Cultuurchristendom (verdwijnt?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Teus » 26 mar 2016 19:45

Teus schreef:
Wat is ordelijk of onordelijk?
Onze voorganger komt niet ineens uit een deur terwijl de gemeente al begonnen is met de dienst. Of verdwijnt ineens verdwijnt na de preek en vervolgens nergens meer te bekennen is.
Bij ons zit hij tussen de mensen mee te zingen met de voorzang en vaak aan het einde van de preek nodigt hij mensen uit die behoefte hebben aan een gesprek of samen bidden. Als hij klaar is maakt hij dezelfde gang naar de koffie als de rest.
Wordt dit als onordelijk gezien?


Hier is hij nog een keer Chaya. Best wel duidelijk, of niet?
Het zegt eigenlijk al genoeg dat je ze niet opmerkt. Best wel triest dat je focus op het negatieve van een mens gericht is. Wellicht omdat er in het verleden wel eens discussies geweest zijn over gelijksoortige zaken.
Onbewust volg je wat er in je hart zit, wat je intentie is.
In dit geval was je intentie zodanig dat de vragen voor jou van ondergeschikt belang waren en zo onbelangrijk dat je ze niet eens opmerkte.
Bij het zien dat de reactie van mij is, alleen al mijn naam of die afbeelding van de Leeuw brengt je automatisch in een bepaalde richting van denken. Het zit in je innerlijk.
God zegt In Zijn Woord “dat je je innerlijk veranderd”, dat behelst zoveel aspecten, dit heeft er ook mee te maken. Dat je elke keer de situatie, de persoon of de omstandigheid opnieuw bekijkt.
Dat doet Jezus ook, Op het moment dat Hij jou Heiland werd keek Hij weer geheel opnieuw naar jou. Hij kijkt niet meer terug.


rotterdam schreef: Sorry hoor Teus, maar ik kan onmogelijk reageren op niet bestaande voorbeelden.

Jammer Rotterdam, dat je me als leugenaar ziet.
Het maakt mij zoveel uit hoor, het is dan alleen maar beter dat wij elkaar niet meer aanspreken noch op elkaars reactie reageren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Bambi » 26 mar 2016 19:55

Ik ken het ook niet hoor @Teus, dat een dominee pas binnenkomt als de dienst al begonnen is
Bij ons vroeger in de Ger. Gem. begon de dienst pas met de binnenkomst van de dominee.
Wel herken ik dat de dominee na het Amen vertrok naar de consistorie en de mensen naar buiten, om daar met elkaar na te praten, of naar huis te gaan.
Er was bij ons ook geen koffie drinken na. Voor mij had dat ook niet gehoeven als kind, was allang blij dat ik buiten de vrijheid weer terug had.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Speedy » 26 mar 2016 22:36

Teus schreef:[

Het zegt eigenlijk al genoeg dat je ze niet opmerkt. Best wel triest dat je focus op het negatieve van een mens gericht is. Wellicht omdat er in het verleden wel eens discussies geweest zijn over gelijksoortige zaken.
Onbewust volg je wat er in je hart zit, wat je intentie is.
In dit geval was je intentie zodanig dat de vragen voor jou van ondergeschikt belang waren en zo onbelangrijk dat je ze niet eens opmerkte.
Bij het zien dat de reactie van mij is, alleen al mijn naam of die afbeelding van de Leeuw brengt je automatisch in een bepaalde richting van denken. Het zit in je innerlijk.
God zegt In Zijn Woord “dat je je innerlijk veranderd”, dat behelst zoveel aspecten, dit heeft er ook mee te maken. Dat je elke keer de situatie, de persoon of de omstandigheid opnieuw bekijkt.
Dat doet Jezus ook, Op het moment dat Hij jou Heiland werd keek Hij weer geheel opnieuw naar jou. Hij kijkt niet meer terug.

Nu begrijp ik wel dat je die karikatuur neerzette hoe jij de gereformeerde eredienst beleefde.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Yoshi

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Yoshi » 26 mar 2016 22:42

Voor wat het waard is; alle PKN diensten die ik heb meegemaakt was de dominee gewoon de gehele dienst aanwezig.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Teus » 27 mar 2016 00:28

Voor degene die wil kan komen luisteren.
Bij mij vandaan ben je er binnen 5 min. lopen.
Wie van ver komt blijft eten en wie nog verder komt mag blijven slapen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor rotterdam » 27 mar 2016 06:56

Teus schreef:Jammer Rotterdam, dat je me als leugenaar ziet.


Zwaar overtrokken reactie. Geef nu eens naam en adres van de kerken waar dit gebeurd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Johan100 » 29 mar 2016 11:04

Wat kom je met vreemde argumenten, mona. Wat heeft de oud gergem er mee te maken. Je gaat er amper inhoudelijk op in. De referentiekader is de bijbel. Dus nu zeg ik iets wat je betwijfelt en vraag je je af met welke oren ik heb geluisterd? Later zeg je dat je onder de leiding van de Heilige Geest moet luisteren, maar als je dat werkelijk doet had je het wel een schande gevonden om zo'n kruis op je rug te lopen en had je wel gezien dat het een onbijbelse dwaalleer is.
Dit is precies hoe het is, en wat ook door hem bedoelt wordt, en ook geleerd wordt.

Nee, dit wordt niet geleerd. We luisteren graag met oren die graag gekieteld worden? De duivel is vreselijk slim en sleept er miljoenen naar de hel met een vals evangelie. Maar de verwarring is bijna compleet in kerkelijk Nederland wat leer betreft en vandaar hun kansen, en ze doen ook goede dingen, maar de leer klopt niet en het heeft (bijna) niets te maken met hoe Whitefield en Wesley preekten. En zeker niet hoe Paulus en de apostelen preekten.
https://youtu.be/D2TzoAwZ_wU
Zomaar één video; minuut 6 zegt hij dat we door enting één plant met de Heere zijn geworden. Zo spreekt hij rond minuut 6 verschillende keren over ''wij christenen'' in algemene zin. Hij spreekt rechtstreeks tot het publiek en gaat er kennelijk vanuit dat heel het publiek wederom geboren is.
minuut 20 zegt hij: ''Toen Christus aan het kruis is gegaan, ben ik meegegaan!'' Dit is niet waar. Hij heeft de pers alleen getreden. Mensen worden zonder God geboren en in de tijd tijdens hun leven gerechtvaardigd. Hij maakt er een onsamenhangende mix van. De éne keer zus, de andere keer zo. Dit toont aan dat hij niet weet waar die over praat. Het lijkt meer op vleselijk geredeneer. Het gaat nogal over opwekking, maar de volgende lezenswaardige linkjes gaan over hoe God een opwekking werkte en dat heeft weinig te maken met hoe we er vandaag tegenaan kijken.
https://gereformeerden.wordpress.com/to ... rlijkheid/
http://www.reformatorischebaptisten.nl/ ... kking.html
http://www.revivalsite.nl/inhoud.php?art=121
http://www.whitefield.nl/literatuur/art ... loyd-jones
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor naamloos » 29 mar 2016 14:01

Nee, dit wordt niet geleerd. We luisteren graag met oren die graag gekieteld worden? De duivel is vreselijk slim en sleept er miljoenen naar de hel met een vals evangelie. Maar de verwarring is bijna compleet in kerkelijk Nederland wat leer betreft en vandaar hun kansen, en ze doen ook goede dingen, maar de leer klopt niet en het heeft (bijna) niets te maken met hoe Whitefield en Wesley preekten. En zeker niet hoe Paulus en de apostelen preekten.
https://youtu.be/D2TzoAwZ_wU
Zomaar één video; minuut 6 zegt hij dat we door enting één plant met de Heere zijn geworden. Zo spreekt hij rond minuut 6 verschillende keren over ''wij christenen'' in algemene zin. Hij spreekt rechtstreeks tot het publiek en gaat er kennelijk vanuit dat heel het publiek wederom geboren is.
minuut 20 zegt hij: ''Toen Christus aan het kruis is gegaan, ben ik meegegaan!'' Dit is niet waar. Hij heeft de pers alleen getreden. Mensen worden zonder God geboren en in de tijd tijdens hun leven gerechtvaardigd. Hij maakt er een onsamenhangende mix van. De éne keer zus, de andere keer zo. Dit toont aan dat hij niet weet waar die over praat. Het lijkt meer op vleselijk geredeneer. Het gaat nogal over opwekking, maar de volgende lezenswaardige linkjes gaan over hoe God een opwekking werkte en dat heeft weinig te maken met hoe we er vandaag tegenaan kijken.
Ik heb @Johan100 zijn naam maar weggelaten want hij wil niet met mij praten, maar ik 'moet' hier wel wel even op reageren want hier blijkt duidelijk uit dat het Johan zelf is die niet weet waar het over gaat.
Mona had een prima reactie gegeven! Ik dacht ''mooi, dan hoor je het ook eens van een refo.'' (van evo's neemt men niet snel wat aan :mrgreen: )

1. In de Galatenbrief staat duidelijk wat een vals evangelie is nl. iets toevoegen (wet-besnijdenis) aan verlossing door geloof alleen.
Nou zal ik de laatste zijn om te beweren dat andere leerstukken niet belangrijk zijn, maar iemand die in Jezus gelooft komt niet in de hel.
Dat leert de Bijbel: Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is al veroordeeld.
Gelovigen denken over tal van dingen verschillend. Doop, verkiezing, geloofszekerheid, afval van heiligen, vrije wil ect. ect.
Maar gelukkig staat er nergens in de Bijbel dat we behouden worden door geloof plus het juiste begrip van de hele leer.
Het is pure bangmakerij te doen alsof de duivel je naar de hel sleept als een ander iets gelooft over de leer waar je het niet mee eens bent.
Dat maakt het evangelie nog niet vals. Het evangelie van verlossing uit genade door geloof in Jezus Christus :!:

2. Dit heeft niets te maken met 'oren die gekieteld willen worden', de apostelen leerden hetzelfde. Ook zij gaan er vanuit dat de gemeente uit wedergeboren gelovigen bestaat, en spreken hen in hun brieven aan als heiligen.

3. Evangelisatie is voor de ongelovigen-onbekeerden, maar voor de gelovigen is het onderwijs van de apostelen groeien in geloof!

4. Romeinen 6: 4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen. 5 Want als wij met Hem één plant zijn geworden, gelijkgemaakt aan Hem in Zijn dood, dan zullen wij ook aan Hem gelijk zijn in Zijn opstanding.
Vanzelfsprekend wordt er niet bedoelt dat gelovigen letterlijk met Jezus aan het kruis gehangen hebben.
De enige die er een onsamenhangende mix van maakt is Johan100.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Chaya » 29 mar 2016 14:15

naamloos schreef:Nou zal ik de laatste zijn om te beweren dat andere leerstukken niet belangrijk zijn, maar iemand die in Jezus gelooft komt niet in de hel.

Dat is maar de helft van het evangelie naamloos. Velen geloven in Jezus, maar zijn toch onbekeerd!
Zelfs de duivel geloofde in Jezus.
naamloos schreef:Het is pure bangmakerij te doen alsof de duivel je naar de hel sleept als een ander iets gelooft over de leer waar je het niet mee eens bent.
Dat maakt het evangelie nog niet vals.

We moeten wel ervoor waken om ons onder een valse leer te begeven. En dan is vals niet meteen overduidelijk, helaas.
Johan100 schreef:Hij spreekt rechtstreeks tot het publiek en gaat er kennelijk vanuit dat heel het publiek wederom geboren is.
minuut 20 zegt hij: ''Toen Christus aan het kruis is gegaan, ben ik meegegaan!'' Dit is niet waar. Hij heeft de pers alleen getreden. Mensen worden zonder God geboren en in de tijd tijdens hun leven gerechtvaardigd. Hij maakt er een onsamenhangende mix van. De éne keer zus, de andere keer zo. Dit toont aan dat hij niet weet waar die over praat. Het lijkt meer op vleselijk geredeneer.

Jij hebt kennelijk de moeite genomen om het helemaal uit te luisteren.
We kunnen niet verwachten dat op deze avonden een separerende prediking te horen is, die is in veel kerken inmiddels ook al teloor gegaan.
Daarom kan het zijn dat er een toeëigening plaatsvindt op valse gronden. Dat is ernstig!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor naamloos » 29 mar 2016 15:35

Chaya schreef:Dat is maar de helft van het evangelie naamloos. Velen geloven in Jezus, maar zijn toch onbekeerd!
Zelfs de duivel geloofde in Jezus.
Mee eens dat het niet het complete evangelie is, maar geloof en wedergeboorte is genoeg om behouden te worden: geloof in de Here Jezus en gij zult zalig worden, één van de vele schriftplaatsen. Ik heb het niet over naamgristenen.

U gelooft dat God één is en daar doet u goed aan. Maar ook de demonen geloven dit, en zij sidderen.
Dat heeft niets met geloofsvertrouwen in Jezus te maken.
Chaya schreef:We moeten wel ervoor waken om ons onder een valse leer te begeven. En dan is vals niet meteen overduidelijk, helaas.
Zekers moeten we opletten. Maar hier wordt wel erg overdreven gereageerd. Toets het aan de Bijbel en let op de vruchten.
Niet meteen beginnen over die slimme listige duivel die argeloze mensen naar de hel sleept. Zijn gedachten zijn ons niet onbekend zegt Paulus.
En Johannes leert in zijn eerste brief waaraan wij de geest van de waarheid en die van de dwaling kunnen herkennen.
De Bijbel is niet onduidelijk, en bovendien heeft God zijn H.G. gegeven. Niet zoveel 'eer' voor de duvel hoor!
Chaya schreef:Jij hebt kennelijk de moeite genomen om het helemaal uit te luisteren.
We kunnen niet verwachten dat op deze avonden een separerende prediking te horen is, die is in veel kerken inmiddels ook al teloor gegaan.
Daarom kan het zijn dat er een toeëigening plaatsvindt op valse gronden. Dat is ernstig!
Groeien in geloof gaat helemaal niet over de toeëigening. Het gaat om onderwijs voor gelovigen-wedergeborenen.
Wie nog ongelovig is kan beter naar een evangelisatiedienst gaan, of even naar de nazorg gaan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Teus » 29 mar 2016 22:09

@Johan,

'Je bent geboren om te groeien! Als christen behoor je je te ontwikkelen van een baby in het geloof tot iemand die een geestelijke vader of moeder kan zijn voor anderen. Die geestelijke groei mag niet uitblijven''.


We hebben het over geestelijke groei je hebt gelijk dat men zou kunnen vermelden dat dat niet zonder de wedergeboorte gaat en het belangrijkste is. Maar het wil niet zeggen dat ze in hun bewoording ongelijk zouden hebben.
Als ik bekwaam en veilig op de weg wil rijden heb ik rijles nodig. Maar het belangrijkste is wel een auto. In dit geval gaat het niet om de aanschaf van de auto maar om de rijbekwaamheid. De instructeur hoef mij niet te vertellen dat ik een auto moet kopen om erin te kunnen rijden.
Een christen heeft behoefte aan geestelijke groei en een ongelovige heeft dat niet.

En zeker niet hoe Paulus en de apostelen preekten.

Zomaar één video; minuut 6 zegt hij dat we door enting één plant met de Heere zijn geworden. Zo spreekt hij rond minuut 6 verschillende keren over ''wij christenen'' in algemene zin. Hij spreekt rechtstreeks tot het publiek en gaat er kennelijk vanuit dat heel het publiek wederom geboren is.
minuut 20 zegt hij: ''Toen Christus aan het kruis is gegaan, ben ik meegegaan!'' Dit is niet waar. Hij heeft de pers alleen getreden. Mensen worden zonder God geboren en in de tijd tijdens hun leven gerechtvaardigd. Hij maakt er een onsamenhangende mix van. De éne keer zus, de andere keer zo. Dit toont aan dat hij niet weet waar die over praat. Het lijkt meer op vleselijk geredeneer. Het gaat nogal over opwekking, maar de volgende lezenswaardige linkjes gaan over hoe God een opwekking werkte en dat heeft weinig te maken met hoe we er vandaag tegenaan kijken

Je heb het over Paulus zijn preken maar hij zegt 2 Tim. 2:11
“Want indien wij met Hem gestorven zijn, zo zullen wij ook met Hem leven”
Een christen is geestelijk aan de zonden en de heerschappij aan het kruis gestorven.
Het heeft niets met het lijden wat Jezus gedaan heeft te maken.
Dit is geestelijk en vind ik het ook niets voor mij om met een kruis op je rug te gaan lopen.
Het is een symbool maar doet niets van de waarheid af.
Hij spreekt over wij christen en en niet jullie christenen dat is wel een verschil.
Als hij zegt “wij christenen” dan weet je dat hij jou niet bedoeld als je geen christen bent.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Chaya » 30 mar 2016 13:29

naamloos schreef:Zekers moeten we opletten. Maar hier wordt wel erg overdreven gereageerd. Toets het aan de Bijbel en let op de vruchten.
Niet meteen beginnen over die slimme listige duivel die argeloze mensen naar de hel sleept. Zijn gedachten zijn ons niet onbekend zegt Paulus.
En Johannes leert in zijn eerste brief waaraan wij de geest van de waarheid en die van de dwaling kunnen herkennen.

Ik weet niet wat of wie je bedoelt met overdreven gereageerd. En het is waar dat we moeten toetsen aan de Bijbel, maar dat wil niet zeggen dat wij altijd en alles meteen door zullen hebben. Ook God's kinderen kunnen verblind raken door een bepaalde spreker, juist als het zo dichtbij de Waarheid is.
Als God nu in ZIjn Woord ernstig waarschuwt voor de valse leraren, ja dat het er zelfs velen zullen zijn!

want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan” (1 Johannes 4:1).

is dat niet zomaar iets dus.
Valse leraren zijn vaak heel populair. Omdat ze met de tijd meegaan, hun toehoorders precies datgene vertellen wat zij graag willen horen.
En intussen kun je daar dan onbekeerd onder blijven.
naamloos schreef:Wie nog ongelovig is kan beter naar een evangelisatiedienst gaan, of even naar de nazorg gaan.

Die laatste zin vat ik niet.
Wie nog ongelovig is, heeft vaak geen behoefte om het Woord te horen, uit zichzelf dan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor naamloos » 30 mar 2016 14:38

Chaya schreef:Ik weet niet wat of wie je bedoelt met overdreven gereageerd.
Dat ging over Johan100
Chaya schreef:En het is waar dat we moeten toetsen aan de Bijbel, maar dat wil niet zeggen dat wij altijd en alles meteen door zullen hebben. Ook God's kinderen kunnen verblind raken door een bepaalde spreker, juist als het zo dichtbij de Waarheid is.
Er gaat bij mij een rood lampje branden als iemand maar 1 bepaalde spreker wil horen.
Chaya schreef:Als God nu in ZIjn Woord ernstig waarschuwt voor de valse leraren, ja dat het er zelfs velen zullen zijn!

want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan” (1 Johannes 4:1).

is dat niet zomaar iets dus.
Valse leraren zijn vaak heel populair. Omdat ze met de tijd meegaan, hun toehoorders precies datgene vertellen wat zij graag willen horen.
En intussen kun je daar dan onbekeerd onder blijven.
Ik ben er niet paniekerig over dat wij de waarheid niet zullen herkennen. Zoals gezegd, de H.G. woont in ons en de bijbel is duidelijk.
Ik vind dat we niet zo snel moeten roepen dat iemand een dwaalleer preekt en een valse profeet is.
Niemand heeft de volledige waarheid in pacht, wij allen kennen ten dele. Dus alle leraars-voorgangers maken ook fouten.
En als je dan een (vermeend) foutje ontdekt, dan niet meteen die voorganger als een medewerker van de duivel zien; die er op uit is mensen naar de hel te slepen.
naamloos schreef:Wie nog ongelovig is kan beter naar een evangelisatiedienst gaan, of even naar de nazorg gaan.
Chaya schreef:Die laatste zin vat ik niet.
Wie nog ongelovig is, heeft vaak geen behoefte om het Woord te horen, uit zichzelf dan.
Ow, bij ons is er altijd nazorg aan het eind van de dienst. Wie vragen heeft of gebed wil kan daar terecht.

Omdat ongelovigen meestal geen behoefte hebben aan Gods woord is het toch vrij normaal om de gemeente als gelovigen te zien?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Chaya » 30 mar 2016 15:41

naamloos schreef:Ik ben er niet paniekerig over dat wij de waarheid niet zullen herkennen. Zoals gezegd, de H.G. woont in ons en de bijbel is duidelijk.
Ik vind dat we niet zo snel moeten roepen dat iemand een dwaalleer preekt en een valse profeet is.
Niemand heeft de volledige waarheid in pacht, wij allen kennen ten dele. Dus alle leraars-voorgangers maken ook fouten.

Wie heeft het over paniek?
Of over snel roepen dat iets een dwaalleer is. Maar het kan soms heel moeilijk zijn om onderscheidend te luisteren.
Dat blijkt ook wel uit het feit dat er zoveel stromingen en kerken zijn.
naamloos schreef:Er gaat bij mij een rood lampje branden als iemand maar 1 bepaalde spreker wil horen.

Ja bij mij ook, want dat vind ik niet "gezond".
naamloos schreef:En als je dan een (vermeend) foutje ontdekt, dan niet meteen die voorganger als een medewerker van de duivel zien; die er op uit is mensen naar de hel te slepen.

Een vermeend foutje is iets anders dan echt een vals evangelie verkondigen. En let wel, dat kan er heel Bijbels uitzien.
naamloos schreef:Ow, bij ons is er altijd nazorg aan het eind van de dienst. Wie vragen heeft of gebed wil kan daar terecht.

O bedoel je het zo. Dat is er in zekere zin bij ons ook hoor. Gasten worden hartelijk verwelkomd, uitleg gegeven en na de dienst kan iemand altijd een gemeentelid, k.r. lid of koster aanspreken. Er liggen ook allerlei folders, het kerkblad, het landelijk orgaan, Bijbeltjes, enz, die je vrijelijk mee mag nemen.
naamloos schreef:Omdat ongelovigen meestal geen behoefte hebben aan Gods woord is het toch vrij normaal om de gemeente als gelovigen te zien?

Dat zou het moeten zijn, maar niet iedereen die (altijd) in de kerk zit, is een ware gelovige (ware gelovige is bedoeld als bekeerde).
Ik weet niet of in jouw kerk dat onderscheid gemaakt wordt, bij ons wel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2016 15:51

Toch moet je ook wel uitkijken met die waarschuwingen voor een "valse leer". Ik ben geregeld van die waarschuwingen tegengekomen, bijvoorbeeld voor de Evangelische kerken die consequent werden bestempeld als: "Het juichend christendom dat met een ingebeelde hemel rechtstreeks op weg is naar de hel". Het wordt al heel snel een "wij zijn beter dan zij, anders zat je hier immers niet". Waarschuwen voor de listen van de duivel die daar waar de leer teveel afwijkt van je eigen gemeente / denominatie de mensen in de greep heeft wordt al snel zelf duivelswerk. Mensen vergeten vaak dat niet de leer zaligmakend is maar Jezus Christus. Met mensen die in Hem geloven als Gods Zoon en Verlosser zijn mijn broers en zussen. Ook al denken we soms verschillend over bepaalde zaken. Als er in de Bijbel wordt gewaarschuwd voor een valse leer staat dat in het geding. Niet wat men zingt, welke vertaling men gebruikt enzovoorts.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten