De bedelaarsgestalte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor mona » 14 jun 2016 14:16

MoesTuin schreef:Zelfs als het leven gaat door diepe dalen, ik weet Hem altijd te vinden...


MoesTuin ik vind het oprecht heel mooi.
Maar ik herken mijn leven er vaak niet in.
Want ik weet Hem niet altijd te vinden doordat ik weer gezondigd heb, en geen raad weet met mezelf.
Dan ben ik blij dat Hij mij weer opzoekt!
En ook al ben je dan een kind van de Allerhoogste, dan is elk woord genade wat je van Hem mag krijgen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2016 15:22

Dat is een lang leerproces, voor de een misschien langer dan voor de ander, maar het geldt denk ik bijna iedereen wel. Misschien bedoelt Jezus dat óók wel met worden als een kind. Ondanks dat je weet dat je fout zat toch maar weer naar huis gaan. Waar moet je anders heengaan? En je weet dat je vader je nooit op straat zal zetten, weg zal sturen. Maar wat kan het soms lastig zijn om weer naar huis te gaan. Maar er is meer, we mogen ook steeds weer en steeds meer ontdekken dat er bij Hem vergeving is. Dat Hij ons de zonde niet aanrekent maar ons vergeeft. Dat er altijd genade is als we bij Hem komen. Ook als we zwak zijn, als we zondigen.

We hebben een hogepriester die alle schuld heeft betaald, die naast de Vader zit en waar we dus zonder schroom naartoe mogen, met onze fouten, met onze gebreken en telkens weer genade vinden. Omdat hij niet kijkt naar wat wij doen maar naar wat Christus heeft gedaan.(Heb 4:14-16, 1 Joh 2 1,2). Dat is een enorm wonder wat je steeds beter mogen leren begrijpen. Verstaan wat die vergeving echt inhoudt. Dat de schuld echt weg is. En natuurlijk voel je je nog schuldig, klaagt je geweten je aan. Dan mogen en moeten we zien op Jezus Christus, geloven dat Hij het heeft weggedaan. Er is geen schuld meer. En dat mag je jezelf dan ook voorhouden en Hem er voor danken en het weer opnieuw proberen. En ja, dan ben je zeker blij met die woorden van genade die je dan weer mag horen. Iedere zondag weer. En door de week als het goed is ook.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor MoesTuin » 16 jun 2016 09:08

mona schreef:MoesTuin ik vind het oprecht heel mooi.
Maar ik herken mijn leven er vaak niet in.
Want ik weet Hem niet altijd te vinden doordat ik weer gezondigd heb, en geen raad weet met mezelf.
Dan ben ik blij dat Hij mij weer opzoekt!
En ook al ben je dan een kind van de Allerhoogste, dan is elk woord genade wat je van Hem mag krijgen.


Mona, het is ook een rijke genade als je vanuit het geloof in den Heere Jezus Christus, een persoonlijk geloof in het hart ontwikkeld gewikkeld (als een mosterdzaadje) mag uitgroeien in Glorie en Rijkdom in en uit Hem, geworteld in Hem.
Dat je in Geloof mag weten, Vader staat altijd klaar voor mij met open armen, terugkomen mag ik altijd, Vader trekt me (als een magneet) aan....maar je moet dan wel meewerken (lees de keuze maken voor Hem en het niet ingewikkeld maken met allerlei (menselijk bedachte) bezwaren
Ingewikkeld maken van zaken is eenvoudig, maar de Heere is duidelijk en helder : "iedereen die in Mij gelooft zal Eeuwig Leven!"
Het gaat enkel en alleen om Jezus Christus en die gekruisigd!
Uit liefde pleit Jezus voor ons. Wij hebben een voorspraak bij de Vader, in en door onze Heere Jezus Christus.

Er zijn mensen die zeggen: "de Heere is niets aan ons verplicht" maar dat klopt toch niet helemaal. God sloot een verbond " Ik zal u tot een God zijn, gij zult Mij tot een volk zijn" naar te lezen is in Psalm 81 Psalm 81 : 12
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig."

Dat is echt een belofte van God, een verbond, een eed, waarop de mens zich mag beroepen.
Geweldig is het om te mogen weten dat een mens die schuilt in Gods genade, Gods gunst genieten mag.
Genade is Gods gunst.
God is zo trouw, en zelf schiet ik zo vaak tekort en ben ik niet trouw, maar we mogen altijd een beroep doen, ondanks al onze vreselijke tekortkomingen, op Gods Trouw!
We mogen bidden, Heere ik ben toch Uw kind, maar ik ben geen lieverdje, ik ben Uw gunsteling, maar absoluut geen heilige, maar vol van zonde en het verkeerde, wilt U mij genadig vergeven.

Het is belangrijk om je schuld eerlijk onder ogen te zien zelf, loop er niet voor weg, maar staar je er ook niet op blind. Blijf er niet in hangen.
Zeg niet "Nou ja, zolang ik zo verkeerd en zondig ben, kan ik het wel vergeten"
dat klinkt vroom, maar dat is het niet.
Dan laat je je schuld belangrijker zijn dan Gods genade
Alsof je schuld niet opgewassen kan zijn tegen Gods genade
Dat klinkt wel heel nederig, maar is ten diepste heel hooghartig.
Wat wat denk je dan als mens wel, dat God het niet zou aan kunnen jou schuld?

Mensen roeren vaak in hun eigen ziel en daar vind je van alles, behalve wat je zou moeten vinden.
en heb je daar houvast aan?
De Heere God zegt, "Ik Ben die Ik Ben"

Een boot op zee werpt zijn anker uit in de zee om houvast te hebben, niet in zijn eigen ruim want dat helpt niks.
Waarin werpen wij het anker uit.
In het ruim van ons levenschip, de diepten van onze ziel, onze zonden? doe dit toch niet.
maar werp we het anker uit omhoog, daar is de grond, daar waar de Heere Jezus is met Zijn verzoenend bloed, we hebben een voorspraak bij de Vader. "Vader, ik wil niet dat dezen verloren gaan, want Ik heb verzoening voor hem voor haar gevonden"

Heere wees mij genadig, wilt U mij genadig aannemen.

Als ons hart ons veroordeeld, God is meer dan ons hart, want God is zo groot, dat Hij al verzoening deed voor dat iemand er om vroeg in Jezus, verzoening deed van alle zonden, ook die van gisteren en eergisteren.
ook al denken we dat we het wel kunnen vergeten, bid toch elke dag tot God, in oprechtheid en nederigheid, "Heere, vergeef mij mijn schulden, allemaal."

Want God is goed en gaarne vergevend en van grote goedertierenheid allen, die Hem aanroepen.

We hoeven ons niet te verstoppen, of wat dan ook te bedenken, maar kom te voorschijn in Zijn Licht
Net als de Gelijkenis van de verloren zoon.
toen die vader zijn zoon zag komen in de verte
toen werd hij met innerlijke ontferming bewogen, hij snelde hem tegemoed, omhelsde hem en maakte het goed
zo mogen wij ook komen.........
Wat een trouw, wat een genade onverdiend, maar in oprechtheid mogen we dit zeker weten aannemen.
Zingt maar mee? Groot is Uw trouw o Heer, aan mij onverdiend, ik was ontrouw, maar U blijft en bent altijd Dezelfde!

https://www.youtube.com/watch?v=F97uXUoWnwI

Groot is uw trouw, o Heer,
mijn God en Vader.
Er is geen schaduw van omkeer bij U.
Ben ik ontrouw, Gij blijft immer Dezelfde
die Gij steeds waart,
dat bewijst Gij ook nu. 2 x

Refrein:
Groot is uw trouw, o Heer,
groot is uw trouw, o Heer,
iedere morgen aan mij weer betoond.
Al wat ik nodig had, hebt Gij gegeven.
Groot is uw trouw, o Heer,
aan mij betoond. 2 x

Gij geeft ons vrede, vergeving van zonden,
en uw nabijheid, die sterkt en die leidt:
Kracht voor vandaag,
blijde hoop voor de toekomst.
Gij geeft het leven tot in eeuwigheid. 2 x

Refrein:
Groot is uw trouw, o Heer,
groot is uw trouw, o Heer,
iedere morgen aan mij weer betoond.
Al wat ik nodig had, hebt Gij gegeven.
Groot is uw trouw, o Heer,
aan mij betoond. 2x
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten