opdat de Vader in de Zoon verhoogt wordt"? Ik geloof hierin. Wat betekent dat concreet? God kan JA zeggen, maar ook "JA, wacht" of "NEE, ik heb iets beters voor je". Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2015 09:34
Contacteer:

Re: Als God "nee" zegt

Berichtdoor onesimoes » 07 jul 2016 10:59

krid schreef:Zegt Jezus niet ergens: "Alles wat gij vraagt in Mijn Naam, zal ik doen, opdat de Vader in de Zoon verhoogt wordt"? Ik geloof hierin. Wat betekent dat concreet? God kan JA zeggen, maar ook "JA, wacht" of "NEE, ik heb iets beters voor je". Of zijn er nog andere mogelijkheden?


Bijvoorbeeld: "Je wilt vlees? Vlees zul je krijgen! Tot het je neus uit komt!" Dat is meest angstaanjagende antwoord mogelijk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Als God "nee" zegt

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2016 07:47

If your god never disagrees with you, you might just be worshipping an idealized version of yourself - Tim Keller
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Als God "nee" zegt

Berichtdoor maboc » 12 jul 2016 08:07

Marnix schreef:If your god never disagrees with you, you might just be worshipping an idealized version of yourself - Tim Keller

Dat heeft heer Keller mooi gezegd. Die houd ik er voorlopig een tijdje in.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

mohamed

Re: Als God "nee" zegt

Berichtdoor mohamed » 14 jul 2016 20:43

Dat is zeker een rake! :)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Als God "nee" zegt

Berichtdoor Teus » 19 jul 2016 07:57

Dit is een interessant onderwerp.
Zijn er ook persoonlijke voorbeelden waarbij God anders bepaalde dan wat jij vroeg?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten