De genademiddelen en tot geloof komen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor MoesTuin » 18 jun 2015 08:43

Eens met bovenstaande schrijvers en schrijverinnen
Alleen bepaalde uitgezette lijnen zoals Calvinist schrijft en Chaya onderschrijft volg ik niet helemaal.
waarin ik het volgende lees
"Nou ja, zolang ik zo verkeerd en zondig ben, kan ik het wel vergeten"
dat klinkt vroom, maar dat is het niet.
Dan laat je je schuld belangrijker zijn dan Gods genade
Alsof je schuld niet opgewassen kan zijn tegen Gods genade
Dat klinkt wel heel nederig, maar is ten diepste heel hooghartig.
Wat wat denk je dan als mens wel, dat God het niet zou aan kunnen jou schuld?
David zegt "Maar Gij zijt goed en gaarne vergevend, groot van goedentierenheid en trouw"!



Ik ga daar een vraag over stellen.

De genademiddelen en tot geloof komen.
Stel dat een mens hoe uitzonderlijk dit ook zal zijn, wellicht onmogelijk (vanuit het gezichtspunt van Calvinist en Chaya gezien)
De mens vind in Christus Jezus Redding (niet uit zich zelf....anderen en ik hebben het allemaal al benoemd in eerdere reacties)
Stel dat dit Godswonder in een mensen hart plaats vindt.
Hoe zien jullie dit, kan dit, hoe kan dit uiteindelijk in jullie optiek, of is dit standaard uitgesloten
(reacties zoals dat dit in de Heere God zijn ogen niet kan enz....die heb ik al gelezen van jullie, ik wil nu een stapje verder....)

En hoe kijken jullie tegen deze onderstaande tekst uit Gods Woord aan in dit opzicht

Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heere.
Romeinen 8:38-39


Niets kan ons scheiden van Gods liefde Niets!, Helemaal Niets,
Dus ook niet kan ons schieden van God Liefde het gevoel dat ons lijden ons zuchten, ons alleen zijn ons verdriet , het gevoel dat we er echt alleen voor staan.
Dat we verlaten zijn.
Dat God ons niet meer ziet.
Je je eigen blind staart op je zonden en schuld, je blijft roeren in je eigen ziel en het daarbij blijft.
Dat is zo onwaar, als je je blik omhoog richt naar Christus.
Met Paulus mogen we ons dan opnieuw of voor het eerst deze overtuiging eigen maken: niets van wat we meemaken, niets van wat er met ons en om ons heen gebeurt, niet van datgene waarover we zo diep bezorgd zijn, niets daarvan kan ons scheiden van de eeuwige en onvoorwaardelijke liefde die we in Jezus Christus leren kennen.
Je diepe nood is een uitnodiging om Hem te zien!
Heere God, ik wil U zien in Uw Zoon. Leer me geloven en ervaren dat Uw liefde mij nooit loslaat.
Zalig is de mens die Gods Gunst genieten mag
Gods Gunst = Genade in de Heere Jezus Christus
hét middel tot Geloof Redding Behoud en een Hoopvolle Toekomst

https://www.youtube.com/watch?v=rJjNi7mQD6k

1
O God, die mij hebt vrijgekocht
en door Uw bloed gered,
Die, wat de duivel ook vermocht,
mij voorleidt, tred voor tred;
Die trouw mij voorgaat op de weg,
al is mijn pad ook ruw,
o wijs mij steeds de rechte weg,
maak mij een beeld van U.

Koor:
Maak mij een beeld van U,
maak mij een beeld van U,
zo vol van ootmoed, liefde en trouw,
maak mij een beeld van U.

2
Want vol van zwakheid is mijn ziel,
toch ben 'k door U gered;
wanneer de strijd soms zwaar mij viel,
Gij hoorde mijn gebed.
Sterk, o mijn God, mij meer en meer,
ja, help en steun mij nu:
leid aan Uw hand mij, trouwe Heer,
maak mij een beeld van U.

3
Ja, Heer, hervorm mij naar Uw beeld,
't is al wat mij bekoort;
gedoog niet, dat de zonde leeft
in 't hart, dat U behoort.
Blijf met Uw liefde zo nabij,
dat ik de zonde schuw';
dat steeds Uw wil de mijne zij,
maak mij een beeld van U.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor BladeStraight » 18 jun 2015 09:23

naamloos schreef:Die priester vroeg heel niet of die man wel bidden geleerd had, en wat ie wel of niet voelde, en wat ie allemaal 'bevindelijk' beleefd had op weg naar hem toe enz. enz. Dat telt allemaal niks en niemendal mee, zoiets is gewoon een poging om zelf nog een duit in het zakje te doen.


Dat zal ook niemand zeggen, wel is het zo dat God vaak door een bevindelijke weg werkt om zo mensen naar Hem toe te trekken, die weg naar Hem toe is dan niet een of andere verdienste of voorwaarde.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor naamloos » 18 jun 2015 10:06

naamloos schreef:Die priester vroeg heel niet of die man wel bidden geleerd had, en wat ie wel of niet voelde, en wat ie allemaal 'bevindelijk' beleefd had op weg naar hem toe enz. enz. Dat telt allemaal niks en niemendal mee, zoiets is gewoon een poging om zelf nog een duit in het zakje te doen.
BladeStraight schreef:Dat zal ook niemand zeggen,
Dat wordt wél gezegd.
BladeStraight schreef: wel is het zo dat God vaak door een bevindelijke weg werkt om zo mensen naar Hem toe te trekken, die weg naar Hem toe is dan niet een of andere verdienste of voorwaarde.
Het hele leven bestaat uit ervaringen, niks mis mee. Het wordt verwerpelijk wanneer (eigen) ervaringen als vereiste aan anderen opgelegd wordt. Ook al ontkent men dat het voorwaarde en-of verdienste is.
Wanneer je andere ervaringen hebt.... wel, dan is er niets van God bij. Dus etiket remonstrants erop, en afvoeren die hap.
Dan zeg ik ''ga eens even rap van Gods stoel af''. Ieder mens uniek, we hebben verschillende achtergronden dus beleven we de dingen anders.
Bovendien legt God zich niet vast in een systeem. Hij is altijd meer en groter dan wij zien en bevatten kunnen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor BladeStraight » 18 jun 2015 10:36

Je hebt natuurlijk gelijk, en het is duidelijk onbijbels als gezegd wordt dat bevinding een grond voor genade zou kunnen zijn. Ik vraag me echt af waar dat gezegd zou worden, want dat lijkt me een gevaarlijke opvatting.

Aan de andere kant geeft God ons wel voorbeelden van hoe Hij werkt. Vaak wordt in dit verband de zgn. 'drie stukken' van de Heidelbergse Catechismus ook genoemd. Het is natuurlijk wel zo, en dat is ook Bijbels verantwoord, dat in het leven van een christen ook kennis moet zijn van onze ellende, kennis van de genade in Christus en vervolgens dankbaarheid voor de verlossing. Dit gaat natuurlijk bij iedereen anders, dat zien we ook in Gods woord.

Het is natuurlijk ronduit verkeerd om eigen ervaringen die geen duidelijke basis heeft in de Bijbel als een soort van richtlijn te gaan gebruiken. Uiteindelijk is God's woord de enige toetssteen. Wel is het zo dat in sommige gevallen het duidelijk is dat een cruciaal aspect dat uit de schrift opkomt (bijv. de ellendekennis) ontbreekt. Alsnog past het mensen niet te oordelen maar ik denk dat, wanneer God werkt, er ook zeker een besef van de eigen verlorenheid nodig is, dat blijkt uit de gehele Bijbel. Maar uiteindelijk komt het oordeel enkel God toe.

Ik neem aan dat we het hierover eens zijn?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor mona » 18 jun 2015 17:35

Beste (topic)starter,

Als je een discussie start, is het wel zo leuk als je er zelf ook aan deelneemt!
Wat is je eigen mening over dit onderwerp?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor learsi » 18 jun 2015 17:53

benefietdiner schreef:
Als een oudtestamentische gelovige een lam bracht bij de priester keek de priester niet naar degene die het lam bracht! Hij hoefde niet bang te zijn dat de priester hem zou afwijzen. Maar de priester keek naar het lam of die zonder smet of enig gebrek was. Als het lam volmaakt was werd de gelovige goed gevonden. Omdat niemand iets op jou Lam (geloof in Christus) aan te merken kan hebben, word jij door God goedgekeurd en aanvaard. In Christus ziet God jou als rijn, heilig, rechtvaardig en volmaakt. Gods blik is enkel en alleen gericht op Jezus in ons.
God ziet ons niet in onze zonden Hij ziet jou in Christus!
Niet wat wij denken, voelen of doen bepalen onze identiteit maar wat Jezus hét Lam van God voor ons heeft gedaan. Op grond van onze relatie met Jezus zijn wij door God volkomen geaccepteerd.


Bronvermelding?
h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3467
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor benefietdiner » 18 jun 2015 19:25

learsi schreef:
Bronvermelding?
h.g.
Learsi

Die heb ik niet maar hier een vergelijkbare van Rasak en bekijk zijn video hoe een moslim Jezus leerden kennen.
http://www.isaruhallah.nl/home/is-er-ee ... zonde.html

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor learsi » 18 jun 2015 20:47

benefietdiner schreef:Die heb ik niet maar hier een vergelijkbare van Rasak en bekijk zijn video hoe een moslim Jezus leerden kennen.
http://www.isaruhallah.nl/home/is-er-ee ... zonde.html


Hele zinnen letterlijk overgenomen van W vd Kamp.
Wie je bent in Christus-7 In christus ziet God je niet in je zonden.

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor mona » 20 jun 2015 10:26

Starter schreef:Dit topic is bedoeld om te bespreken of en hoe je tot geloof komt door het waarnemen van de genademiddelen als het gebed, een preek beluisteren, lijzen in de Bijbel. Hier wordt vaak toe aangezet, maar heeft het ook zin?

De één zegt dan bijvoorbeeld: Neem de middelen waar of ga maar veel naar de kerk, misschien wil de Heere er in meekomen. Een ander zegt: Vraag er maar om, misschien wil de Heere nog op je neerzien.
Maar….al die dingen hebben mijn ouders en grootouders, ooms en tantes ook allemaal gedaan en zover ik weet is er nog nooit één van onze familie tot bekering gekomen. Is de uitkomst dan toch vaag en onzeker?


Met name het dikgedrukte deel vond ik tamelijk schokkend. Is dat een veelvoorkomend verschijnsel, hele onbekeerde families en jarenlang de genademiddelen gebruiken, maar niet tot geloof komen?


Even terug naar het begin. Het gaat om het gebruik van de genademiddelen.
In Lukas 19 vers 44 gaat het over de verwoesting van Jeruzalem. De Heere Jezus weent over deze plaats om dat ze niet willen begrijpen wat hun tot vrede dient.
Wat dient hen dan tot vrede? De Woorden van Christus!
Waarom gaat deze stad ten onder?
Omdat ze niet willen luisteren, ze geloven Hem niet op Zijn Woord.
In de HSV staat het nog wat duidelijker:
Ook zullen zij in u geen steen op de andere staan laten, omdat u het tijdstip waarop er naar u omgezien werd, niet hebt onderkend.
Lees hierbij ook eens de kanttekeningen.

De Heere Jezus zag naar hen om, de discipelen predikten vanaf Jeruzalem het Evangelie, en zij willen niet luisteren.
Het aanbod van het evangelie, door het Bijbellezen en door de preek, bijbelstudie en bidden, DAT is het omzien van de Heere Jezus naar de zondaar.
Als je daarin zegt: misschien wil de Heere dan naar je omzien, misschien dat... Het mocht eens....dan betwijfel je het welgemeende aanbod van het evangelie.
En als we twijfelen, en niet geloven, dan gaan we net als Jeruzalem ten onder.
Maar dat is niet wat de Heere wil, Hij weent er zelfs over, want hij wil niet dat we verloren gaan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor BladeStraight » 20 jun 2015 12:25

mona schreef:
En als we twijfelen, en niet geloven, dan gaan we net als Jeruzalem ten onder.


Uiteindelijk gaan we verloren door ons ongeloof, niet door het wel of niet uitverkoren zijn. In essentie is iedereen al verloren die niet geloofd. Het waarnemen van de genademiddelen is natuurlijk essentieel, maar niet zaligmakend. Het is natuurlijk onmogelijk te stellen dat als we maar bidden en Bijbellezen en onder Gods woord zitten, God uiteindelijk ons wel zal redden, dat is niet volgens Gods woord.

Vanuit de mens gezien gaat het om geloof, niet als daad maar als geschenk, uit genade zijt gij zalig geworden. En als we met een gelovig hart ons tot Hem wenden, zál de Heere daar in mee komen, zoals hij beloofd heeft. En dat is niet een gevolg van ons bidden en werken, maar enkel genade.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor mona » 20 jun 2015 12:46

BladeStraight schreef:Uiteindelijk gaan we verloren door ons ongeloof, niet door het wel of niet uitverkoren zijn. In essentie is iedereen al verloren die niet geloofd. Het waarnemen van de genademiddelen is natuurlijk essentieel, maar niet zaligmakend. Het is natuurlijk onmogelijk te stellen dat als we maar bidden en Bijbellezen en onder Gods woord zitten, God uiteindelijk ons wel zal redden, dat is niet volgens Gods woord.

Vanuit de mens gezien gaat het om geloof, niet als daad maar als geschenk, uit genade zijt gij zalig geworden. En als we met een gelovig hart ons tot Hem wenden, zál de Heere daar in mee komen, zoals hij beloofd heeft. En dat is niet een gevolg van ons bidden en werken, maar enkel genade.

We mogen het aanbod (geschenk, genade) nooit losmaken van de opdracht (bekeer u). Als we verloren gaan, gaan we om eigen schuld verloren.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor BladeStraight » 20 jun 2015 13:08

mona schreef:We mogen het aanbod (geschenk, genade) nooit losmaken van de opdracht (bekeer u). Als we verloren gaan, gaan we om eigen schuld verloren.


Dat klopt. Dat deed ik toch niet? Maar je kan ook niet zeggen dat een mens de opdracht tot bekering hoort en vervolgens uit zichzelf zich kan bekeren, daar komt een Godswerk aan te pas, maar hier is er natuurlijk een verschil tussen de beleving van mensen en het grotere perspectief vanuit God vandaan.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor mona » 20 jun 2015 13:44

BladeStraight schreef:Dat klopt. Dat deed ik toch niet? Maar je kan ook niet zeggen dat een mens de opdracht tot bekering hoort en vervolgens uit zichzelf zich kan bekeren, daar komt een Godswerk aan te pas, maar hier is er natuurlijk een verschil tussen de beleving van mensen en het grotere perspectief vanuit God vandaan.
Nee hoor, maar ik wilde nog even de nadruk leggen op onze eigen verantwoordelijkheid, die wij hebben mbt de opdracht die God ons geeft, om ons tot Hem te wenden en ons te bekeren. Het gaat hier om het gebruiken van de genademiddelen. De topic starter vroeg zich af, of dat wel zin had, omdat er zoveel mensen wel zeggen de genademiddelen gebruiken maar toch de Heere niet vinden. De vraag is, hoe je die genademiddelen dan gebruikt.
De gewilligheid van God berust niet op 'misschien mocht Hij naar je omzien'. Als je de genademiddelen gebruikt in vertrouwen op Hem, dan zal hij die middelen zegenen.
Waarmee ik natuurlijk ook wil zeggen dat alle begin vanuit God is.
Maar wij hebben rekening te houden met Zijn geopenbaarde wil: Bekeer u en leef! Wend u naar Mij toe en wordt behouden, alle einden der aarde.
Hij wijst ons de weg daartoe in Zijn Woord.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor Chaya » 20 jun 2015 14:02

BladeStraight schreef: Het is natuurlijk onmogelijk te stellen dat als we maar bidden en Bijbellezen en onder Gods woord zitten, God uiteindelijk ons wel zal redden, dat is niet volgens Gods woord.

Nee, maar we mogen deze middelen niet verachten. Ik hoor regelmatig christenen die rustig een kerkdienst verzuimen om iets anders te gaan doen.
Of sowieso 1 keer genoeg vinden.
Het is een Zegening dat wij vrij naar de kerk mogen. In de regel hoeven we hier ook weinig moeite voor te doen, i.t.t. veel andere christenen.
Schrijnend om te zien hoe de één na de andere kerk de deuren moet sluiten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor BladeStraight » 20 jun 2015 14:17

mona schreef:omdat er zoveel mensen wel zeggen de genademiddelen gebruiken maar toch de Heere niet vinden. De vraag is, hoe je die genademiddelen dan gebruikt.
(...) Als je de genademiddelen gebruikt in vertrouwen op Hem, dan zal hij die middelen zegenen.


Dat bedoelde ik dus ook te zeggen. Het is niet genoeg om bij het eten en het slapengaan te bidden, naar de kerk te gaan en uit de bijbel te lezen, noch is dat enige grond voor de zaligheid. Het gaat om het gelovig vertrouwen dat daarin mee gaat, en inderdaad werkt de Heere dat geloof vaak in de middelijke weg.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 87 gasten