Het zicht op de Heere (kwijt)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2016 12:29

N.a.v. DEZE vraag van iemand die het zicht op de Heere is verloren.
Omdat hier - in het algemeen gesproken - vaak gesproken wordt in de trant van: eens bekeerd, altijd bekeerd, wil ik toch dit aspect eens naar voren halen.
Dat iemand door omstandigheden het zicht op de Heere totaal kwijtgeraakt is en zelfs niet meer aan H.A. durft te gaan.
ds. Buiijs stelt terecht dat als het gaat om onbeleden en onbestreden zonden, het zicht ontnomen kan worden.
M.a.w. het is niet genoeg om te zeggen dat de Heere Jezus deze zonden betaald heeft!
Waarom wordt het dan iedere keer zo gezegd?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Nina » 15 feb 2016 13:02

Wat bedoel je nu precies Chaya? Dat 'eens bekeerd, altijd bekeerd', niet klopt?

Ik denk dat inderdaad, God belooft dat Hij jou niet uit Zijn hand zal laten roven, maat je kunt toch zelf kiezen weg te gaan?
Ik ga de laatste tijd meer en meer zien hoe nauw het steekt! We moeten ons behoud inderdaad uitwerken, DOEN wat de Here zegt, goede vruchten voortbrengen. Dicht bij de Here leven om te voorkomen dat we afdwalen en op Zijn stem acht slaan.

Ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat het zo langzaam kan insluipen dat je verwijdert van de Here en onverschillig kan worden.
Wat is de Vader dan toch geduldig en genadig dat we altijd weer mogen terug keren. Ik kan me erover verbazen.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor mona » 15 feb 2016 13:07

Chaya schreef:ds. Buiijs stelt terecht dat als het gaat om onbeleden en onbestreden zonden, het zicht ontnomen kan worden.
M.a.w. het is niet genoeg om te zeggen dat de Heere Jezus deze zonden betaald heeft!

Ik denk niet dat je dat zo zo moet interpreteren.
Als je zonden vergeven zijn, zijn ook de zonden die je nog gaat doen, al vergeven.
Maar.... deze zonden moeten wel beleden worden!!
Als deze (bewuste) zonden niet onder het bloed van de Heere Jezus gebracht worden, laat je welbewust iets in de weg staan tussen de
Heere en jou. Je moet het uitspreken/belijden.
Terecht kunnen onbeleden zonden het zicht op de Heere Jezus ontnemen, en de satan zal daar zeker een grote rol in spelen.

Gelukkig is de weg terug altijd open.
Er is er een die je probeert tegen te houden, en er is er EEN die verlangt dat je terug komt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2016 13:08

Nina schreef:Wat bedoel je nu precies Chaya? Dat 'eens bekeerd, altijd bekeerd', niet klopt?

Nee zo niet, ik dacht dat dit wel begrepen zou worden, maar moest het even zo "aanzetten".
Nina schreef:Ik denk dat inderdaad, God belooft dat Hij jou niet uit Zijn hand zal laten roven, maat je kunt toch zelf kiezen weg te gaan?
Ik ga de laatste tijd meer en meer zien hoe nauw het steekt! We moeten ons behoud inderdaad uitwerken, DOEN wat de Here zegt, goede vruchten voortbrengen. Dicht bij de Here leven om te voorkomen dat we afdwalen en op Zijn stem acht slaan.

Juist, de mens dwaalt zelf. Het is dus nooit de schuld van God.
Maar dat betekent niet dat God die zonden zo door de vingers kan zien. DAT wil ik graag besproken hebben.
Nina schreef:Wat is de Vader dan toch geduldig en genadig dat we altijd weer mogen terug keren.

Het blijft toch dan ook: wie zijn zonden belijdt en laat zal vergeving geschonken worden.
God's kinderen zondigen nooit goedkoop. Dat betekent dat het grote gevolgen kan hebben.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Nina » 15 feb 2016 13:27

Chaya schreef:
Juist, de mens dwaalt zelf. Het is dus nooit de schuld van God.
Maar dat betekent niet dat God die zonden zo door de vingers kan zien. DAT wil ik graag besproken hebben.

Het blijft toch dan ook: wie zijn zonden belijdt en laat zal vergeving geschonken worden.
God's kinderen zondigen nooit goedkoop. Dat betekent dat het grote gevolgen kan hebben.


Nee, natuurlijk is het niet de schuld van God.
In de gelijkenis van de verloren zoon/zonen verbaast het me dat de vader gehoor geeft aan de wens van de jongste zoon. Hij laat hem gaan, maar staat wel op de uitkijk of de jongen al terug komt.

Ik denk dat niemand goedkoop zondigt, God heeft Zijn leefregels (wetten, zo je wilt) gegeven opdat wij zouden leven. Niet leven zoals de vader het vraagt, betekent altijd dat je jezelf tekort doet en de Vader verdriet doet. Dat kan inderdaad grote gevolgen hebben. Maar geweldig dat er na schuldbelijdenis altijd weer een weg terug is!!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Teus » 15 feb 2016 16:17

Chaya schreef:ds. Buiijs stelt terecht dat als het gaat om onbeleden en onbestreden zonden, het zicht ontnomen kan worden.
M.a.w. het is niet genoeg om te zeggen dat de Heere Jezus deze zonden betaald heeft!

Eigenlijk is dit ongeloof.
God ziet geen zonden meer in een wedergeborene, deze is geheiligd in Jezus Christus. Alle zonden zijn vergeven, ook de komende.
Paulus zegt in Romeinen 5 “toen wij nog zondaars waren”

Het gaat om de afdwaling van God, dat doen we als we zondigen.
God wil dat we erkennen dat we gezondigd hebben en ook dat satan er geen vat meer op heeft.
Zonden staan tussen God en de mens. Gods enige wil is dat Hij een relatie met zijn kind kan hebben, dat kan niet als we zondigen en daarin volharden.
We kunnen ook van God afdwalen door ons eigen leven te leiden. God wil dat we Hem nodig hebben, afhankelijk van Hem leven. Daardoor kan het dat God middelen aanwent om je weer terug te krijgen, b.v. het gemis.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 16 feb 2016 15:28

Teus schreef:Eigenlijk is dit ongeloof.

Nee, ben ik niet met je eens. Het is eerder ongeloof als je het allemaal wel best vindt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Teus » 16 feb 2016 19:02

Teus schreef:Eigenlijk is dit ongeloof.

Chaya schreef:Nee, ben ik niet met je eens. Het is eerder ongeloof als je het allemaal wel best vindt.

Je haalt nu iets aan waar we het nog niet over gehad hebben,dat is inderdaad ongeloof maar er is nog een andere weg.

God heeft beloofd alle zonden weg te doen, naar de diepte der zee te werpen, als je je tot Hem bekeerd.
Als je hier niet van uit gaat geloof je God niet op Zijn Woord.
Als je mag geloven dat alle zonden vergeven zijn maakt het God nog groter voor je.
Dan, als je maar de kleinste zonde doet, schaam je je voor God, dan voel je oprecht dat je fout doet en wil je niets liever dan het bij Hem brengen, om het weer glad te maken.
Dan is het niet de wet die zegt dat je fout doet maar de Heilige Geest maakt je bekend dat je God verdriet doet. dat is leven onder de Genade.
Als je die zonden dan eerst moet beleven geef je satan weer een handvat.Je bent niet vrij in Jezus Christus en je bedroefd de Heilige Geest dan weer, zoals men dat wel eens noemt.
En hij is er zo bij hoor hij staat erop te wachten en kent degenen die zwak in geloof zijn. Ongelovige laat hij wel met rust, dat gaat wel naar wens.
Ik ken mensen die hij op die manier ruïneerde, zelfs neiging tot zelfmoord hadden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 17 feb 2016 14:03

Teus schreef:Als je die zonden dan eerst moet beleven geef je satan weer een handvat.Je bent niet vrij in Jezus Christus en je bedroefd de Heilige Geest dan weer, zoals men dat wel eens noemt.

Niet herbeleven, maar belijden.
Als iemand jou iets aandoet en die zegt alleen een oppervlakkig "sorry", vraag je je af of het wel zo gemeend was.
Iemand die echt spijt heeft, vraagt: "wil je me vergeven"?
Tegen de Heere belijden dat het kwaad was in Zijn ogen.
En dan geef je satan echt geen handvat, integendeel.
Die is wel blij met een gemompeld excuusje.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Teus » 17 feb 2016 14:18

Teus schreef:Als je die zonden dan eerst moet beleven geef je satan weer een handvat.Je bent niet vrij in Jezus Christus en je bedroefd de Heilige Geest dan weer, zoals men dat wel eens noemt.

Chaya schreef:Niet herbeleven, maar belijden.
Als iemand jou iets aandoet en die zegt alleen een oppervlakkig "sorry", vraag je je af of het wel zo gemeend was.
Iemand die echt spijt heeft, vraagt: "wil je me vergeven"?
Tegen de Heere belijden dat het kwaad was in Zijn ogen.
En dan geef je satan echt geen handvat, integendeel.
Die is wel blij met een gemompeld excuusje.

Zo beroerd, dat je alleen citeert wat in je straatje past. Het blijft moeilijk communiceren met jou.
Onderstaand is niet zomaar een excuusje. Als je eens beter leest hoef ik het niet te herhalen.

Dan, als je maar de kleinste zonde doet, schaam je je voor God, dan voel je oprecht dat je fout doet en wil je niets liever dan het bij Hem brengen, om het weer glad te maken.
Dan is het niet de wet die zegt dat je fout doet maar de Heilige Geest maakt je bekend dat je God verdriet doet. dat is leven onder de Genade.
Als je die zonden dan eerst moet beleven geef je satan weer een handvat.Je bent niet vrij in Jezus Christus en je bedroefd de Heilige Geest dan weer, zoals men dat wel eens noemt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 17 feb 2016 14:34

Teus schreef:Zo beroerd, dat je alleen citeert wat in je straatje past. Het blijft moeilijk communiceren met jou.

Het is heel vermoeiend voor de lezers wanneer telkens hele lappen tekst worden overgenomen, dat komt de leesbaarheid niet ten goede nl.
Een ieder kan zien wat jij geschreven hebt, ik haal er vaak de kernwoorden uit. Heeft niets met mijn straatje te maken, maar eerder HET straatje.
Nogmaals, ik mis bij jou toch het separerende. Over wie spreken wij hier eigenlijk?
Zoals jij het zegt, geldt dit voor een ieder van ons en zo is het toch niet?
Ik zit net in de vragenrubriek te lezen:
DEZE VRAAG

waar dit citaat uit komt, zie het dikgedrukte
Wie denkt het waardig te zijn is als een farizeeër en zal ook niet werkelijk verlegen zijn om die genade. Wie daarentegen, gelet op eigen zonde en schuld, zijn onwaardigheid erkent, denkt daar anders over. Die zal naar genade verlangen, zal het zoeken, vindt geen rust tot hij het gevonden heeft bij Hem die alleen echte rust kan schenken, namelijk Jezus Christus. Al is er wel een valkuil, namelijk deze dat we denken zo onwaardig te zijn dat het voor ons niet kan. En de duivel doet daar graag een schepje bovenop door ons in te fluisteren dat we te slecht zijn en dus ons eerst moeten verbeteren om voor Jezus acceptabel te zijn. De duivel wil dus een farizeeër van ons maken. Wie echter werkelijk om genade verlegen is doorziet de list van de duivel, vlucht tot Christus door op Hem te vertrouwen en leert zich gewonnen geven aan de genade van God.

Het spijt me Teus, maar dit miste ik in jouw antwoord. Maar het kan zijn dat ik je verkeerd begrepen heb.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Teus » 17 feb 2016 15:04

Teus schreef:Zo beroerd, dat je alleen citeert wat in je straatje past. Het blijft moeilijk communiceren met jou.

Chaya schreef:Het is heel vermoeiend voor de lezers wanneer telkens hele lappen tekst worden overgenomen, dat komt de leesbaarheid niet ten goede nl.
Een ieder kan zien wat jij geschreven hebt, ik haal er vaak de kernwoorden uit. Heeft niets met mijn straatje te maken, maar eerder HET straatje.
Nogmaals, ik mis bij jou toch het separerende. Over wie spreken wij hier eigenlijk?
Zoals jij het zegt, geldt dit voor een ieder van ons en zo is het toch niet?
Ik zit net in de vragenrubriek te lezen:
DEZE VRAAG

Het spijt me Teus, maar dit miste ik in jouw antwoord. Maar het kan zijn dat ik je verkeerd begrepen heb.

In het gedeelte wat ik 2x citeerde gaat om de zonden en schuld, anders hoef je ze niet te belijden.
Dit geldt voor de gelovigen want het topic gaat over "Het zicht op de Heere kwijt" Als je iets kwijt bent heb je het al wel eerder gehad.
Chaya ik ben dikwijls bij God geweest om het over mijn zonden te hebben, het heeft nooit iets opgebracht. Ik moet veel, zeer veel mijn zonden belijden maar brengt altijd wat op.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 17 feb 2016 15:25

Goed Teus, ik begrijp het. Excuus als ik je niet goed begrepen heb. Het blijft soms lastig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Teus » 17 feb 2016 17:55

Chaya schreef:Goed Teus, ik begrijp het. Excuus als ik je niet goed begrepen heb. Het blijft soms lastig.


Oke Chaya, excuus uiteraard aanvaard.
Soms zijn we ongemerkt te veel gefocust op een bepaald detail terwijl we het totaalbeeld uit het oog verliezen.
Waarop de ander dan weer geïrriteerd geageerd. sorry daarvoor.
we gaan het beter proberen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor MoesTuin » 18 feb 2016 10:29

Chaya schreef:N.a.v. DEZE vraag van iemand die het zicht op de Heere is verloren.
Omdat hier - in het algemeen gesproken - vaak gesproken wordt in de trant van: eens bekeerd, altijd bekeerd, wil ik toch dit aspect eens naar voren halen.
Dat iemand door omstandigheden het zicht op de Heere totaal kwijtgeraakt is en zelfs niet meer aan H.A. durft te gaan.
ds. Buiijs stelt terecht dat als het gaat om onbeleden en onbestreden zonden, het zicht ontnomen kan worden.
M.a.w. het is niet genoeg om te zeggen dat de Heere Jezus deze zonden betaald heeft!
Waarom wordt het dan iedere keer zo gezegd?


Eens bekeerd altijd bekeerd is het niet.
Het is continue gekruisigd worden, maar wederopstaan met Christus.
Genade is niet goedkoop, maar duur betaald met het bloed van de Heere Jezus, voor een ieder, die in Hem gelooft en oprecht zijn / haar schulden belijdt.

Misschien speelt bij de vraagsteller ook mee, dat in sommige gemeentes de mens (ver) weggehouden wordt van Christus als zijnde, het is niet voor jou, je kan "er niet bij"!

Maar gelukkig raakt de Heere het zicht op zijn kinderen nooit kwijt, dat mag een ware troost zijn.
Zijn Liefde (van de Heere) zoekt u, jou en mij!
Zijn trekkende Liefde.
Hoort Zijn stem, want het vereist een actieve houding van u / jou en mij, een keuze voor de Heere

Kom in mijn hart, Heere Jezus, voorgoed!

https://www.youtube.com/watch?v=osNMshx6Scw

Kom in mijn hart, kom in mijn hart,
kom iedere macht onttronen.
Aan U de kroon, kom, Vader, Zoon,
mijn hart door Uw Geest bewonen.

Reinig mijn hart, reinig mijn hart,
in bronnen van Uw genade.
Uw Woord geneest, Uw bloed, Uw Geest,
zij sluiten de stroom van 't kwade.

Heer van mijn hart, Heer van mijn hart,
blijf eeuwig daar resideren.
Houd Gij er hof, laat liefd' en lof
en vrede van daar regeren.


Ja, als de Heere Jezus komt in u / jou / mijn hart en daar vaste woning vindt, je dagelijks al je noden , zorgen, zonden, ja alles belijdt en deelt met de Heere, ook in dankzegging en lofprijzing voor alles wat Hij voor jou heeft gedaan (wat niet in woorden is uit te drukken) nooit zal je dan het zicht op de Heere meer verliezen door de kracht van de Heilige Geest.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 99 gasten

cron