Cultuurchristendom (verdwijnt?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Speedy » 24 mar 2016 14:04

Teus schreef:Nog meer... Ik beantwoordt alleen vragen, vanwaar die karikatuur?


Euhm, jouw opmerking vond ik toch wel als karikatuur overkomen

Onze voorganger komt niet ineens uit een deur terwijl de gemeente al begonnen is met de dienst. Of verdwijnt ineens verdwijnt na de preek en vervolgens nergens meer te bekennen is.


Want ik herken dit ook niet. Onze predikant staat vaak met de jeugd te spreken.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Teus » 24 mar 2016 14:07

Teus schreef:Er zijn hier best wel eens felle discussies maar jou sarcasme in dit geval sta me slecht aan, en je weet donders goed wat ik bedoel.


mona schreef:Jammer dat je zo reageert.
Ik heb er niets geen kwetsend mee bedoeld.
Ik kreeg het idee uit jouw toon, dat het heel gek was dat Chaya en Mona dit soort reguliere diensten nog wel meemaakten.
Daar heb ik op gereageerd, en ik neem aan dat dat mag, omdat mijn naam hier ook in genoemd werd.

Verder was ik heel erg serieus mbt tot de diensten in klein verband, bijv. bij ons op de deel.
Dat bedoelde ik niet sarcastisch, maar ernstig.
Het zal me niet verbazen of er komt een tijd dat we zo bij elkaar komen.
Alle franje is er dan af, ook de cultuurfranje.
Liever op hooibalen met God, dan in luxe zetels zonder God.
Dat is wat ik bedoelde.

En daar laat ik het maar bij.


Dit is te gemakkelijk Mona.
Hoe jij tegen diensten in klein verband kijkt interesseert me niet.
Hoe jij kerkt maak me ook niets uit.
Het ging om de 2 vragen die je stelde, die waren kwetsend en je weet heel goed waarom.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2016 14:13

mona schreef:
Ik ben lid van de PKN.
de dominee komt binnen, er worden door een ouderling afkondigingen gedaan, en dan zingen we het eerste lied (psalm, gezang of een lied uit OTH).
De dominee gaat weg na het laatste lied.
Hij is er dus gewoon de hele kerkdienst bij.
Als er koffie drinken is na de dienst is hij er ook bij.
Volgens mij gaat het toch overal zo in de reguliere kerk?

Of begrijp ik iets verkeerd, en wordt er iets anders door jullie bedoelt?


Teus had het over gemeenten waar de predikant pas binnenkomt als de gemeente al begonnen is en na de preek vertrekt de predikant naar huis en draagt hij de rest van de dienst aan een ouderling over of zo. Daar had ik nog nooit van gehoord maar jij zei: Ik ben lid van zo'n kerk. Blijkbaar had je daar overheen gelezen want je predikant is er gewoon de hele kerkdienst bij. Ik stelde die vragen omdat jij me het idee gaf dat wat hierboven beschreven wordt, in jouw kerk ook gebeurt. Maar dat is dus niet zo. Een misverstand.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Teus » 24 mar 2016 14:14

Teus schreef:Nog meer... Ik beantwoordt alleen vragen, vanwaar die karikatuur?

Speedy schreef:Euhm, jouw opmerking vond ik toch wel als karikatuur overkomen

Onze voorganger komt niet ineens uit een deur terwijl de gemeente al begonnen is met de dienst. Of verdwijnt ineens verdwijnt na de preek en vervolgens nergens meer te bekennen is.

Speedy schreef:Want ik herken dit ook niet. Onze predikant staat vaak met de jeugd te spreken.

Apart, je weet niet dat iets bestaat en toch ga je iemand oordelen op hetgeen wat hij er over zegt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Speedy » 24 mar 2016 14:21

Teus schreef:Apart, je weet niet dat iets bestaat en toch ga je iemand oordelen op hetgeen wat hij er over zegt.


Flauw om niet in te gaan. Jij stel iets op een wijze die op mij overkomt als een karikatuur. Aangezien je in al de jaren dat je hier post duidelijk hebt aangegeven waar je vandaan komt, ga ik van een bepaalde liturgische vorm uit. Er is een vorm waar je dat bij zou kunnen denken, maar die komt alleen nog in de GGiN en OGG voor en verder niet. Dan kom je uit bij de andere liturgische vorm die in de ref.gezindte voorkomt het dan is het een karikatuur in mijn ogen. Want daar verdwijnt predikant en kerkenraad niet. Nee, ze gaan niet bij de deur staan om <karikatuur aan> iedereen met een glimlach een handje te geven en te vragen hoe gaat het met u en de voorganger is daar vaak ook niet eens meer te herkennen als voorganger <karikatuur uit>.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2016 14:27

Teus schreef:Dit is te gemakkelijk Mona.
Hoe jij tegen diensten in klein verband kijkt interesseert me niet.
Hoe jij kerkt maak me ook niets uit.
Het ging om de 2 vragen die je stelde, die waren kwetsend en je weet heel goed waarom.


Die twee vragen komen voort uit de karikatuur die je zelf eerst schetst. Blijkbaar heb je hele negatieve ervaringen met bepaalde kerkverbanden en geef je daarom daar veel op af. En schets je karikaturen waar mensen die in die kerken komen niets van herkennen. Niet zo vreemd dat Mona dan op een gegeven moment vraagt of ze in jouw ogen wel een volwaardig christen is. Als je vindt van wel is het misschien goed om dat iets meer te laten merken ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Teus » 24 mar 2016 14:40

Teus schreef:Apart, je weet niet dat iets bestaat en toch ga je iemand oordelen op hetgeen wat hij er over zegt.


Speedy schreef:Flauw om niet in te gaan. Jij stel iets op een wijze die op mij overkomt als een karikatuur. Aangezien je in al de jaren dat je hier post duidelijk hebt aangegeven waar je vandaan komt, ga ik van een bepaalde liturgische vorm uit. Er is een vorm waar je dat bij zou kunnen denken, maar die komt alleen nog in de GGiN en OGG voor en verder niet. Dan kom je uit bij de andere liturgische vorm die in de ref.gezindte voorkomt het dan is het een karikatuur in mijn ogen. Want daar verdwijnt predikant en kerkenraad niet. Nee, ze gaan niet bij de deur staan om <karikatuur aan> iedereen met een glimlach een handje te geven en te vragen hoe gaat het met u en de voorganger is daar vaak ook niet eens meer te herkennen als voorganger <karikatuur uit>.

Zoals ik al zei, ondertussen 5 kerken bij mij in de buurt binnen een straal van 2 km, 2 zware gereformeerde en 2 hervormde kerken en een Ger Gem is de dominee pleitte na de dienst. Geen van alle drinken koffie na de dienst, bij 4 is er zelfs geen ruimte voor.
Het maakt me allemaal niets uit wat men doet, ik noemde het als voorbeeld op de vraag wat onordelijk was in een kerk. Het antwoord erop is er nog steeds niet maar maakt me ook al niet meer uit.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Teus » 24 mar 2016 14:43

Teus schreef:Dit is te gemakkelijk Mona.
Hoe jij tegen diensten in klein verband kijkt interesseert me niet.
Hoe jij kerkt maak me ook niets uit.
Het ging om de 2 vragen die je stelde, die waren kwetsend en je weet heel goed waarom.


Marnix schreef:Die twee vragen komen voort uit de karikatuur die je zelf eerst schetst. Blijkbaar heb je hele negatieve ervaringen met bepaalde kerkverbanden en geef je daarom daar veel op af. En schets je karikaturen waar mensen die in die kerken komen niets van herkennen. Niet zo vreemd dat Mona dan op een gegeven moment vraagt of ze in jouw ogen wel een volwaardig christen is. Als je vindt van wel is het misschien goed om dat iets meer te laten merken ;)


Nee Marnix, je weet niet waar het over gaat, kun je ook niet weten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Johan100 » 24 mar 2016 14:48

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_980571

Vandaag in het rd. Hoe kunnen mensen dat nu weten.
De mens wikt,..
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Chaya » 24 mar 2016 15:48

Teus schreef:In een gebouwtje komen we bij elkaar met zo'n 80 tot 100 personen.
Het is goed toeven hoor.

Dat kan ik op zich wel geloven. Ik ben in diensten geweest die gehouden werden in een schuur, een tent, een wijkgebouw, een klaslokaal, een aula van een school, zaal van een verzorgingshuis, een notariskantoor.
Soms heel bijzonder.
Daar is op zich absoluut niets mis mee. Integendeel.
Maar overal gebeurt het op dezelfde kerkordelijke wijze:
K.r. met predikant komt binnen, soms wordt er eerst een Psalm gezongen of de predikant gaat meteen de kansel op, na het votum en groet begint de dienst en is pas afgelopen nadat de predikant de Zegen uitgesproken heeft, de dienstdoende ouderling de predikant een hand heeft gegeven en de groep mannen in de consistorie verdwenen zijn.
Dan zet het orgel in en verlaat de gemeente het gebouw.
Teus schreef:Zoals ik al zei, ondertussen 5 kerken bij mij in de buurt binnen een straal van 2 km, 2 zware gereformeerde en 2 hervormde kerken en een Ger Gem is de dominee pleitte na de dienst. Geen van alle drinken koffie na de dienst, bij 4 is er zelfs geen ruimte voor.

Ik ga er maar vanuit dat jij met zware de GerGeminNed, OGG of GerGem of Herst Herv. bedoelt.
De dominee is niet meteen pleiten na de dienst, want er is altijd een afsluiting in de consistorie. Als je op een predikant zou wachten, zou je merken dat dit 5 - 15 minuten in beslag neemt.
In de rechts reformatorische kerken heeft men geen behoefte aan koffie na de dienst. Daar neemt men eventueel iemand mee naar huis.
Ik heb er ook geen behoefte aan op een gewone zondag.
In veel kerken is de zondagsschool na de ochtenddienst dus dan kan het technisch gesproken vaak niet eens.
En dan is het ook nog mogelijk dat de predikant elders een (3e) preekbeurt moet vervullen en daarom vrij snel weg moet.
Teus, je kunt ergens het negatieve uithalen, of gewoon eens kijken wat er nu precies gebeurt en waarom dat zo is.
Waarom maak jij zo'n probleem van het niet en wel koffiedrinken?
Ik vind het veel waardevoller om soms een medekerkganger mee naar huis te nemen om het gesprek te vervolgen.
In een ruimte vol met mensen wordt het toch vaak oppervlakkig geroezemoes.

Bij jou in de buurt zitten 5 kerken, hoeveel daarvan heb jij daadwerkelijk bezocht?
Nogmaals, ik lees bij jou een zekere tegenstand, wil je nu coûte que coûte dingen zoeken om aan te tonen dat het daar geheel verkeerd eraan toe gaat?
Het gaat om het Woord Teus, en de bediening daarvan. Of de Heere daar Zijn zegen aan zal verbinden.
En niet om al die bijzaken van koffiedrinken en dat soort futiliteiten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor rotterdam » 24 mar 2016 16:37

Teus schreef:Zoals ik al zei, ondertussen 5 kerken bij mij in de buurt binnen een straal van 2 km, 2 zware gereformeerde en 2 hervormde kerken en een Ger Gem is de dominee pleitte na de dienst. Geen van alle drinken koffie na de dienst, bij 4 is er zelfs geen ruimte voor.
Het maakt me allemaal niets uit wat men doet, ik noemde het als voorbeeld op de vraag wat onordelijk was in een kerk. Het antwoord erop is er nog steeds niet maar maakt me ook al niet meer uit.


Ik begrijp het niet meer :shock:
Eerst zeg je dat de dominee binnenkomt als de dienst al in volle gang is en dat hij vertrekt na de preek.
Nu zeg je "de dominee is pleitte na de dienst".
Wat is het nu ? Of is je kritiek alleen over dat koffiedrinken ?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Johan100 » 24 mar 2016 17:41

Ik ben er niet echt gecharmeerd van trouwens Teus, de spreker(s) die jij noemt. Ik hoop van harte dat ik je niet er mee ''tegen het zere been stoot'', of je gevoelens erdoor heen en weer geslingerd worden, of hoe je het ook op moge vatte, want dat is niet mijn bedoeling. Hoe mooi het misschien ook lijkt, toch vrees ik dat je daar niet goed zit.
Zomaar een citaat wat bij Brunt vandaan komt: ''Je bent geboren om te groeien! Als christen behoor je je te ontwikkelen van een baby in het geloof tot iemand die een geestelijke vader of moeder kan zijn voor anderen. Die geestelijke groei mag niet uitblijven''.
Ik heb er genoeg van gezien om mijn mening te kunnen staven. Waslijsten aan video's cursussen geestelijke groei zijn er te vinden.
Maar zoals volgens de bijbel de goddeloze wordt gerechtvaardigd vind ik niet echt terug. Ik heb het idee dat ze door dat soort video's en lezingen mensen die geestelijke groei wel even kunnen meegeven. Wat een zelf vooringenomenheid gaat er van uit. Ik heb niet het idee dat ze echt een recht begrip hebben van wat heiligmaking nou werkelijk inhoudt en de rechtvaardiging van de goddeloze. Heel het begrip wedergeboorte wordt uit zijn verband gerukt op die manier. Je groeit niet vanaf je geboorte, maar na wedergeboorte pas door de Geest. Daarvoor zijn we geestelijk dood, leert de bijbel. Basislessen geestelijke groei..hoe kun je het verzinnen.
http://www.cip.nl/nieuws/april-2013/351 ... -kwaliteit
Bovenstaande link: Hoe haalt hij het in zijn bol om zo met een kruis op zijn rug te lopen en uitspraken te doen dat het ''één kant van de medaille is dat Jezus is gestorven'' en te denken dat je zelf wel even voor geestelijke groei kan zorgen, de andere kant van de medaille? Dat doet de Heilige Geest als het goed is. Al besefte die maar een klein beetje van wat het de Heer gekost heeft, dan kan ik me niet voorstellen dat je zo met een kruis op je rug gaat lopen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor naamloos » 24 mar 2016 23:25

Johan100 schreef:Zomaar een citaat wat bij Brunt vandaan komt: ''Je bent geboren om te groeien! Als christen behoor je je te ontwikkelen van een baby in het geloof tot iemand die een geestelijke vader of moeder kan zijn voor anderen. Die geestelijke groei mag niet uitblijven''.
Ik heb er genoeg van gezien om mijn mening te kunnen staven. Waslijsten aan video's cursussen geestelijke groei zijn er te vinden.
Maar zoals volgens de bijbel de goddeloze wordt gerechtvaardigd vind ik niet echt terug. Ik heb het idee dat ze door dat soort video's en lezingen mensen die geestelijke groei wel even kunnen meegeven. Wat een zelf vooringenomenheid gaat er van uit. Ik heb niet het idee dat ze echt een recht begrip hebben van wat heiligmaking nou werkelijk inhoudt en de rechtvaardiging van de goddeloze. Heel het begrip wedergeboorte wordt uit zijn verband gerukt op die manier. Je groeit niet vanaf je geboorte, maar na wedergeboorte pas door de Geest. Daarvoor zijn we geestelijk dood, leert de bijbel. Basislessen geestelijke groei..hoe kun je het verzinnen.
http://www.cip.nl/nieuws/april-2013/351 ... -kwaliteit
Bovenstaande link: Hoe haalt hij het in zijn bol om zo met een kruis op zijn rug te lopen en uitspraken te doen dat het ''één kant van de medaille is dat Jezus is gestorven'' en te denken dat je zelf wel even voor geestelijke groei kan zorgen, de andere kant van de medaille? Dat doet de Heilige Geest als het goed is. Al besefte die maar een klein beetje van wat het de Heer gekost heeft, dan kan ik me niet voorstellen dat je zo met een kruis op je rug gaat lopen.
Er staat 'als christen behoor je je te ontwikkelen van een baby in het geloof tot iemand die een geestelijke vader of moeder kan zijn voor anderen ...''
Een christen is iemand die wedergeboren is, er staat hier met zoveel woorden dat het over gelovigen gaat.
Je hebt het over 'uit het verband rukken' maar zelf geef jij daar hier een aardig voorbeeld van, en dan ook gelijk maar even het etiket 'zelf-vooringenomenheid' erop plakken.
Evangeliseren past bij onbekeerden-ongelovigen. Lessen over geestelijke groei, het volgen van Jezus is voor de wedergeborenen.
Toevallig ken ik J. Brunt wel, en Dato Steenhuis ook. Die leren zeker te weten wél de rechtvaardiging van de goddeloze, maar ze blijven daar niet in hangen want wedergeboorte is eenmalig. Geestelijke groei is hartstikke bijbels hoor, de brieven staan er vol van.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Teus » 24 mar 2016 23:50

Chaya schreef:maar God is een God van orde. En ook van regels. Dat moeten we niet vergeten.

mona schreef:Ja Chaya, dat ben ik met je eens. Maar we moeten daarmee ook oppassen dat we niet door te veel ordelijke regels de Geest uitblussen.
Er zitten aan beide kanten gevaren. Door de vrijheid af te dichten, kan je ook van alles dichtspijkeren. Het blijft zo belangrijk dicht bij de Heere te leven, anders kan je zomaar de vrije- of de wettische kant op gaan!
Overigens waren bij alle opwekkingen die in het verleden plaats vonden mensen en predikanten die zeiden dat het niet van God kon zijn,
omdat het zo onordelijk verliep.
(is overigens nu nog zo. Ook nu vinden er soms kleine opwekkingen plaats in Nederland, waarover mensen hun afkeuring uitspreken).

Teus schreef:Wat is ordelijk of onordelijk?
Onze voorganger komt niet ineens uit een deur terwijl de gemeente al begonnen is met de dienst. Of verdwijnt ineens verdwijnt na de preek en vervolgens nergens meer te bekennen is.
Bij ons zit hij tussen de mensen mee te zingen met de voorzang en vaak aan het einde van de preek nodigt hij mensen uit die behoefte hebben aan een gesprek of samen bidden. Als hij klaar is maakt hij dezelfde gang naar de koffie als de rest.
Wordt dit als onordelijk gezien?



Hier ging het om.
Er is al zoveel over geschreven geweldig veel commentaar maar niemand die erop antwoordt. Kennelijk is het toch aangenamer om te muggenziften en opmerkingen te plaatsen dan een vraag te beantwoorden.

Chaya schreef:Ik ga er maar vanuit dat jij met zware de GerGeminNed, OGG of GerGem of Herst Herv. bedoelt.
De dominee is niet meteen pleiten na de dienst, want er is altijd een afsluiting in de consistorie. Als je op een predikant zou wachten, zou je merken dat dit 5 - 15 minuten in beslag neemt.
Belangrijk om het hier over te hebben? Wat is de reden dat je het hier over hebt?
In de rechts reformatorische kerken heeft men geen behoefte aan koffie na de dienst. Daar neemt men eventueel iemand mee naar huis. Waarom deel je me dit mee?
Ik heb er ook geen behoefte aan op een gewone zondag. Prima toch?
In veel kerken is de zondagsschool na de ochtenddienst dus dan kan het technisch gesproken vaak niet eens.
En dan is het ook nog mogelijk dat de predikant elders een (3e) preekbeurt moet vervullen en daarom vrij snel weg moet. Wat wil je dat ik hier op zeg?
Teus, je kunt ergens het negatieve uithalen, of gewoon eens kijken wat er nu precies gebeurt en waarom dat zo is. Waar heb je het over? Waar haal ik het negatieve er uit.?
Waarom maak jij zo'n probleem van het niet en wel koffiedrinken?
Waar maak ik een probleem van het koffiedrinken?
Ik vind het veel waardevoller om soms een medekerkganger mee naar huis te nemen om het gesprek te vervolgen. Waar lijkt het er op dat ik dat niet zou vinden.
In een ruimte vol met mensen wordt het toch vaak oppervlakkig geroezemoes.

Bij jou in de buurt zitten 5 kerken, hoeveel daarvan heb jij daadwerkelijk bezocht?
Nogmaals, ik lees bij jou een zekere tegenstand, wil je nu coûte que coûte dingen zoeken om aan te tonen dat het daar geheel verkeerd eraan toe gaat? Zeg mij nu waar je een weerstand lees en waar ik schrijf dat het ergens verkeerd aan toe gaat?
Het gaat om het Woord Teus, en de bediening daarvan. Of de Heere daar Zijn zegen aan zal verbinden.
Ach, goed dat je dat zegt, dat wist ik werkelijk nog niet.
En niet om al die bijzaken van koffiedrinken en dat soort futiliteiten.


Ik zou het zeer op prijs stellen dat je deze vragen eens beantwoordt.

Rotterdam schreef:Ik begrijp het niet meer
Eerst zeg je dat de dominee binnenkomt als de dienst al in volle gang is en dat hij vertrekt na de preek.
Nu zeg je "de dominee is pleitte na de dienst".
Wat is het nu ? Of is je kritiek alleen over dat koffiedrinken ?

Je hebt kennelijk ook niet de berichten vanaf het begin gevolgd, lijkt me beter voordat je je ergens in mengt.
Van mij is het een vergissing van jou denk ik muggenziften.
Kom nu eens met wezenlijk vragen of beantwoord eens een vraag die gesteld wordt.

Het is niet te geloven hoe mensen zich laten kennen, hoe ze duidelijk maken wat hun voorkeur is van reageren op anderen. Eigenlijk is het maar een zielige bedoeling.
Iedereen direct op de achterste poten terwijl ze zelf iets aanhalen waarvan ze het bestaan niet kennen en dan ook nog het recht van spreken denken hebben....heel knap.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor Teus » 25 mar 2016 00:00

Johan100 schreef:Ik ben er niet echt gecharmeerd van trouwens Teus, de spreker(s) die jij noemt. Ik hoop van harte dat ik je niet er mee ''tegen het zere been stoot'', of je gevoelens erdoor heen en weer geslingerd worden, of hoe je het ook op moge vatte, want dat is niet mijn bedoeling. Hoe mooi het misschien ook lijkt, toch vrees ik dat je daar niet goed zit.
Zomaar een citaat wat bij Brunt vandaan komt: ''Je bent geboren om te groeien! Als christen behoor je je te ontwikkelen van een baby in het geloof tot iemand die een geestelijke vader of moeder kan zijn voor anderen. Die geestelijke groei mag niet uitblijven''.
Ik heb er genoeg van gezien om mijn mening te kunnen staven. Waslijsten aan video's cursussen geestelijke groei zijn er te vinden.
Maar zoals volgens de bijbel de goddeloze wordt gerechtvaardigd vind ik niet echt terug. Ik heb het idee dat ze door dat soort video's en lezingen mensen die geestelijke groei wel even kunnen meegeven. Wat een zelf vooringenomenheid gaat er van uit. Ik heb niet het idee dat ze echt een recht begrip hebben van wat heiligmaking nou werkelijk inhoudt en de rechtvaardiging van de goddeloze. Heel het begrip wedergeboorte wordt uit zijn verband gerukt op die manier. Je groeit niet vanaf je geboorte, maar na wedergeboorte pas door de Geest. Daarvoor zijn we geestelijk dood, leert de bijbel. Basislessen geestelijke groei..hoe kun je het verzinnen.
http://www.cip.nl/nieuws/april-2013/351 ... -kwaliteit
Bovenstaande link: Hoe haalt hij het in zijn bol om zo met een kruis op zijn rug te lopen en uitspraken te doen dat het ''één kant van de medaille is dat Jezus is gestorven'' en te denken dat je zelf wel even voor geestelijke groei kan zorgen, de andere kant van de medaille? Dat doet de Heilige Geest als het goed is. Al besefte die maar een klein beetje van wat het de Heer gekost heeft, dan kan ik me niet voorstellen dat je zo met een kruis op je rug gaat lopen.

Ik kan wel tegen een stootje Johan.
Ik ben best wel kritisch naar hetgeen ik luister. Overal is er wel wat maar onwaarheden heb ik van deze mannen niet gehoord.
Wat ik op zondag beluister zijn geen lezingen, ik denk dat dat nog verschil maakt.
Ik kan hier niets over zeggen en zal het eerst eens bestuderen. het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk wat je zegt.
Dato is een nabije broeder, ben ook met hem in Israël geweest en herken hem absoluut niet in hetgeen je zegt, Brunt overigens ook niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten