Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

IRHuman
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 10 okt 2015 12:15

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor IRHuman » 10 okt 2015 19:51

Chaya schreef:Je moet het doen omdat je hart ingeeft om een vluchteling in huis te nemen, daar in de Bijbel staat:
"Een vreemdeling zult u niet onderdrukken, noch hem benauwen want u bent vreemdelingen geweest in het land Egypte" (Exodus 22 vers 21).
Ergo, het hele volk Israël was ooit zelf vluchteling. Misschien ken je de film: de 10 geboden? Daarin wordt het verhaal verteld van Mozes, die het volk terugleidde.

Maar wat je beschrijft is niet doen wat je hart je ingeeft, maar doen wat een boek je ingeeft

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2015 10:21

Klopt, maar als je hart aan God toebehoort zit daar als het goed is niet zo veel verschil in. De vraag is of je dit als christen wil doen. Dat je dan Christus wil volgen lijkt me logisch. Dat is de essentie van het "christen-zijn". Wat je nu gaat doen is niet discussieren over wat je zou doen als christen, maar of je uberhaupt christen moet zijn. Dat is hier een beetje off-topic ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Teus » 12 okt 2015 20:30

Een oprecht christen of niet we zijn het altijd verplicht, Jezus heeft ook voor een niet-christen gezorgd en betaald. Als de overheid mij vraagt een niet-economische vluchteling in huis te nemen ben ik dat tegenover God verplicht en zal het ook doen. Het kan niet makkelijk zijn maar als God het wil, zal Hij me ook helpen.
Er zal gebed voor nodig zijn, misschien wel veel want ik wil geen mensen in huis halen die een andere godsdienst aanhangen, geen hoofddoekjes of de koran tenzij God anders wil. Het kan b.v. zijn dat God een plan heeft met mensen en dat Hij ons daarvoor wil gebruiken en misschien toch de koran en of dergelijken voor een poosje moet tolereren. God kan natuurlijk ook zorgen dat zij vrijwillig op mijn verzoek ingaan. In alles hebben we God nodig en Zijn wil zal geschieden, daarom hebben we Hem nodig om te weten wat we moeten doen. Een ontvankelijk hart om te verstaan wat Hij ons te zeggen heeft. Als God wil dat we iemand in huis nemen gaan er wonderen gebeuren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2015 20:42

Nee, ik neem geen vluchteling in huis, daar kan ik kort over zijn.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Boerin » 12 okt 2015 21:07

Teus schreef:Een oprecht christen of niet we zijn het altijd verplicht

als er ruimte is ja, ik denk dat ze hier niet eens willen zitten in die 2 kamerflat van me en op de bank pitten. Er staan al 2 van die dubbelbedden in de slaapkamer, dezelfde als in het asielzoekerscentrum. Eten? Ja dan moet je wel geld meenemen. Ik eet zelf ook nooit warm.

Echt zo irritant, kom je in de AH. Kunt u wat extra's kopen voor de mensen van de voedselbank? Hoepel op man, ik koop geeneens eten voor mezelf. Zout een partij op. Alles moet altijd maar. Als het oorlog is zoals bij Corrie ten Boom met een goedkope homp stamppot, ook een happie voor jou en voor jou een bedje erbij, prima, maar als ze luxe verwachten motten ze niet bij mij wezen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2015 21:10

Teus schreef:Een oprecht christen of niet we zijn het altijd verplicht

Boerin schreef:als er ruimte is ja, ik denk dat ze hier niet eens willen zitten in die 2 kamerflat van me en op de bank pitten. Er staan al 2 van die dubbelbedden in de slaapkamer, dezelfde als in het asielzoekerscentrum. Eten? Ja dan moet je wel geld meenemen. Ik eet zelf ook nooit warm.

Echt zo irritant, kom je in de AH. Kunt u wat extra's kopen voor de mensen van de voedselbank? Hoepel op man, ik koop geeneens eten voor mezelf. Zout een partij op. Alles moet altijd maar. Als het oorlog is zoals bij Corrie ten Boom met een goedkope homp stamppot, ook een happie voor jou en voor jou een bedje erbij, prima, maar als ze luxe verwachten motten ze niet bij mij wezen.

Het is een nogal hypothetische vraag want wie neemt een dakloze Nederlander in huis? Die hebben geen sporthallen waar ze in een bed kunnen slapen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Teus » 12 okt 2015 21:15

Het moet ook wel kunnen. Er moet ruimte zijn en ouders met een of meer kinderen die heel veel aandacht nodig hebben of mensen die hulpbehoevende ouders in huis hebben, God verwacht nooit het onmogelijke, anders maakt Hij het wel mogelijk.
Voor God kan de wil om het te doen meer betekenen als het doen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Boerin » 12 okt 2015 21:22

mohamed schreef:Het is een nogal hypothetische vraag want wie neemt een dakloze Nederlander in huis? Die hebben geen sporthallen waar ze in een bed kunnen slapen.

Nee dat ook nog. We hebben weleens iemand in huis gehad die z'n huis uit was gezet. Maar dan had je een extra kamer voor 'm, ruimte zat, nog niet eens kinderen en je kende die man. Een stel in Utrecht waar ik naar de kerk ging nam daklozen in huis. Ze jatten hun geld en waren lopend van Nieuwegein naar Hoogh Catharijne teruggelopen. Lief bedoeld maar ja. Er is nou wel een goed opvangcentrum in Utrecht voor ze van een andere kerk geloof ik.
Heel veel Nederlanders moeten naar de voedselbank en zitten in een caravan. Asielzoekers wil die VVD-er nou in goedkope bedrijfspanden zetten. Laat die vette rijken ff lekker inleveren. Er zijn meer dan zat vakantiehuisjes in dit land, maar nee die willen de VVD-ers als vakantiehuisje hebben. Ergerlijk. Ik zou ze best in huis nemen als het niet anders kan, maar wel een beetje dankbare met niet teveel praatjes en eisen. Had een keer een Pool in huis in Tiel. Iedereen zei: Wanneer ga je het huis nu eens afmaken? Hij kwam binnen. Hij was een flat met 8 mensen opeengepropt gewend. Oooooh wat is het mooi hier! Wat een mooie muren! Hij deelde de Chinees zelffs die iemand 'm had gegeven. Zulk soort zijn van harte welkom. Hij sliep gewoon op de bank en de kinderen vonden het keigezellig. Lol m'n ex was 'm gewoon midden in de nacht op straat tegengekomen want die was toen even buschauffeur en hij nam 'm gezellig mee. Anders had ie op straat kunnen slapen.
Laatst een jongen op cf die zelfmoord wilde plegen want hij was z'n baan kwijt en nu was ie dakloos en waar was God nou? Huh? Is er dan werkelijk geen hond die je ff kan helpen en in huis nemen? Kom hier maar zei ik, ja eh het was crisis, weet ik veel. Wordt ie Facebookvrienden, blijkt ie gewoon ouders te hebben met een kast van een huis, weet ik hoeveel rijke vrienden met kasten van huizen. Kom op zeg stelletje aso's en allemaal christenen ook nog.
Laatst gewijzigd door Boerin op 12 okt 2015 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2015 21:42

Ja er wordt te vaak misbruik gemaakt van goede bedoelingen en bovendien kan ik zelf amper rondkomen.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Boerin » 12 okt 2015 21:47

mohamed schreef:Ja er wordt te vaak misbruik gemaakt van goede bedoelingen en bovendien kan ik zelf amper rondkomen.

Ja dan moeten ze een zak geld erbij geven als je er een in huis neemt.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2015 21:48

mohamed schreef:Ja er wordt te vaak misbruik gemaakt van goede bedoelingen en bovendien kan ik zelf amper rondkomen.

Boerin schreef:Ja dan moeten ze een zak geld erbij geven als je er een in huis neemt.

Inderdaad, dan kan ik van dat geld een nieuw bed kopen een ander huis huren bedoel je zeker.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Boerin » 12 okt 2015 22:12

mohamed schreef:Inderdaad, dan kan ik van dat geld een nieuw bed kopen een ander huis huren bedoel je zeker.

Oh zou ook kunnen ja. Die huizen zijn hier niet te krijgen. Allemaal flats en dan stoppen ze iemand die ook uit Tiel komt en alleen is in zo'n 4 kamer woning. Vroeger deden ze dat niet. Dat was voor gezinnen. Nou ja, zij heeft ruimte zat nu, mag zij de asielzoekers opvangen en christelijke naastenliefde betonen lol.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2015 22:47

mohamed schreef:Inderdaad, dan kan ik van dat geld een nieuw bed kopen een ander huis huren bedoel je zeker.

Boerin schreef:Oh zou ook kunnen ja. Die huizen zijn hier niet te krijgen. Allemaal flats en dan stoppen ze iemand die ook uit Tiel komt en alleen is in zo'n 4 kamer woning. Vroeger deden ze dat niet. Dat was voor gezinnen. Nou ja, zij heeft ruimte zat nu, mag zij de asielzoekers opvangen en christelijke naastenliefde betonen lol.

Leuk dat ik mijn christelijke naastenliefde mag tonen in een huis wat ik huur omdat ik er geen kan kopen! Ik stuur hem wel door naar jou. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2015 08:43

Er zijn genoeg redenen om het niet te kunnen. Dat is prima. Wel goed dan om na te denken wat je als je een klein huis hebt, wel voor die mensen kan doen!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor meribel » 13 okt 2015 09:32

Marnix schreef:Er zijn genoeg redenen om het niet te kunnen. Dat is prima. Wel goed dan om na te denken wat je als je een klein huis hebt, wel voor die mensen kan doen!


@Marnix, overweeg jij het dan?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten