Advent 2015

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Advent 2015

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2015 16:37

Mona schreef:Ik kan het natuurlijk niet regelen, wereld wijd, dat het veranderd wordt. Als het kon had ik het al lang gedaan!!
De symboliek is prachtig, de verwijzing naar Het Licht.
Maar de symboliek wordt werelwijd, en ook in Nederland meer aanbeden dan Hij die neerdaalde om mens te zijn.
Het is goed dat het bij jou niet ten koste gaat van de inhoud van Kerst Marnix, maar we worden in december overladen met commercie.
Het Kind verdwijnt onder de kersttijdschriften, kerstmaaltijden, kerstmuziek, kerstballen, kerstkaarten, kerstborrels....enz.


Ja maar wat is nu precies je punt? Dat mensen die niet geloven met kerst aan gezelligheid zonder inhoud doen, is dat dan een reden om de gezelligheid er maar uit te halen bij hen die de inhoud wel kennen en geloven en daar ook mee bezig zijn? Zijn de toeters en bellen, de gezelligheid, het samen eten de oorzaak van de oppervlakkigheid, de commercie en zo? Of is het probleem misschien dat ze niet in Jezus Christus geloven? Wat mij betreft mag de commercie ook minder hoor, het is surrogaat voor waar het werkelijk om gaat. Maar de enige reden waarop die boodschap kan landen is omdat men Jezus Christus leert kennen. Dat bereik je niet door de maaltijden stop te zetten, de gezelligheid er uit te halen, de kerstbomen uit huis te bannen en de lichtjes uit te doen. Dat bereik je alleen door over Jezus Christus te vertellen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Advent 2015

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2015 16:42

Chaya schreef:Omdat men vindt dat het gezellig moet zijn. De kerstdagen zijn voor veel mensen zo opgeblazen vantevoren, dat het uiteindelijk min of meer een teleurstelling wordt.
Er moet uitgebreid getafeld worden, haren in de krul, glitterjurk en mooi pak aan en zoveel te regelen dat je op 1e kerstdag eigenlijk gewoon in je bed wil blijven, zo moe.
Ik doe er niet aan mee. Tijdens de kerst wordt er (net zo lekker) gegeten als op 12 mei en 14 oktober.


Dat kan. Dat ligt er aan hoe je er mee omgaat. Ik vind het nooit een teleurstelling. Ook niet het gezellige aspect van kerst. We komen samen, iedereen maakt wat lekkers en samen eet je en heb je een gezellige avond. Uitgebreider dan dat is het niet. Wel iets uitgebreider dan op 12 mei en 14 oktober. Ik trek geen pak aan (en ook geen glitterjurk), doe niets bijzonders aan mijn haar. We gaan naar de kerk 's ochtends, kachelen dan naar familie en hebben daar een hele fijne dag. Zo kan het ook en zo vind ik het prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Advent 2015

Berichtdoor mona » 26 nov 2015 21:42

Marnix schreef:Ja maar wat is nu precies je punt?

Dat overdaad schaadt. Het is zoveel, het wordt over je uitgestort.
Overdaad aan symboliek, oppervlakkige versjes, kerstmaaltijden, lief zijn voor elkaar, glitter, glamour, enz.
Het leidt zo af.

Marnix schreef:Maar de enige reden waarop die boodschap kan landen is omdat men Jezus Christus leert kennen. Dat bereik je niet door de maaltijden stop te zetten, de gezelligheid er uit te halen, de kerstbomen uit huis te bannen en de lichtjes uit te doen. Dat bereik je alleen door over Jezus Christus te vertellen.

Ja, dat is zo. En niet alleen met kerst natuurlijk.

En terwijl we met kerst vredig de maaltijd moeten nuttigen, komen er juist tijdens de feestdagen de meeste familieruzie's voor :wink:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Advent 2015

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2015 23:21

Die heb ik gelukkig nog niet meegemaakt :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Advent 2015

Berichtdoor Chaya » 27 nov 2015 10:18

Marnix schreef:
Dat kan. Dat ligt er aan hoe je er mee omgaat. Ik vind het nooit een teleurstelling. Ook niet het gezellige aspect van kerst. We komen samen, iedereen maakt wat lekkers en samen eet je en heb je een gezellige avond. Uitgebreider dan dat is het niet. Wel iets uitgebreider dan op 12 mei en 14 oktober. Ik trek geen pak aan (en ook geen glitterjurk), doe niets bijzonders aan mijn haar. We gaan naar de kerk 's ochtends, kachelen dan naar familie en hebben daar een hele fijne dag. Zo kan het ook en zo vind ik het prima.

In onze familie is het niet meer, iedereen blijft in het eigen gezin, wat ook steeds groter wordt met aanhang e.d.
Als een opa en oma nog leven, is dat vaak het middelpunt, maar als die wegvallen en de kinderen hebben inmiddels zelf oudere kinden en zelfs kleinkinderen, zie je dat ze in eigen huis blijven, het is dan vaak niet meer te doen, praktisch gezien.
Ik heb wel eens een sketch gehoord van Brigitte Kaandorp, die was hilarisch. Over het opfluffen voor de kerst, n.a.v. een fotoreportage in de Margriet.
Gebreide truien en zo schoon, zonder uitgespuugde babyhapjes. Heel geestig, zoals zij dat deed.
Want zoals in de glossy's ziet het er nergens uit, de mensen ook niet.
Ik bedoel, wie heeft er een kapper op kerstmorgen beschikbaar? En een styliste?
En waarom zou er met kerst opeens 4 x zo duur gegeten moeten worden? Ik lust niet eens wild (gelukkig).

Ik heb tweemaal kerst (en eenmaal oud en nieuw) in het ziekenhuis moeten doorbrengen, het waren de dagen waarin de Heere het meest nabij was.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Advent 2015

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2015 11:01

Ik zou ook niet weten waarom je vier keer zo duur als normaal moet eten, je een mooi pak aan moet en je haar moet laten doen. Dat is allemaal niet nodig. Sommige mensen vullen het zo in maar vaak is het gewoon gezellig samen zijn, iets uitgebreider eten dan normaal en dat is het dan wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Advent 2015

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2015 11:06

Marnix schreef:Ik zou ook niet weten waarom je vier keer zo duur als normaal moet eten, je een mooi pak aan moet en je haar moet laten doen. Dat is allemaal niet nodig. Sommige mensen vullen het zo in maar vaak is het gewoon gezellig samen zijn, iets uitgebreider eten dan normaal en dat is het dan wel.

Frappant dat een topic over advent ontaard in een discussie over de kerstmaaltijd.
Blijkbaar is kerst dus meer met eten verweven dan we zouden moeten willen (in mijn optiek)!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Advent 2015

Berichtdoor Chaya » 27 nov 2015 11:19

StillAwake schreef:Frappant dat een topic over advent ontaard in een discussie over de kerstmaaltijd.
Blijkbaar is kerst dus meer met eten verweven dan we zouden moeten willen (in mijn optiek)!

Ja, best opmerkelijk.
Maar het beleven van de adventsweken is toeleven naar kerst en daar horen toch ook aardse beslommeringen bij.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Advent 2015

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2015 11:24

Dat komt omdat we over het christelijk vieren van kerst het wel aardig eens zijn, dus gaat het al snel over verschillen en die zitten hem vooral in wat je er verder bij doet. Een kerstboom, gezellig eten, dat soort dingen. Op het andere vlak, het belangrijkste, zijn we het wel eens :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Advent 2015

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2015 11:25

Marnix schreef:Dat komt omdat we over het christelijk vieren van kerst het wel aardig eens zijn, dus gaat het al snel over verschillen en die zitten hem vooral in wat je er verder bij doet. Een kerstboom, gezellig eten, dat soort dingen. Op het andere vlak, het belangrijkste, zijn we het wel eens :)

Daar heb je een punt, maar dan nog: de term advent kom ik in de reacties niet meer tegen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Advent 2015

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2015 13:36

Ik heb in mijn eerste reactie aangegeven hoe ik advent beleef.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Advent 2015

Berichtdoor cornelia77 » 27 nov 2015 23:01

mw schreef:
Heb je die namen zelf bij elkaar gezocht? Ik wil n.l. ook zoiets dien in de Adventstijd en er een Adventsslinger bij maken. Maar zoek nog de namen :wink:


Ik had een stuk op internet gevonden, met voor elke dag een stukje uitleg erbij. Ik zag hem nog wel in mijn documenten, maar weet niet meer waar ik hem gevonden had. Ik wil hem wel sturen, maar volgens mij kan je met een pb geen bijlage meesturen, toch? Als je het graag wilt hebben, kan je me je mailadres geven. Dan stuur ik het door.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Advent 2015

Berichtdoor Spreeuw » 30 nov 2015 11:47

cornelia77 schreef:Ja! Weer heerlijk luisteren naar het Weihnachts oratorium!
Verder stille tijd met een advent dagboekje dit jaar. Soms doen we ook met ons gezin een leesrooster speciaal voor advent. Vorig jaar hebben we op elke adventsdag een naam van de Heere Jezus behandeld. Was erg mooi en waardevol.


Het Kerst-Doelenconcert vind ik altijd ook heel erg mooi.

Zie voor het Kerst-Doelenconcert 2014:
https://www.youtube.com/watch?v=RlXeGPJTWFk
https://www.youtube.com/watch?v=H2T-n6LtRuE

Het Kerst-Doelenconcert wordt ook dit jaar weer gehouden: op 12, 15, 19 en 22 december. Zie:
http://www.deocantemus.nl/agenda/12-dee ... 12-aterdag
http://www.deocantemus.nl/nieuws/kerst- ... erten-2015


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten