Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2015 09:34

Marnix schreef:Er zijn genoeg redenen om het niet te kunnen. Dat is prima. Wel goed dan om na te denken wat je als je een klein huis hebt, wel voor die mensen kan doen!

meribel schreef:@Marnix, overweeg jij het dan?

Dat lijkt mij wel want hoe durft hij anders mij terecht te wijzen omdat ik er geen in huis neem?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2015 10:38

meribel schreef:
@Marnix, overweeg jij het dan?


Nee, ook om praktische redenen dat het niet gaat passen, dat er in december een kleine komt enz. Ik vraag me ook af in hoeverre het de juiste oplossing is. Het is in ieder geval niet de ideale oplossing. Alleen de huidige situatie waarbij meerdere mensen in hele kleine kamertjes worden gepropt is dat ook niet. We hebben het dus wel overwogen en als de situatie anders was geweest mogelijk ook wel een poosje willen doen, totdat er een betere oplossing is.

We gaan wel kijken hoe we dan op een andere manier praktisch hulp kunnen bieden.

Mohamed schreef:Dat lijkt mij wel want hoe durft hij anders mij terecht te wijzen omdat ik er geen in huis neem?


Waar wijs ik je terecht? Ik doe in mijn laatste reactie volgens mij het tegenovergestelde, ik geef aan dat het prima is als je het om bepaalde redenen niet doet?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2015 10:45

Zo klonk het een beetje Marnix, het leek alsof je zei dat ik dan maar wat anders voor ze moest doen. Leuk dat er een kleine op komst is! :)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Chaya » 13 okt 2015 12:16

mohamed schreef:Nee, ik neem geen vluchteling in huis, daar kan ik kort over zijn.

Dat wordt ook afgeraden door het COA.
Wanneer je een vluchteling in huis neemt, verliest hij zijn status en wordt het juridisch heel moeilijk.
Maar stel dat een vluchteling of gezin op de stoep van je huis echt niet meer verder kan, zoals gisteren in het kantoor van de Telegraaf het geval was, help ze dan wel, met eten, drinken en evt. warme kleding. En laat hen uitrusten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2015 12:17

Ik gaf aan dat het prima kan zijn om het niet te doen als daar goede redenen voor zijn en dat is volgens mij bij jou wel het geval. En inderdaad, ik denk dat het voor iedereen goed is om te kijken naar wat ze voor vluchtelingen kunnen betekenen. Naast huisvesting zijn er tal van andere dingen nodig of goed. Ik denk dat het wel een Bijbelse opdracht is om vreemdelingen te helpen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor meribel » 13 okt 2015 12:23

@Marnix,
Zodra je weet hoe je praktisch gaat helpen laat het graag weten tbv inspiratie
Ik zou zelf ( behalve bidden en doneren ) geen idee hebben hoe ik kan helpen
Een vluchteling in huis is echt geen optie

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Boerin » 13 okt 2015 13:04

Marnix schreef:Er zijn genoeg redenen om het niet te kunnen. Dat is prima. Wel goed dan om na te denken wat je als je een klein huis hebt, wel voor die mensen kan doen!

Mee gaan evangeliseren daarzo als het kan of anders bidden voor degenen die gaan en als kerk eens wat geld binnen harken en een gebouw huren voor ze of zo.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Boerin » 13 okt 2015 13:08

Chaya schreef:Dat wordt ook afgeraden door het COA.
Wanneer je een vluchteling in huis neemt, verliest hij zijn status en wordt het juridisch heel moeilijk.
Maar stel dat een vluchteling of gezin op de stoep van je huis echt niet meer verder kan, zoals gisteren in het kantoor van de Telegraaf het geval was, help ze dan wel, met eten, drinken en evt. warme kleding. En laat hen uitrusten.

Op de stoep? Ja dan zou ik ze erin laten en niet in de hal van de flat laten pitten. Ik heb nog van die leuke Hema tompoes luchtbedden, passen er gerust 5 van in de kamer. Als het niet anders kan valt er wel een mouw aan te passen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2015 13:53

meribel schreef:@Marnix,
Zodra je weet hoe je praktisch gaat helpen laat het graag weten tbv inspiratie
Ik zou zelf ( behalve bidden en doneren ) geen idee hebben hoe ik kan helpen
Een vluchteling in huis is echt geen optie

Ook ik ben benieuwd, want ik vind het prima als ik vermaand word, maar mij vertellen wat ik concreet wél kan doen heb ik meer aan. Ik heb sinds kort eindelijk een auto en ik hoorde dat asielzoekers soms wel een kilometer moeten afleggen om naar de wc te gaan. Zal ik anders een wc taxi beginnen en een euro per rit rekenen?

mohamed

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2015 14:01

mohamed schreef:Nee, ik neem geen vluchteling in huis, daar kan ik kort over zijn.

Chaya schreef:Dat wordt ook afgeraden door het COA.
Wanneer je een vluchteling in huis neemt, verliest hij zijn status en wordt het juridisch heel moeilijk.
Maar stel dat een vluchteling of gezin op de stoep van je huis echt niet meer verder kan, zoals gisteren in het kantoor van de Telegraaf het geval was, help ze dan wel, met eten, drinken en evt. warme kleding. En laat hen uitrusten.

Dat is wel erg hypothetisch, maar dat kan ik ook. Ik woon in een klein flatje en nog geen honderd meter bij mij vandaan staan een paar kasten van huizen met meerdere auto's voor de deur. Als jij op de vlucht was en dakloos, waar zou jij het eerst proberen? Bij het kleine rotflatje met onverzorgde tuin en Suzuki Alto of bij de villa met drie Audi's op het terrein? :roll:

Ik zou zeggen, probeert u het eerst bij mijn rijke buren en als zij geen kamer voor u hebben sta ik mijn bed wel af.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2015 14:08

meribel schreef:@Marnix,
Zodra je weet hoe je praktisch gaat helpen laat het graag weten tbv inspiratie
Ik zou zelf ( behalve bidden en doneren ) geen idee hebben hoe ik kan helpen
Een vluchteling in huis is echt geen optie


Ik zou eens informeren wat er nodig is bij de gemeente of een organisatie die hulp biedt. Sowieso kan je mensen aandacht geven. Er is vaak bar weinig te doen in de azc's. Neem een bal mee en ga voetballen met de kids. Neem een spel mee en ga dat met wat mensen spelen.

Hier verstrekt de gemeente informatie wat er nodig is aan middelen, activiteiten enzovoorts. Je kan je ook aanmelden bij Ready2Help bijvoorbeeld:

http://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederla ... ready2help
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Boerin » 13 okt 2015 14:10

mohamed schreef:Dat is wel erg hypothetisch, maar dat kan ik ook. Ik woon in een klein flatje en nog geen honderd meter bij mij vandaan staan een paar kasten van huizen met meerdere auto's voor de deur. Als jij op de vlucht was en dakloos, waar zou jij het eerst proberen? Bij het kleine rotflatje met onverzorgde tuin en Suzuki Alto of bij de villa met drie Audi's op het terrein? :roll:

Ik zou zeggen, probeert u het eerst bij mijn rijke buren en als zij geen kamer voor u hebben sta ik mijn bed wel af.

:lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor Chaya » 13 okt 2015 14:18

mohamed schreef:Dat is wel erg hypothetisch, maar dat kan ik ook. Ik woon in een klein flatje en nog geen honderd meter bij mij vandaan staan een paar kasten van huizen met meerdere auto's voor de deur. Als jij op de vlucht was en dakloos, waar zou jij het eerst proberen? Bij het kleine rotflatje met onverzorgde tuin en Suzuki Alto of bij de villa met drie Audi's op het terrein? :roll:

Ik zou zeggen, probeert u het eerst bij mijn rijke buren en als zij geen kamer voor u hebben sta ik mijn bed wel af.

Nee joh, zo'n tompoesluchtbed is toch niet te weerstaan? :mrgreen:
Dan wil je toch niet bij die rijke stinkerds?

Overigens wordt er in real life nogal argwanend tegen hulpelozen aangekeken. Er stond een vrouw bij mij op de stoep, bloedende knie, ze vroeg of ze even iemand mocht bellen.
Ze stond te bibberen, ze was gevallen, zei ze en ik liet haar binnen.
Ik heb haar wond verzorgd, kopje thee gegeven en ze ging iemand bellen. Een kwartier later stopte een barrel voor de deur en stapte ze in. Ze bedankte me nog wel.
Maar als je dit aan iemand vertelt, reageert iedereen eigenlijk wel, dom, om haar binnen te laten, had ze geen mobieltje dan?
Voor hetzelfde geld is het een handlanger van het dievengilde en kijkt ze ff rond om te kijken of er iets van waarde staat.
Tja, daar had ik nu helemaal niet aan gedacht op dat moment.
Enfin, ik heb nog niemand aan de sloten horen rammelen. 8-[
Maar raar eigenlijk, dat zoveel mensen argwanend zijn. En terecht! Je hoort de gekste smoezen. Maar het zou toch niet moeten mogen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor meribel » 13 okt 2015 14:20

Ik woon echter niet in de buurt van azc's en heb geen auto onder schooltijd om dan ver te rijden voor een potje voetbal
In de weekenden werk ik zelf

mohamed

Re: Stelling: Ik ben Christen, dus ik neem een vluchteling in huis.

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2015 14:23

mohamed schreef:Dat is wel erg hypothetisch, maar dat kan ik ook. Ik woon in een klein flatje en nog geen honderd meter bij mij vandaan staan een paar kasten van huizen met meerdere auto's voor de deur. Als jij op de vlucht was en dakloos, waar zou jij het eerst proberen? Bij het kleine rotflatje met onverzorgde tuin en Suzuki Alto of bij de villa met drie Audi's op het terrein? :roll:

Ik zou zeggen, probeert u het eerst bij mijn rijke buren en als zij geen kamer voor u hebben sta ik mijn bed wel af.

Chaya schreef:Nee joh, zo'n tompoesluchtbed is toch niet te weerstaan? :mrgreen:
Dan wil je toch niet bij die rijke stinkerds?

Overigens wordt er in real life nogal argwanend tegen hulpelozen aangekeken. Er stond een vrouw bij mij op de stoep, bloedende knie, ze vroeg of ze even iemand mocht bellen.
Ze stond te bibberen, ze was gevallen, zei ze en ik liet haar binnen.
Ik heb haar wond verzorgd, kopje thee gegeven en ze ging iemand bellen. Een kwartier later stopte een barrel voor de deur en stapte ze in. Ze bedankte me nog wel.
Maar als je dit aan iemand vertelt, reageert iedereen eigenlijk wel, dom, om haar binnen te laten, had ze geen mobieltje dan?
Voor hetzelfde geld is het een handlanger van het dievengilde en kijkt ze ff rond om te kijken of er iets van waarde staat.
Tja, daar had ik nu helemaal niet aan gedacht op dat moment.
Enfin, ik heb nog niemand aan de sloten horen rammelen. 8-[
Maar raar eigenlijk, dat zoveel mensen argwanend zijn. En terecht! Je hoort de gekste smoezen. Maar het zou toch niet moeten mogen.

Een huilende gewonde vrouw die voor je deur staat en om hulp vraagt laat ik ook binnen, mensen die zelfs daar wat achter zoeken zijn te ver doorgeschoten in hun argwaan. Nee, je hebt goed gehandeld door haar wonden te verzorgen en de mensen die denken dat je jezelf daarmee schaadt hebben het niet begrepen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten