Ereunao schreef:ereunao: Deed men dat ook maar! Dan zou heel deze discussie wat mij betreft overbodig zijn Maar men wil het blijkbaar niet. En nu gebeurt het dat zelfs de bediening van het H.A.wereldwijd op straat gegooid wordt, waar elk godvrezend mens van gruwt. De Heere heeft dat in ieder geval niet gedaan op de straten van Jeruzalem, maar in de besloten kring van Zijn discipelen
Als we als christenen bang zijn dat er ongelovigen zomaar naar onze kerkdiensten luisteren, ze mee kunnen kijken of zomaar de kerk binnenlopen is het niet vreemd dat de kerk zo klein wordt. Controleren jullie bij avondmaalsvieringen ook of iedereen die binnenkomt wel echt lid is van de gemeente? Straks komen er niet-gemeenteleden in de kerk zitten als het Heilig Avondmaal wordt gevierd, zou toch verschrikkelijk zijn! Nogmaals, als je niet wil dat mensen via internet mee kunnen kijken, waarom wil je dan wel dat ze in de kerk komen? Ze zien daar het zelfde en meer. Of gebeuren er dingen in de kerk die men beter niet kan weten?
Chaya schreef:Ik denk dat je beter deze discussie kunt stoppen ereunao. Je staat hier alleen in, niet omdat allen hier het met de camera eens zijn, maar geen zin hebben in deze discussie omdat men op voorhand weet dat het zinloos is.
Ik begrijp jouw argumenten en vind een camera in de kerk absoluut niet kunnen.
Je noemt hier het H.A., maar dat heeft al zo'n andere betekenis gekregen dat men het meer als gezamenlijke maaltijd dan als Heilig Maal ziet.
Het avondmaal is beiden (hoewel het in de Bijbel volgens mij nergens "Heilig" wordt genoemd.
Dit vond ik op digibron, wat jouw bezwaren wel staaft:
Zo komen we op de kerkdienst. Het samenkomen van God en zijn gemeente is geen statisch gegeven, maar een daad, een acte, een geschieden naar twee kanten. In de liturgie handelt God en handelt de gemeente. Het is een reëel gebeuren, een werkelijke ontmoeting. Vandaar Calvijns nadruk op de eenheid van Woord en sacrament als een werkzaamheid van de Heilige Geest.
De daadwerkelijke omgang van God met zijn gemeente vindt in die kerkdienst plaats. Wie kennisneemt van de uitingen van Calvijn over de liturgie , komt onder de indruk van zijn verlangen de samenkomst op de rechte wijze te laten plaatsvinden: het is niet niets als Christus met zijn gemeente verkeert en zijn gemeente met Christus.
Het is de werkelijke gemeenschap die daar beoefend wordt. De gestalten van die gemeenschap zijn niet indifferent. Vandaar de bittere woorden die Calvijn aan de mis wijdt: het verderf van het beste is het slechtste. Als de rijkste gestalte van Gods bemoeienis met zondaren door de mensen bedorven wordt, is de grond voor de zekerheid weggeslagen. Dat is immers het Avondmaal als zichtbaar, ''uiterlijk'' Woord: een krachtige stem voor de geloofszekerheid!
Het Avondmaal is ons gegeven ''pour ung frequent exercice de nostre foy et 17 charité''. Deze gedurige oefening van ons geloof en onze Uefde is nodig, opdat we gebracht worden tot erkenning, verheerlijking en lofprijzing van de wonderbaarlijke dingen, de genadegaven Gods over ons en tenslotte om christelijk te leven, tezamen verbonden in goede vrede en broederlijke eenheid zoals leden van eenzelfde lichaam. Datzelfde geldt van de andere onderdelen van de liturgie. In de gemeenschapsoefening tussen God en mens vormt de eredienst het hoogtepunt, en in de eredienst is op zijn beurt de preek het hoogtepunt. God wil dat zijn gemeente samenkomt en
daarin komt Hij tot ons met zijn Woord in prediking en sacramentsbediening. Daarin handelt God.
Dit gaat in tegen alle individualisme en spiritualisme. De zichtbare, concreet-samenkomende gemeente is piorum omnium mater, déar wordt het bijbelse kader gegeven tot persoonlijke en onderlinge geloofsversterking vanuit het Woord dat zijn werking doet.
Ik heb verschillende zinnen dikgedrukt. M.i. past daar geen camera bij.
Ons wordt niet gevraagd om "op de hoeken van de straten te bidden", maar in de binnenkamer![/quote]
Ik zie niet in waarom bij de vet-gedrukte zaken videostreaming van de diensten niet zou passen. Het is vooral een middel voor de gemeenteleden zelf die de diensten niet kunnen bijwonen. En als er niet-gelovigen meekijken en luisteren is dat toch mooi? Die zijn in de kerkdiensten zelf toch ook welkom? En misschien worden ze dan wel jaloers door het gemeenteleven of geraakt door de preek. De eerste gemeente straalde die gemeenschap ook uit naar de samenleving, was zichtbaar aanwezig en transparant en moet je kijken hoe ze gezegend werden. Dit soort oproepen tot minder transparantie zijn juist funest voor de kerk. We komen samen maar de buitenwereld heeft geen idee wat er gebeurt en dat laten we dan ook maar liever zo...?