Voor God willen sterven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mluther
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 mei 2013 23:01

Voor God willen sterven

Berichtdoor mluther » 02 mei 2016 22:49

Graag borduur ik even voort op een vraag uit de vragenrubriek: Voor God willen sterven

N.a.v. deze vraag stelde Lola2015 de volgende vraag:
Als je dan toch in zo'n situatie zegt dat je niet in God gelooft in je leven te sparen, is God dan teleurgesteld??

Graag zou ik antwoord willen proberen te geven daarop.

Eigenlijk is het een vraag die we heel moeilijk kunnen beantwoorden, als we zelf niet een dergelijke situatie mee hebben gemaakt. Een tijdje geleden hoorde of ik las ik ergens, dat Hij in een dergelijke situatie de krachten geeft om ons geloof te belijden. Toch is daarmee nog niet alles gezegd denk ik. Wat als we nu zoals jij als voorbeeld stelt, zeggen dat we niet in Hem geloven. Is Hij dan teleurgesteld.

Het is denk ik belangrijk om vast te stellen dat we Hem dikwijls teleurstellen. Elke keer dat we ons vertrouwen niet op Hem stellen, doen we Hem tekort. Hij wil ons geven wat we nodig hebben. We zijn geneigd zekerheden te zoeken in onszelf of anderen, terwijl alleen Hij dat kan. Hij wil ook niets liever. Dat we moeite hebben om Hem volkomen te vertrouwen, komt naar mijn overtuiging vooral voort, omdat liefde tussen ons als mensen bijna nooit onvoorwaardelijk is. ´Als die andere me in de steek laat, dan...´

Daarmee zijn we er echter nog niet. Is God teleurgesteld, als we zeggen niet in Hem te geloven als puntje bij paaltje komt? Ik denk niet meer dan wanneer we zoals hierboven gezegd, ons vertrouwen op iets of iemand anders stellen. Dat we met een dergelijke vraag rondlopen, geeft denk ik wel aan dat we bewust zijn dat we moeite hebben om ons leven aan Hem toe te vertrouwen. Dat wil niet zeggen, dat we dat ook niet hebben gedaan, maar dat ons geloof nog wel enige verdieping kan gebruiken. Verdieping die we niet zelf zoeken, maar die Hij ons geeft.

Tot slot, misschien nog wel het belangrijkste van alles. Besef dat het geloof in Hem niet van ons afhangt. Als dat zo zou zijn, dan kwam er nooit iets van terecht. Hij weet maar al tegoed, dat we soms laffe volgelingen kunnen zijn. Om het zo te zeggen, het is niet iets nieuws. Petrus en de anderen, knepen er ook tussenuit toen het erom begon te spannen. Sterker nog, Petrus verloochend Hem drie keer. Dit terwijl, Jezus wist dat dit eraan zat te komen. Heeft Hij Petrus toen weggestuurd? Nee, terwijl Hij dat wel had kunnen doen. Wat koop je nu voor een dergelijke volgeling? Maar nee, Petrus wordt uiteindelijk in zijn eer herstelt. Daartegenover staat Judas. Die dacht dat zijn verraad onvergefelijk was. Bijzonder vind ik dat de Bijbel verder niets zegt, of hij al dan niet behouden is. Wel laat de geschiedenis van Judas zien, dat we de vragen in ons leven niet zelf moeten ontrafelen. Leg Hem de vragen voor, waarin je vastloopt. Ook de vraag die jij stelt, wil Hij het antwoord opgeven.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Voor God willen sterven

Berichtdoor MoesTuin » 03 mei 2016 20:33

Het is een heel moeilijke vraag.
Het moment van sterven op zich komt voor een ieder onherroepelijk.
Voor God willen sterven, in andere omstandigheden.
Ik weet het niet hoor, we zitten in zo'n een "luxe" situatie momenteel.
Stel dat de omstandigheden veranderen, we ook hierin nog dichter (terwijl we nu al misschien denken dicht bij God te leven)
door God getrokken worden door Zijn Zoon Jezus Christus en Hij ons de kracht (ongekende kracht en moed) wilt schenken om Zijn Naams wil.
Uit mij zelf zit het er niet in vrees ik, het komt van Hem alleen dan af.
En ik hoop dan te kunnen staan in Zijn Kracht en Licht met het uitzicht op de Hoopvolle Toekomst, dat dit enkel onverdiend uit genade ook voor mij in het vooruitzicht staat.....

https://www.youtube.com/watch?v=mUWUdXuhjvQ

1
Ik zie een poort wijd open staan,
waardoor het licht komt stromen
van 't kruis, waar 'k vrijlijk heen mag gaan
om vrede te bekomen.

Refrein:
Genade Gods, zo rijk en vrij!
Die poort staat open ook voor mij!
Voor mij! Voor mij!
Staat open, ook voor mij.

2
Die open poort laat d' ingang vrij,
aan wie komt binnen vlieden;
aan rijk en arm, aan u en mij
komt Jezus vrede bieden.

Refrein

3
Die open poort leidt tot Gods troon:
gaat door, laat niets u hind'ren;
neemt op uw kruis, aanvaardt de kroon,
die God biedt aan Zijn kind'ren

Refrein

4
In 't hemelrijk, voor Jezus' troon
daar leidt het kruis tot zegen;
daar dragen wij voor kruis een kroon
door Jezus' bloed verkregen.

Refrein
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten