hemel of hel ?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lola2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 dec 2015 16:31

hemel of hel ?

Berichtdoor Lola2015 » 15 feb 2016 16:53

Hoe kijken jullie naar de begrippen hemel en hel?
Wie gaat waarheen? Zegt Jezus daar duidelijk iets over in de bijbel?

Ik kom uit een groot gezin waarvan veel Jezus niet erkennen en niets doen om op zoek te gaan naar wie Jezus voor hun is.
Het geeft me zo'n vreselijk gevoel om over hun toekomst na het sterven na te denken....

Was benieuwd naar andere meningen.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: hemel of hel ?

Berichtdoor JohannesHermanus » 15 feb 2016 17:45

Ik geloof in de hel waar mensen in een echte strafplaats kunnen komen waar echte pijn gevoeld wordt. Zoals Jezus verkondigd in Markus 9:43-48. Ook in Mattheüs 25:41 en 46 wordt hierover door Jezus verhaald. Deze hel is net zo echt als het werk van Jezus aan het kruis! Ook ik maak me zorgen wbt mijn familie, het zou zo mooi zijn als ze daar niet terecht komen. Aan de andere kant weet ik dat ik nu bij een andere familie behoor.

Het is belangrijk om mensen voor die hel te waarschuwen. Zij kunnen geloven en gered worden, of zij kunnen weigeren te geloven en verloren gaan... Het leven is een en al keuzes maken.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: hemel of hel ?

Berichtdoor Speedy » 15 feb 2016 18:35

Ik werd er op geattendeerd dat er binnenkort een boek over dit onderwerp zal verschijnen

Afbeelding

Hemel of hel en de reis daarheen

Terecht wordt gezegd dat ons leven een reis is. Aan die reis wordt in de kerk de nodige aandacht besteed. Zeker zo belangrijk is de bestemming van deze reis. De realiteit van hemel of hel gaat ons voorstellingsvermogen ver te boven. Toch worden we over deze twee eindbestemmingen duidelijk ingelicht in Gods Woord, met name in de woorden van de Heere Jezus Zelf.

Geeft de kerk vandaag aan die bestemming voldoende aandacht? Of zijn we te eenzijdig op de reis betrokken en raakt onze bestemming buiten ons blikveld?

Met bijbels realisme en pastorale bewogenheid gaat ds. Den Butter in op de aangrijpende werkelijkheid van onze eeuwige bestemming. Hij schreef dit boek vanuit de overtuiging dat we het Evangelie tekortdoen en onszelf schade berokkenen als de bestemming van onze reis ons niet duidelijk voor ogen staat.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: hemel of hel ?

Berichtdoor Johan100 » 15 feb 2016 19:34

De Heere zegt: tenzij iemand wederom geboren is...

Ik herken je gevoel helemaal. Ik heb daar ook veel mee geworsteld en nog steeds wel.
Ik wil je adviseren voor ze te bidden, het bij de Heere zelf neer te leggen in je gebed, in je zuchten en in je denken. Dat geeft meer rust en dat je het meer over kan geven. Als de nood hoog is leert men bidden als het goed is. Daarbij moet je ook niet jezelf vergeten, ik ken je verder niet, maar zie je roeping en verkiezing vast te maken (2 Petrus 1) allereerst voor jezelf (dat is niet egocentrisch) en opdat je dan getuigen mag als God het geeft en je broers, zussen misschien tot jaloersheid mag verwekken en enigen, allen uit hen behouden mogen worden. (Rom. 11:14)
Misschien kan je je vraag ook eens voorleggen aan een predikant bij de vragenrubriek, G. A van den Brink is geloof ik wel een pastoraal bewogen predikant.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: hemel of hel ?

Berichtdoor Arendsoog » 15 feb 2016 21:28

Voordat dit weer eens eindigt in uitspraken als 'middelen om de mensen in het gareel te houden', wil ik proberen eerst even een paar algemene opmerkingen te maken.

Allereerst:
Openbaring 20:11-15, SV - Het laatste oordeel
En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden.
En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in de
n poel des vuurs.


1. Hemel of hel hangen samen met het Laatste Oordeel. De eerste vraag die dan opkomt (EDIT: kleine aanpassing hier, A.) is: is deze gedachte redelijk. Antwoord: Ja. Waarom is dit redelijk? Omdat ieder in het Laatste Oordeel geoordeeld wordt naar zijn werken, hetzij goed - hetzij kwaad.
(men vergelijke wat er terechtkomt van het recht als het naturalisme het laatste woord zou hebben)
2. Het christendom biedt de mogelijkheid tot verzoening en verlossing. Zonder Laatste Oordeel betekent dit niets.
3. De islam eindigt in de willekeur van Allah. Het is in zekere zin het christendom zonder Christus. Hierbij nog het verschil:

2 Korinthe 5: 10, 19-21, SV
Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
(...)
Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Laatst gewijzigd door Arendsoog op 15 feb 2016 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: hemel of hel ?

Berichtdoor mona » 18 feb 2016 13:28

Vandaag op CIP:

Wat is de hel?
dr. James Packer.
http://www.cip.nl/god/februari-2016/54794-wat-is-de-hel
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: hemel of hel ?

Berichtdoor MoesTuin » 19 feb 2016 10:07

Lola2015 schreef:Hoe kijken jullie naar de begrippen hemel en hel?
Wie gaat waarheen? Zegt Jezus daar duidelijk iets over in de bijbel?

Ik kom uit een groot gezin waarvan veel Jezus niet erkennen en niets doen om op zoek te gaan naar wie Jezus voor hun is.
Het geeft me zo'n vreselijk gevoel om over hun toekomst na het sterven na te denken....

Was benieuwd naar andere meningen.


De bijbel is daar heel duidelijk over
De Heere Jezus is daar heel duidelijk over naar Johannes 3 vers 16, Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
de Heere Jezus waarschuwde ons er Zelf voor dat er geen ander pad is en dat de afwijzing van deze waarheid leidt tot een eeuwigheid in de hel. Hij vertelde ons heel duidelijk: "Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten." (Johannes 3:36)
Ja, als je dit waarlijk gelooft en in geloof aanneemt en aanvaardt, dan kan en mag je zingen (sommige christenen denken van niet, maar echt waar het is zo, in waar geloof kan en mag je zingen het onderstaande lied!)
Er wacht een Hoopvolle Toekomst, een leven in Eeuwigheid, Hallelujah Amen, het is waar en zeker!

https://www.youtube.com/watch?v=rPZaTUf5y3M

1
'k Ben reizend naar die stad,
waar Christus 't licht zal zijn,
om eeuwig daar te zijn bij Hem,
bevrijd van zorg en pijn.
KOOR: Geen smart meer daar omhoog, geen smart meer daar omhoog; God Zelf wist daar de tranen droog, geen smart meer daar omhoog.
2
Al 't schoon op aarde kleeft
de vloek der zonde aan,
maar in die reine stad kan nooit
de zonde binnengaan.
KOOR
3
Daar is geen dood, geen rouw,
geen leed, geen zielsangst meer;
maar eeuw'ge blijdschap wacht de ziel
daar boven bij de Heer.
KOOR
4
Daar is de strijd voorbij,
daar wacht de gloriekroon;
daar vindt de ware strijder rust,
en God Zelf is zijn loon.
KOOR
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: hemel of hel ?

Berichtdoor Arendsoog » 19 feb 2016 19:58

Arend schreef:Wat is eigenljk de zin van "een gerechtvaardigde en pijnlijke straf" als je daarna toch niets meer fout kan doen, je bestaat immers niet meer? Een straf is normaliter toch bedoeld om er iets van te leren?

De 'argumenten' die ik kan verzinnen voor dit geweld zijn:
- ter leedvermaak van God;
- om mensen nu bang te maken en daarmee een religieus leven afdwingen;
- om eventuele wraakzucht van gelovigen ten aanzien van ongelovigen te bevredigen.

Of mis ik hier iets?

De cliché-argumenten eigenlijk, maar goed. Je mist wat ik in mijn post op pagina 1 geschreven heb over het recht. Waar het hier soms lijkt dat het de goddeloze welgaat, en de rechtvaardige niet, zal in het Laatste Oordeel een ieder geoordeeld worden naar zijn werken, hetzij goed, hetzij kwaad.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: hemel of hel ?

Berichtdoor Chaya » 30 jul 2016 10:49

Ik las op RD.nl dit artikel:

Onder evangelicale christenen in de Verenigde Staten blijft de hel een aangelegen thema. „Christenen zouden niet bang moeten zijn om de traditionele leer van de hel als waarheid te verkondigen”, vindt de Amerikaanse predikant Ben Skaug.

Het populaire tijdschrift National Geographic publiceerde half mei een artikel over het geloof in de hel in evangelicale kringen. De schrijver, Mark Strauss, citeert christenen uit heden en verleden die het zogenoemde annihilationisme verdedigen: de gedachte dat ongelovigen na hun dood of na een tijdelijk verblijf in de hel volledig worden vernietigd en ophouden te bestaan. In het artikel komen ook vier christenen aan het woord die de traditionele visie op de hel aanhangen. Die houdt in dat mensen die niet in Jezus Christus geloven de eeuwige straf verdienen.

Het artikel in National Geographic suggereert verder dat het annihilationisme snel terrein wint onder evangelicalen. Ook zouden in het verleden lang niet alle christenen de traditionale visie op de hel hebben aangehangen.

Uit een onderzoek van de Evangelische Omroep en het Nederlands Dagblad uit 2012 bleek dat een kwart van de Nederlandse christenen in het bestaan van de hel gelooft. Onder bevindelijk gereformeerden is dat 93 procent.

WEES NIET BANG OM OVER DE HEL TE SPREKEN
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: hemel of hel ?

Berichtdoor MoesTuin » 25 nov 2017 20:34

Ik heb wel te doen met de topicstarter en de familieleden.
Ik snap werkelijk niet hoe dit mogelijk is dat er op grond van de bijbel zo gedacht kan worden.
De Heere God ziet juist om naar jou en mij uit genade in Christus
En ik snap daar helemaal niets van want wat moet Hij nou met mij?
Maar dat is het nou juist. Zijn Liefde voor jou en mij.
God vraagt enkel Geloof en heel je hart.
Meer hoeft niet en begrijpen kan en hoef je ook niet.
De Heere Jezus zegt: "Volg Mij"

Johannes 10 zie je ook sterk de tegenstellingen hierin


23 En Jezus wandelde in den tempel, in het voorhof van Salomo.
24 De Joden dan omringden Hem, en zeiden tot Hem: Hoe lang houdt Gij onze ziel op? Indien Gij de Christus zijt, zeg het ons vrijuit.
25 Jezus antwoordde hun: Ik heb het u gezegd, en gij gelooft het niet. De werken, die Ik doe in den Naam Mijns Vaders, die getuigen van Mij.
26 Maar gijlieden gelooft niet; want gij zijt niet van Mijn schapen, gelijk Ik u gezegd heb.
27 Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.
28 En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken.
29 Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders.
30 Ik en de Vader zijn een.
31 De Joden dan namen wederom stenen op, om Hem te stenigen.
32 Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele treffelijke werken getoond van Mijn Vader; om welk werk van die stenigt gij Mij?
33 De Joden antwoordden Hem, zeggende: Wij stenigen U niet over enig goed werk, maar over gods lastering, en omdat Gij, een Mens zijnde, Uzelven God maakt.



Hoe herkenbaar....hoe moeilijk werd het onze geliefde Heere Jezus toen al gemaakt.
Maar een ieder die in onze geliefde Heere Jezus geloofd is veilig in Hem ja voor eeuwig en dat betekend....nooit eindigend.

Al mijn zonden, al mijn zorgen,
neem ik mee naar de rivier.
Heer, vergeef mij en genees mij.
Vader, kom, ontmoet mij hier.

Want dit water brengt nieuw leven
en verfrist mij elke dag.
't Is een stroom van Uw genade,
waar 'k U steeds ontmoeten mag.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: hemel of hel ?

Berichtdoor Nieuwechristen » 07 jan 2018 20:44

Dit is een goed topic denk ik.

Ben sinds 3 weken christen en mijn partner atheist. Als ik naar de hemel mag gaan zal ik hem dan weer zien.. Hij is een goed mens. Ik lees in de bijbel dat je alleen bij de vader kan komen door onze geliefde Christus. Ik vind het moeilijk. (Hij weet trouwens nog niet dat ik geloof) 8 jaar samen en 32 jaar atheist geweest) alles is nieuw voor me. Ik begrijp de topic starter heel goed!

Krijgen goede mensen nog een kans? Blijf je eeuwig in de hel of is het een tijdelijke straf? Moeilijk onderwerp maar goed dat het besproken wordt.
Jezus is de weg de waarheid en het leven

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: hemel of hel ?

Berichtdoor coby5 » 07 jan 2018 21:35

Nieuwechristen schreef:Dit is een goed topic denk ik.

Ben sinds 3 weken christen en mijn partner atheist. Als ik naar de hemel mag gaan zal ik hem dan weer zien.. Hij is een goed mens. Ik lees in de bijbel dat je alleen bij de vader kan komen door onze geliefde Christus. Ik vind het moeilijk. (Hij weet trouwens nog niet dat ik geloof) 8 jaar samen en 32 jaar atheist geweest) alles is nieuw voor me. Ik begrijp de topic starter heel goed!

Krijgen goede mensen nog een kans? Blijf je eeuwig in de hel of is het een tijdelijke straf? Moeilijk onderwerp maar goed dat het besproken wordt.

Daar hadden we het net over in de kerk vandaag met iemand die ook net tot de Heer is gekomen.
Ze maakte zich druk om haar familie en vrienden. Dus we gingen gelijk voor ze bidden dat ze ook tot bekering komen.
Je kunt niet naar de hemel als je een zondenatuur hebt. Vertrouw gewoon God voor hun redding.
Mijn opa was atheist en zo een die mensen van hun geloof probeerde te trekken. Ik heb een keer geprobeerd een gesprek over God met hem te hebben en gaf het al snel op. My goodness. 30 jaar heb ik gebeden voor die man. Avond voordat ie stierf zei God: jij hebt de sleutels. Gebruik ze. Morgen is het te laat. Mijn moeder had het evangelie met 'm gedeeld al eerder. Nou eindelijk dan he he in z'n laatste zucht.
Er is een goed boekje van Lee Thomas, Arie de Paauw geeft het gratis weg: doeltreffend bidden voor verloren mensen.

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: hemel of hel ?

Berichtdoor Nieuwechristen » 08 jan 2018 12:18

coby5 schreef:Daar hadden we het net over in de kerk vandaag met iemand die ook net tot de Heer is gekomen.
Ze maakte zich druk om haar familie en vrienden. Dus we gingen gelijk voor ze bidden dat ze ook tot bekering komen.
Je kunt niet naar de hemel als je een zondenatuur hebt. Vertrouw gewoon God voor hun redding.
Mijn opa was atheist en zo een die mensen van hun geloof probeerde te trekken. Ik heb een keer geprobeerd een gesprek over God met hem te hebben en gaf het al snel op. My goodness. 30 jaar heb ik gebeden voor die man. Avond voordat ie stierf zei God: jij hebt de sleutels. Gebruik ze. Morgen is het te laat. Mijn moeder had het evangelie met 'm gedeeld al eerder. Nou eindelijk dan he he in z'n laatste zucht.
Er is een goed boekje van Lee Thomas, Arie de Paauw geeft het gratis weg: doeltreffend bidden voor verloren mensen.


Bedankt voor je reactie. Ik zal eens kijken naar dat boekje. Het enigste wat denk ik goed is om te doen is bidden voor je medemens. Ik wil het geloof ook niet opdringen aan een ander, zo werkt het niet.

Wat fijn dat je opa toch nog op het laatste moment tot inkeer kwam. Dat voelt vast goed. Dat je elkaar weer mag zien wanneer de tijd daar rijp voor is!
Jezus is de weg de waarheid en het leven

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: hemel of hel ?

Berichtdoor StillAwake » 08 jan 2018 14:16

Nieuwechristen schreef:Het enigste wat denk ik goed is om te doen is bidden voor je medemens. Ik wil het geloof ook niet opdringen aan een ander, zo werkt het niet.

Sterker nog: het werkt averechts.
Vrede met God vinden is al lastig in jouw situatie (als ik zo vrij mag zijn dat voor je in te vullen), maar door opdringerig te gaan evangeliseren kom je in een isolement terecht, en dat maakt geloven niet gemakkelijker.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Nieuwechristen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jan 2018 15:14

Re: hemel of hel ?

Berichtdoor Nieuwechristen » 08 jan 2018 16:44

StillAwake schreef:Sterker nog: het werkt averechts.
Vrede met God vinden is al lastig in jouw situatie (als ik zo vrij mag zijn dat voor je in te vullen), maar door opdringerig te gaan evangeliseren kom je in een isolement terecht, en dat maakt geloven niet gemakkelijker.


Ik wil juist absoluut niet opdringen, daarom vertel ik mijn partner ook niet dat ik voor hem bid. En iedereen moet vrij zijn in keuzes. Opdringen vond ik altijd vreselijk irritant dus dat zal ik niet gaan doen :)
Jezus is de weg de waarheid en het leven


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten