druggebruik

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: druggebruik

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2015 19:27

Evelien schreef:Wij gebruiken hier thuis Mediwiet (CBD). Werkt enorm goed bij ziekte.

d:)b

Hier nog een zeer tevreden CBD gebruiker!

mohamed

Re: druggebruik

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2015 20:10

bernard 3 schreef:En wat dan met een stekje marihuana

Nou een stekje kan u hooguit een plant mee kweken. Denk niet dat planten kweken hetzelfde is als drugs gebruiken.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: druggebruik

Berichtdoor pindas83 » 15 jul 2015 20:19

Heb me er nooit in verdiept maar ik wel eens vernomen dat cannabis een helende werking zou hebben, (buiten pijnbestrijding).
Heeft iemand daar ervaring mee?

mohamed

Re: druggebruik

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2015 22:35

Ja ik. Het werkt helend tegen vele pijnen en verslavingen. Her en der is er ook nog wel wat onbegrip, maar goed, wie een medicijn tegen de pijn heeft gevonden zal dat worst wezen. Als je het medicijn gaat gebruiken adviseer ik wel om eerst te proberen of je huisarts het je wil voorschrijven. Dat scheelt je enorm als dat slaagt. Het bedrijf Bedrocan produceert cannabis.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: druggebruik

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2015 08:50

Bernhard3 schreef:Het zou misschien goed zijn als je reageert op iemand toch eerst aandachtig gelezen te hebben WAT en WAT NIET iemand beweerd heeft. Alsook om de eigen reactie te onderbouwen met iets meer dan enkele uit de losse pols beweringen dat ”het kolder” is wat iemand schrijft..
Als een dergelijke houding en aanpak datgene is wat ik ,zoals je beweer, “van mijn medebroeders moet snappen “ dan is het wel jammerlijk met hen gesteld.

En om uw stellingen geloofwaardig en niet tendentieus te onderbouwen is het dan misschien ook aangewezen om de juiste Bijbelteksten te gebruiken . Want noch in de NBG vertaling 1951, noch in de Staten vertaling, noch in de in de King James wordt de door u aangegeven Bijbeltekst van Joh 2: “en als ze dronken zijn” gebruikt. Daar staat echter ‘Iedereen zet zijn gasten eerst de goede wijn op en als er goed gedronken is de minder goede.


En wat betekent "wel gedronken?" Er wordt het zelfde bedoeld. Kijk maar bij de kanttekeningen die de Statenvertalers erbij hebben gezet als toelichting op hun vertaalkeuzes:

11) wel gedronken
Grieks als zij dronken geworden zijn; dat is, door den drank verheugd zijn geworden; want dit woord betekent niet altijd hetgeen eigenlijk dronkenschap genaamd wordt, maar ook een milde nuttiging van den drank, zonder overdaad, tot verheuging.


Het gaat dus wel degelijk om drank, met alcohol, en bijbehorende werking. Logisch want "iedereen zet eerst goede druivensap voor en als er goed gedronken is minder goede druivensap" zou ook vreemd zijn. De vertalers van de King James kiezen dan ook net als alle andere vertalers bewust voor "wijn" en niet voor "druivensap".

Ook in Lucas1:15 van de drie voorgaande vertalingen staat er niet NIET “ wijn en andere gegiste drank “ maar “ Want hij zal groot zijn voor de Here en wijn en sterke drank zal hij niet drinken


Wijn en sterke drank vind ik ook een prima vertaling. Het geeft overduidelijk aan dat het om alcoholische dranken gaat. Drank zonder alcohol zou je moeilijk "sterke drank" kunnen noemen he.

Zie verder ook alle Bijbelcommentaren bij deze teksten, ze weten allemaal wel waar het om gaat. Echte wijn.

En dan negeer je nog een aantal andere teksten die ik aanhaal, de effecten van jouw druivensap die een wonderlijke verheugende werking op het hart kunnen hebben.

De (vervormde ) teksten die je aanhaalde blijken dan eerder tendentieus dan juist vertaald te zijn. Ik hoop dan ook dat uw overtuiging dat Christus zelf ook alcohol gebruikte niet op dergelijke teksten gebouwd is, want nergens in de Bijbel is dit vast te stellen .
En lees misschien eens iets over het bewaringsproces van sappen die ten tijde van de Romeinen zeer goed bekend en gekend was. Dan zal je kunnen vaststellen dat “belegen” druivensap toentertijd zeer goed gekend was en niets met alcohol bevattende wijn te maken had.
Wat uw laatste “bewijsstuk” betreft , vind ik nogal vreemd dat u zich baseert op de lasterlijke uitspraken van de Farizeeën als zou Jezus naast een dronkaard ook een veelvraat zijn. Of verdedig je dan ook de gulzigheid en het veelvraten van de Christen op basis van deze uitspraak?


Nee hoor, ik zeg alleen dat Jezus het verwijt kreeg te eten en wijn te drinken. De Farizeeen hadden daar kritiek op. Ik niet. Maar je kan wel uit de tekst opmaken dat Jezus wijn dronk.

En mij verwijten dat ik teksten vervorm is wel heel mooi. De Bijbel noemt overal "wijn". Niet "druivensap". Maar jij hebt zonder dat daar ergens aanleiding voor is, bedacht dat het "druivensap" moet zijn. Want jij hebt moeite met alcohol. De Bijbel heeft het over de invloed van wijn. Positief maar ook negatief. En jij stelt dan dat het vast druivensap moet zijn dat je hart verheugt. Als er iemand de Bijbel vervormt naar eigen inzicht doe jij dat wel.

ik vind het dan ook spijtig dat men met alle soorten uitvluchten het gebruik van uiterst giftige stoffen (hard drugs) zoals cafeïne en alcohol probeert te bestendigen onder gelovige mensen.
En dit niettegenstaande meerdere wetenschappelijke studies die aantonen en bewijzen hoe gevaarlijk , ziekteverwekkend en dodelijk dergelijke giftige producten zijn.
Of zijn de gelovigen van vandaag dan misschien vrijgesteld van het bewaken en bewaren van hetgeen door Christus is vrijgekocht!!?


Angst is een slechte raadgever. De Bijbel leert dat je met bepaalde mate mag genieten van een glas wijn. En ik ken genoeg mensen die dat doen zonder dat het allerlei vreselijke bijwerkingen heeft. De algemene visie op alcohol is nog steeds dat het prima kan, mits met mate. Het voedingscentrum waarschuwt niet om alsjeblieft volledig af te blijven van die "giftige, gevaarlijke, ziekteverwekkende, dodelijke drank." Maar dat het best lekker en oke is, mits je met mate geniet.

Christus kocht ons vrij van de zonde. Wijn drinken is geen zonde. Integendeel. Jezus Christus deed het zelf. Hij verlost van iets veel groters. Dus nogmaals. Prima dat je niet wil drinken. Maar leg het anderen niet op. Zeker niet als het zo duidelijk is dat de Bijbel het drinken van wijn helemaal niet afkeurt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: druggebruik

Berichtdoor bernard 3 » 16 jul 2015 17:24

Beste Marnix
Betreffende uw opmerking; De Bijbel noemt overal "wijn". Niet "druivensap". Maar jij hebt zonder dat daar ergens aanleiding voor is, bedacht dat het "druivensap" moet zijn. Want jij hebt moeite met alcohol. De Bijbel heeft het over de invloed van wijn. Positief maar ook negatief. En jij stelt dan dat het vast druivensap moet zijn dat je hart verheugt. Als er iemand de Bijbel vervormt naar eigen inzicht doe jij dat wel.

Zou ik je willen verwijzen naar mijn reactie als gevolg van uw dringende vraag om vooraleer verder te gaan met het bespreken van cafeïne uw opmerking betreffende alcoholgebruik te behandelen

Mijn reactie daarop was de volgende:

Ikzelf ben geen vertaler of kenner van de oorspronkelijke Bijbelse taal. Doch velen die daarvan wel kennis hebben (en dat hoef je maar op te zoeken op het internet ) beweren dat het woord “wijn” zowel gebruikt wordt voor gegist (gefermenteerd) of ongegist (niet gefermenteerd) druivensap.
Als er dan in de Bijbel sprake is van “wijn” dan dienen andere aspecten overwogen te worden om te weten of er in de desbetreffende passage al dan niet sprake is van puur druivensap of gefermenteerd( gealcoholiseerd) druivensap
.

Doch blijkbaar lees je geen reacties van anderen en ga je steeds verder op hetgeen jezelf denkt dat een ander beweert zonder rekening te houden WAT de andere in feite geschreven heeft.

Daarom geef ik hier een paar verwijzingen waarop ik steun om te beweren dat het woord “wijn” in de Bijbel zowel de betekenis kan hebben van puur druivensap of van gefermenteerd (gealcoholiseerd ) druivensap.

Het betreft de resultaten van een uitgebreide studie gebaseerd op eigen onderzoek van de auteur en de resultaten van andere onderzoekers, die werden gepubliceerd in het werk Wine in the Bible: A Biblical Study of the Use of Alcoholic Beverages ( S.Bacchiocchi)

Daarin wordt uitgebreid ingegaan op al de passages in de Bijbel waar sprake is van het gebruik van wijn (dus ook de door u aangehaalde voorbeelden)
Hierbij een paar uittreksels.(ik laat ze in het Engels om vertalingsfouten te vermijden)
I investigated the Biblical and historical usage of the term “wine”, beginning from the English “wine”, and then proceeding backward to the Latin vinum,, the Greek ionos, and finaly the Hebrew yayin. The result of the survey is abundantly clear: these four related words have been used historically to refer to the juice of the grape, whether fermented or unfermented.

Examples of the dual usage of oinos abound in secular Greek. In his book, Metereologica, Aristotles (384- 322 BC) speaks of unfermented grape juice (glukus),saying: “ though called wine [oinos] it has not the effect of wine, for it does not taste like wine and does not intoxicate like ordinary wine” In this text Aristotle explicitly informs us that unfermented grape juice was called oinos(wine) although it did not have the taste or the intoxicating effect of ordinary wine

As in Greek the Hebrew term for “wine” (yayin) was sed torefer to either fermented or unfermented wine. The Jewish Encyclopedia explains that” Fresh wine before fermenting was called ‘yayin mi-gat” ( wine of the vat); Sanh 70 a)

The Halakot Gedalot, which is the earliest Jewish compendium of the Talmud says “ one may press out a cluster of grapes and pronounce the Kiddush over the juice, since the juice of the grape is considered wine (yayin) in connection with the blaws of the Nazirite”

Ik zou je dan ook van harte willen aanraden om dit werk eens in zijn geheel te raadplegen te meer omdat daaruit het volgende blijkt
“ The Biblical approval or disapproval of “wine” is determined not by the amount of wine consumed but by the nature of the “wine” itself. The positive references to “wine” have to do with unfermented, unintoxicating grape juice. In contrast, all the indictments of “wine” have to do with alcoholic, intoxicating wine. The latter is condemned irrespective of the quantity used

Als gelovige zouden wij dan toch de Godsspraak “Mijn volk gaat ten onder door gebrek aan kennis” voor ogen moeten houden en zoveel als mogelijk zijn Woord en raadgevingen op de eerste plaats stellen. Ook al kost dit ons soms wel wat enige moeite om los te komen van bepaalde (slechte) gewoontes of geplogenheden zoals cafeïne en alcohol gebruik.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: druggebruik

Berichtdoor Teus » 16 jul 2015 17:59

Toen Noach van de wijn gedronken had, werd hij dronken en hij ontblootte zich in zijn tent.
Van de druivensap?

Noem het zoals je het noemen wilt, het is in ieder geval een drank waar je dronken van kunt worden en God noemt het wijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: druggebruik

Berichtdoor pindas83 » 16 jul 2015 18:34

mohamed schreef:Ja ik. Het werkt helend tegen vele pijnen en verslavingen. Her en der is er ook nog wel wat onbegrip, maar goed, wie een medicijn tegen de pijn heeft gevonden zal dat worst wezen. Als je het medicijn gaat gebruiken adviseer ik wel om eerst te proberen of je huisarts het je wil voorschrijven. Dat scheelt je enorm als dat slaagt. Het bedrijf Bedrocan produceert cannabis.


Ok. Nu moet ik alleen nog een kwaal hebben :wink: !
Hoe werkt het dan tegen verslaving? Wissel je de ene verslaving niet voor de andere in?

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: druggebruik

Berichtdoor bernard 3 » 16 jul 2015 18:51

Teus schreef:Toen Noach van de wijn gedronken had, werd hij dronken en hij ontblootte zich in zijn tent.
Van de druivensap?

Noem het zoals je het noemen wilt, het is in ieder geval een drank waar je dronken van kunt worden en God noemt het wijn.


Lees jij nu echt niet wat iemand schrijft!!!!?

mohamed

Re: druggebruik

Berichtdoor mohamed » 16 jul 2015 21:45

mohamed schreef:Ja ik. Het werkt helend tegen vele pijnen en verslavingen. Her en der is er ook nog wel wat onbegrip, maar goed, wie een medicijn tegen de pijn heeft gevonden zal dat worst wezen. Als je het medicijn gaat gebruiken adviseer ik wel om eerst te proberen of je huisarts het je wil voorschrijven. Dat scheelt je enorm als dat slaagt. Het bedrijf Bedrocan produceert cannabis.

pindas83 schreef:Ok. Nu moet ik alleen nog een kwaal hebben :wink: !
Hoe werkt het dan tegen verslaving? Wissel je de ene verslaving niet voor de andere in?

Om cannabis op doktersrecept te verkrijgen moet je een kwaal hebben, maar zelfs dan schrijven niet alle huisartsen het voor helaas. Voor recreatief gebruik kan je voor een tientje wat kopen in een koffieshop.

Ja je wisselt de ene verslaving met de andere in, maar tabak is veel schadelijker dan cannabis en je rookt er veel meer van. Derhalve zie ik het als een prima ruil. Voorts verkeer ik niet in de veronderstelling dat mensen zonder een verslaving kunnen, want iedereen is wel een slaaf van iets of iemand. Ook mensen die heel strikt niks gebruiken, zijn verslaafd aan zichzelf onthouden. Denk aan anorexia patiënten, hun verslaving is niet eten.

mohamed

Re: druggebruik

Berichtdoor mohamed » 16 jul 2015 21:48

Teus schreef:Toen Noach van de wijn gedronken had, werd hij dronken en hij ontblootte zich in zijn tent.
Van de druivensap?

Noem het zoals je het noemen wilt, het is in ieder geval een drank waar je dronken van kunt worden en God noemt het wijn.

bernard 3 schreef:Lees jij nu echt niet wat iemand schrijft!!!!?

Niemand is van zins om zich een slavenjuk op te laten leggen, dus bespaar u de moeite met uw doem preek.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: druggebruik

Berichtdoor Teus » 16 jul 2015 22:38

Teus schreef:Toen Noach van de wijn gedronken had, werd hij dronken en hij ontblootte zich in zijn tent.
Van de druivensap?

Noem het zoals je het noemen wilt, het is in ieder geval een drank waar je dronken van kunt worden en God noemt het wijn.


bernard 3 schreef:Lees jij nu echt niet wat iemand schrijft!!!!?


Ach, je zou reageren als ik serieus antwoordde maar dat doe je ook niet.
Ik heb geen zin om dergelijke, in mijn ogen onbelangrijke, langdurige discussies te lezen.
Het bovenstaande is voor mij het belangrijkste.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: druggebruik

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2015 23:05

Bernard3, je bent niet de enige die de Bijbel proberen uit te leggen vanuit een anti-wijn-standpunt maar de Bijbel is voor mij wel duidelijk. Ik heb tal van teksten aangehaald die wijzen op een positieve houding ten opzichte van gefermenteerde druivensap. Zogenaamde goede onderzoeken van mensen met verstand die stellen dat de Bijbel alleen positief is over druivensap en alleen negatief over wijn zijn erg subjectief en geschreven door mensen die op voorhand al tegen alcohol zijn of geleerd kregen dat het fout is. Maar tegen ieder bezwaarschrift zijn minstens 5 van dit soort onderzoeken tenleghen die aantonen dat het wel prima is, om alcohol te drinken, mits met enige mate. En mits het met enige mate is ken ik ook niemand die daardoor ernstig beschadigd raakte.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: druggebruik

Berichtdoor bernard 3 » 17 jul 2015 07:41

Marnix schreef:Bernard3, je bent niet de enige die de Bijbel proberen uit te leggen vanuit een anti-wijn-standpunt maar de Bijbel is voor mij wel duidelijk. Ik heb tal van teksten aangehaald die wijzen op een positieve houding ten opzichte van gefermenteerde druivensap. Zogenaamde goede onderzoeken van mensen met verstand die stellen dat de Bijbel alleen positief is over druivensap en alleen negatief over wijn zijn erg subjectief en geschreven door mensen die op voorhand al tegen alcohol zijn of geleerd kregen dat het fout is. Maar tegen ieder bezwaarschrift zijn minstens 5 van dit soort onderzoeken tenleghen die aantonen dat het wel prima is, om alcohol te drinken, mits met enige mate. En mits het met enige mate is ken ik ook niemand die daardoor ernstig beschadigd raakte.



Marnix
Ik probeer de Bijbel niet uit te leggen vanuit een anti- wijn standpunt maar wel, vertrekkende vanuit een wetenschappelijk bewezen standpunt, aan te tonen dat ALLE hard drugs (waaronder Cafeïne en alcohol) op zich zeer schadelijk zijn voor het menselijk lichaam. Ook al worden ze, wat men noemt, "met mate" gebruikt.

.Als volgeling van Christus was het dan ook mijn bedoeling om hier de gelovigen er op attent te maken dat indien zij dergelijke producten als genotsmiddelen gebruiken. Zij in feite zowel tegen Gods leer ingaan wat het rein/ gezond bewaren van lichaam en geest betreft. Alsook zich als hypocriet gedragen door terzelfdertijd in te gaan tegen het gebruik als genotsmiddel van andere hard drugs zoals cocaïne, Nicotine, Opium(derivaten) , marihuana , heroïne en dergelijke.

Ik heb mij dan ook gesteund op bestaande wetenschappelijke studies en niet op beweringen uit “de losse pols “zonder enige feitelijke ondersteuning of onderbouwing wat hier blijkbaar gangbaar is, maar discussies als deze steeds doet verzanden in een welles – nietes spelletje.
Wat mij betreft wil ik deze discussie , tenminste wat alcohol betreft, hierbij beëindigen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: druggebruik

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2015 08:44

Prima. Nog even mijn reactie als samenvatting:

De Bijbel is niet tegen het gebruik van wijn als genotsmiddel. De vraag is of we door nieuwe wetenschappelijke inzichten dat Bijbels standpunt moeten gaan herzien. Maar daar heb ik nog wel een nieuwe vraag over:

Je zegt consequent dat iedere "harddrug" zeer schadelijk zijn voor het menselijk lichaam, zelfs bij matig gebruik en dat dat wetenschappelijk is bewezen. Als je echter op internet gaat zoeken op "is koffie slecht, is alcohol slecht enz" lees je overal: Het is niet slecht mits je het met mate gebruikt. Bij sommige dingen misschien "Het kan niet veel kwaad". De risico's zijn heel klein. Maar goed, doorgaans lees je dus dat het helemaal niet schadelijk is. Waarop baseer jij dat het wel heel erg schadelijk, giftig, slecht, dodelijk, allemaal dingen die je zoal noemt, is? Mag ik daar bewijzen van die aantonen dat wat het voedingscentrum, voedingsdeskundigen enzovoorts zegt een leugen is?

Het is wel goed om te beseffen dat in tegenstelling tot wat je suggereert, jouw stellingname dat met mate drinken ook heel erg schadelijk voor de mens is, niet de gangbare denkwijze is en ook niet wat de massa (en de mensen die hun voorlichten op dit gebied) op basis van wetenschappelijke studies weten of vertellen. Ik ben dus erg benieuwd naar een onderbouwing met bronvermelding en of dat inderdaad de lijn is die de wetenschap ook kiest, of dat een enkeling dit zegt terwijl de meesten dat standpunt niet delen. Tot nu toe heb je het telkens over wetenschappelijke studies maar ik heb daar nog niets van gezien. Als ik zoek op "wetenschappelijke studie alcohol slecht" vind ik alleen dat overmatig gebruik slecht is maar matig gebruik niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten