Zondagse principes laten varen op vriendinnenweekend of juist niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boompje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2015 12:57

Zondagse principes laten varen op vriendinnenweekend of juist niet?

Berichtdoor boompje » 25 jul 2015 13:30

Hoi lieve mensen,

Ik zit met een probleempje waar ik zelf eigenlijk ook wel een antwoord op weet, maar toch zou ik graag wat feedback krijgen van mede-forummers. Ik zit er namelijk toch een beetje mee.

Het probleem is namelijk dat ik volgende week een weekendje (do-zo) wegga met ongelovige vriendinnen van de studie. Superleuk natuurlijk, maar ik zit een beetje met de zondag in mijn maag. Ik baal er bij voorbaat eigenlijk al van dat het voor mijn vriendinnen gewoon een normale dag is, maar voor mij niet. Ik zou eigenlijk wel graag naar de kerk willen, maar ik weet niet of dat haalbaar is. En ook wil ik die dag liever geen eten kopen of naar een museum gaan oid uit principe. Ik kan natuurlijk uitleggen dat ik me daar niet prettig bij voel en ergens weten ze dat ook wel, maar ik wil niet mijn overtuiging aan de rest (3 anderen) "opdringen", zegmaar. Als we de hele zondag alleen maar doen wat ik fijn vind en de rest zou bijv. liever naar een zwembad/museum gaan ofzo, voel ik me daar ook niet prettig bij. Ik vind het sowieso moeilijk om goed uit te leggen waarom ik winkelen e.d. op zondag niet fijn vind, omdat ik namelijk wel op zondag met ov reis en dat hypocriet overkomt. Dat doe ik trouwens omdat ik student ben en ik 3,5 uur moet reizen vanaf mijn ouders. Als ik maandagochtend vroeg college heb, moet ik op een tijdstip mijn bed uit wat ik nog 's nachts noem, dus vandaar. Overigens zijn daar tal van oplossingen voor te bedenken, dus per komend jaar ga ik het anders aanpakken, maar goed. Terug naar het probleem.

Ik weet gewoon niet helemaal wat ik moet gaan doen. Meegaan met de rest of aan mijn principes vasthouden of iets daartussenin? Geen eten kopen bijvoorbeeld gaat lastig worden, aangezien we in een hotel zitten, dus misschien moet ik dat maar accepteren.

Yoshi

Re: Zondagse principes laten varen op vriendinnenweekend of juist niet?

Berichtdoor Yoshi » 25 jul 2015 13:33

Hoe moeilijk is het om alsnog tijdens dat weekend om op zondag naar de kerk te gaan? Ik elk dorp staat er wel een en in alle steden wel meerdere. Het lijkt me weinig problematisch als jij aangeeft zondag ochtend even naar de kerk te willen. Wie weet gaan er wel wat vrienden spontaan mee.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zondagse principes laten varen op vriendinnenweekend of juist niet?

Berichtdoor Chaya » 25 jul 2015 13:42

boompje schreef:
Ik weet gewoon niet helemaal wat ik moet gaan doen. Meegaan met de rest of aan mijn principes vasthouden of iets daartussenin? Geen eten kopen bijvoorbeeld gaat lastig worden, aangezien we in een hotel zitten, dus misschien moet ik dat maar accepteren.

Hoi boompje,
Hoe sterk is je principe? En hoe sterk is de vriendschap?
Het beste is denk ik toch eerlijk blijven en vantevoren aangeven dat je op zondag een andere invulling wil en de reden daarvoor.
Dus niet op de zondagmorgen zeggen, maar bij het weggaan al.
In de trant van: meiden, op zondag zou ik graag een keer naar de kerk willen en een museum- of terrasbezoekje doe ik liever niet aan mee, dan kom ik in gewetensnood, zoiets.
En wie weet, zegt inderdaad 1 van de meiden (of allemaal) ik/we gaan mee.
Zo niet, even goede vriendinnen.
Bij je eigen overtuiging blijven, dat doen zij tenslotte ook, maar niets opdringen. Dan moet het goed gaan.
Ik wens je een gezellig weekend. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zondagse principes laten varen op vriendinnenweekend of juist niet?

Berichtdoor Teus » 26 jul 2015 21:20

Beste boompje,

Het gaat er om of je het uit principe doet, of voor God.
God heeft niets met principes, het gaat allemaal om Hem, wat wij bedenken, beogen of vinden is voor God niet belangrijk.
Het gaat er om wat het belangrijkste is en daar kun je God voor raadplegen, Hem kun je vragen wat Zijn wil is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Zondagse principes laten varen op vriendinnenweekend of juist niet?

Berichtdoor janneke7337 » 27 jul 2015 14:55

Zo moeilijk lijkt mij dat niet.
Je kunt toch gewoon je principes direct, open en eerlijk, vertellen?
Ook kun je op zondag je eigen ding doen en je vriendinnen ook hun eigen ding.
Wat is het probleem?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondagse principes laten varen op vriendinnenweekend of juist niet?

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2015 15:21

Dan zou ik ook de principes toetsen. Is het verkeerd dat je op zondag met het OV rijdt? Ik denk het niet. De Bijbel verbiedt nergens reizen op zondag en over de positie van de zondag, is die het zelfde als de oudtestamentische sabbat (?) valt een hoop te zeggen. Ik heb niet het idee dat de Bijbel verbiedt dat jij op zondag wat koopt, ergens eet. En wereldwijd is dat de visie van verreweg de meeste christenen Dus als je besluit niet mee te doen krijg je vast vragen waarom. Heb je Bijbelse antwoorden of is het vooral een traditie? Wat je uitdraagt is ook van dat antwoord afhankelijk.

Je kan ook besluiten wel mee te doen en te proberen iets van wat je gelooft (dat is iets anders dan principes!) uit te dragen. Verbaal of non-verbaal. Misschien is dat laatste wel heilzamer dan uit principe op zaterdagavond naar huis gaan of zo. En je kan natuurlijk altijd een gemeente in de buurt opzoeken en aangeven dat je graag naar de kerk gaat op zondagmorgen. Ze houden je vast niet tegen. Je kan vragen of er mensen zijn die mee willen. Heb je daarna nog alle tijd om het gezellig te hebben samen.

Fijn lang weekend vast!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

boompje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2015 12:57

Re: Zondagse principes laten varen op vriendinnenweekend of juist niet?

Berichtdoor boompje » 27 jul 2015 21:20

Bedankt voor de reacties! We zitten niet in Nederland, dus qua kerken is het al iets lastiger, maar heb wel al een internationale kerk gezien soort van semi in de buurt (3.5km). Dus misschien is dat voor mijn vriendinnen ook wel leuk.

Ik probeer me zoveel mogelijk aan de zondagsrust te houden, omdat ik geloof dat God 1 dag in de week bedoeld heeft om te rusten. Ik vind niet dat iedereen zich daar aan moet houden, als je dat niet wilt, moet je het niet doen, maar ik denk zeker wel dat het goed is om 1 dag in de week apart te zetten om uit te rusten en (meer nog dan andere dagen) naar Gods Woord te luisteren. Ik denk dat het hoge percentage burn-outs tegenwoordig daar zeker mee te maken heeft. Daarom wil ik eigenlijk niet dat anderen voor mij moeten werken als ik zelf wel een rustdag heb. Dus dat bedoel ik eigenlijk met mijn principes. Verder voelt het voor mij ook gewoon niet goed (deels gewenning), dus dan doe ik het liever ook niet.

En natuurlijk moet ik het aan ze vertellen, maar ik zat er meer gewoon mee tot "hoever" ik moet gaan met mijn principes. Maar ik heb al besloten dat ik gewoon wel naar de kerk ga en als we ergens gaan eten oid dat ik dan mijn principes maar even aan de kant moet zetten, want het is gewoon niet haalbaar om op die dag niks te kopen. Dan had ik maar eerder moeten aangeven dat ik niet op zondag daarnaartoe had willen gaan.

Nogmaals bedankt!

mohamed

Re: Zondagse principes laten varen op vriendinnenweekend of juist niet?

Berichtdoor mohamed » 27 jul 2015 23:48

Verwijderd door moderator. Geen discussie over zondag/sabbat/rustdag hier.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondagse principes laten varen op vriendinnenweekend of juist niet?

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2015 09:03

boompje schreef:Bedankt voor de reacties! We zitten niet in Nederland, dus qua kerken is het al iets lastiger, maar heb wel al een internationale kerk gezien soort van semi in de buurt (3.5km). Dus misschien is dat voor mijn vriendinnen ook wel leuk.

Ik probeer me zoveel mogelijk aan de zondagsrust te houden, omdat ik geloof dat God 1 dag in de week bedoeld heeft om te rusten. Ik vind niet dat iedereen zich daar aan moet houden, als je dat niet wilt, moet je het niet doen, maar ik denk zeker wel dat het goed is om 1 dag in de week apart te zetten om uit te rusten en (meer nog dan andere dagen) naar Gods Woord te luisteren. Ik denk dat het hoge percentage burn-outs tegenwoordig daar zeker mee te maken heeft. Daarom wil ik eigenlijk niet dat anderen voor mij moeten werken als ik zelf wel een rustdag heb. Dus dat bedoel ik eigenlijk met mijn principes. Verder voelt het voor mij ook gewoon niet goed (deels gewenning), dus dan doe ik het liever ook niet.

En natuurlijk moet ik het aan ze vertellen, maar ik zat er meer gewoon mee tot "hoever" ik moet gaan met mijn principes. Maar ik heb al besloten dat ik gewoon wel naar de kerk ga en als we ergens gaan eten oid dat ik dan mijn principes maar even aan de kant moet zetten, want het is gewoon niet haalbaar om op die dag niks te kopen. Dan had ik maar eerder moeten aangeven dat ik niet op zondag daarnaartoe had willen gaan.

Nogmaals bedankt!


Lijkt me prima. Internationale kerken zijn altijd fijn!

Wat de rustdag betreft ben ik het met je eens maar volgens mij moet je op de rustdag niet werken maar is er wel gewoon ruimte voor ontspanning. Dus ga naar de kerk, nodig je vriendinnen uit... en ga dan leuke dingen doen. Misschien levert het wel interessante gesprekken op!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

boompje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2015 12:57

Re: Zondagse principes laten varen op vriendinnenweekend of juist niet?

Berichtdoor boompje » 28 jul 2015 21:14

Een van mijn vriendinnen wilde wel graag mee, die gaat normaal ook heel af en toe. :) We hebben nog een andere kerk gevonden die wat dichterbij is en (wss) veel lijkt op de PKN als ik de site mag geloven, want daar hadden we allebei de voorkeur voor, dus dat is mooi. :) Wie weet willen de andere twee ook wel mee, maar ik wil ze absoluut niet dwingen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondagse principes laten varen op vriendinnenweekend of juist niet?

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2015 08:31

Waar ga je eigenlijk naartoe?

Maar leuk, je hoeft sowieso al niet alleen en misschien gaat de rest dan inderdaad ook wel. Misschien zou ik dan wel naar de internationale kerk gaan als ik jou was, als je de gewoonten, tradities enz niet kent kan het voor hen dan nog wel wat saai en lastig te volgen zijn. Internationale kerken zijn vaak wat toegankelijker qua taalgebruik, muziek en liturgie :)

Ik ga altijd graag naar internationale kerken. Door de verschillende culturen, achtergronden en zo is daar altijd een prettige sfeer en omdat iedereen overal vandaan komt hebben ze na afloop gezamelijke activiteiten, maaltijden enz. En aangezien kerkverbanden niet de waarheid in pacht hebben (Jezus wel) zoek ik graag wel eens iets op wat niet helemaal op mijn kerkverband lijkt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

boompje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2015 12:57

Re: Zondagse principes laten varen op vriendinnenweekend of juist niet?

Berichtdoor boompje » 29 jul 2015 10:06

Ik ga naar Antwerpen. Ja, dat klopt, maar de vriendin die meewilde is weleens vaker in een internationale kerk geweest en vond dat een beetje te uitbundig. Die gaat liever naar een (midden-orthodoxe) PKN-gemeente. Ik ben zelf ook weleens in een internationale kerk geweest (andere dan waar zij is geweest) en daar had ik wel positieve ervaringen mee, omdat mensen inderdaad heel erg gastvrij zijn. Maar ik kan me best voorstellen dat sommige mensen het te uitbundig vinden. Ik vond het juist wel anders uitbundig dan heel erg charismatisch uitbundig, omdat het vooral Afrikanen waren die uitbundig waren en die zijn dat van zichzelf gewoon al. Klinkt misschien een beetje vaag, maar je snapt me vast wel. :P Maar misschien was die kerk van haar wel heel anders of ervaart zij dat juist als too much. Ik zal het er nog weleens over hebben. ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondagse principes laten varen op vriendinnenweekend of juist niet?

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2015 10:33

Ja kijk maar. Als je met z'n allen gaat is natuurlijk ook de vraag wat de twee die niet gewend zijn om naar een kerk te gaan, er van vinden. Misschien is het wel hun eerste ervaring met het geloof en dan is het wel prettig als ze het begrijpen en de vormen prettig vinden. Als je een protestantse kerk gewend bent kan een internationale kerk wat uitbundiger zijn dan je gewend bent (verschilt ook wel per kerk) maar als je nooit naar een kerk gaat is het misschien wel toegankelijker dan een gereformeerde dienst. En is een beetje uitbundigheid misschien prettiger en ook logischer dan ons gereformeerde stilstaan en zitten en strak voor je uit kijken. Verschilt een beetje per persoon ook. Als de rest meegaat vraag je anders gewoon wat ze zelf graag willen :) Leg je even uit wat de verschillen zijn :)

Maar leuke stad, Antwerpen!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Zondagse principes laten varen op vriendinnenweekend of juist niet?

Berichtdoor Yoshi » 01 aug 2015 19:33

Lol. In Antwerpen zijn meer dan genoeg kerken waaronder prachtige monumentale. Antwerpen is een prachtige stad om een weekend (of iets langer) door te brengen. Ik kan je zeker een bezoekje aan de kathedraal aanraden. Heel veel plezier in ieder geval ongeacht wat je er gaat doen.

boompje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2015 12:57

Re: Zondagse principes laten varen op vriendinnenweekend of juist niet?

Berichtdoor boompje » 12 aug 2015 22:52

Uiteindelijk ben ik toch in mijn eentje gegaan helaas, maar het was op zich wel een aardige dienst (Protestantse Gemeente Antwerpen).


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten