Geloof en karakter

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Geloof en karakter

Berichtdoor Chaya » 19 mei 2016 15:50

Op RD.nl staat een artikel (helaas achter de decoder) dus ik kon alleen dit lezen:

U bakt er in eigen ogen weer helemaal niks van op een slechte maandag. Op het werk of thuis loopt het niet lekker. Uw oude vader is ook al niet tevreden over u, vermoedt u. God lijkt ver weg. Wat denkt u als u zich ’s avonds somber voelt over de voorbije dag? Is dit droefheid voor God vanwege de zonden? Of is die somberheid gewoon een karaktertrek?

Dat zie je inderdaad hier op het forum ook wel terug. Iemand die opgewekt van karakter is, zal in het geloof ook niet zo snel somberen denk ik.
Het gaat echter niet altijd op heb ik gemerkt.
Naar depressie neigende mensen kunnen heel blij in hun geloofsleven staan.
In hoeverre heeft het geloof invloed op het karakter en andersom?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3467
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Geloof en karakter

Berichtdoor benefietdiner » 19 mei 2016 16:20

Chaya schreef:Op RD.nl staat een artikel (helaas achter de decoder) dus ik kon alleen dit lezen:

U bakt er in eigen ogen weer helemaal niks van op een slechte maandag. Op het werk of thuis loopt het niet lekker. Uw oude vader is ook al niet tevreden over u, vermoedt u. God lijkt ver weg. Wat denkt u als u zich ’s avonds somber voelt over de voorbije dag? Is dit droefheid voor God vanwege de zonden? Of is die somberheid gewoon een karaktertrek?

Dat zie je inderdaad hier op het forum ook wel terug. Iemand die opgewekt van karakter is, zal in het geloof ook niet zo snel somberen denk ik.
Het gaat echter niet altijd op heb ik gemerkt.
Naar depressie neigende mensen kunnen heel blij in hun geloofsleven staan.
In hoeverre heeft het geloof invloed op het karakter en andersom?
Geen lid van het Reformatorisch dagblad begrijp ik hieruit?
Dat is zonde als je geen abonnee bent want dan mis je veel.
Geef ook maar eens antwoord zoals jij nogal eens antwoord geeft met een artikel.
Hier een goed artikel van Nico van der Voet.
http://nicovandervoet.nl/wp-content/plu ... php?id=608

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geloof en karakter

Berichtdoor Chaya » 20 mei 2016 09:23

Mooi, dank je wel voor de link. Ik ben begonnen met lezen, maar het bleek een beetje veel voor 1 keer. Dus ik heb het opgeslagen en zal het uitprinten. Leest wat prettiger.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en karakter

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2016 13:39

Volgens mij is er een wisselwerking tussen die twee, maar maar tot bepaalde hoogte. Er zijn veel voorbeeelden van sombere mensen die wel positief in het geloof staan en ook (wel wat minder) van positieve mensen die negatief in het geloof staan. Ligt er maar aan met wat voorngeloofsbeeld je bent opgegroeid. Dat speelt denk ik een grotere rol dan je karakter en het vormt je karakter ook voor een deel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten