druggebruik

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

druggebruik

Berichtdoor bernard 3 » 14 jul 2015 08:25

Het valt mij op dat veel gelovigen die aannemen dat zij de tempel van de H.Geest zijn, zich blijkbaar niet zo heel veel bekommeren om deze tempel gezond te houden en te vrijwaren van allerlei schadelijke stoffen zoals bepaalde drugs.
Nochtans zijn er op vandaag op het internet en televisieprogramma’s mogelijkheden te over om bekend te worden met de schade en ziektes die voortkomen door het gebruik van dergelijke stoffen.

Ik stel mij dan ook de vraag hoe het mogelijk is dat stoffen als alcohol en cafeïne,( aanwezig in koffie , thee en cola) in feite hard drugs zijn en praktisch dagelijks gebruikt worden door gelovigen. En dat deze producten zelfs bij of na het kerkbezoek zomaar aangeboden worden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: druggebruik

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2015 09:05

bernard 3 schreef:Ik stel mij dan ook de vraag hoe het mogelijk is dat stoffen als alcohol en cafeïne,( aanwezig in koffie , thee en cola) in feite hard drugs zijn en praktisch dagelijks gebruikt worden door gelovigen. En dat deze producten zelfs bij of na het kerkbezoek zomaar aangeboden worden.

Volgens de Bijbel kan wijn heilzaam zijn:
En hij, tot hem gaande, verbond zijn wonden, gietende daarin olie en wijn; en hem heffende op zijn eigen beest, voerde hem in de herberg en verzorgde hem.

En als er wijn ontbrak, zeide de moeder van Jezus tot Hem: Zij hebben geen wijn.

Als nu de hofmeester het water, dat wijn geworden was, geproefd had (en hij wist niet, van waar de wijn was; maar de dienaren, die het water geschept hadden, wisten het), zo riep de hofmeester den bruidegom

Zo kwam dan Jezus wederom te Kana in Galilea, waar Hij het water wijn gemaakt had.

Drink niet langer water alleen, maar gebruik een weinig wijn, om uw maag en uw menigvuldige zwakheden.

Een matig gebruik van wijn (alcohol) verbiedt de Bijbel dus niet.
Van koffie is inmiddels bewezen dat er ook een goede werking van uitgaat, maar wederom bij matig gebruik.

Vroeger was het gebruikelijk dat dominee een sigaar kreeg als hij op bezoek kwam, maar inmiddels weet iedereen hoe schadelijk dat is. Dat is dus een tijdsbeeld, of noem het voortschrijdend inzicht.
Tenslotte is een tevreden pijproker geen onruststoker. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: druggebruik

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2015 10:55

Cafeïne en alcohol zijn niet slecht bij matig gebruik. Het wordt pas slecht bij overmatig gebruik. De Bijbel waarschuwt volgens mij voor dat overmatig gebruik maar niet voor het gebruik van bijvoorbeeld alcohol op zich. Jezus dronk zelf wijn en veranderde water in wijn. Ik snap dus niet dat er christenen zijn die stellen dat je geen alcohol (of koffie, maar die had ik nog niet eerder gehoord) mag drinken. Dat ze het zelf niet doen is prima maar je kan het niet op Bijbelse gronden aan anderen opleggen om dat niet te doen. Integendeel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: druggebruik

Berichtdoor bernard 3 » 14 jul 2015 12:00

Wat we allemaal te horen krijgen nietwaar!
Een bakje koffie is echt niet schadelijk hoor?!!
En wat dan met een stekje marihuana, een pilletje XTC, een “schotje” heroïne, een sigaretje, een lijntje cocaïne, een pijpje opium, een glas dat 5 tot 40 % alcohol bevat?
Allemaal worden ze wel door de een of de ander als onschadelijk betiteld en krijgen door sommigen zelfs helende eigenschappen toegedicht.
Doch het zijn allen stoffen op zich geen enkele voedende waarde hebben , integendeel het zijn allen stoffen die op zich sterk giftig zijn en één of meerdere organen definitief beschadigen.


Ik vernoemde enkel Cafeïne en alcohol omdat deze beide hard drugs op vandaag in onze streken sociaal aanvaarde hard drugs zijn. Was ik een paar decennia in Azië geweest dan had ik daar opium moeten aan toevoegen. Dit omdat deze hard drug toentertijd daar door het overgrote deel van de bevolking werd gebruikt en waarvan de zogenaamde helende werking ervan ook toen werd aangeprezen.
En op vandaag zijn de gevaren van Nicotine voor iedereen duidelijk

Wat nu het “één bakje koffie “ betreft
De meeste gelovigen die koffie gebruiken beperken zich niet tot één bakje. Maar door de band genomen zijn er dat 3 tot 4 per dag. Dit betekent ongeveer 25 per week of 1300 kopjes per jaar. Zij belasten dus constant hun lichaam met een stof die uiterst giftig is en het centrale zenuwstelsel alsook bepaalde vitale organen van ons lichaam aantasten en blijvend beschadigen.

Mijn opmerking is echter : Kan een gelovige zich tegenover God verantwoorden als hij wetens en willens zijn lichaam( dat niet zijn eigendom is omdat het gekocht en betaald is door Christus) voortdurend belast en verminkt? Dit door, enkel als genotsmiddel, zeer giftige producten te gebruiken die geen enkele voedende waarde hebben.
En reageert hij dan niet hypocriet als hij anderen, die duidelijk minder giftige hard drugs dan de zijne gebruiken, er op aanspreekt omdat deze hard drugs als heroïne en cocaïne gebruiken die niet zo sociaal aanvaardt zijn als die hard drugs die hijzelf gebruikt?

Hoe kan hij dan die beweert zich aan God te hebben gegeven en wedergeboren te zijn dat hij constant en zelfs gedurende zijn kerkelijk samenkomen uiterst giftige producten consumeert?

Ter info; de giftigheidsgraad van cafeïne (= theïne) is dubbel zo groot als die van Heroïne en Nicotine ,vier maal zo groot als deze van Morfine en ongeveer acht maal zo groot als deze van ethanol. (zie Merck Index 10è editie 1983)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: druggebruik

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2015 12:08

bernard 3 schreef:Mijn opmerking is echter : Kan een gelovige zich tegenover God verantwoorden als hij wetens en willens zijn lichaam( dat niet zijn eigendom is omdat het gekocht en betaald is door Christus) voortdurend belast en verminkt? )

Beetje off topic, maar met dit argument kun je dus ook de tatoeage afwijzen en die vreselijke piercings.

Maar dit terzijde, je vroeg hier naar druggebruik.
Natuurlijk is dat niet met de hand op de Bijbel goed te praten.
Geen enkele ware christen zal dit ook doen.
Koffie en thee is van een geheel andere orde.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: druggebruik

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2015 12:25

Inderdaad.

Bernard, waarom ga je niet in op de opmerkingen dat Jezus Christus ook dronk? En Zijn volgelingen ook? De Bijbel verbiedt het nergens, integendeel, die ziet genieten van wijn juist als iets goeds. Dan kan je met allerlei vage theorieën aankomen over schadelijkheid en roepen dat je het niet snapt dat christenen dat kunnen doen.... maar je negeert dat Jezus Christus die we volgen, dit zelf ook deed. Dat op zich lijkt me al reden genoeg om aan te nemen dat het niet verkeerd is aangezien Hij mijn leven bepaalt.

Ga daar nou eerst eens op in, dan komen we mogelijk verder.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: druggebruik

Berichtdoor Teus » 14 jul 2015 19:47

bernard 3 schreef:Het valt mij op dat veel gelovigen die aannemen dat zij de tempel van de H.Geest zijn, zich blijkbaar niet zo heel veel bekommeren om deze tempel gezond te houden en te vrijwaren van allerlei schadelijke stoffen zoals bepaalde drugs.
Nochtans zijn er op vandaag op het internet en televisieprogramma’s mogelijkheden te over om bekend te worden met de schade en ziektes die voortkomen door het gebruik van dergelijke stoffen.

Ik stel mij dan ook de vraag hoe het mogelijk is dat stoffen als alcohol en cafeïne,( aanwezig in koffie , thee en cola) in feite hard drugs zijn en praktisch dagelijks gebruikt worden door gelovigen. En dat deze producten zelfs bij of na het kerkbezoek zomaar aangeboden worden.


Dus jij drinkt geen koffie,wijn, bier en vele andere dranken. Jij rookt, snuift en spuit niet. Je eet geen chocola, zout en snacks. Je begeef je niet in de tocht, je draagt handschoenen en een muts beneden 7 graden C en je hebt continu gehoorbeschermers op zak. Je tilt niet te zwaar en hebt een ergonomische stoel, zowel thuis als op je werk. Hebt geen tatoeages als het om jezelf gaat en geen piercings?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: druggebruik

Berichtdoor Evelien » 14 jul 2015 21:21

Wij gebruiken hier thuis Mediwiet (CBD). Werkt enorm goed bij ziekte.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: druggebruik

Berichtdoor bernard 3 » 15 jul 2015 09:00

Marnix schreef:Cafeïne en alcohol zijn niet slecht bij matig gebruik. Het wordt pas slecht bij overmatig gebruik. De Bijbel waarschuwt volgens mij voor dat overmatig gebruik maar niet voor het gebruik van bijvoorbeeld alcohol op zich. Jezus dronk zelf wijn en veranderde water in wijn. Ik snap dus niet dat er christenen zijn die stellen dat je geen alcohol (of koffie, maar die had ik nog niet eerder gehoord) mag drinken. Dat ze het zelf niet doen is prima maar je kan het niet op Bijbelse gronden aan anderen opleggen om dat niet te doen. Integendeel.


Beste Marnix
Dit verhaaltje van “matig” gebruik van allerlei hard drugs is enkel afhankelijk van de tijd en de cultuur waarin men leeft . Op vandaag betreft het alcohol en cafeïne. “Gisteren” was het Nicotine (herinner de spreuk “het is geen man die niet roken kan”) en opium .
Een hard drug is en blijft een zeer giftig product die in de tijd en bij herhaald gebruik altijd zeer schadelijk is voor het menselijk organisme.
Trouwens wie bepaalt er wat matig en onschadelijk gebruik is?
Onlangs nog hebben twee Amerikaanse geleerden vastgesteld dat het enorm giftig afbraakproduct van ethanol, namelijk acetaldehyde, de darm zodanig aantast dat slechte bacteriën alsook vele ontstekingsveroorzakers doorheen de darmwand kunnen penetreren tot in de bloedbaan.. Waardoor de afname van de immuniteit tot veertig procent kan bedragen en de toename van de ontstekingsproducten in het bloed drastisch toeneemt wat meerdere ontstekingsziekten (o.a. aderverkalking) als gevolg heeft .
Dit onderzoek heeft geleid tot het feit dat men zich nu genoodzaakt ziet om de grens van wat men tot nu toe als “matig” beschouwde (per dag 2 glazen wijn voor de vrouw en drie glazen wijn voor de man) drastisch naar onder zal moeten bijsturen.

Wat nu bepaalde Bijbel passages in verband met het gebruik van “wijn “ betreft.

Ikzelf ben geen vertaler of kenner van de oorspronkelijke Bijbelse taal. Doch velen die daarvan wel kennis hebben (en dat hoef je maar op te zoeken op het internet ) beweren dat het woord “wijn” zowel gebruikt wordt voor gegist (gefermenteerd) of ongegist (niet gefermenteerd) druivensap.
Als er dan in de Bijbel sprake is van “wijn” dan dienen andere aspecten overwogen te worden om te weten of er in de desbetreffende passage al dan niet sprake is van puur druivensap of gefermenteerd( gealcoholiseerd) druivensap.
.
1) Toen Jezus in de opperzaal het avondmaal instelde was dit eigenlijk ter gelegenheid van het herdenken van het Pascha. Hierbij mocht er geen enkel product aanwezig zijn dat gist bevatte of bereidt was geweest met gist. Dit omdat gist het symbool was van zondigheid en zodoende waren zowel het brood ongedesemd als de wijn on-gefermenteerd (on-gealcoholiseerd )

2) Bij het huwelijksfeest te Kana worden zes vaten met een inhoud van twee of drie metreten per vat ( 80 of 120l) dit betekent ongeveer 600 liter water door Christus veranderd in “wijn”.
Daar het feest al lang aan de gang was, was de voorraad “wijn” reeds opgebruikt of met andere woorden als de vorige ”wijn” gealcoholiseerd was dan had ieder zijn deel alcohol al binnen. En om dan nog aan deze mensen nogmaals een product aan te bieden dat giftig is een en dan nog in dergelijke hoeveelheden is ethisch onverantwoord . (Ook wordt op vandaag iedere drankuitbater die aan beschonken mensen nog alcoholische drank aanbiedt daarvoor gestraft).

Christus als de schepper wist zeer goed wat de gevolgen van alcoholgebruik voor het menselijk lichaam betekenen. Hij wist dan ook dat het kookpunt van acetaldehyde om en bij de 21°C ligt zodat wanneer dit product in het menselijk bloed van 37°C komt er gasbellen ontstaan die exploderen en zowel de haarvaatjes als de hersencellen onherroepelijk beschadigen.
Het is dan ook volledig ondenkbaar dat een persoon met zulke hoogstaande ethische normen en waarden als Christus dit zijn medemensen zou aandoen. Ik betwijfel dan ook sterk dat Christus ooit gealcoholiseerde drank gedronken of aan anderen gegeven heeft te meer daar Hij zich daarvoor voor de aanklager Satan zou moeten verantwoorden en er dan weldegelijk “schuld in Hem” zou gevonden zijn.

3) Wat Paulus betreft die zijn broeder omwille van zijn ziekte het gebruik van wat wijn aanraadt.
Hetgeen hier beschreven wordt is totaal niet relevant met het gebruik van alcoholische dranken.
Want net zoals het voorschrift van een dokter tegen keelpijn van een product dat codeine ( morfine derivaat) bevat niets te maken heeft met het gebruik van morfine als genotsmiddel. Heeft het aanraden (voorschrijven )van Paulus van een medicijn tegen maagpijn, niets te maken met het gebruik van de hard drug alcohol als genotsmiddel.

@Teus: ik wil wel reageren hoor maar dan moet je in de eerste plaats toch ernstig blijven en er geen zaken bijsleuren die niets met druggebruik te maken hebben.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: druggebruik

Berichtdoor Katlheen » 15 jul 2015 10:04

Tja, religie is ook opium voor het volk.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: druggebruik

Berichtdoor oekaboeka » 15 jul 2015 10:20

bernard 3 : Als er dan in de Bijbel sprake is van “wijn” dan dienen andere aspecten overwogen te worden om te weten of er in de desbetreffende passage al dan niet sprake is van puur druivensap of gefermenteerd( gealcoholiseerd) druivensap.


Als er in de tekst staat dat de beste wijn als laatst word gebruikt lijkt het mij niet over gewoon druivensap te gaan maar toch echt wel om alcoholische drinken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: druggebruik

Berichtdoor Chaya » 15 jul 2015 10:28

Katlheen schreef:Tja, religie is ook opium voor het volk.

Religie ja, maar niet Godsvreze.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: druggebruik

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2015 11:10

Bernard3 schreef:Beste Marnix
Dit verhaaltje van “matig” gebruik van allerlei hard drugs is enkel afhankelijk van de tijd en de cultuur waarin men leeft . Op vandaag betreft het alcohol en cafeïne. “Gisteren” was het Nicotine (herinner de spreuk “het is geen man die niet roken kan”) en opium .
Een hard drug is en blijft een zeer giftig product die in de tijd en bij herhaald gebruik altijd zeer schadelijk is voor het menselijk organisme.
Trouwens wie bepaalt er wat matig en onschadelijk gebruik is?
Onlangs nog hebben twee Amerikaanse geleerden vastgesteld dat het enorm giftig afbraakproduct van ethanol, namelijk acetaldehyde, de darm zodanig aantast dat slechte bacteriën alsook vele ontstekingsveroorzakers doorheen de darmwand kunnen penetreren tot in de bloedbaan.. Waardoor de afname van de immuniteit tot veertig procent kan bedragen en de toename van de ontstekingsproducten in het bloed drastisch toeneemt wat meerdere ontstekingsziekten (o.a. aderverkalking) als gevolg heeft .
Dit onderzoek heeft geleid tot het feit dat men zich nu genoodzaakt ziet om de grens van wat men tot nu toe als “matig” beschouwde (per dag 2 glazen wijn voor de vrouw en drie glazen wijn voor de man) drastisch naar onder zal moeten bijsturen.

Wat nu bepaalde Bijbel passages in verband met het gebruik van “wijn “ betreft.

Ikzelf ben geen vertaler of kenner van de oorspronkelijke Bijbelse taal. Doch velen die daarvan wel kennis hebben (en dat hoef je maar op te zoeken op het internet ) beweren dat het woord “wijn” zowel gebruikt wordt voor gegist (gefermenteerd) of ongegist (niet gefermenteerd) druivensap.
Als er dan in de Bijbel sprake is van “wijn” dan dienen andere aspecten overwogen te worden om te weten of er in de desbetreffende passage al dan niet sprake is van puur druivensap of gefermenteerd( gealcoholiseerd) druivensap.
.
1) Toen Jezus in de opperzaal het avondmaal instelde was dit eigenlijk ter gelegenheid van het herdenken van het Pascha. Hierbij mocht er geen enkel product aanwezig zijn dat gist bevatte of bereidt was geweest met gist. Dit omdat gist het symbool was van zondigheid en zodoende waren zowel het brood ongedesemd als de wijn on-gefermenteerd (on-gealcoholiseerd )

2) Bij het huwelijksfeest te Kana worden zes vaten met een inhoud van twee of drie metreten per vat ( 80 of 120l) dit betekent ongeveer 600 liter water door Christus veranderd in “wijn”.
Daar het feest al lang aan de gang was, was de voorraad “wijn” reeds opgebruikt of met andere woorden als de vorige ”wijn” gealcoholiseerd was dan had ieder zijn deel alcohol al binnen. En om dan nog aan deze mensen nogmaals een product aan te bieden dat giftig is een en dan nog in dergelijke hoeveelheden is ethisch onverantwoord . (Ook wordt op vandaag iedere drankuitbater die aan beschonken mensen nog alcoholische drank aanbiedt daarvoor gestraft).

Christus als de schepper wist zeer goed wat de gevolgen van alcoholgebruik voor het menselijk lichaam betekenen. Hij wist dan ook dat het kookpunt van acetaldehyde om en bij de 21°C ligt zodat wanneer dit product in het menselijk bloed van 37°C komt er gasbellen ontstaan die exploderen en zowel de haarvaatjes als de hersencellen onherroepelijk beschadigen.
Het is dan ook volledig ondenkbaar dat een persoon met zulke hoogstaande ethische normen en waarden als Christus dit zijn medemensen zou aandoen. Ik betwijfel dan ook sterk dat Christus ooit gealcoholiseerde drank gedronken of aan anderen gegeven heeft te meer daar Hij zich daarvoor voor de aanklager Satan zou moeten verantwoorden en er dan weldegelijk “schuld in Hem” zou gevonden zijn.

3) Wat Paulus betreft die zijn broeder omwille van zijn ziekte het gebruik van wat wijn aanraadt.
Hetgeen hier beschreven wordt is totaal niet relevant met het gebruik van alcoholische dranken.
Want net zoals het voorschrift van een dokter tegen keelpijn van een product dat codeine ( morfine derivaat) bevat niets te maken heeft met het gebruik van morfine als genotsmiddel. Heeft het aanraden (voorschrijven )van Paulus van een medicijn tegen maagpijn, niets te maken met het gebruik van de hard drug alcohol als genotsmiddel.

@Teus: ik wil wel reageren hoor maar dan moet je in de eerste plaats toch ernstig blijven en er geen zaken bijsleuren die niets met druggebruik te maken hebben.


Je redenering is niet juist. Alles komt hier op neer:

Alcohol is een harddrug. Harddrugs zijn per definitie fout. Dus zal de Bijbel met "wijn" vast iets anders bedoelen want alcohol is ethisch onverantwoord.

Kortom, je hele stellingname is gebaseerd op het feit dat alcohol fout is. En dat is nou juist wat de Bijbel niet zegt. Je laat je ethiek niet bepalen door de Bijbel maar gaat de Bijbel invullen aan de hand van je eigen ethiek.

Verder is het verhaal over druivensap kolder. Ook dat kan ik Bijbels onderbouwen. De bruiloft te Kana:

En toen de ceremoniemeester het water dat wijn geworden was, proefde – hij wist niet waar die vandaan kwam, maar de bedienden die het water geschept hadden wisten het wel – riep hij de bruidegom en zei tegen hem: ‘Iedereen zet zijn gasten eerst de goede wijn voor en als ze dronken zijn de minder goede. Maar u hebt de beste wijn tot nu bewaard!’

Als de gasten dronken zijn. Van druivensap???

De Bijbel zegt: De wijn die het hart verheugt. Dat is een bijwerking en dan gaat het dus niet over druivensap.

Zelfs als de volmaaktheid komt zal er wijn worden gedronken in het feestmaal dat God zelf zal aanrichten:

Op deze berg richt de HEER van de hemelse machten voor alle volken een feestmaal aan: uitgelezen gerechten en belegen wijnen, een feestmaal rijk aan merg en vet, met pure, rijpe wijnen.

Belegen, pure, rijpe druivensap?

Over Johannes de Doper lezen we:

Hij zal groot zijn in de ogen van de Heer, en wijn en andere gegiste drank zal hij niet drinken. Hij zal vervuld worden van de heilige Geest terwijl hij nog in de schoot van zijn moeder is,

En over Jezus lezen we:

Want Johannes de Doper is gekomen, hij eet geen brood en drinkt geen wijn, en jullie zeggen: “Hij is door een demon bezeten.” De Mensenzoon is gekomen, hij eet en drinkt wel, en jullie zeggen: “Kijk, wat een veelvraat, wat een dronkaard, die vriend van tollenaars en zondaars.”

En zo zijn er nog tal van teksten, ook minder mooie die wel bewijzen dat het over alcoholische wijn gaat. Je vroeg waarom christenen bijvoorbeeld drinken en daar niet tegen zijn. Dit is de reden. De Bijbel is niet tegen. God is er niet tegen. Jezus is ons voorbeeld en deed dit zelf ook. Doe daarmee wat je wil, maar hopelijk snap je nu je medebroeders en zusters wat beter.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: druggebruik

Berichtdoor Teus » 15 jul 2015 18:02

Bernard, als we het hebben over drugsgebruik, het gebruiken van drugs op zich in relatie met ons lichaam als tempel van de Heilige Geest zijnde maak dat geen verschil met hetgeen ik schreef.
Maar er komt meer bij kijken.

Het is ongeloof.
Waarom gebruiken we drugs, veelal om ons lekker te voelen. Als een christen om die reden drugs gebruikt is het een kwestie van ongeloof, er is er Een waarbij wij ons heel goed kunnen voelen.

Het is gebondenheid.
Als je eenmaal drugs gebruikt kun je er niet meer buiten dat kan ook voor meerdere andere dingen zoals koffie, alcohol en seks gelden. Het heet verslaving, als je verslaafd bent ben je gebonden je bent niet vrij in Christus, de verslaving, satan, heerst op dat moment over je.

Het is vaak veel omvattender als we in de eerste instantie denken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: druggebruik

Berichtdoor bernard 3 » 15 jul 2015 18:07

Marnix schreef: Je redenering is niet juist. Alles komt hier op neer:

Alcohol is een harddrug. Harddrugs zijn per definitie fout. Dus zal de Bijbel met "wijn" vast iets anders bedoelen want alcohol is ethisch onverantwoord.

Kortom, je hele stellingname is gebaseerd op het feit dat alcohol fout is. En dat is nou juist wat de Bijbel niet zegt. Je laat je ethiek niet bepalen door de Bijbel maar gaat de Bijbel invullen aan de hand van je eigen ethiek.

Verder is het verhaal over druivensap kolder. Ook dat kan ik Bijbels onderbouwen. De bruiloft te Kana:

En toen de ceremoniemeester het water dat wijn geworden was, proefde – hij wist niet waar die vandaan kwam, maar de bedienden die het water geschept hadden wisten het wel – riep hij de bruidegom en zei tegen hem: ‘Iedereen zet zijn gasten eerst de goede wijn voor en als ze dronken zijn de minder goede. Maar u hebt de beste wijn tot nu bewaard!’

Als de gasten dronken zijn. Van druivensap???

De Bijbel zegt: De wijn die het hart verheugt. Dat is een bijwerking en dan gaat het dus niet over druivensap.

Zelfs als de volmaaktheid komt zal er wijn worden gedronken in het feestmaal dat God zelf zal aanrichten:

Op deze berg richt de HEER van de hemelse machten voor alle volken een feestmaal aan: uitgelezen gerechten en belegen wijnen, een feestmaal rijk aan merg en vet, met pure, rijpe wijnen.

Belegen, pure, rijpe druivensap?

Over Johannes de Doper lezen we:

Hij zal groot zijn in de ogen van de Heer, en wijn en andere gegiste drank zal hij niet drinken. Hij zal vervuld worden van de heilige Geest terwijl hij nog in de schoot van zijn moeder is,

En over Jezus lezen we:

Want Johannes de Doper is gekomen, hij eet geen brood en drinkt geen wijn, en jullie zeggen: “Hij is door een demon bezeten.” De Mensenzoon is gekomen, hij eet en drinkt wel, en jullie zeggen: “Kijk, wat een veelvraat, wat een dronkaard, die vriend van tollenaars en zondaars.”

En zo zijn er nog tal van teksten, ook minder mooie die wel bewijzen dat het over alcoholische wijn gaat. Je vroeg waarom christenen bijvoorbeeld drinken en daar niet tegen zijn. Dit is de reden. De Bijbel is niet tegen. God is er niet tegen. Jezus is ons voorbeeld en deed dit zelf ook. Doe daarmee wat je wil, maar hopelijk snap je nu je medebroeders en zusters wat beter.

Het zou misschien goed zijn als je reageert op iemand toch eerst aandachtig gelezen te hebben WAT en WAT NIET iemand beweerd heeft. Alsook om de eigen reactie te onderbouwen met iets meer dan enkele uit de losse pols beweringen dat ”het kolder” is wat iemand schrijft..
Als een dergelijke houding en aanpak datgene is wat ik ,zoals je beweer, “van mijn medebroeders moet snappen “ dan is het wel jammerlijk met hen gesteld.

En om uw stellingen geloofwaardig en niet tendentieus te onderbouwen is het dan misschien ook aangewezen om de juiste Bijbelteksten te gebruiken . Want noch in de NBG vertaling 1951, noch in de Staten vertaling, noch in de in de King James wordt de door u aangegeven Bijbeltekst van Joh 2: “en als ze dronken zijn” gebruikt. Daar staat echter ‘Iedereen zet zijn gasten eerst de goede wijn op en als er goed gedronken is de minder goede.


Ook in Lucas1:15 van de drie voorgaande vertalingen staat er niet NIET “ wijn en andere gegiste drank “ maar “ Want hij zal groot zijn voor de Here en wijn en sterke drank zal hij niet drinken

De (vervormde ) teksten die je aanhaalde blijken dan eerder tendentieus dan juist vertaald te zijn. Ik hoop dan ook dat uw overtuiging dat Christus zelf ook alcohol gebruikte niet op dergelijke teksten gebouwd is, want nergens in de Bijbel is dit vast te stellen .
En lees misschien eens iets over het bewaringsproces van sappen die ten tijde van de Romeinen zeer goed bekend en gekend was. Dan zal je kunnen vaststellen dat “belegen” druivensap toentertijd zeer goed gekend was en niets met alcohol bevattende wijn te maken had.
Wat uw laatste “bewijsstuk” betreft , vind ik nogal vreemd dat u zich baseert op de lasterlijke uitspraken van de Farizeeën als zou Jezus naast een dronkaard ook een veelvraat zijn. Of verdedig je dan ook de gulzigheid en het veelvraten van de Christen op basis van deze uitspraak?

ik vind het dan ook spijtig dat men met alle soorten uitvluchten het gebruik van uiterst giftige stoffen (hard drugs) zoals cafeïne en alcohol probeert te bestendigen onder gelovige mensen.
En dit niettegenstaande meerdere wetenschappelijke studies die aantonen en bewijzen hoe gevaarlijk , ziekteverwekkend en dodelijk dergelijke giftige producten zijn.
Of zijn de gelovigen van vandaag dan misschien vrijgesteld van het bewaken en bewaren van hetgeen door Christus is vrijgekocht!!?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten