De camera in de kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Yoshi » 06 feb 2016 17:39

Chaya schreef:Door noodzaak gedreven. Het busje voor de zending dat bij de uitgang hing, was niet veilig en geregeld leeggehaald tijdens de dienst.
Ook verdwenen er jassen, paraplu's, Bijbels die er lagen voor de gasten (op zich niet erg) hoeden en petten.
Dit gebeurde in alle kerken hier, daarom zijn de deuren op slot gegaan.

Een goede reden dus voor de eerste camera in de kerk.

Yoshi

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Yoshi » 06 feb 2016 17:42

ereunao schreef:Ereunao.
Omdat het geloof uit het gehoor is Rom.10:17 en de Kerk leeft uit het geloof aan Gods beloften en niet bij het zichtbare, behalve dan de sacramenten. Maar die zijn voor de gelovigen bestemd en niet voor de wereld. De Heere Jezus heeft het H.A. niet op de straten van Jeruzalem, maar in de besloten kring van de discipelen ingesteld.

Ik neem aan dat jullie geen geschreven bijbels gebruiken binnen jullie geloofsgemeenschap?
Dat zou in ieder geval een eerste vereiste zijn om je schrijfsel serieus te nemen.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Boanerges » 06 feb 2016 20:31

ereunao schreef:Omdat het geloof uit het gehoor is Rom.10:17 en de Kerk leeft uit het geloof aan Gods beloften en niet bij het zichtbare, behalve dan de sacramenten. Maar die zijn voor de gelovigen bestemd en niet voor de wereld. De Heere Jezus heeft het H.A. niet op de straten van Jeruzalem, maar in de besloten kring van de discipelen ingesteld.

Het Woord waar jij zo aan hangt is Vlees geworden! God heeft nogmaals gesproken, in Zijn Zoon. Hij is Zijn Beeld. De Vader gaf er een "plaatje van zichzelf" bij.

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 06 feb 2016 22:03

Boanerges: Het Woord waar jij zo aan hangt is Vlees geworden! God heeft nogmaals gesproken, in Zijn Zoon. Hij is Zijn Beeld. De Vader gaf er een "plaatje van zichzelf" bij.

ereunao:Jawel, maar het is nu wel de verheerlijkte Mens in de hemel die als de Zoon Gods door zijn Gemeente aangebeden en verheerlijkt wordt. En daarom past het niet de tekenen van Zijn lichaam en bloed op straat te gooien en er een publiek schouwspel van te maken

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Boanerges » 06 feb 2016 22:14

ereunao schreef:Jawel, maar het is nu wel de verheerlijkte Mens in de hemel die als de Zoon Gods door zijn Gemeente aangebeden en verheerlijkt wordt. En daarom past het niet de tekenen van Zijn lichaam en bloed op straat te gooien en er een publiek schouwspel van te maken

Waarom toch al die extreme opvattingen? Wie gooit nu de tekenen van Zijn lichaam op straat? Overdrijf je niet schromelijk wanneer je stelt dat het zichtbaar maken middels beelden van dit zichtbare teken en zegel een publiek schouwspel is? Ik vind het onzin en een ongezond staaltje van kerkisme.

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 06 feb 2016 22:26

Boanerges: Waarom toch al die extreme opvattingen? Wie gooit nu de tekenen van Zijn lichaam op straat? Overdrijf je niet schromelijk wanneer je stelt dat het zichtbaar maken middels beelden van dit zichtbare teken en zegel een publiek schouwspel is? Ik vind het onzin en een ongezond staaltje van kerkisme.

ereunao: Als die beelden op open internet wereldwijd worden uitgezonden wordt het idd een publiek schouwspel, ik kan het niet anders zien. Het zou, zoals eerder gezegd, iets anders zijn als het een privézender was met inlogcode voor mensen die niet meer naar de kerk kunnen komen. Maar die gezond zijn in het geloof weten heel goed dat niet het zien, maar het eten van het brood de ziel voedt en zullen er daarom nooit om vragen

johanterlouw

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor johanterlouw » 06 feb 2016 22:31

Nou maar even kort door de bocht dan: camera of geen camera in de kerk?

GEEN CAMERA IN DE KERK (hiermee heb ik het dus NIET over geluids opnamen)

Wij leven namelijk niet van een zienlijk maar onzienlijk koninkrijk.

Het is HET WOORD waardoor de Heilige Geest werkt geen bijzaken.

Gelijk stoppen met dit onderwerp!

Yoshi

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Yoshi » 06 feb 2016 22:31

Elke viering/dienst is nu toch al een publiek schouwspel mag ik hopen?

Als ik morgen naar de kerk ga staat de deur wagenwijd open en een ieder die dat wil kan komen kijken. Graag zelfs. We roepen alle mensen zelfs op om naar de kerk te gaan en te komen kijken door de klokken te luiden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2016 20:20

Ik zie wel de meerwaarde van streaming video in de kerk. Audio is al geen taboe meer en wat een zegen is kerktelefoon en meeluisteren via het internet voor mensen die om wat voor reden ook de kerkdiensten niet kunnen bezoeken. Als ze dan ook beeld hebben van wat daar gebeurt zie ik er alleen maar positieve kanten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 08 feb 2016 01:28

johan terlouw:Nou even kort door de bocht dan: camera of geen camera in de kerk?
GEEN CAMERA IN DE KERK (hiermee heb ik het dus NIET over geluids opnamen)
Wij leven namelijk niet van een zienlijk ma ar onzienlijk koninkrijk.
Het is HET WOORD waardoor de Heilige Geest werkt geen bijzaken.

ereunao:Stoppen met dit onderwerp hoeft voor mij niet; maar je slaat hier m.i. de spijker wel op de kop! Geen bijzaken als videocamera en beamers die met beelden het Woord moeten verduidelijken. Woorden kunnen altijd nog meer verbeelden dan beelden kunnen verwoorden. Het is surrogaat. Wij hebben een andere beeldvorming nodig; het beeldend spreken van de H.Geest die Christus present stelt in de prediking. Dan zal het Woord ons tot zaligheid zijn!

Boanerges: Zucht.....(alle woorden die ik hier neerschreef heb ik maar weer verwijderd.)

ereunao: Ja, het is idd. beter die drogredenen, waarmee je deze heiligschennis tracht te verdedigen, in te slikken en er als een echte ‘donderzoon’ je stem tegen te verheffen. Besef toch eens dat de gemeente in haar ambtelijke eredienst voor Gods aangezicht treed en Hij daar Zijn volk wil ontmoeten. Als wij daar niet meer van uitgaan nemen wij onszelf niet serieus en kunnen wij de tent wel sluiten! En dat brengen wij niet naar buiten als entertainment voor een op sensatiebelust publiek! Dat is wel een feest voor de godsdienst maar van alle vreze Gods gespeend en pure heiligschennis! De toegang is vrij en openbaar en gasten zijn hartelijk welkom. Maar zodra de deuren gesloten zijn en de gemeente in de Naam des Heren haar eredienst aanvangt krijgt die een besloten karakter. Zie Hoogl.4:12.

Marnix: Ik zie wel de meerwaarde van streaming video in de kerk. Audio is al geen taboe meer en wat een zegen is kerktelefoon en meeluisteren via het internet voor mensen die om wat voor reden ook de kerkdiensten niet kunnen bezoeken. Als ze dan ook beeld hebben van wat daar gebeurt zie ik er alleen maar positieve kanten.

ereunao Maar ik niet! De Heere heeft nu al bijna 20 eeuwen alleen door de prediking van het Woord en het getuigenis van zijn Geest zijn gemeente vergaderd en bewaard. Als het Woord het niet doet zal niets daartoe in staat zijn. Zeker niet de kunstmatig eraan toegevoegde mimiek van een predikant die,i.p.v. van zichzelf af op het Lam Gods te wijzen, om zijn ijdelheid te strelen zichzelf op de kansel in de schijnwerpers laat zetten! Maar hiermee zeg ik niets van de gastpredikanten die zich dit laten welgevallen uit vrees dat ze anders nooit meer gevraagd zullen worden hier voor te gaan! En die heb ik er maar zat gesproken!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 08 feb 2016 10:25

ereunao schreef:ereunao:Stoppen met dit onderwerp hoeft voor mij niet; maar je slaat hier m.i. de spijker wel op de kop! Geen bijzaken als videocamera en beamers die met beelden het Woord moeten verduidelijken. Woorden kunnen altijd nog meer verbeelden dan beelden kunnen verwoorden. Het is surrogaat. Wij hebben een andere beeldvorming nodig; het beeldend spreken van de H.Geest die Christus present stelt in de prediking. Dan zal het Woord ons tot zaligheid zijn!

In de jaren twintig konden we via de kabel naar de radio luisteren, radiodistributie heette dat en voor het eerst in jou stad Rotterdam in gebruik genomen. Mijn grootvader kan er nog met verve over spreken wat dat allemaal wel niet te berde bracht. Het zijn precies de zelfde argumenten, toen met de distributieradio en nu met de camera.
Surrogaat is het als je het omdraait want ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’.
Ik ben het met je eens dat Christus centraal moet staan in de prediking daar kan een uitzending via beeld en geluid aan bijdragen.

ereunao schreef:Besef toch eens dat de gemeente in haar ambtelijke eredienst voor Gods aangezicht treed en Hij daar Zijn volk wil ontmoeten. Als wij daar niet meer van uitgaan nemen wij onszelf niet serieus en kunnen wij de tent wel sluiten! En dat brengen wij niet naar buiten als entertainment voor een op sensatiebelust publiek! Dat is wel een feest voor de godsdienst maar van alle vreze Gods gespeend en pure heiligschennis! De toegang is vrij en openbaar en gasten zijn hartelijk welkom. Maar zodra de deuren gesloten zijn en de gemeente in de Naam des Heren haar eredienst aanvangt krijgt die een besloten karakter. Zie Hoogl.4:12.

God ontmoeten en voor Zijn aangezicht treden gebeurt zeker niet alleen in de kerk maar ook daar buiten. We moeten beseffen dat die stapel stenen wat wij kerk noemen geen tempel meer is en waarom wordt het in eens sensationeel als er een camera is? heiligheidschennis? Ja als je die stapelstenen gaat verheffen zoals jij dat doet veracht je de worden van Jezus zelf: Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en de Geest Gods in ulieden woont?

ereunao schreef:ereunao Maar ik niet! De Heere heeft nu al bijna 20 eeuwen alleen door de prediking van het Woord en het getuigenis van zijn Geest zijn gemeente vergaderd en bewaard. Als het Woord het niet doet zal niets daartoe in staat zijn. Zeker niet de kunstmatig eraan toegevoegde mimiek van een predikant die,i.p.v. van zichzelf af op het Lam Gods te wijzen, om zijn ijdelheid te strelen zichzelf op de kansel in de schijnwerpers laat zetten! Maar hiermee zeg ik niets van de gastpredikanten die zich dit laten welgevallen uit vrees dat ze anders nooit meer gevraagd zullen worden hier voor te gaan! En die heb ik er maar zat gesproken!

Sorry maar dit vind ik echt onzin. Het is niet de bedoeling van de camera om de predikant in de schijnwerpers te zetten. Dat al 20 eeuwen de prediking zonder uitgezonden beeld en geluid gegaan is is natuurlijk een logisch gevolg omdat men het bestaan er niet van kon.
De camera in de kerk kan bijdragen tot een missionair werk, de kerk naar buiten.
Één van de oorzaken dat de kerk leeglopen en hun deuren moeten sluiten is het missen van missionair gemeentezijn.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor benefietdiner » 08 feb 2016 11:15

Vuistregels voor het bedienen van de camera tijdens de kerkdiensten

Bij aanvang van de dienst en tijdens het zingen mag je heel rustig ‘pannen’. Pannen is, zoals genoemd, het horizontaal bewegen van de camera.
Nooit ingezoomd pannen of gaan zoeken naar het volgende onderwerp.
Als je wilt inzoomen; doe dat rustig en houdt je onderwerp steeds in beeld.
Nooit op minder dan 10 mensen inzoomen. (Behalve op de predikant natuurlijk)
Tijdens de collecte probeer je de vertrekkende diakenen te filmen en daarna een overzichtsbeeld. Probeer niet close een collectezak te volgen. Wordt rommelig.
De predikant niet in beeld brengen tijdens het bidden. Ga naar een stilstaand beeld van bijvoorbeeld het bloemstuk.
Als de predikant aan het woord is (preek, schriftlezing e.d.) inzoomen op hem. Zorg ervoor dat de ogen van de dominee op 2/3 hoogte van het beeld zit. (medium of close-up shot)
Bij het uitspreken van de zegen moet de hele predikant in beeld zijn. Ook zijn vingertoppen. (medium-shot)
Bij het avondmaal begin je met een overzichtsbeeld van het hele liturgisch centrum (de hele tafel, de ouderlingen en de predikant). De eerste vijf minuten zie je dan het hele gebeuren inclusief het komen en gaan van mensen. Na vijf minuten draai je langzaam bij en zoom je iets in naar het uitdelen van het brood door de predikant. Houdt daarbij steeds voldoende mensen in beeld. Dit beeld zet je vervolgens ook vijf minuten stil. Dan ga je naar de ouderlingen met het uitreiken van de bekers. Deze drie beelden (overzicht, uitdelen brood en aanreiken van de bekers) wissel je vervolgens af.
Bij de belijdenisdienst en bevestiging van ambtsdragers zorg je dat tijdens het formulier lezen en vragenbeantwoording, en ook tijdens het persoonlijk toespreken na de dienst dat je steeds de predikant in beeld hebt met daarbij op de rug gezien twee of drie ‘betrokkenen’.
Bij het weggaan van de mensen uit de kerk probeer je maar wat uit voor een volgende keer. Houdt bovenstaande regels daarbij wel in acht.
Bron: http://www.opkijken.nl/wiki/beamergebru ... le-camera/

Afbeelding
http://kerkdienstgemist.nl/assets/12617 ... rhrVhjhCt8
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 03 mei 2016 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2016 11:49

De meeste kerken die ik ken waar je video-streaming hebt, werken niet meer camera's die door een persoon worden bediend. Je hangt gewoon op een paar plaatsen goede web-camera's op. Een close-up op de preekstoel, een overview-camera en mogelijk een op de plaats waar bijvoorbeeld doop, belijdenis en zo plaatsvinden. Er hoeft dan niet gezoomd, gelopen enz te worden. Het enige wat er moet gebeuren is dat er af en toe geschakeld moet worden naar een andere camera. Dat is een kwestie van op 1 knopje drukken op een computer of een schakelpaneel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor StillAwake » 08 feb 2016 12:18

Marnix schreef:De meeste kerken die ik ken waar je video-streaming hebt, werken niet meer camera's die door een persoon worden bediend. Je hangt gewoon op een paar plaatsen goede web-camera's op. Een close-up op de preekstoel, een overview-camera en mogelijk een op de plaats waar bijvoorbeeld doop, belijdenis en zo plaatsvinden. Er hoeft dan niet gezoomd, gelopen enz te worden. Het enige wat er moet gebeuren is dat er af en toe geschakeld moet worden naar een andere camera. Dat is een kwestie van op 1 knopje drukken op een computer of een schakelpaneel.

Datzelfde heb je met geluid ook.
Het is uiterst storend als je tijdens het zingen de predikant nog steeds uitversterkt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ereunao

Re: De camera in de kerk

Berichtdoor ereunao » 08 feb 2016 12:25

Benefietdiner: In de jaren twintig konden we via de kabel naar de radio luisteren, radiodistributie heette dat en voor het eerst in jou stad Rotterdam in gebruik genomen. Mijn grootvader kan er nog met verve over spreken wat dat allemaal wel niet te berde bracht. Het zijn precies de zelfde argumenten, toen met de distributieradio en nu met de camera.

ereunao:Maar er is wel een groot en principieel verschil; bij radio blijft het accent op het woord liggen, bij beeld komt het zichtbare centraal te staan. En dat staat altijd haaks op het geloof der kerk dat zich dwars tegen de ervaren werkelijkheid van het zien- en zinlijke vastklampt aan Gods beloften die geen andere zichtbare tekenen hebben dan de sacramenten zie 2 Kor.4:18 en Hebr.11:27

B: Surrogaat is het als je het omdraait want ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’.

ereunao:Als ik het omdraai wordt het vergif, maar nu is het surrogaat want de Geest werkt door het Woord en niet door het zichtbare beeld.

Benefietdiner::God ontmoeten en voor Zijn aangezicht treden gebeurt zeker niet alleen in de kerk maar ook daar buiten. We moeten beseffen dat die stapel stenen wat wij kerk noemen geen tempel meer is en waarom wordt het in eens sensationeel als er een camera is? heiligheidschennis? Ja als je die stapelstenen gaat verheffen zoals jij dat doet veracht je de worden van Jezus zelf: Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en de Geest Gods in ulieden woont?

ereunao: Het gaat hier niet om de plaats, maar om het gebeuren en al is het zeker waar dat God alomtegenwoordig is, dat neemt niet weg dat Hij Zich in het bijzonder openbaart waar de gemeente in Zijn naam samenkomt komt. Matt.18:20; 1Kor.5:4.Juist omdat de gemeente nu Zijn tempel is!
En het was ook geen woord van Jezus Zelf, maar van Paulus 1Kor.3:16.

B: Sorry, maar dit vind ik echt onzin. Het is niet de bedoeling van de camera om de predikant in de schijnwerpers te zetten. Dat al 20 eeuwen de prediking zonder uitgezonden beeld en geluid gegaan is natuurlijk een logisch gevolg omdat men het bestaan er niet van kon.
De camera in de kerk kan bijdragen tot een missionair werk, de kerk naar buiten.
Één van de oorzaken dat de kerk leeglopen en hun deuren moeten sluiten is het missen van missionair gemeentezijn.

ereunao: Dat is idd, een logisch gevolg, maar nu het er is blijft het de vraag of het wel een bij de kerk passend instrument is , want als dat ook kan door kerkradio via internet wat is dan de meerwaarde van die poppenkast?
En wat dat missionaire aangaat, laat men dan die camera op een evangelisatiepost ophangen (hoewel ik ook dan de meerwaarde van die beelden boven de Woordverkondiging niet inzie) maar niet in de ambtelijke eredienst der gemeente!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten