Advent 2015

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Advent 2015

Berichtdoor Spreeuw » 25 nov 2015 15:20

Aankomende zondag (29 november) is het Eerste Adventszondag. Er zijn vier adventszondagen. De laatste adventszondag valt dit jaar op zondag 20 december. De adventstijd is de periode voorafgaand aan Kerst. Kerst valt altijd op 25 en 26 december. Dit jaar (2015) vallen deze data op vrijdag en zaterdag. De term "advent" is afgeleid van het Latijnse woord "adventus". Dit woord betekent onder andere "aankomst". Tijdens het Kerstfeest wordt de geboorte van Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, herdacht. Over de geboorte van Jezus Christus lezen we in Matteüs 1:18-25 en Lucas 2:1-21.

Ik ben benieuwd hoe jullie de adventstijd persoonlijk invullen. Zelf luister ik deze periode bijvoorbeeld heel vaak naar Kerstmuziek en Kerstliederen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Advent 2015

Berichtdoor MoesTuin » 25 nov 2015 15:51

Advent kent een dubbel karakter.
Enerzijds is het een voorbereidingsperiode op het kerstfeest om de geboorte van Jezus te herdenken en te vieren.
Anderzijds is het een uitkijken naar de wederkomst van Christus.

Ik beluister ook graag liederen, zoals het lied, "Hoe zal ik U ontvangen"

https://www.youtube.com/watch?v=dT5gct6DYqA

Gezang 1

1
Hoe zal ik u ontvangen,
hoe wilt Gij zijn ontmoet,
O, 's werelds hoogst verlangen,
des sterv'lings zaligst goed?
Dat ons uw Geest verlichte!
Houd zelf de fakkel bij,
die, Heer, ons onderrichte,
wat U behaag'lijk zij!

2
Uw Sion strooit U palmen
en twijgen voor de voet,
en ik breng U in psalmen
mijn jubelende groet.
Mijn hart zal 't feestkleed dragen
van altijd jeugdig groen,
en van uw lof gewagen,
zoveel mijn lied kan doen.

3
Ver van de troon der tronen
en 's hemels zonneschijn
wilt G' onder mensen wonen,
der mensen broeder zijn!
Met God wilt G' ons verzoenen,
tot God heft G' ons omhoog,
en onder millioenen
hebt Gij ook mij in 't oog.

4
'k Lag machteloos gebonden:
Gij komt en maakt mij vrij!
Ik was bevlekt met zonden:
Gij komt en reinigt mij!
Het leven was mij sterven,
tot Gij mij op deed staan.
Gij doet mij schatten erven,
die nimmermeer vergaan.

5
Wat deed uit 's hemels zalen,
o Heer der heerlijkhe'en,
op aard' U nederdalen?
Uw grote liefd' alleen,
uw eindeloos erbarmen
met onze grote nood,
dat als met reddend' armen
ons zegenend omsloot!

6
Ja, schrijf dat in uw harte,
gij diep bedroefde schaar!
Bij 't nijpen van de smarte,
bij 't barnen van 't gevaar:
al scheurde 't kruis uw schouder,
al doofde 't laatste licht,
de Trooster en Behouder
staat voor uw aangezicht!

7
Nu hebt gij niet te vragen,
of God wel vrede biedt:
"In mensen welbehagen!"
zo klinkt het eng'lenlied
't Klinkt voort, waarheen w' ook zweven
uit Bethl'em Efrata;
het klinkt ook onder 't sterven
nog in ons harte na!

8
Hoe d' afgrond ons bestrijde,
de wereld ons verschrikk',
de Heer staat ons ter zijde
tot onze jongste snik.
Zijn macht is alvermogen
en ied're vijand vliedt
voor d' opslag van zijn ogen,
waar Hij als Vorst gebiedt.

9
Nog eens zal Hij verschijnen
als Richter van 't heelal,
die 't hoofd van al de zijnen
voor eeuwig kronen zal.
Nog is die dag verborgen;
wacht hem gelovig af,
terwijl de grote morgen
reeds schemert boven 't graf!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Advent 2015

Berichtdoor Yoshi » 25 nov 2015 18:08

In de kerk wordt het natuurlijk behandeld. Verder zal ik er in gebed mee bezig zijn. En ik zal dit weekend vast het kerststalletje beneden neer zetten. Zonder beeldjes nog, die komen later op verschillende momenten wel.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Advent 2015

Berichtdoor cornelia77 » 25 nov 2015 20:01

Ja! Weer heerlijk luisteren naar het Weihnachts oratorium!
Verder stille tijd met een advent dagboekje dit jaar. Soms doen we ook met ons gezin een leesrooster speciaal voor advent. Vorig jaar hebben we op elke adventsdag een naam van de Heere Jezus behandeld. Was erg mooi en waardevol.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Advent 2015

Berichtdoor dalethvav » 25 nov 2015 23:09

Advent is voor mij ook uitzien naar Jezus' 2e komst.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Advent 2015

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2015 10:55

Spreeuw schreef:Aankomende zondag (29 november) is het Eerste Adventszondag. Er zijn vier adventszondagen. De laatste adventszondag valt dit jaar op zondag 20 december. De adventstijd is de periode voorafgaand aan Kerst. Kerst valt altijd op 25 en 26 december. Dit jaar (2015) vallen deze data op vrijdag en zaterdag. De term "advent" is afgeleid van het Latijnse woord "adventus". Dit woord betekent onder andere "aankomst". Tijdens het Kerstfeest wordt de geboorte van Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, herdacht. Over de geboorte van Jezus Christus lezen we in Matteüs 1:18-25 en Lucas 2:1-21.

Ik ben benieuwd hoe jullie de adventstijd persoonlijk invullen. Zelf luister ik deze periode bijvoorbeeld heel vaak naar Kerstmuziek en Kerstliederen.


Ik vul het niet echt persoonlijk in behalve dat ik luister naar kerstmuziek (Trans Siberian Orchestra, How to throw a Christmas Party enz). In de kerk wordt er uiteraard wel aandacht aan besteed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Advent 2015

Berichtdoor StillAwake » 26 nov 2015 10:59

Spreeuw schreef:Aankomende zondag (29 november) is het Eerste Adventszondag. Er zijn vier adventszondagen. De laatste adventszondag valt dit jaar op zondag 20 december. De adventstijd is de periode voorafgaand aan Kerst. Kerst valt altijd op 25 en 26 december. Dit jaar (2015) vallen deze data op vrijdag en zaterdag. De term "advent" is afgeleid van het Latijnse woord "adventus". Dit woord betekent onder andere "aankomst". Tijdens het Kerstfeest wordt de geboorte van Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, herdacht. Over de geboorte van Jezus Christus lezen we in Matteüs 1:18-25 en Lucas 2:1-21.

Ik ben benieuwd hoe jullie de adventstijd persoonlijk invullen. Zelf luister ik deze periode bijvoorbeeld heel vaak naar Kerstmuziek en Kerstliederen.

Voor mijzelf is het voornamelijk een periode van opzien tegen een "gezellig" familiefeest.
Het heilsfeit is schitterend, maar de kerstviering met alles eromheen mag van mij afgeschaft worden.
Commercie en vals sentiment.

Wel proberen wij met onze kinderen de kerstliederen te oefenen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Advent 2015

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2015 12:24

Hm ik ben het er niet helemaal mee eens maar ik zie daar dan ook niet tegenop. Ik vind het samenzijn rond kerst altijd wel fijn. Zie het als een gewoonte die los staat van Kerst overigens.... maar wel een gezellig en leuke gewoonte die ik er graag in hou.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Advent 2015

Berichtdoor mona » 26 nov 2015 12:29

StillAwake schreef:Het heilsfeit is schitterend, maar de kerstviering met alles eromheen mag van mij afgeschaft worden.
Commercie en vals sentiment.

Volkomen en van harte mee eens. Van mij mag alles er omheen afgeschaft worden.
laten we dan halverwege januari winter-lichtjes-sfeer en eet-feest houden o.i.d.
Het blijft ook steeds in mijn achterhoofd zitten, dat de Heere Jezus niet op deze dag is geboren, maar
dat is niet het belangrijkste. Het heilsfeit is de kern.

Verder onze eerste kerst zonder ons schoonzusje.
Zie er best tegenop.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Advent 2015

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2015 12:34

Hm ja, een dag van samenzijn is ook altijd een dag van gemis van mensen die erbij waren maar nu niet meer.

Als jij kan regelen dat het samen eten en de lichtjes voortaan door iedereen in januari wordt gedaan in plaats van met kerst lijkt me dat prima. Het is alleen denk ik wat moeilijk te regelen. Je kan het hooguit in je eigen familie invoeren maar dan is nog de vraag of iedereen daarin meegaat. Waarschijnlijk zeggen ze: Laten we het gewoon met kerst doen, dat zijn vrije dagen voor iedereen dus dat is wel makkelijk. En ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Voor mij gaat het niet ten koste van het vieren van waar Kerst echt om draait.

En de lichtjes vind ik wel mooi symbolisch. Licht in de duisternis, de donkerste dagen van het jaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Advent 2015

Berichtdoor mona » 26 nov 2015 12:45

Marnix schreef:Als jij kan regelen dat het samen eten en de lichtjes voortaan door iedereen in januari wordt gedaan in plaats van met kerst lijkt me dat prima. Het is alleen denk ik wat moeilijk te regelen. Je kan het hooguit in je eigen familie invoeren maar dan is nog de vraag of iedereen daarin meegaat. Waarschijnlijk zeggen ze: Laten we het gewoon met kerst doen, dat zijn vrije dagen voor iedereen dus dat is wel makkelijk. En ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Voor mij gaat het niet ten koste van het vieren van waar Kerst echt om draait.

En de lichtjes vind ik wel mooi symbolisch. Licht in de duisternis, de donkerste dagen van het jaar.


Ik kan het natuurlijk niet regelen, wereld wijd, dat het veranderd wordt. Als het kon had ik het al lang gedaan!!
De symboliek is prachtig, de verwijzing naar Het Licht.
Maar de symboliek wordt werelwijd, en ook in Nederland meer aanbeden dan Hij die neerdaalde om mens te zijn.
Het is goed dat het bij jou niet ten koste gaat van de inhoud van Kerst Marnix, maar we worden in december overladen met commercie.
Het Kind verdwijnt onder de kersttijdschriften, kerstmaaltijden, kerstmuziek, kerstballen, kerstkaarten, kerstborrels....enz.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Advent 2015

Berichtdoor StillAwake » 26 nov 2015 13:03

Marnix schreef:Hm ik ben het er niet helemaal mee eens maar ik zie daar dan ook niet tegenop. Ik vind het samenzijn rond kerst altijd wel fijn. Zie het als een gewoonte die los staat van Kerst overigens.... maar wel een gezellig en leuke gewoonte die ik er graag in hou.

Na een traumatisch jaar kan ik er alleen maar tegenopzien.
Eeuwigheidszondag was zwaar, toeleven naar de kerstviering waarbij iedereen (voor het oog) vrolijk is, en ons gezin van binnen huilt is ook zwaar, en oudjaarsavond, met alle emoties die (je kijkt, of je nu wilt of niet, terug op zo'n avond) lijkt me helemaal ondraaglijk.
Maar, als het moment daar is komen we er ook wel weer doorheen...

Om eerlijk te zijn heb ik kerst altijd al een tweetal dagen van opzitten en pootjes geven gevonden, maar dit jaar is dat erger dan anders.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Advent 2015

Berichtdoor mw » 26 nov 2015 13:17

cornelia77 schreef:Ja! Weer heerlijk luisteren naar het Weihnachts oratorium!
Verder stille tijd met een advent dagboekje dit jaar. Soms doen we ook met ons gezin een leesrooster speciaal voor advent. Vorig jaar hebben we op elke adventsdag een naam van de Heere Jezus behandeld. Was erg mooi en waardevol.


Heb je die namen zelf bij elkaar gezocht? Ik wil n.l. ook zoiets dien in de Adventstijd en er een Adventsslinger bij maken. Maar zoek nog de namen :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Advent 2015

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2015 14:04

StillAwake schreef:Na een traumatisch jaar kan ik er alleen maar tegenopzien.
Eeuwigheidszondag was zwaar, toeleven naar de kerstviering waarbij iedereen (voor het oog) vrolijk is, en ons gezin van binnen huilt is ook zwaar, en oudjaarsavond, met alle emoties die (je kijkt, of je nu wilt of niet, terug op zo'n avond) lijkt me helemaal ondraaglijk.
Maar, als het moment daar is komen we er ook wel weer doorheen...

Om eerlijk te zijn heb ik kerst altijd al een tweetal dagen van opzitten en pootjes geven gevonden, maar dit jaar is dat erger dan anders.


Hm dat laatste speelt denk ik ook wel mee dan, maar ik begrijp dat het moeilijk is. Juist de gezelligheid van de dagen maakt het iets waar sommigen ook tegenop zien en waarbij gemis extra wordt gevoeld. Het enige wat ik kan zeggen is: Richt je in de duisternis op het Licht. Het is de (enige) hoop en uitzicht.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Advent 2015

Berichtdoor Chaya » 26 nov 2015 14:27

StillAwake schreef:Na een traumatisch jaar kan ik er alleen maar tegenopzien.
Eeuwigheidszondag was zwaar, toeleven naar de kerstviering waarbij iedereen (voor het oog) vrolijk is, en ons gezin van binnen huilt is ook zwaar, en oudjaarsavond, met alle emoties die (je kijkt, of je nu wilt of niet, terug op zo'n avond) lijkt me helemaal ondraaglijk.
Maar, als het moment daar is komen we er ook wel weer doorheen...

Om eerlijk te zijn heb ik kerst altijd al een tweetal dagen van opzitten en pootjes geven gevonden, maar dit jaar is dat erger dan anders.

Het kan heel zwaar zijn inderdaad. Maar soms zie je zo tegenop tegen een bepaalde datum zonder die geliefde, dat op de dag zelf niet altijd die heftige emoties gevoeld worden. Ik schrok daar wel eens van, maar eigenlijk is het goed te verklaren.
Je kunt niet "op commando" verdrietig zijn. Vaak zijn de emoties het heftigst op het moment dat je het totaal niet verwacht en ook niet aan zag komen.
Maar toch, een eerste kerst, verjaardag, zonder...... is heel heel moeilijk. Veel sterkte toegewenst!

Marnix schreef:Juist de gezelligheid van de dagen maakt het iets waar sommigen ook tegenop zien en waarbij gemis extra wordt gevoeld.

Omdat men vindt dat het gezellig moet zijn. De kerstdagen zijn voor veel mensen zo opgeblazen vantevoren, dat het uiteindelijk min of meer een teleurstelling wordt.
Er moet uitgebreid getafeld worden, haren in de krul, glitterjurk en mooi pak aan en zoveel te regelen dat je op 1e kerstdag eigenlijk gewoon in je bed wil blijven, zo moe.
Ik doe er niet aan mee. Tijdens de kerst wordt er (net zo lekker) gegeten als op 12 mei en 14 oktober.
mona schreef:Van mij mag alles er omheen afgeschaft worden.
laten we dan halverwege januari winter-lichtjes-sfeer en eet-feest houden o.i.d.

Januari ervaren veel mensen als een saaie maand waarin niets gebeurd.
Maandag 18 januari was uitgeroepen tot meest depressieve dag van het jaar.
Vanwege:
Het donkere, slechte weer in januari
Goede voornemens die alweer losgelaten zijn
Geldgebrek door de dure feestdagen in December
De eerste rekeningen van het jaar vallen weer op de mat.

En wat kunnen al die beslommeringen ons afleiden van hetgeen waar het om gaat, nl. het Kind in de kribbe.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten