Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

RubenU
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2015 15:06

Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor RubenU » 25 okt 2015 17:26

Ik ben niet gelovig, maar gek genoeg is dit misschien de enige plek waar ik een oplossing voor mijn probleem kan vinden.

Sinds kort heb ik, een man, een vriend uit de Gereformeerde Gemeente. Hij is dus homo en helemaal in de kast. Jullie zullen snappen dat dat voor hem een erg lastige situatie is. Hij wil graag gelukkig worden en weet niet of hij dat wordt door te zijn wie hij is of door de leer van zijn gemeente te volgen. Hij worstelt hiermee en ik kan hem hier niet goed mee helpen.

Ik ben op zoek naar een paar:

- mensen die in dezelfde situatie zitten;
- mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten als hij en hem kunnen helpen om los te komen van de Gereformeerde Gemeente. Let op: ik probeer hem dus niet ongelovig te maken, maar wel een manier te vinden om zijn geloof en gevoel te combineren;
- mensen die verstand hebben van de Bijbel, de uitgangspunten van de Gereformeerde Gemeente en hem willen helpen om zijn grondgedachte over het geloof te veranderen.

Ik hoop dat ik positieve reacties op dit bericht krijg en niet bij voorbaat word weggehoond omdat ik niet gelovig ben. Uiteraard wil ik in een privébericht meer informatie geven.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3463
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor benefietdiner » 25 okt 2015 21:20

RubenU schreef:Ik ben niet gelovig, maar gek genoeg is dit misschien de enige plek waar ik een oplossing voor mijn probleem kan vinden.

Sinds kort heb ik, een man, een vriend uit de Gereformeerde Gemeente. Hij is dus homo en helemaal in de kast. Jullie zullen snappen dat dat voor hem een erg lastige situatie is. Hij wil graag gelukkig worden en weet niet of hij dat wordt door te zijn wie hij is of door de leer van zijn gemeente te volgen. Hij worstelt hiermee en ik kan hem hier niet goed mee helpen.

Ik ben op zoek naar een paar:

- mensen die in dezelfde situatie zitten;
- mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten als hij en hem kunnen helpen om los te komen van de Gereformeerde Gemeente. Let op: ik probeer hem dus niet ongelovig te maken, maar wel een manier te vinden om zijn geloof en gevoel te combineren;
- mensen die verstand hebben van de Bijbel, de uitgangspunten van de Gereformeerde Gemeente en hem willen helpen om zijn grondgedachte over het geloof te veranderen.

Ik hoop dat ik positieve reacties op dit bericht krijg en niet bij voorbaat word weggehoond omdat ik niet gelovig ben. Uiteraard wil ik in een privébericht meer informatie geven.

Ik zit niet in de zelfde situatie, heb ook geen homoseksuele gevoel maar heb wel met een dergelijke situatie te maken gehad toe ik nog in de gereformeerde gemeente zat.
Daar, in de gereformeerde gemeente, was ook een man met homoseksueel gevoel waarvan hij niet los kon komen. De kerkenraad heeft diversen keren geprobeerd in gesprekken zijn gevoel voor homo los te laten maar naar jaren is dat niet gelukt. Hij is uit de kast gekomen en gaan samen wonen met zijn vriend en uit de gereformeerde gemeenten gezet. Hij is samen met zijn vriend naar de protestantse kerk over gegaan en is daar tot heden nog altijd.
Bij de gereformeerde gemeenten is geen ruimte voor praktiserende homoseksualiteit.
Los komen van de gereformeerde gemeente als je er als kind geboren bent is niet eenvoudig, zeker als je homoseksualiteit gevoel hebt. Er wordt daar in de ger.gem. verkondigd dat homo zijn een sodom's zonden is waarbij je verloren gaat (lees naar de hel). En… dat is niet eenvoudig voor je vriend.
Maar heb je zelf al eens verdiept in gelovige zaken bijvoorbeeld in de kerk van je vriend geweest.
Er zit op dit forum ook homoseksuele broeders, één daarvan is JeeWee die die zal vast ook reageren. Sterkte toegewenst.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor gravo » 25 okt 2015 21:57

Op dit moment verkeren de Gereformeerde Gemeenten zich in de fase waarin ze zich aan het herschikken zijn. Waren zij eerder op veel plaatsen in Nederland aanwezig in tal van soms kleine gemeenten (zelfs ook in stedelijke gebieden), nu zien we dat de kerkleden zich organiseren in relatief grotere plaatselijke gemeenten die over het algemeen in landelijk gebied (in ieder geval buiten de grote steden) liggen.
Met die sociale en geografische herschikking gaat ook een nieuwe bezinning gepaard over identiteit en plaats in de wereld. Het zal geen verwondering wekken dat die plaats tegenwoordig veel geïsoleerder en conservatiever wordt ingekleurd. Immers, het christelijk geloof neemt in de samenleving af, men ervaart de verstedelijking en modernisering als achteruitgang, dus de clustering van de gemeenten tot grote, beter te beheren kerkgemeenten kan gezien worden als een vlucht uit en een middel tegen de goddelozer wordende wereld.
Helaas is één van de grote schibboleths daarbij de maatschappelijke erkenning van homoseksualiteit als een natuurlijk gegeven en de homoseksuele relatie als een te accepteren mogelijkheid. Juist in het afzetten tegen de seculiere samenleving worden de standpunten dienaangaande steeds harder en strakker ingenomen.

Op Refoweb zien we dat ook. Een aantal zeer lang uitgesponnen discussies over homoseksualiteit zijn hier gesloten. Daarbij moet eerlijk worden toegegeven dat de discussies zo verhit en persoonlijk werden, dat de moderators er goed aan deden om een slotje te zetten op de ontsporingen. Maar zelf denk ik dat er nog wat meer mee aan de hand was / is. Voorzover er nog een officiële band is met de reformatorische achterban (via bestuursleden / medewerkers of ambtsdragers die via via aan Refoweb verbonden zijn) is er wellicht van die kant ook aangedrongen op "terughoudendheid" in het bespreken van dergelijke onderwerpen. Opvallend is dat er vrij strak en methodisch op wordt toegezien, dat er geen topics over homoseksualiteit meer worden geopend. Het lijkt echt definitief taboe geworden te zijn. Daarbij wordt wel over het hoofd gezien hoeveel aandacht en respons deze onderwerpen op Refoweb hebben gehad. Er is zondermeer bijzonder veel belangstelling voor, maar inmiddels wordt er al maanden niet meer over gepost. Dat wringt naar mijn gevoel.

Kortom, mij lijkt dat het klimaat om homoseksualiteit (met name de homoseksuele relatie) op de een of andere manier te verenigen met een gewaardeerd en participerend lidmaatschap van met name de Gereformeerde Gemeenten bijzonder ongunstig is.

De trieste, maar eerlijk conclusie moet dan ook zijn, dat iemand die in het geschetste dilemma uit de openingspost is terechtgekomen, weinig andere mogelijkheden wordt gelaten dan definitief te kiezen. Of blijven en elke relatie op dit vlak vaarwel zeggen, of een relatie trouw blijven en deze kerk definitief vaarwel zeggen. Proberen om toch tot een leefbaar compromis te komen, lijk mij in de huidige strategische en inhoudelijke beleidsruimte van de Gereformeerde Gemeente een onmogelijkheid. Wie het wel probeert, wordt uiteindelijk door de onleefbare omstandigheden die daarop volgen toch verwijderd. In het ergste geval door openlijke aanwijzingen van de zonden waarvan men beticht wordt.

Zoals in dit topic ook gezegd wordt: men maakt de hele kwestie tot een kwestie van leven of dood, van hemel of hel. Als dat het geval is, ben je als lidmaat geheel en al uitgepraat. Uit ervaring weet ik dat de Gereformeerde Gemeenten dan onbuigzaam zijn. Men wijst mensen die wat dit betreft niet in de pas willen of kunnen lopen resoluut de deur. Daar is geen enkele ruimte, zeg ik met spijt in het hart.
Mocht ik me daar in vergissen, dan hoor ik het graag. Want hierover is al veel innerlijke pijn geleden.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

RubenU
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2015 15:06

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor RubenU » 25 okt 2015 23:04

Bedankt voor de reacties.

Ik was er al van op de hoogte dat hij zal moeten kiezen tussen zijn gevoel en zijn lidmaatschap van de Gereformeerde Gemeente. Ook herken ik wat Benefietdiner en Gravo zeggen over de zwart-witte keuze tussen hemel en hel en daar zit het probleem: mijn vriend is doodsbang om in de hel terecht te komen als hij kiest voor onze relatie. Toch wil hij voor onze relatie kiezen, maar het valt hem zwaar omdat hij bang is voor de gevolgen die hem volgens de Gereformeerde Gemeente staan te wachten.

Mijn vraag is hoe ik hem kan helpen om in te zien dat er ook andere kerken zijn waar je wel homo mag zijn? Hoe kan ik hem ervan overtuigen dat het wel goed is wat hij doet? Hij is zo geïndoctrineerd (een ander woord kan ik hier niet voor bedenken) door de Gereformeerde Gemeente dat hij zichzelf niet kan accepteren, dat hij dus eigenlijk geen mens kan zijn. Dat doet mij pijn.

Uiteraard heb ik me verdiept in zijn kerk en geloof, maar ik snap zoveel dingen niet en hij kan zoveel vragen niet beantwoorden dat het onmogelijk voor mij is om hem hiermee te helpen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor Chaya » 26 okt 2015 10:23

RubenU schreef:Bedankt voor de reacties.
Ik was er al van op de hoogte dat hij zal moeten kiezen tussen zijn gevoel en zijn lidmaatschap van de Gereformeerde Gemeente. Ook herken ik wat Benefietdiner en Gravo zeggen over de zwart-witte keuze tussen hemel en hel en daar zit het probleem: mijn vriend is doodsbang om in de hel terecht te komen als hij kiest voor onze relatie. Toch wil hij voor onze relatie kiezen, maar het valt hem zwaar omdat hij bang is voor de gevolgen die hem volgens de Gereformeerde Gemeente staan te wachten.

Beste Ruben, de GerGem maakt verschil tussen de gevoelens en de uitleving van die gevoelens. Het hebben van gevoelens is nooit aan te rekenen en zullen ze dan ook niet doen. Voor zover ik weet wordt je niet rücksichtlos geschrapt als lid, maar naar de kerk gaan kan niemand jou of je vriend verbieden.
Maar het deelnemen van de sacramenten (zoals Heilig Avondmaal) zal niet toegestaan worden.
En dat is vanuit hen te zien wel te verklaren toch?

Je vriend is bang voor de hel, maar kennelijk weegt de liefde voor jou zwaarder dan die angst. Toch denk ik dat het wel een rode draad zal blijven.
RubenU schreef:Uiteraard heb ik me verdiept in zijn kerk en geloof, maar ik snap zoveel dingen niet en hij kan zoveel vragen niet beantwoorden dat het onmogelijk voor mij is om hem hiermee te helpen.

Zou je bereid zijn met hem mee te gaan of is het bij enige vergaring van kennis gebleven?

Wat snap jij bijvoorbeeld niet van zijn kerk en geloof, kun je concreet zaken benoemen?
Heb jij zelf enig kerkelijke achtergrond of helemaal niet?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3463
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor benefietdiner » 26 okt 2015 12:28

RubenU schreef:Mijn vraag is hoe ik hem kan helpen om in te zien dat er ook andere kerken zijn waar je wel homo mag zijn?

lees dit topic eens: Beleid PKN t.o.v. homo's.
viewtopic.php?t=24243
Helaas wel gesloten.

Deze is niet gesloten en kun je verder discussiëren: Homo met relatie oprecht christen?
viewtopic.php?t=25433

of deze: viewtopic.php?f=10&t=26283

of zelf even google: https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... forum+homo

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2015 09:34
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor onesimoes » 26 okt 2015 14:13

Misschien is het een beter idee om hem te helpen, door zijn gevoelens voor een man te bevechten met de beloftes en waarschuwingen in de Bijbel.
En zijn geluk en vreugde niet te vinden in een relatie met een man, maar in Christus.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3463
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor benefietdiner » 26 okt 2015 14:21

onesimoes schreef:Misschien is het een beter idee om hem te helpen, door zijn gevoelens voor een man te bevechten met de beloftes en waarschuwingen in de Bijbel.
En zijn geluk en vreugde niet te vinden in een relatie met een man, maar in Christus.

Misschien goed idee, begin er eens mee.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor JeeWee » 26 okt 2015 23:22

Topics over homoseksualiteit liggen nog gevoelig op RefoWeb.
Tot op heden werden topics regelmatig gesloten omdat me niet kon omgaan met deze discussie.

Succes
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

RubenU
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2015 15:06

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor RubenU » 27 okt 2015 19:56

Zou je bereid zijn met hem mee te gaan of is het bij enige vergaring van kennis gebleven?

Wat snap jij bijvoorbeeld niet van zijn kerk en geloof, kun je concreet zaken benoemen?
Heb jij zelf enig kerkelijke achtergrond of helemaal niet?


Ik ben bereid om met hem mee te gaan naar de kerk, maar bijna alle zondag is hij bij zijn ouders om daar naar de kerk te gaan. Op de weinige zondagen die wij samen hebben doorgebracht, heb ik voorgesteld om naar de kerk te gaan, maar dat wilde hij niet of had hij op dat moment geen behoefte aan. Ik zou nog steeds erg graag eens willen meemaken hoe zo'n dienst is.

Ik heb enige kerkelijke achtergrond; ik ben rooms-katholiek opgevoed, ging iedere zondag naar de kerk en naar een katholieke basisschool, maar daadwerkelijk geloven heb ik nauwelijks gedaan. Nu geloof ik niet in een God. Ik merk wel dat een rooms-katholieke opvoeding nogal verschilt van een gereformeerd opvoeding.

Er zijn heel veel dingen die ik niet snap:

Waarom wordt er zoveel meer aandacht besteed aan homoseksualiteit als zonde dan aan de vele andere zonden? Men roddelt erop los en meisjes raken ook nogal eens zwanger voor het huwelijk. Ik heb begrepen dat er geen gradatie in zonden is, maar het lijkt er wel veel op. Ik denk dan maar dat het lekker makkelijk is voor het overgrote deel van de mensheid die niet homo is.

Hoe kan het dat er zoveel verschillende religies die dezelfde bron als basis hebben (de Bijbel)? Ook bij het rondkijken hier op refoweb.nl lijkt het alsof iedereen de Bijbel op zijn of haar eigen manier uitlegt. Ik snap ook niet dat je (grote) beslissingen in je leven laat bepalen door één enkel zinnetje uit de Bijbel, die ook nog eens op veel manieren uit te leggen is. Sommige wetten uit het Oude Testament wel als fundamentele waarheid beschouwd en moeten andere 'in de tijd geplaatst worden'? Ik denk dat de hele Bijbel in de tijd geplaatst moet worden. Nu wringt men zich in enorme bochten om op basis van één of twee zinnetjes een mening te vormen over dingen waar men in de tijd van de Bijbel nog nooit van had gehoord.

Waarom denken mensen niet meer zelf na, maar laten het denkwerk over aan andere mensen? Hoe kunnen mensen overtuigend verkondigen wat God wil? Ik vind het nogal wat dat er mensen zijn die precies menen te weten wat God wil.

Ik kan nog wel even door gaan. Op mij komt religie nogal 'egoïstisch' over; men haalt uit de Bijbel wat hem/haar goed uitkomt en verkettert de ander als die iets anders uit de Bijbel meent te halen. Dingen als blijdschap, niet over anderen oordelen, verdraagzaamheid, termen die men nogal eens toedicht aan het geloof, komen niet echt overeen met de werkelijkheid. Overigens denk ik dat er een enorm groot verschil is tussen geloof en religie. Ik houd niet zo van religie, maar kan me goed voorstellen dat het fijn is om gelovig te zijn.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3463
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor benefietdiner » 28 okt 2015 11:20

Ik kan begrijpen dat je vriend niet wil dat je samen met jou naar de kerk gaat. Zoals je al constateerde wordt er in de kerken geroddeld en daar is je vriend bang voor. Je schreef immers dat je vriend niet uit de kast is en dat wil hij ook (nog) niet. Als je nu samen naar de kerk gaat verdenken andere kerk mensen hem misschien al van homo en die stempel wil hij (nog) niet, tja….roddelen, over gradaties van zonde gesproken.
Toch zou ik aanraden om naar de kerk van je vriend te gaan maar niet samen met hem maar apart. Misschien vind je de drempel erg hoog om alleen te gaan maar je hoeft er niets te doen als ergens gaan zitten en te luisteren en je kunt ook weer gewoon vertrekken als de dienst afgelopen is. Vooral omdat je katholiek opgevoed ben kun je van de dienst eigenlijk redelijk wat begrijp.
In alle religies, van welke denominaties dan ook, gaat het over God met betrekking tot de zin van het leven, dat is de definitie en letterlijke betekenis van religie. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je jezelf afvraagt of geloven nog wel met religie te maken heeft. Mensen hebben kerkelijk denominaties tot een religie gemaakt met veel dogma’s die tevens aanstoot geeft en waar de liefde niet heerst. Hoewel ik een gelovige ben schaam ik mij voor het christendom waar geen reuk nog geur van afkomt en waar halsstarrigheid regeert, jij schreef ‘egotistisch’ en daar heb je gelijk in.
‘Gods wil’ heeft Hij bekend gemaakt in Jezus door middel van de Bijbel en daar hoort het in alle denominaties over te gaan. Jezus is Gods reddingplan voor de mens. Ik wil het er gelijk even bij zeggen dat Jezus ook jou niet afwijst als homo maar volledig accepteert zoals je bent.

Toch heeft God in Zijn Bijbel jou naam (als het ware) op laten schrijven, het onderstreepte staat voor homoseksueel.

1 Korintiers 6:9-10
‘Of weet u niet dat onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven? Dwaal niet! Ontuchtplegers, afgodendienaars, overspelers, schandknapen, mannen die met mannen slapen, dieven, hebzuchtige, dronkaards, lasteraars en rovers zullen het Koninkrijk van God niet beërven’

Maar…. mijn naam staat er ook tussen, zelf in meerder woorden*
De Bijbel is niet zo zwart-wit als het lijkt alles valt op meerdere manieren te interpreteren.

Homoseksueel en al degenen die genoemd worden in 1 Korintiers 6:9-10 komt door de gebrokenheid (niet volmaakt, zondeval) in de wereld na de schepping. Homoseksueel zijn is een onderdeel van deze gebrokenheid.
Sommige christenen vinden dat je moet strijden tegen je homoseksuele gevoelens. Iedereen begaat zonden, maar sommige christenen vinden dat je je best moet doen om deze ‘ zondige’ gevoelens met behulp van God te overwinnen zoals van Thony Kraamer bij Eva Jinek: http://www.kro-ncrv.nl/jinek/seizoenen/ ... od-ingreep
Afbeelding
http://www.eo.nl/beam/geloven/item/thon ... te-vinden/

*Zoals Thony Kraamer duidelijk met behulp van God tegenover homoseksualiteit is komen te staan zo moet ik ook mijn zonde overwinnen. Ik zei het al mijn naam staat er ook tussen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor Chaya » 28 okt 2015 11:48

RubenU schreef:Ik ben bereid om met hem mee te gaan naar de kerk, maar bijna alle zondag is hij bij zijn ouders om daar naar de kerk te gaan. Op de weinige zondagen die wij samen hebben doorgebracht, heb ik voorgesteld om naar de kerk te gaan, maar dat wilde hij niet of had hij op dat moment geen behoefte aan. Ik zou nog steeds erg graag eens willen meemaken hoe zo'n dienst is.

Okay. Ik weet niet of het mogelijk is, maar je zou bijvoorbeeld ook eens samen naar een andere gemeente - 20/30 kilometer verderop - kunnen gaan. Als je als 2 mannen daar binnen komt, kijkt niemand vreemd op hoor. :wink:
Zelfs in hetzelfde kerkverband, kunnen diensten verschillend zijn. In die zin, in de ene gemeente wordt de nadruk meer gelegd op het evangelie, en in een andere gemeente meer op de vervulling van de wet. Als het goed is hoor je beide, in evenwicht.
RubenU schreef:Waarom wordt er zoveel meer aandacht besteed aan homoseksualiteit als zonde dan aan de vele andere zonden? Men roddelt erop los en meisjes raken ook nogal eens zwanger voor het huwelijk. Ik heb begrepen dat er geen gradatie in zonden is, maar het lijkt er wel veel op. Ik denk dan maar dat het lekker makkelijk is voor het overgrote deel van de mensheid die niet homo is.

Omdat het een vrij nieuw fenomeen is. Een paar decennia geleden kwam het alleen voor - dacht men - in de wereld, toneel, film, cabaret...
Nu er vrijelijk voor uit gekomen wordt, ook in de refowereld, weet men eigenlijk niet goed nog hoe je hiermee om moet gaan.
De gematigden accepteren dat het bestaat, maar er zijn nog steeds veel mensen die het resoluut afwijzen en het zien als een psychisch probleem of zelfs van het karakter. M.a.w., volg een therapie en je bent er van af, is dan de redenering.

Nee, er is geen gradatie in zonden en zonden bedrijven wij allen. Want de zonde zit in ons.
Wie 1 artikel van de wet overtreedt, overtreedt de gehele Wet.

RubenU schreef:Hoe kan het dat er zoveel verschillende religies die dezelfde bron als basis hebben (de Bijbel)? Ook bij het rondkijken hier op refoweb.nl lijkt het alsof iedereen de Bijbel op zijn of haar eigen manier uitlegt. Ik snap ook niet dat je (grote) beslissingen in je leven laat bepalen door één enkel zinnetje uit de Bijbel, die ook nog eens op veel manieren uit te leggen is. Sommige wetten uit het Oude Testament wel als fundamentele waarheid beschouwd en moeten andere 'in de tijd geplaatst worden'? Ik denk dat de hele Bijbel in de tijd geplaatst moet worden. Nu wringt men zich in enorme bochten om op basis van één of twee zinnetjes een mening te vormen over dingen waar men in de tijd van de Bijbel nog nooit van had gehoord.

Alleen het christelijk geloof baseert zich op de Bijbel. Maar daar zijn de verschillen helaas enorm. Van heel vrijzinnig, tot ultra orthodox.
Dat maakt het voor een buitenstaander zoals jij, beslist niet eenvoudig.

Maar dan zou ik tegen je willen zeggen Ruben, ga op je knieën, bid tot God, ook al is Hij voor jou nog onbekend. Hij wil Zich bekend maken, ook aan jou.
RubenU schreef:k kan nog wel even door gaan. Op mij komt religie nogal 'egoïstisch' over; men haalt uit de Bijbel wat hem/haar goed uitkomt en verkettert de ander als die iets anders uit de Bijbel meent te halen. Dingen als blijdschap, niet over anderen oordelen, verdraagzaamheid, termen die men nogal eens toedicht aan het geloof, komen niet echt overeen met de werkelijkheid. Overigens denk ik dat er een enorm groot verschil is tussen geloof en religie. Ik houd niet zo van religie, maar kan me goed voorstellen dat het fijn is om gelovig te zijn.

Het is jammer, dat je dit zo ervaart.
Verketteren zou helemaal niet mogen.
Maar ja, we blijven allemaal mensen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor elephant60 » 25 nov 2015 00:20

Dat mannen die bij mannen slapen zoals bij een vrouw het Koninkrijk Gods niet zullen beerven staat letterlijk in de Bijbel. Het gezaghebbende en onfeilbare Woord van God. Maar er is een (1) uitweg: Jezus. 1 Joh. 1 :9 (statenvertaling) zegt, dat, indien wij onze zonden belijden, Jezus getrouw is de zonde te vergeven en ons zal reinigen van alle ongerechtigheid. Door de kracht van Gods Geest kun je die homoseksuele gevoelens overwinnen en daarvan volkomen vrij worden. Onderschat de kracht van Gods Geest niet. Vele duizenden mensen kunnen met mij ervan getuigen dat dit echt waar is.

Ik schrijf deze post, omdat ik ook niet wil dat homoseksuelen die hiervan vrij willen worden verloren gaan, maar wel dat ze bij Jezus mogen komen, en het Koninkrijk Gods wel zullen beerven. Jezus is de enige weg. Er is geen andere weg om behouden te worden. Lees Joh. 14 :6 : "Ik ben de weg, de waarheid en het leven, Niemand komt tot den Vader dan door Mij".

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2015 08:19

elephant60 schreef:Door de kracht van Gods Geest kun je die homoseksuele gevoelens overwinnen en daarvan volkomen vrij worden. Onderschat de kracht van Gods Geest niet. Vele duizenden mensen kunnen met mij ervan getuigen dat dit echt waar is.

Ik ben volledig met je eens dat Gods Geest je van homoseksuele gevoelens vrij KAN maken.
Hij kan alles namelijk.
Of Hij het doet, is een tweede. Ook Paulus had een doorn in het vlees die niet weg werd genomen (en gezien 's mans houding ten opzichte van vrouwen zou het ditzelfde "probleem" wel eens kunnen zijn geweest).

Je begeeft je op een behoorlijk hellend vlak, namelijk de insinuatie dat homofilie aangeleerd gedrag is.
Neem van mij aan dat het dat NIET is (althans, meestal niet).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2015 08:21

StillAwake schreef:Ook Paulus had een doorn in het vlees die niet weg werd genomen (en gezien 's mans houding ten opzichte van vrouwen zou het ditzelfde "probleem" wel eens kunnen zijn geweest).

Voor de duidelijkheid: dit is niet bedoeld om Paulus in een bepaald daglicht te plaatsen.
Ook is het niet bedoeld om mensen te kwetsen (ik besef dat dit zo over kan komen) of om de knuppel in het hoenderhok te gooien.
Zie het als gedachtenexperiment.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten