Het zicht op de Heere (kwijt)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Samanthi

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Samanthi » 09 mei 2016 09:53

Chaya schreef:
Daarom werd wel gezegd: welkom in de strijd! als je belijdenis had gedaan


Ik heb dit altijd gehoord als iemand bevestigt is als ouderling of diaken :mrgreen:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 09 mei 2016 10:02

Samanthi schreef:
Ik heb dit altijd gehoord als iemand bevestigt is als ouderling of diaken :mrgreen:

Sorry Samanthi, maar die groene smiley vind ik nogal ongepast. Nu is het net of je er een grapje over maakt.
Jij kent toch zeker wel het boekje dat vaak gegeven wordt/werd als belijdenisgeschenk?
Afbeelding

Het lijkt er op dat velen die strijd niet meer (willen) kennen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2016 12:31

Jawel hoor, maar die strijd begint niet als je belijdenis doet. Daarnaast vraag ik me af waar je de nadruk op moet leggen, op de strijd of op de beloften. Ik heb daar ook niet zoveel mee, als mensen je "feliciteren" met "welkom in de strijd".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 09 mei 2016 14:08

Marnix schreef:Jawel hoor, maar die strijd begint niet als je belijdenis doet.

Wanneer dan wel volgens jou?
Let wel, het gaat over de belijdenis die je aflegt van het ware geloof en niet van een historisch of tijdgeloof!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2016 15:36

Je belijdt dat wat er al is, wat je geloof en dan heb ik het over waar geloof. Dat is er dus al, anders kan je niet besluiten er belijdenis van af te leggen. Dat is in de loop van de jaren ook gegroeid tot het moment komt dat je zegt: Ik wil dit belijden voor God en Zijn gemeente. Maar dat begint dus niet op het moment van belijdenis doen maar is ver daarvoor al begonnen. God is al lang begonnen. Daarom hou ik er niet zo van als, op het moment dat je dat belijdt, mensen je welkom heten in een strijd waar je al lang deel van uitmaakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 09 mei 2016 15:49

Marnix schreef:Je belijdt dat wat er al is, wat je geloof en dan heb ik het over waar geloof. Dat is er dus al, anders kan je niet besluiten er belijdenis van af te leggen. Dat is in de loop van de jaren ook gegroeid tot het moment komt dat je zegt: Ik wil dit belijden voor God en Zijn gemeente. Maar dat begint dus niet op het moment van belijdenis doen maar is ver daarvoor al begonnen. God is al lang begonnen.

Nee hoor, je kunt heel goed belijdenis afleggen op grond van een tijd- of historisch geloof. Je gelooft dan zeker dat alles waar is wat in de Bijbel staat en je onderschrijft de regels en orde van het kerkverband.
Dan ben je nog steeds oprecht bezig.
Maar als het persoonlijk geloof niet is toegepast in je hart, is er geen inwoning van de Heilige Geest.

ds. Vreugdenhil zegt het (in de vragenrubriek) nog scherper:
Als je belijdenis doet, kies je heel bewust voor de dienst van de Heere. Je belooft om je leven met goede werken te zullen versieren. Dat is toch wel een enorme strijd om die belofte waar te maken. Of alle belijdeniscatechisanten een “ander leven” kennen, kunnen wij vanaf de buitenkant niet zomaar beoordelen. Dat weet de Heere. Maar het is toch wel de bedoeling. Als je leven zonder strijd verloopt, is de kans groot dat je helemaal geen christen bent.

Marnix schreef: Daarom hou ik er niet zo van als, op het moment dat je dat belijdt, mensen je welkom heten in een strijd waar je al lang deel van uitmaakt.

Jij houdt er niet van, wil dat zeggen dat je die strijd dan niet kent of ben je klaargestreden na je belijdenis?
Deel maak je er alleen van na wedergeboorte nl.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2016 16:12

Chaya schreef:Nee hoor, je kunt heel goed belijdenis afleggen op grond van een tijd- of historisch geloof. Je gelooft dan zeker dat alles waar is wat in de Bijbel staat en je onderschrijft de regels en orde van het kerkverband.
Dan ben je nog steeds oprecht bezig.
Maar als het persoonlijk geloof niet is toegepast in je hart, is er geen inwoning van de Heilige Geest.

ds. Vreugdenhil zegt het (in de vragenrubriek) nog scherper:
Als je belijdenis doet, kies je heel bewust voor de dienst van de Heere. Je belooft om je leven met goede werken te zullen versieren. Dat is toch wel een enorme strijd om die belofte waar te maken. Of alle belijdeniscatechisanten een “ander leven” kennen, kunnen wij vanaf de buitenkant niet zomaar beoordelen. Dat weet de Heere. Maar het is toch wel de bedoeling. Als je leven zonder strijd verloopt, is de kans groot dat je helemaal geen christen bent.


Zeker is dat een strijd, ik zeg dan ook niet dat die er niet is. Ik stel alleen dat die niet begint op het moment dat je belijdenis doet maar daarvoor er ook al is. Daarom heb ik niet zoveel met "welkom in de strijd". Allereerst omdat de strijd niet begint na je belijdenis maar er daarvoor ook al was. En daarnaast omdat Jezus heeft overwonnen. En ik stel dus niet dat je leven zonder strijd zal verlopen. Zeker zal die er zijn.

Jij houdt er niet van, wil dat zeggen dat je die strijd dan niet kent of ben je klaargestreden na je belijdenis?
Deel maak je er alleen van na wedergeboorte nl.


Nee, dan wil dat niet zeggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 09 mei 2016 19:33

Marnix schreef:Zeker is dat een strijd, ik zeg dan ook niet dat die er niet is. Ik stel alleen dat die niet begint op het moment dat je belijdenis doet maar daarvoor er ook al is. Daarom heb ik niet zoveel met "welkom in de strijd". Allereerst omdat de strijd niet begint na je belijdenis maar er daarvoor ook al was. En daarnaast omdat Jezus heeft overwonnen. En ik stel dus niet dat je leven zonder strijd zal verlopen. Zeker zal die er zijn.

Ik word stilaan een beetje moe van jouw jamaars verbeteringen.
Je beaamt het uiteindelijk wel, maar er komen eerst jouw voorwaarden en bezwaren.
Marnix schreef:Nee, dan wil dat niet zeggen.

Dan zal ik je misschien niet goed lezen, maar vind het nogal ingewikkeld worden zo.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Samanthi

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Samanthi » 09 mei 2016 19:41

Chaya schreef: Sorry Samanthi, maar die groene smiley vind ik nogal ongepast. Nu is het net of je er een grapje over maakt.
Jij kent toch zeker wel het boekje dat vaak gegeven wordt/werd als belijdenisgeschenk?
Afbeelding

Het lijkt er op dat velen die strijd niet meer (willen) kennen.


Als eerste vind ik die laatste zin een nare zin.

Ook wil ik zeggen dat ik het onjuist vind om steeds de strijd twijfel ongeloof ed te bewieroken.
Dat de strijd er is, ja dat voel ik dagelijks, maar ik vind niet dat dit nu zo gaaf gevonden wordt dat het telkens bepreekt wordt, boven het het geloof in de Heere Jezus Christus, de Koning, de Bruidegom.
Als de bruid in het hooglied Hem kwijt is, komt het omdat zij sliep, ze hield geen stille tijd meer, ze leefde haar eigen leven, ze waste haar voeten, voor het oog zag ze er goed en schoon uit, maar zo raakte ze Hem kwijt.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor pindas83 » 09 mei 2016 23:22

Is het nog zo Chaya dat je belijdenis kan afleggen van de leer zonder te geloven?
Ik hoop a.s. zondag belijdenis af te leggen samen met vrouw maar ik zou het niet willen doen als het enkel een belijdenis van de leer en een belofte van goede werken zou zijn.
Sowieso zou er geen grond zijn voor goede werken zonder geloof in Christus, toch?!

Dat 'welkom in de strijd' zullen wij ook hier en daar te horen krijgen en ik snap het ook wel, want dat is het soms ook. Toen wij op gesprek gingen bij de kerkenraad zei een ouderling dat ook om vrijwel direct aangevuld te worden door een collega met: welkom op het feest! Vond ik wel een mooie!
Maar het is beide; hoogten en diepten, en begint inderdaad al voor je belijdenis.
Ik denk dat er weinig christenen zijn die kunnen zeggen dat ze nooit strijd ervaren. Last van bepaalde zonden, twijfel, aanvechtingen of nare wendingen in je leven waardoor je opstandig kan worden, wie kent dat niet?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2016 07:26

pindas83 schreef:Is het nog zo Chaya dat je belijdenis kan afleggen van de leer zonder te geloven?
Ik hoop a.s. zondag belijdenis af te leggen samen met vrouw maar ik zou het niet willen doen als het enkel een belijdenis van de leer en een belofte van goede werken zou zijn.
Sowieso zou er geen grond zijn voor goede werken zonder geloof in Christus, toch?!

Dat 'welkom in de strijd' zullen wij ook hier en daar te horen krijgen en ik snap het ook wel, want dat is het soms ook. Toen wij op gesprek gingen bij de kerkenraad zei een ouderling dat ook om vrijwel direct aangevuld te worden door een collega met: welkom op het feest! Vond ik wel een mooie!
Maar het is beide; hoogten en diepten, en begint inderdaad al voor je belijdenis.
Ik denk dat er weinig christenen zijn die kunnen zeggen dat ze nooit strijd ervaren. Last van bepaalde zonden, twijfel, aanvechtingen of nare wendingen in je leven waardoor je opstandig kan worden, wie kent dat niet?


Hey, ik denk dat dat wel kan. In kerken waar groepen belijdenis doen, zeker als het grote groepen zijn, kan het zo zijn dat mensen vooral uit gewoonte en omdat iedereen het doet, belijdenis afleggen terwijl het niet echt leeft in je hart. Je doet het omdat iedereen het doet en het vreemd zou zijn als je niet met je leeftijdsgenoten mee zou doen. Ik heb dit zelf ook wel een beetje zo gehad.

Chaya schreef:Ik word stilaan een beetje moe van jouw jamaars verbeteringen.
Je beaamt het uiteindelijk wel, maar er komen eerst jouw voorwaarden en bezwaren.


Tja, sorry dat ik niet zoveel heb met deze zin en jij blijkbaar wel. Blijkbaar mogen we daar niet in van mening verschillen. Ik heb geprobeerd uit de leggen waarom dat is, maar blijkbaar komt dat niet zo over of mag daar geen ruimte voor zijn. Moet iedereen het maar prachtig vinden omdat jij dat ook vind.

Ik feliciteer liever iemand en wens hem / haar Gods onmisbare en rijke zegen toe.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Chaya » 10 mei 2016 09:35

Samanthi schreef:Als eerste vind ik die laatste zin een nare zin.

Ook wil ik zeggen dat ik het onjuist vind om steeds de strijd twijfel ongeloof ed te bewieroken.
Dat de strijd er is, ja dat voel ik dagelijks, maar ik vind niet dat dit nu zo gaaf gevonden wordt dat het telkens bepreekt wordt, boven het het geloof in de Heere Jezus Christus, de Koning, de Bruidegom.
Als de bruid in het hooglied Hem kwijt is, komt het omdat zij sliep, ze hield geen stille tijd meer, ze leefde haar eigen leven, ze waste haar voeten, voor het oog zag ze er goed en schoon uit, maar zo raakte ze Hem kwijt.

Dit stond er te lezen in jullie kerkblad:

Vrede! Ach, wie verlangt daar niet naar! Wat wordt er door de groten der aarde niet afgereisd en gevlogen om vrede tussen de volkeren te
bewerkstelligen, maar in plaats daarvan is er steeds weer oorlogsdreiging. En hoe is het in het persoonlijke leven? De vredesvlag wappert niet boven ons levensschip! Ons leven is vol van onrust en onvrede. En dat is ook geen wonder. Sinds wij in het paradijs de band met God door onze zonde hebben doorgesneden, en daarmee God de oorlog hebben verklaard en ook onze naaste, want dat houdt onze val in Adam toch in, is er nergens op aarde vrede te zoeken of te vinden! De goddelozen hebben geen vrede, zegt Jesaja. En goddelozen dat zijn wij allemaal. Goddeloos: dat is „loos”, d.w.z. zonder God.
Ons leven is als een loze dop. Het geeft geen inhoud meer en totaal geen waarde. De goddelozen zegt Jesaja verder, zijn als een voortgedreven zee. Op het strand ziet u de golven af- en aanrollen. Steeds is de zee in beweging. Aldoor onrustig. En wat wordt er niet aangespoeld op het strand? Allerlei modder en vuil. Treffend beeld van ons verdorven hart! De oorzaak van de onrust van de mens, is de zonde. En daarom zal de mens nooit rust krijgen, tenzij de Heere er aan te pas komt!

Het gaat er helemaal niet om dat de strijd bewierookt wordt, maar het is het leven van God's kinderen hier op aarde! Satan zal er alles aan doen om hen nog in zijn rijk der duisternis te trekken, al zal dit niet lukken.
Dus jij vindt het niet gaaf, maar je hoort het wel vanaf de kansel. Maar te vaak?
pindas83 schreef:Is het nog zo Chaya dat je belijdenis kan afleggen van de leer zonder te geloven?

Ja en dat is van alle tijden. Je doet geen belijdenis omdat je niet gelooft! Velen geloven de Bijbel van kaft tot kaft, maar het onderscheidende hoor je steeds minder.
Het tijd- en historisch geloof worden niet meer onderkend, men kent het niet.
Maar het zal persoonlijk toegepast moeten worden, de Bijbel waarschuwt tegen het onware geloof. (de 5 dwaze en 5 wijze maagden, ze groeiden tezamen op, ze gingen gezamenlijk naar de bruiloft en wachtten op de Bruidegom en toch... 5 van hen - de helft - werden buitengesloten)
Zouden die 5 dwaze maagden geen geloof hebben gehad denk jij? Ik denk het wel zeker, want uiterlijk was er geen verschil immers.

Bijzonder om op Pinksteren belijdenis van je geloof af te leggen. Ik wens jullie een gezegende dienst!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2016 10:41

Vreemde boodschap, dat eerste deel. Ik lees in de Bijbel hele andere dingen dan dat we allemaal goddeloos zijn. Ik lees er juist dat we dankzij Gods liefde en genade kinderen van Hem zijn en met Hem leven ipv zonder Hem. Een onbijbelse boodschap als mensen tegen de gemeente van Christus zegt: We zijn allemaal goddelozen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 10 mei 2016 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Nina » 10 mei 2016 12:03

Ik vind het een boodschap die totaal de plank mis slaat als deze boodschap aan de kerk wordt gericht: wij zijn geen goddelozen, wij zijn heiligen, geheiligd in Jezus' offer, en daardoor rein verklaard voor onze Vader. Ipv de mensen maar voor te houden dat ze zondaren zijn en goddelozen, horen predikanten de gemeenten op te roepen tot een heilig leven, en hen te stimuleren God's aangezicht te zoeken en dicht bij Hem te leven. Het accent ligt volkomen verkeerd in deze boodschap.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het zicht op de Heere (kwijt)

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2016 12:31

Precies, de Bijbel noemt Gods gemeente nergens "goddelozen" maar kinderen van God.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 35 gasten