De EO Jongerendag 2016

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

nhuizer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mar 2015 14:57

De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor nhuizer » 17 feb 2016 10:23

Is het als gereformeerde meid toegestaan of oke om naar een EO Jongerendag te gaan?
Laatst gewijzigd door nhuizer op 15 mei 2016 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2016 10:35

Toegestaan of oke volgens wie? Volgens je familie of vrienden? Of volgens God?

Wel goed om dat onderscheid te maken. Mensen die vooral oude vormen kennen, het niet hebben op moderne christelijke muziek enz zijn soms wat kritisch. Want ja, er staat een band, mensen dansen, juichen voor God... en dat zijn ze niet gewend. Want dat gebeurt niet in de gereformeerde kerk. Maar komt de moeite dan niet vooral vanuit kerkcultuur, wat ze gewend zijn? Bijbels gezien is er namelijk helemaal niets mis mee! Daar moet je rekening mee houden als mensen wat kritisch zijn. Vormen veranderen en dat vinden mensen soms lastig. Ik ben heel wat keren op de jongerendag geweest en komende editie ben ik er hopelijk weer bij en ik kan je vertellen: Er gebeuren mooie dingen, God werkt er in de harten van mensen, mensen worden gesterkt in hun geloof, bekeren zich, geven zich over aan God. Ook al zie je dat in de massa misschien niet voor je ogen gebeuren. Dus ja, het is toegestaan en oke. Sowieso, onderzoek het en behoud het goede. Ga er naartoe en ontdek het zelf. ps. het stikt daar van de gereformeerden ;)

Ik wens je alvast een mooie dag toe!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Chaya » 17 feb 2016 13:52

nhuizer schreef:Is het als gereformeerde meid toegestaan of oke om naar een EO Jongerendag te gaan?

Toegestaan door wie. In de zin van: meeste stemmen gelden?
Het gaat er meer om, voel je je als gereformeerde meid op je plaats, daar.
Zo lang als de jongerendag bestaat, zo lang bestaan die bezwaren al, dus dat is niet iets van de laatste jaren.

Ik vond dit op de website:
In GelreDome Arnhem staat de hele dag Jezus centraal. Met o.a. Planetshakers, for KING & COUNTRY, Trinity, de BEAM Worshipband, Tiemen Westerduin en een heleboel gein en ongein. Het wordt een feest

Ik vraag me - als oudere jongere - dan af, in welke zin staat de Heere Jezus dan centraal?
Zoals ik het lees, mag Hij er ook wel bij zijn, maar de muziek is vet. Verschilt niet zoveel van een werelds popconcert.
Maar ik begrijp dat je je keuze al hebt gemaakt?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Teus » 17 feb 2016 14:10

Is het belangrijk of je gereformeerd bent of niet?
Het gaat er om waarom je je daar wil begeven.
Ga je er heen om God groot te maken, om tot Zijn eer te zijn en Hem te bidden, danken, eer en glorie toe te brengen?
Ik vraag me af of je dan op de goede plaats ben.
Of ga je om samen op een ogenschijnlijke christelijke manier op te laten zwepen door de muziek en de sfeer.
Het ziet er zo mooi uit, op een verantwoorde wijze uit je dak te gaan, want we hebben het over God, het is christelijk.
Ik heb wel mijn vraagtekens maar hoef er geen antwoord op.
Ik zou zeggen: Vraag God wat Hij vindt dat je doen mag. Die vele meningen van mensen kunnen je niet helpen en zijn ook totaal niet belangrijk.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2016 16:20

Uiteraard. Hoe je er heen gaat is belangrijk. Aan de andere kant, ik ken ook mensen die daar of naar een vergelijkbaar iets gingen zonder die motivatie. Ze gingen vooral voor de muziek, het feest, maar die er tegen hun verwachting in werden geraakt door de boodschap en zich bekeerden en Hem gingen volgen. Overigens is de muziek maar een onderdeel van de Jongerendag, daarnaast zijn er ook sprekers en wordt er op allerlei andere manieren aandacht gegeven aan het evangelie. Ik geloof dus dat het daarom een plek is waar je als christen naartoe mag gaan... en als je niet gelooft ook, want daar klinken belangrijker dingen dan leuke muziek alleen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2016 16:45

Chaya schreef:Toegestaan door wie. In de zin van: meeste stemmen gelden?
Het gaat er meer om, voel je je als gereformeerde meid op je plaats, daar.
Zo lang als de jongerendag bestaat, zo lang bestaan die bezwaren al, dus dat is niet iets van de laatste jaren.


Er zijn altijd mensen die wat aan te merken hebben op moderne vormen. Je geloof beleven kan dan alleen in een kerk met gedragen muziek (orgel uiteraard) en Psalmen. Een band is per definitie fout, feest en geloof horen niet bij elkaar. Daarom kan je beter ipv naar de bezwaren van mensen die nooit op een jongerendag komen, onderzoeken of het tot eer van God is.

Ik vond dit op de website:
In GelreDome Arnhem staat de hele dag Jezus centraal. Met o.a. Planetshakers, for KING & COUNTRY, Trinity, de BEAM Worshipband, Tiemen Westerduin en een heleboel gein en ongein. Het wordt een feest

Ik vraag me - als oudere jongere - dan af, in welke zin staat de Heere Jezus dan centraal?
Zoals ik het lees, mag Hij er ook wel bij zijn, maar de muziek is vet. Verschilt niet zoveel van een werelds popconcert.
Maar ik begrijp dat je je keuze al hebt gemaakt?


Tja, een feest. Dat kan natuurlijk niet....

De muziek heeft een duidelijke christelijke boodschap. De spreker heeft een duidelijk christelijke boodschap. Er wordt samen gezongen, liederen met een duidelijk christelijke boodschap. Er wordt nog veel meer gezegd op het podium, zaken met een duidelijk christelijke boodschap. Er wordt gebeden. In welke zin Jezus centraal staat? In alles. Als je dat vergelijkt met een werelds popconcert heb je geen idee waar je over praat. Ik ben ook bij genoeg seculiere concerten geweest maar het lijkt totaal niet op een EO-Jongerendag. Daar ging het niet over Jezus... op de EO-jongerendag staat Hij centraal en gaat het telkens over Hem. En ja, er zijn ongetwijfeld jongeren alleen voor de bands, de vette muziek, naar de Jongerendag gaan. Ik ben blij dat ze naar de Jongerendag gaan. Daar horen ze over belangrijker zaken. Daar klinkt het evangelie. Daar leren jongeren Jezus kennen en bekeren zich en gaan Hem volgen. Ook al gingen ze er niet met de juiste intentie naartoe. Wees blij dat die jongeren die Hem niet horen, wel over Hem horen. Ipv te klagen dat het toch allemaal net een werelds popconcert is.... want ach, het is zo anders dan een kerkdienst.......
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Nina » 17 feb 2016 18:07

Toegestaan door wie. In de zin van: meeste stemmen gelden?
Het gaat er meer om, voel je je als gereformeerde meid op je plaats, daar.
Zo lang als de jongerendag bestaat, zo lang bestaan die bezwaren al, dus dat is niet iets van de laatste jaren.

Ik vond dit op de website:
In GelreDome Arnhem staat de hele dag Jezus centraal. Met o.a. Planetshakers, for KING & COUNTRY, Trinity, de BEAM Worshipband, Tiemen Westerduin en een heleboel gein en ongein. Het wordt een feest

Ik vraag me - als oudere jongere - dan af, in welke zin staat de Heere Jezus dan centraal?
Zoals ik het lees, mag Hij er ook wel bij zijn, maar de muziek is vet. Verschilt niet zoveel van een werelds popconcert.


Het is volgens mij niet de vraag of je je als gereformeerde meid op je plaats bent, het gaat er om of je als gelovige ergens naar toe kan gaan, toch?

Ikzelf heb er geen enkel probleem mee dat er ook 'gein en ongein' zal zijn. Ik zie het als taal voor jongeren waarmee duidelijk wordt gemaakt dat er ook gelachen zal worden. Prima, zou ik zeggen, niks op tegen. Het hoeft niet allemaal zo bloedserieus te zijn, er mag best gelachen worden. Hebben we alle reden toe!

Ik ken zelf ook diensten die ik als een feestje ervaar. Prachtig, geen feest meer zoals ik dat in de wereld kende, maar nu blijdschap en feest met de Heer. En dan bedoel ik niet dat ik zoveel schik heb gehad, maar dat het zo mooi was dat ik het als een feest heb ervaren omdat de Heer zo dichtbij was en ik het als een stukje hemel op aarde heb ervaren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2016 18:33

Precies. Dat is zo anders dan alleen maar wat plezier hebben. Daarom kan ik er nooit zo goed tegen als op basis van een wat moderne vormgeving en een aantal bands wordt gesteld dat het allemaal maar net een popconcert is en Jezus niet centraal staat. Als je Hem daar zo vaak hebt ontmoet, geeerd, meer leren kennen en die vreugde er hebt ervaren weet je dat het zo anders, zoveel mooier en rijker is...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Nina » 17 feb 2016 19:05

Ja, dat herken ik Marnix.

Ik was pas op een conferentie, waar ik ook weer zo onder de indruk was van de Heer. God sprak, Hij gaf me inzichten en verhoringen van gebeden.
Er gebeurden wonderen, de duisternis MOEST wijken. Ik was er erg van onder de indruk, en heb een aantal keren verzucht: wat was het een feest vandaag, en wat hebben we een grote God! Wat hebben we een liefhebbende Vader! Alle eer aan God!

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor de passant » 19 feb 2016 08:26

nhuizer schreef:Dit jaar ga ik zelf voor het eerst met een vriendin naar de EO Jongerendag. Nu zei mijn tante echter dat dit event in de laatste jaren steeds meer om Jezus is gaan draaien en het meer op een "gewoon" concert of evenement is gaan lijken.

Daarom ook mijn vraag:

Is het als gereformeerde meid toegestaan of oke om naar een EO Jongerendag te gaan?


Een antwoord op je vraag of je voor Pinkpop of de EO Jongerendag moet kiezen: Als ik jouw was zou ik voor de EO Jongerendag kiezen, ik weet het niet iedereen is het met mij eens , en er zal wel weer kritiek op komen , maar dat zou ik doen als ik jou was.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2016 09:34

Volgens mij was dat niet zo specifiek de vraag, ik zie nergens wat over Pinkpop. ;) Maar goede keuze ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2015 09:34
Contacteer:

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor onesimoes » 19 feb 2016 11:32

Chaya schreef:Ik vraag me - als oudere jongere - dan af, in welke zin staat de Heere Jezus dan centraal?
Zoals ik het lees, mag Hij er ook wel bij zijn, maar de muziek is vet. Verschilt niet zoveel van een werelds popconcert.
Maar ik begrijp dat je je keuze al hebt gemaakt?


Ik ben het met Chaya eens.

Dat het op zo'n EO jongerendag in tegenstelling tot wereldse popconcerten, wel alles om Jezus draait, is ook maar zeer relatief. Veel liederen hebben een dermate vage inhoud dat ik soms moet afvragen of het wel christelijke muziek is. En ook om de zin Hallelujah roepen of dergelijke maakt een boodschap niet Christus-verhogend.

Begrijp me niet verkeerd, ik houd ook van goede moderne christelijke muziek, maar niet alle moderne christelijke muziek is ook goed. Mensen worden emotioneel opgezweept met technieken die de seculiere entertainment-industrie geperfectioneerd hebben en worden gebruikt als opwekkings-middel. Het lijkt dan alsof mensen opeens een geestelijke "boost" krijgen om daarna net zo hard weer terug te vallen, tot de volgende evenement aan komt.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor StillAwake » 19 feb 2016 12:17

onesimoes schreef:Ik ben het met Chaya eens.

Dat het op zo'n EO jongerendag in tegenstelling tot wereldse popconcerten, wel alles om Jezus draait, is ook maar zeer relatief. Veel liederen hebben een dermate vage inhoud dat ik soms moet afvragen of het wel christelijke muziek is. En ook om de zin Hallelujah roepen of dergelijke maakt een boodschap niet Christus-verhogend.

Begrijp me niet verkeerd, ik houd ook van goede moderne christelijke muziek, maar niet alle moderne christelijke muziek is ook goed. Mensen worden emotioneel opgezweept met technieken die de seculiere entertainment-industrie geperfectioneerd hebben en worden gebruikt als opwekkings-middel. Het lijkt dan alsof mensen opeens een geestelijke "boost" krijgen om daarna net zo hard weer terug te vallen, tot de volgende evenement aan komt.

Ik ben het met je eens in die zin dat niet alle christelijke muziek dat stempel waardig is.
Toch neigt jouw reactie nogal naar "het kind met het badwater weggooien".
En die geestelijke boost: ik ken mensen die hun geestelijke boost van de zondag al op woensdag kwijt zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2016 13:44

onesimoes schreef:Ik ben het met Chaya eens.

Dat het op zo'n EO jongerendag in tegenstelling tot wereldse popconcerten, wel alles om Jezus draait, is ook maar zeer relatief. Veel liederen hebben een dermate vage inhoud dat ik soms moet afvragen of het wel christelijke muziek is. En ook om de zin Hallelujah roepen of dergelijke maakt een boodschap niet Christus-verhogend.

Begrijp me niet verkeerd, ik houd ook van goede moderne christelijke muziek, maar niet alle moderne christelijke muziek is ook goed. Mensen worden emotioneel opgezweept met technieken die de seculiere entertainment-industrie geperfectioneerd hebben en worden gebruikt als opwekkings-middel. Het lijkt dan alsof mensen opeens een geestelijke "boost" krijgen om daarna net zo hard weer terug te vallen, tot de volgende evenement aan komt.


Dat is voor een groot deel een kwestie van smaak. Genoeg topics over opwekkingsliederen hier te vinden. Ik denk dat er overigens helemaal niet zoveel Halleluja wordt gezongen op een jongerendag of in de Opwekkingsliederen. Heb je de laatste 5 Psalmen gelezen? Beginnen en eindigen allemaal met Halleluja! Overigens is er weinig vaag aan de inhoud van de liederen die op de EO-jongerendag worden gezongen. Ik zal ze als die dag is geweest achter elkaar zetten, of jij dan wil aangeven wat er vaag aan is. Ik vind het zelf een stuk helderder dan wanneer ik Psalmen zing, of uit het liedboek. Dan vraag ik me soms serieus af wat ik eigenlijk precies heb gezongen. Ben je uberhaupt ooit op de jongerendag geweest trouwens? Even uit nieuwsgierigheid ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2015 09:34
Contacteer:

Re: De EO Jongerendag 2016

Berichtdoor onesimoes » 19 feb 2016 14:19

StillAwake schreef:Ik ben het met je eens in die zin dat niet alle christelijke muziek dat stempel waardig is.
Toch neigt jouw reactie nogal naar "het kind met het badwater weggooien".
En die geestelijke boost: ik ken mensen die hun geestelijke boost van de zondag al op woensdag kwijt zijn...


Over de "geestelijke boost" heb je gelijk, maar er zijn twee partijen, elk verantwoordelijk voor zijn part: de verkondiger van de boodschap, en de ontvanger van de boodschap.
Als een predikant op zondag in de kerk zijn werk goed verricht heeft en de ontvanger zelf doet er niets mee, dan heeft de predikant daar geen schuld aan.
Maar als degene die de boodschap verkondigt (of door zang, of door preek) de waarheid dermate verwaterd, dan is dat de fout van de boodschapper. Dat is in mijn ogen iemand de woestijn in sturen met twee druppels water om de tocht te overleven.

Misschien overdrijf ik een beetje, maar dat is in mijn ogen wat er gebeurt. Er wordt zoveel tijd en geld gestoken in zo'n EO jongerendag, terwijl er weinig inhoud is en dat is in mijn ogen jammer.

Misschien tijd voor een refo jongerendag of bestaat dat al?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 89 gasten