Schijn ongeloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hilbrand1988
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mei 2015 23:01

Schijn ongeloof

Berichtdoor hilbrand1988 » 25 jul 2015 09:00

Hallo

Heel af en toe komt er een gedachte in me op:Het is niet waar. Je beeld het je maar in. Als ik me dan verder onderzoek, dan is zo'n gedachte nergens op gebaseerd. En geloof ik er (gelukkig) helemaal niets van.

Kun je dit ......schijn ongeloof noemen? Of is dit een teken van een klein geloof?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Schijn ongeloof

Berichtdoor Chaya » 25 jul 2015 09:29

Hoi Hilbrand,

Nee hoor, dat is geen schijnongeloof. Je bent in goed gezelschap. Lees maar in je Bijbel hoe de "grote namen" in vertwijfeling vielen. Hoe Petrus verzonk in de golven, toen hij echter op Jezus zag, bleef hij staan.
Lees maar over Thomas, hij wilde een bewijs dat het de Heere Jezus was.
De Emmaüsgangers liepen naast de Heere Jezus, ze herkenden hem niet.
Viel Mozes ook soms niet in ernstige vertwijfeling?

Zo, waakt dan, roept de Bijbel ons op.

1 Pterus 5: Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden;
9 Denwelken wederstaat, vast zijnde in het geloof, wetende, dat hetzelfde lijden aan uw broederschap, die in de wereld is, volbracht wordt.
10 De God nu aller genade, Die ons geroepen heeft tot Zijn eeuwige heerlijkheid in Christus Jezus, nadat wij een weinig tijds zullen geleden hebben, Dezelve volmake, bevestige, versterke, en fondere ulieden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Schijn ongeloof

Berichtdoor Teus » 26 jul 2015 21:40

hilbrand1988 schreef:Hallo

Heel af en toe komt er een gedachte in me op:Het is niet waar. Je beeld het je maar in. Als ik me dan verder onderzoek, dan is zo'n gedachte nergens op gebaseerd. En geloof ik er (gelukkig) helemaal niets van.

Kun je dit ......schijn ongeloof noemen? Of is dit een teken van een klein geloof?


Beste Hilbrand,

Ieder kind van God heeft dit, de een meer of erger als de ander.
Nee!, het is geen klein geloof, kleingelovigen laat satan met rust, dat gaat allemaal wel redelijk naar wens. Hoe dichter je bij God leeft des te actiever is satan, zelfs kinderen van God kan hij gebruiken, maar het houdt op, op een bepaald moment kan satan niet meer tussen God en jou komen, ik noem dat als je op een hoger level komt.

Het is satan die de vertwijfeling geeft maar gelukkig, je bent overwinnaar in Christus, je mag de wapenrusting aantrekken en in de autoriteit van Jezus Christus gaan staan en hem wegjagen in de naam van de Heere Jezus.
Met regelmaat moet ik het ook doen, niet altijd voor vertwijfeling maar ook voor oude zonden waar satan je elke keer weer aan herinnerd, ik jaag hem weg, hardop (hij weet niet wat ik denk), in de naam van mijn Heiland. Als satan de naam Jezus hoort is hij zo weg dat kan hij moeilijk verdragen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Schijn ongeloof

Berichtdoor MoesTuin » 09 aug 2015 19:15

en zo is dat...
Zing mee met onderstaande lied, zeer krachtig!
Heere der Heeren!

https://www.youtube.com/watch?v=i4Dpw3pDy0I
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ironic6925
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2015 23:54

Re: Schijn ongeloof

Berichtdoor ironic6925 » 24 nov 2015 00:32

Verwijderd door moderator. Zie de voorwaarden waarmee je hebt ingestemd voor het plaatsen van een reactie in dit forum:

In een aantal Religie-fora hanteren we strengere voorwaarden voor deelname:
* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.
* Respect voor de reformatorische belijdenis.
* Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Schijn ongeloof

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2015 12:03

hilbrand1988 schreef:Hallo

Heel af en toe komt er een gedachte in me op:Het is niet waar. Je beeld het je maar in. Als ik me dan verder onderzoek, dan is zo'n gedachte nergens op gebaseerd. En geloof ik er (gelukkig) helemaal niets van.

Kun je dit ......schijn ongeloof noemen? Of is dit een teken van een klein geloof?


Het heet twijfel. Satan probeert dat te zaaien maar de Bijbel geeft de wapenrusting om die aanvallen af te slaan en zo te zien gebruik je die ook!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Schijn ongeloof

Berichtdoor Jerommel » 24 nov 2015 12:07

hilbrand1988 schreef:Hallo

Heel af en toe komt er een gedachte in me op:Het is niet waar. Je beeld het je maar in. Als ik me dan verder onderzoek, dan is zo'n gedachte nergens op gebaseerd. En geloof ik er (gelukkig) helemaal niets van.

Kun je dit ......schijn ongeloof noemen? Of is dit een teken van een klein geloof?
Ik vind dat een heel gezonde omgang met het geloof.
Juist goed om nu en dan eens te twijfelen, omdat het je alert houdt op het bekende verschijnsel dat mensen in de eigen voorstelling van zaken gaan geloven en er aan gehecht raken.
En als je het dan onderzoekt, kom je weer tot de conclusie dat je het je niet in beeldt.

ironic6925
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2015 23:54

Re: Schijn ongeloof

Berichtdoor ironic6925 » 24 nov 2015 13:27

ironic6925 schreef:Verwijderd door moderator. Zie de voorwaarden waarmee je hebt ingestemd voor het plaatsen van een reactie in dit forum:

In een aantal Religie-fora hanteren we strengere voorwaarden voor deelname:
* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.
* Respect voor de reformatorische belijdenis.
* Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis.


Met deze drie punten kan ik het onmogelijk eens zijn. Des ondanks heb ik zeker iets te melden. Hoe kan ik hier dan alsnog een zinnig bijdrage leveren?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Schijn ongeloof

Berichtdoor StillAwake » 24 nov 2015 13:30

ironic6925 schreef:Verwijderd door moderator. Zie de voorwaarden waarmee je hebt ingestemd voor het plaatsen van een reactie in dit forum:

In een aantal Religie-fora hanteren we strengere voorwaarden voor deelname:
* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.
* Respect voor de reformatorische belijdenis.
* Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis.

ironic6925 schreef:Met deze drie punten kan ik het onmogelijk eens zijn. Des ondanks heb ik zeker iets te melden. Hoe kan ik hier dan alsnog een zinnig bijdrage leveren?

Dus je hebt ingestemd met iets waarmee je het onmogelijk eens kunt zijn?
Bizar...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Schijn ongeloof

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2015 13:59

ironic6925 schreef:
Met deze drie punten kan ik het onmogelijk eens zijn. Des ondanks heb ik zeker iets te melden. Hoe kan ik hier dan alsnog een zinnig bijdrage leveren?


Dat kan dus op het open deel van het forum.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Schijn ongeloof

Berichtdoor StillAwake » 24 nov 2015 14:10

Marnix schreef:Dat kan dus op het open deel van het forum.

Tot op zekere hoogte. Inmengen in een discussie op het besloten deel is en blijft onmogelijk.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Schijn ongeloof

Berichtdoor Jerommel » 24 nov 2015 14:16

ironic6925 schreef:Met deze drie punten kan ik het onmogelijk eens zijn. Des ondanks heb ik zeker iets te melden. Hoe kan ik hier dan alsnog een zinnig bijdrage leveren?

Besef dat je in dit subforum hoogstwaarschijnlijk dingen te vragen hebt, dus ipv dingen te melden, kan je vragen stellen over hoe de Bijbel dan met jouw punten om gaat.
Daarnaast is punt 1 m.i. onvermijdelijk, omdat dit niet de plek is om in de topics aan de Bijbel te twijfelen, maar om te bespreken wat de Bijbel 'zegt'.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Schijn ongeloof

Berichtdoor StillAwake » 24 nov 2015 14:26

Jerommel schreef:Besef dat je in dit subforum hoogstwaarschijnlijk dingen te vragen hebt, dus ipv dingen te melden, kan je vragen stellen over hoe de Bijbel dan met jouw punten om gaat.
Daarnaast is punt 1 m.i. onvermijdelijk, omdat dit niet de plek is om in de topics aan de Bijbel te twijfelen, maar om te bespreken wat de Bijbel 'zegt'.

Ook de tweede lijkt me logisch, nergens wordt gezegd dat je het er mee eens moet zijn, maar als je daadwerkelijk een inhoudelijke discussie wilt voeren lijkt me respect voor elkaars standpunten (en dus in dit geval de Reformatorische belijdenisgeschriften) een noodzakelijke stap.
Ik sta volledig achter mijn verklaring van respect voor bijvoorbeeld de cathechismus, terwijl ik het niet altijd met dit geschrift eens ben.
Als ik daar dan toch tegenaan ga schoppen plaats ik mijzelf buiten de discussie...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Schijn ongeloof

Berichtdoor Jerommel » 24 nov 2015 14:35

Mee eens, maar ik kan me voorstellen dat punt 1 zoals het er staat onmogelijk is voor iemand die dat niet gelooft.
Ik zou het verwoorden als: De geloofwaardigheid en het leergezag van de Bijbel staat in dit subforum niet ter discussie.
Maar de praktijk zal uitgewezen hebben dat het dan alsnog verzandt in welles nietes tussen gelovigen en ongelovigen...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten