Spurgeon-bidden en preken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hilbrand1988
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mei 2015 23:01

Spurgeon-bidden en preken

Berichtdoor hilbrand1988 » 30 jul 2015 12:32

Ik was aan het lezen uit een serie preken over het gebed en daar heb ik een vraag over. Het gaat over deze uitspraak:

"Momenteel kan ik zeggen veel meer te bidden dan te preken. Terwijl ik hier voor u sta buig ik mij tevens diep voor de Heere mijn God"-----Spurgeon

Ik vraag me af hoe hij dat bedoeld. Hoe kun je nou preken en tegelijkertijd bidden? Kende hij zijn preken dusdanig uit zijn hoofd, dat hij tevens de gelegenheid heeft om te bidden?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Spurgeon-bidden en preken

Berichtdoor Chaya » 30 jul 2015 13:43

Spurgeon was één van de grootste predikers van Engeland. Hij werd ook wel de prins der predikers genoemd.
Ik kan me zo voorstellen dat hij voor het grootste gedeelte uit zijn hoofd predikte.
Jij zegt:
hilbrand1988 schreef:Terwijl ik hier voor u sta buig ik mij tevens diep voor de Heere mijn God"-----Spurgeon

dat hoef je niet letterlijk te nemen.
Zoals je ook wel kunt zeggen: ik neem mijn hoed voor je af, (als teken van respect) terwijl je helemaal geen hoed op je hoofd hebt.

Dwight Moody (een Amerikaan) had een bezoek aan Engeland gebracht en men vroeg of hij onder het gehoor van Spurgeon had gezeten. De prediking had gehoord. Hij antwoordde: "Maar het is nog beter dat ik hem heb horen bidden."
Zijn gebeden, uitgesproken in de kerk en op bijeenkomsten, waren heel indrukwekkend en bijzonder.

Overigens ging hij zelf nooit met deze "eretitel" aan de haal. De grootste nood van een gemeente is, geen prinsen van gebed te hebben.
Wat een rijke geschriften zijn ons nagelaten!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Spurgeon-bidden en preken

Berichtdoor hans0166 » 30 jul 2015 14:03

Je kan bidden veel breder zien dan alleen maar vragen of in geconcentreerde vorm zaken voorleggen.
Je gehele levenshouding kan een gebed zijn, een leven dat in het teken van de Ene Heer staat is een onafgebroken gebed.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 47 gasten