Visite op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2015 12:59

rotterdam schreef:O ja wordt dat gevraagd ? Door wie ? Je zult begrijpen dat ik geen enkel bezwaar heb tegen het citeren vanuit de traditie maar anderen vraag je om Bijbelteksten.

Lees de forumregels maar, je dient de 3 FvE te onderschrijven.
rotterdam schreef:Je geeft overigens geen antwoord/reactie op onze medechristenen die dagelijks naar de kerk gaan. Da's namelijk nog altijd 3 x zoveel als jij.

Onze kerk en alle andere kerken trouwens ook, zijn alleen op zondag open. Ik woon weleens een doordeweeks dienst bij, op woensdag- of donderdagavond 2 durpen verderop, ander kerkverband.
Maar in feite kun je daar jaloers op zijn ja, dat het mogelijk is en dat ze dat doen.
Dan snap ik dus niet hoe je dan 1 dienst kunt verdedigen als je dit argument aanvoert.
mohamed schreef:k zie je al boos kijken naar de lege plekken in de kerk, vanonder je zwarte hoedje. En ik maar kijken of de Alto al op de parkeerplaats staat

Ik ben niet zo snel boos mohamed en mijn auto is zwart, niet mijn hoedje. :D
mohamed schreef:Nou, zo werkt het helemaal niet, hoe meer je mensen wil dwingen naar de kerk te gaan, hoe minder het effect.

Nee dat is ook niet te dwingen. Maar in de Bijbel staat het wel he: dwing ze, want de één had een koe gekocht, de ander een stuk land.
Dus ontrouw of lauw zijn is van alle tijden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Visite op zondag

Berichtdoor mohamed » 01 okt 2015 13:33

@ Chaya, naar de kerk ging men om onderricht te krijgen, maar in deze tijd heeft men de hele week toegang tot informatie. Derhalve hoeft niemand te wachten alvorens zijn of haar geestelijke honger te stillen. Kerkverbanden vervagen meer en meer.

Een zwarte Alto? Wel, dat is een mooie kleur voor een auto en laat de gekleurde hoed maar thuis en gooi je haar los. ;)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Arco » 01 okt 2015 14:01

Chaya schreef:Nee dat is ook niet te dwingen. Maar in de Bijbel staat het wel he: dwing ze, want de één had een koe gekocht, de ander een stuk land.
Dus ontrouw of lauw zijn is van alle tijden.


Mag je wel Luk. 14:16-24 van toepassing verklaren op een kerkdienst? Zo ja, waarom dan wel?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Visite op zondag

Berichtdoor rotterdam » 01 okt 2015 14:46

Chaya schreef:Lees de forumregels maar, je dient de 3 FvE te onderschrijven.

Wie zegt dat ik dat niet zou doen ?

Dan snap ik dus niet hoe je dan 1 dienst kunt verdedigen als je dit argument aanvoert.

Chaya, Chaya, Chaya ik moet je helaas terechtwijzen - ik heb nooit 1 dienst verdedigd - ben je in de war met iemand anders ?


Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2015 15:32

mohamed schreef:@ Chaya, naar de kerk ging men om onderricht te krijgen, maar in deze tijd heeft men de hele week toegang tot informatie. Derhalve hoeft niemand te wachten alvorens zijn of haar geestelijke honger te stillen. Kerkverbanden vervagen meer en meer.

Daar heb jij dan gelijk in. :wink:
Maar het gaat erom of er een geestelijke honger is.
mohamed schreef:Een zwarte Alto? Wel, dat is een mooie kleur voor een auto en laat de gekleurde hoed maar thuis en gooi je haar los

Kan ik dat wel doen? Wordt het dan niet: van achter lyceum en van voren museum? :mrgreen:
rotterdam schreef:Wie zegt dat ik dat niet zou doen ?

Ik verwachtte het wel van je. Maar je vroeg door wie.
rotterdam schreef:Chaya, Chaya, Chaya ik moet je helaas terechtwijzen - ik heb nooit 1 dienst verdedigd - ben je in de war met iemand anders ?

Mea Culpa dan. Je begon namelijk nogal lichtelijk te blaffen tegen me.

Maar er wordt nu gesteld geloof ik dat ik wel 4 diensten desnoods zou verdedigen, maar dat is niet waar!
Ik stelde - om het nog maar eens te herhalen en duidelijk te stellen - als je eigen kerk zoveel diensten belegt, laat je plaats dan niet onwettig leeg.
Als je lid bent van een kerk die alleen een ochtenddienst belegt, kun je moeilijk s'middags gaan.

We komen dan op het punt dat veel mensen hun eigen regels gaan stellen, wat in veel gevallen leidt tot soms scheuringen, maar onderwerp je nu gewoon aan die regels.
Als je een gemeente hebt van 100 zielen, een aantal daarvan kan nooit komen, wegens ouderdom bijvoorbeeld, nog een aantal zijn "slapende" leden,
de rest komt s'morgens trouw en de helft daar weer van blijft s'middags weg.
Hoe ziet zo'n kerk er dan uit s'middags?
Lege banken en hier en daar een kerkganger. Aan het einde van het fiscale jaar vraagt de penningsmeester met klem of er een vrijwillige bijdrage gedoneerd kan worden, want er dreigt een tekort.
Een kerk vorm je samen en God vraagt van ons trouw.
Daar miszeg ik toch niets mee?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2015 15:48

Daarom kan je beter op andere, Bijbelser manieren invullen aan het kerk-zijn dan met een tweede dienst die ooit een keer door mensen is bedacht en wat niet zo goed meer lijkt te werken.... Dat heeft met trouw of lauw zijn niets te maken. Ik heb namelijk wel ontdekt dat de trouw als gemeente en mogelijke lauwheid net zo goed voorkomt bij mensen die vaker naar de kerk gaan. Er zijn mensen die twee keer naar de dienst gaan en lauw zijn als het om trouw aan de gemeente gaat en mensen die 1x naar de kerk gaan maar trouw aan de gemeente en zeker niet lauw. Dat is juist mijn hele punt, dat je dingen als trouw en lauwheid gaat meten aan het bezoek van een door mensen ooit bedachte en ingestelde tweede dienst. Terwijl gemeente-zijn niet maar draait om consumeren van preken maar om meeleven, delen, elkaar tot hand en voet zijn enzovoorts. Dat is veel meer dan naast elkaar in de kerkbanken zitten. Daar blijf ik op hameren want dat wordt vergeten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2015 15:57

Marnix schreef:Ik heb namelijk wel ontdekt dat de trouw als gemeente en mogelijke lauwheid net zo goed voorkomt bij mensen die vaker naar de kerk gaan. Er zijn mensen die twee keer naar de dienst gaan en lauw zijn als het om trouw aan de gemeente gaat en mensen die 1x naar de kerk gaan maar trouw aan de gemeente en zeker niet lauw. Dat is juist mijn

Eensch en dat heb ik ook nooit ontkend.
Ik zei in één van mijn eerste postings op 28 september:
En inderdaad Marnix, als je mensen moet gaan pushen, klopt er iets niet.

En wat zegt de Bijbel over lauwheid?
Openbaring: Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!
Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.
Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.

Het is dus een oordeel.

Dus om terug te keren, het gaat niet over anderen het wordt ons allemaal aangezegd.
Als het in het hart niet leeft, kun je een kerkbank verslijten en toch verloren gaan.
Wordt dit nog weleens gepredikt?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Visite op zondag

Berichtdoor rotterdam » 01 okt 2015 18:12

Chaya schreef:
Als je een gemeente hebt van 100 zielen, een aantal daarvan kan nooit komen, wegens ouderdom bijvoorbeeld, nog een aantal zijn "slapende" leden,
de rest komt s'morgens trouw en de helft daar weer van blijft s'middags weg.
Hoe ziet zo'n kerk er dan uit s'middags?
Lege banken en hier en daar een kerkganger. Aan het einde van het fiscale jaar vraagt de penningsmeester met klem of er een vrijwillige bijdrage gedoneerd kan worden, want er dreigt een tekort.
Een kerk vorm je samen en God vraagt van ons trouw.
Daar miszeg ik toch niets mee?


100 zielen in 1 kerk ?
Zijn dat alle kerkgangers in het durp of zijn er wellicht "tig" kerken ?
Kerk vorm je samen en daar miszeg je helemaal niets mee.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Visite op zondag

Berichtdoor mona » 01 okt 2015 20:05

Chaya schreef:Als het in het hart niet leeft, kun je een kerkbank verslijten en toch verloren gaan.
Wordt dit nog weleens gepredikt?


Nou en of!
Luister deze prachtige preek eens Chaya:
http://www.preekindex.nl/preken/henk-bi ... binnendijk
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Visite op zondag

Berichtdoor mona » 01 okt 2015 20:30

Marnix schreef:Terwijl gemeente-zijn niet maar draait om consumeren van preken maar om meeleven, delen, elkaar tot hand en voet zijn enzovoorts. Dat is veel meer dan naast elkaar in de kerkbanken zitten. Daar blijf ik op hameren want dat wordt vergeten.


Voorop gesteld: ja, gemeente zijn draait niet alleen om consumeren van preken. Maar het is ook meer dan 'alleen' elkaar tot een hand en een voet zijn (wat overigens veel is hoor!). Ook niet christenen kunnen elkaar, bij voorbeeld binnen een vereniging, tot een hand en een voet zijn. Dus voor een christen moet er meer zijn dan dat, in de horizontale lijn. Voor een christen is er allereerst de verticale lijn met God, waardoor hij uit genade gemeenschap mag hebben met Christus. En van Hem uit de liefde tot de naaste. Voor zijn lichamelijk welzijn, maar ook voor zijn ziel. Elkaar niet over hebben voor het eeuwige oordeel. Maar ook de gemeenschap der heiligen mag beoefend worden. Deze dingen behoren tot het wezenlijke van Christus Kerk.


Op zondagavond zit mijn vriendin met haar zoontje in onze kerk.
En haar zoontje is de enige (!) tiener...
Dat gaat me aan het hart. Waar is alle andere jeugd? Jeugd die 's morgens ook niet komt, die afhaakt van de club.
Ouders die ook steeds minder vaak in de kerk komen. Die er ook door de week niet zijn op de bijbel- of huiskring.
Het is een glijdende schaal. Je ziet het, je bid. En toch...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Teus » 01 okt 2015 21:37

*Off topic*
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2015 21:43

Zeker mee eens Mona! Ik denk alleen dat dat voor mensen die 1 dienst per zondag bezoeken niet altijd anders is. Er kunnen mensen wegblijven uit desinteresse maar dat is niet het enige. Ik ken ook veel mensen die 1x gaan maar zeker niet lauw of ongeïnteresseerd zijn.

En wat betreft de verticale verbinding, helemaal mee eens. Dat is de basis. Alleen investeren we daar als het goed is wel dagelijks in, niet alleen in de erediensten. Dan zouden we iedere dag minstens twee diensten moeten bezoeken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2015 22:08

rotterdam schreef:
100 zielen in 1 kerk ?
Zijn dat alle kerkgangers in het durp of zijn er wellicht "tig" kerken ?
Kerk vorm je samen en daar miszeg je helemaal niets mee.

100 is een willekeurig gekozen aantal. Veel kerken hebben dat ledental.
Ik had ook 500 kunnen nemen, dat is wel een goed gemiddelde.
Maar ik was laatst in een middagdienst van een kerk met een vrij hoog aantal leden, alleen, het was niet te zien.
Erg lege banken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Katlheen » 02 okt 2015 08:50

Maar ik was laatst in een middagdienst van een kerk met een vrij hoog aantal leden, alleen, het was niet te zien.
Erg lege banken.


Dit ging hopelijk toch niet ten kosten van je eigen gemeente waar ook de middagdienst werd gehouden? :-oo
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Arco » 02 okt 2015 09:02

Chaya schreef:Maar ik was laatst in een middagdienst van een kerk met een vrij hoog aantal leden, alleen, het was niet te zien.
Erg lege banken.


Bij ons vroeg een gastdominee of de mensen op de vijf achterste rijen naar de vijf voorste rijen kwamen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 71 gasten