Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Alblasserwaardje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2015 15:38

Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Alblasserwaardje » 06 sep 2015 14:43

Volgens peilingen van Maurice de Hond zijn de meeste mensen niet bereid een vluchteling in huis op te nemen. 1 op de 8 Nederlanders geeft aan dit wel te overwegen. Velen(18000 mensen) hebben al gereageerd op het initiatief in Apeldoorn om vluchtelingen in huis te nemen of ze te ondersteunen met het drinken van bijvoorbeeld een bakje koffie.

Als Christen mag je geloven dat de Here Jezus die volmaakt was voor jouw zonden is gestorven..
Hij heeft alles voor ons overgehad terwijl we het niet verdienden..we stonden/staan met lege handen..

Hoe bekijk jij vluchtelingen vanuit deze wetenschap?
Hoe ga jij om met vluchtelingen?Zou je er een in huis nemen ook al is hij/zij bijvoorbeeld Moslim?
Laatst gewijzigd door Alblasserwaardje op 07 sep 2015 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Re: Ik ben Christen, dus neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Yoshi » 06 sep 2015 15:15

Ik heb net zoals elke andere Nederlander, christelijk of niet, dit soort zaken uitbesteed aan de Nederlandse overheid.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Ik ben Christen, dus neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor benefietdiner » 07 sep 2015 08:35

Alblasserwaardje schreef:Volgens peilingen van Maurice de Hond zijn de meeste mensen niet bereid een vluchteling in huis op te nemen. 1 op de 8 Nederlanders geeft aan dit wel te overwegen. Velen(18000 mensen) hebben al gereageerd op het initiatief in Apeldoorn om vluchtelingen in huis te nemen of ze te ondersteunen met het drinken van bijvoorbeeld een bakje koffie.

Als Christen mag je geloven dat de Here Jezus die volmaakt was voor jouw zonden is gestorven..
Hij heeft alles voor ons overgehad terwijl we het niet verdienden..we stonden/staan met lege handen..

Hoe bekijk jij vluchtelingen vanuit deze wetenschap?
Hoe ga jij om met vluchtelingen?Zou je er een in huis nemen ook al is hij/zij bijvoorbeeld Moslim?

Nee, ik ben niet bereid een vluchteling in huis te nemen…. dus….. ben ik in jou ogen geen christen.
Dat woordjes ‘dus’ klinkt nogal aanmatigend want een vluchteling in huis nemen ligt zeker niet ten grondslag aan christen zijn.
Ik begrijp je natuurlijk wel want Christus vraagt namelijk om Hem lief te hebben boven alles en onze naaste als ons zelf.

De vraag doemt hier op of de thans in de media ‘vluchtelingen’ vluchtelingen zijn in de zin van het woord ‘asielzoeker’. In de krant lees je bijna elke dag wel iets over asielzoekers of vluchtelingen. De woorden asielzoeker of vluchteling worden vaak door elkaar gebruikt. Maar ze betekenen allebei wat anders.
Een vluchteling is een asielzoeker die terecht bang is voor vervolging in zijn land. Hij krijgt een asielvergunning. Asiel is een vorm van bescherming. Iedereen kan asiel aanvragen in Nederland. Maar een tijdelijke verblijfsvergunning kan iemand pas krijgen als hij ook vluchteling is: als hij terecht bang is voor vervolging in zijn land. Vanwege zijn ras, godsdienst, nationaliteit of politieke mening, of omdat hij bij een bepaalde sociale groep hoort zoals homoseksuelen.

Dit laatst onderstreepte zie ik niet in de media over huidige vluchtelingen.
Vandaar dat mijn mening van deze mensen is ‘economische’ vluchteling.
Daar zet een christen zijn huis dus niet voor open want Christus roept ons juist op: ‘verlaat deze wereld, de onverstandige dingen, en leef’. Geen luxueus leventje dus. God vraagt geen opoffering en Hij heeft de onderlinge, natuurlijke solidariteit van volkeren geschapen, geen onnatuurlijke solidariteit met verjaagde ingezetene. Europa mag nooit een kolonie van Afrikanen en Midden Oosterlingen worden, we moeten koloniserend gedrag niet accepteren.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Ik ben Christen, dus neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Evelien » 07 sep 2015 10:18

Van dichtbij maken wij mee dat getraumatiseerde vluchtelingen in huis worden opgenomen.
Weg uit hun omgeving weg uit hun vertrouwde cultuur. Plus dat sommigen een bizarre reis achter de rug hebben.
Je hebt het dan wel over mensen die toch begeleid moeten worden. Kan ik zij deze hulp geven? nee.
Een bakje koffie of een wandeling met ze maken vind ik prima. Maar opnemen in huis? nee.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ik ben Christen, dus neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor StillAwake » 07 sep 2015 10:29

benefietdiner schreef:Nee, ik ben niet bereid een vluchteling in huis te nemen…. dus….. ben ik in jou ogen geen christen.
Dat woordjes ‘dus’ klinkt nogal aanmatigend want een vluchteling in huis nemen ligt zeker niet ten grondslag aan christen zijn.
Ik begrijp je natuurlijk wel want Christus vraagt namelijk om Hem lief te hebben boven alles en onze naaste als ons zelf.

De vraag doemt hier op of de thans in de media ‘vluchtelingen’ vluchtelingen zijn in de zin van het woord ‘asielzoeker’. In de krant lees je bijna elke dag wel iets over asielzoekers of vluchtelingen. De woorden asielzoeker of vluchteling worden vaak door elkaar gebruikt. Maar ze betekenen allebei wat anders.
Een vluchteling is een asielzoeker die terecht bang is voor vervolging in zijn land. Hij krijgt een asielvergunning. Asiel is een vorm van bescherming. Iedereen kan asiel aanvragen in Nederland. Maar een tijdelijke verblijfsvergunning kan iemand pas krijgen als hij ook vluchteling is: als hij terecht bang is voor vervolging in zijn land. Vanwege zijn ras, godsdienst, nationaliteit of politieke mening, of omdat hij bij een bepaalde sociale groep hoort zoals homoseksuelen.

Dit laatst onderstreepte zie ik niet in de media over huidige vluchtelingen.
Vandaar dat mijn mening van deze mensen is ‘economische’ vluchteling.
Daar zet een christen zijn huis dus niet voor open want Christus roept ons juist op: ‘verlaat deze wereld, de onverstandige dingen, en leef’. Geen luxueus leventje dus. God vraagt geen opoffering en Hij heeft de onderlinge, natuurlijke solidariteit van volkeren geschapen, geen onnatuurlijke solidariteit met verjaagde ingezetene. Europa mag nooit een kolonie van Afrikanen en Midden Oosterlingen worden, we moeten koloniserend gedrag niet accepteren.

Als je geen vluchteling in huis neemt kun je in mijn ogen nog steeds christen zijn.
Als ik echter lees hoe jij over vluchtelingen schrijft (ook in het PVV topic) kan ik dat echter wél heel erg moeilijk met een christelijke levensovertuiging en leefwijze linken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ik ben Christen, dus neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor StillAwake » 07 sep 2015 10:32

Alblasserwaardje schreef:Volgens peilingen van Maurice de Hond zijn de meeste mensen niet bereid een vluchteling in huis op te nemen. 1 op de 8 Nederlanders geeft aan dit wel te overwegen. Velen(18000 mensen) hebben al gereageerd op het initiatief in Apeldoorn om vluchtelingen in huis te nemen of ze te ondersteunen met het drinken van bijvoorbeeld een bakje koffie.

Als Christen mag je geloven dat de Here Jezus die volmaakt was voor jouw zonden is gestorven..
Hij heeft alles voor ons overgehad terwijl we het niet verdienden..we stonden/staan met lege handen..

Hoe bekijk jij vluchtelingen vanuit deze wetenschap?
Hoe ga jij om met vluchtelingen?Zou je er een in huis nemen ook al is hij/zij bijvoorbeeld Moslim?

Wij zitten er over na te denken om een vluchtelingengezin op te vangen.
Er zijn echter wat praktische zaken waardoor het niet zo gemakkelijk is.
Of de vluchteling in kwestie moslim is of christen (of wat dan ook) zou daarin voor mij niet uitmaken.
Wellicht is het juist goed om aan moslims de liefde van Jezus te tonen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Ik ben Christen, dus neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Boerin » 07 sep 2015 13:42

Ja hoor, toch ruimte zat in m'n tweekamerappartement met 3 kinderen. Er kan er nog een in de opbergkast en een in het fietsenschuurtje.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Ik ben Christen, dus neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor hettys » 07 sep 2015 19:09

StillAwake schreef:
Wij zitten er over na te denken om een vluchtelingengezin op te vangen.
Er zijn echter wat praktische zaken waardoor het niet zo gemakkelijk is.
Of de vluchteling in kwestie moslim is of christen (of wat dan ook) zou daarin voor mij niet uitmaken.
Wellicht is het juist goed om aan moslims de liefde van Jezus te tonen.


Ik hoor op het nieuws dat vluchtelingenorganisaties dat een slecht plan vinden. de geschiedenis heeft uitgewezen dat getraumatiseerde vluchtelingen veel problemen veroorzaken in een gewoon gezin. Maar het getuigt in elk geval wel van christelijke naastenliefde.
Er was iemand in die uitzending (NPO) die elke avond een balletje ging trappen met die mensen, gewoon een student. Dat schijnt dan veel nuttiger te zijn.

moslim of christen. het zijn mensen.
Ook gif is geschapen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Lalage » 08 sep 2015 06:50

Niemand vlucht voor zijn lol halsoverkop naar een vreemd land met een andere taal en cultuur. Als christenen worden we opgeroepen om gastvrij te zijn. Natuurlijk mogen we onze hersenen daar wel bij gebruiken. Het COA raadt aan om opvang van getraumatiseerde vluchtelingen (en dat zijn ze denk ik zo ongeveer allemaal) aan professionals over te laten. Laat hun dan ook aangeven wat ze van ons nodig hebben, zodat we echt goed kunnen helpen.

Hier kan je vrijwilligersvacatures van het vluchtelingenwerk vinden: http://www.vluchtelingenwerk.nl/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ik ben Christen, dus neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2015 08:44

Boerin schreef:Ja hoor, toch ruimte zat in m'n tweekamerappartement met 3 kinderen. Er kan er nog een in de opbergkast en een in het fietsenschuurtje.


Dan is het niet echt een mogelijkheid nee. Maar genoeg mensen die die ruimte wel hebben :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ik ben Christen, dus neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor StillAwake » 08 sep 2015 10:26

StillAwake schreef:
Wij zitten er over na te denken om een vluchtelingengezin op te vangen.
Er zijn echter wat praktische zaken waardoor het niet zo gemakkelijk is.
Of de vluchteling in kwestie moslim is of christen (of wat dan ook) zou daarin voor mij niet uitmaken.
Wellicht is het juist goed om aan moslims de liefde van Jezus te tonen.

hettys schreef:Ik hoor op het nieuws dat vluchtelingenorganisaties dat een slecht plan vinden. de geschiedenis heeft uitgewezen dat getraumatiseerde vluchtelingen veel problemen veroorzaken in een gewoon gezin. Maar het getuigt in elk geval wel van christelijke naastenliefde.
Er was iemand in die uitzending (NPO) die elke avond een balletje ging trappen met die mensen, gewoon een student. Dat schijnt dan veel nuttiger te zijn.

moslim of christen. het zijn mensen.

Dat zijn juist die praktische problemen waar we tegenaanlopen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Niagara » 08 sep 2015 15:47

Nu ik de mogelijkheid niet heb is het makkelijk te zeggen dat ik het wel zou doen als ik kon. Maar echt in huis nemen, waarschijnlijk niet. Voorzien van voedsel en drinken, zover het budget toelaat. Kleding heb ik ook zat te geven. Goed gesprek, uithuilen over alle narigheden, wees welkom! Of je nou vluchteling bent of niet. Maar die mensen moeten wel geregistreerd worden, zodat de overheid waar wij belasting aan betalen het onderdak en professionele hulp kan bieden. Ik ben wel bereid om daar extra belasting voor te betalen. Of donaties te doen. Vrijwilligerswerk, prima! Kom maar snel vluchtelingen, dan kan ik jullie met liefde overladen!
Afbeelding


IRHuman
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 10 okt 2015 12:15

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor IRHuman » 10 okt 2015 13:07

*verwijderd door moderator. De vraag is of je als christen een vluchteling in huis neemt.*

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Chaya » 10 okt 2015 13:49

Nee ik bedoelde dat de verkeerde motieven zijn:
IRHuman schreef:Om zo in een beter "goddelijk" boekje te komen?
IRHuman schreef:Omdat men zich er goed bij voelt om dat te doen?

Je moet het doen omdat je hart ingeeft om een vluchteling in huis te nemen, daar in de Bijbel staat:
"Een vreemdeling zult u niet onderdrukken, noch hem benauwen want u bent vreemdelingen geweest in het land Egypte" (Exodus 22 vers 21).
Ergo, het hele volk Israël was ooit zelf vluchteling. Misschien ken je de film: de 10 geboden? Daarin wordt het verhaal verteld van Mozes, die het volk terugleidde.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten