De genademiddelen en tot geloof komen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor mona » 12 jun 2015 16:46

Calvinist schreef:Dat er behoud is in het Gods Lam. Dat er genade te verkrijgen is voor de grootste der zondaren. Een verkondigen in diepe afhankelijkheid van de Heilige Geest en in biddend opzien tot God, mocht Hij Zich wenden.
Met de laatste vier woordjes ben ik het niet met je eens.
Want als we in afhankelijkheid van de Heilige Geest bidden tot God, dan ZAL Hij zich wenden.
Waarom? Omdat Hij het heeft beloofd, het staat zwart op wit in Zijn Woord. Je mag de vinger erbij leggen.
Dit is een grote troost voor degene die Hem zoekt!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor Calvinist » 12 jun 2015 18:21

mona schreef:Met de laatste vier woordjes ben ik het niet met je eens.
Want als we in afhankelijkheid van de Heilige Geest bidden tot God, dan ZAL Hij zich wenden.
Waarom? Omdat Hij het heeft beloofd, het staat zwart op wit in Zijn Woord. Je mag de vinger erbij leggen.
Dit is een grote troost voor degene die Hem zoekt!

Het verkondigen van het evangelie van vrije genade gebeurt in diepe afhankelijkheid van de Heilige Geest. Hij moet Zich er aan paren,
wil de verkondiging harten treffen. Daar ben je het denk ik met mij eens.
En ja als wij in grote afhankelijkheid bidden tot God, niks waardig te zijn, ja dan 'doet' de Heere op het noodgeschrei grote wonderen.
Dus in die zin, eens. Al moeten we het nooit als grond aanbrengen bij de Heere. Nergens hebben wij recht op.
Ons bidden? Het is voor Hem een walging. Ja handen vol van bloed, daarin heeft de Heere geen lust (zie Jesaja 1).
Maar toch te weten dat de rechtvaardige Heere een God van genadige en ontfermende God is. Een bidder, die bidden is geleerd, zal Hij niet laten staan. Nee, dan ZAL Hij, door het werk van de Heilige Geest in het toebrengen van de zondaar en in het toepassen van het Borgtochtelijk Middellaarswerk van de Heere Jezus, Zich wenden. Bedankt voor de verbetering, je hebt gelijk!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor naamloos » 13 jun 2015 06:51

Calvinist schreef:Ons bidden? Het is voor Hem een walging. Ja handen vol van bloed, daarin heeft de Heere geen lust (zie Jesaja 1).
Maar toch te weten dat de rechtvaardige Heere een God van genadige en ontfermende God is. Een bidder, die bidden is geleerd, zal Hij niet laten staan.
Bewust de zonden aan de hand houden en vroom bidden, aan zulke huichel-gebeden heeft de Heer een hekel.
Maar verder, je hoeft niet eerst op een leerschool of zoiets om te leren bidden.
Er staat gewoon " bid en u zal gegeven worden".
Voor hen die in de Heer zijn staat verder lerend onderwijs over bidden, naar zijn wil, in geloof ect.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2015 11:03

Calvinist schreef:Uit je reacties, MoesTuin, proef ik een stuk bitterheid richting Reformatorische kerken en christenen. Waarom dan toch vraag ik mij af? Heb je hier specifieke redenen voor?

Als je het woordje bitterheid vervangt voor waarschuwing, dan zit je goed.
uit ervaring spreek ik en de Heere heeft mijn ogen hiervoor geopend via wonderlijke wegen, die mensen niet begrijpen.
Het is duidelijk iets tussen mij en de Heere, mensen willen het zo graag verklaren, maar Gods wegen zijn werkelijk waar ondoorgrondelijk.
Ik getuig hier graag van, ook middels het lied omdat ik niet sterk ben in het schrijven en zal hier ook mee doorgaan ook als de tegenstander zich opwerpt.

In antwoord op het bericht van de topic starter.

Wat je schrijft is allemaal waar Calvinist.
Want door GENADE zijt gij behouden. Door het Geloof en niet uit uw zelf; het is een gave van God. niet uit uw werken opdat niemand roeme.

Daarmee stopt het niet.....daar begint het pas na deze grote werken des Heeren in het leven van een klein mensenkind.

Openbaringen 3:20
Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.

Je (geestelijke) oog moet opengaan. Is jouw geestelijke oog al open, heb jij al door dat God aan de deur van je hart klopt? Soms kun je ziende blind zijn en horende doof, dus kijken en iets toch niet zien of luisteren zonder dat iets tot je doordringt.

God is zo trouw, en zelf schiet ik zo vaak tekort en ben ik niet trouw, maar we mogen altijd een beroep doen, ondanks al onze vreselijke tekortkomingen, op Gods Trouw!

We mogen bidden, Heere ik ben toch Uw kind, maar ik ben geen lieverdje, ik ben Uw gunsteling, maar absoluut geen heilige, maar vol van zonde en het verkeerde, wilt U mij genadig vergeven.

Het is belangrijk om je schuld eerlijk onder ogen te zien zelf, loop er niet voor weg, maar staar je er ook niet op blind. Blijf er niet in hangen.
Zeg niet "Nou ja, zolang ik zo verkeerd en zondig ben, kan ik het wel vergeten"
dat klinkt vroom, maar dat is het niet.
Dan laat je je schuld belangrijker zijn dan Gods genade
Alsof je schuld niet opgewassen kan zijn tegen Gods genade
Dat klinkt wel heel nederig, maar is ten diepste heel hooghartig.
Wat wat denk je dan als mens wel, dat God het niet zou aan kunnen jou schuld?
David zegt "Maar gij zijt goed en gaarne vergevend, groot van goedentierenheid en trouw"!

Wat een genade!

Mensen roeren vaak in hun eigen ziel en daar vind je van alles, behalve wat je zou moeten vinden.
en heb je daar houvast aan?
De Heere God zegt, "Ik Ben die Ik Ben"

Een boot op zee werpt zijn anker uit in de zee om houvast te hebben, niet in zijn eigen ruim want dat helpt niks.
Waarin werpen wij het anker uit.
In het ruim van ons levenschip, de diepten van onze ziel, onze zonden? doe dit toch niet.
maar werp we het anker uit omhoog, daar is de grond, daar waar de Heere Jezus is met Zijn verzoenend bloed, we hebben een voorspraak bij de Vader. "Vader, ik wil niet dat dezen verloren gaan, want Ik heb verzoening voor hem voor haar gevonden"

Heere wees mij genadig, wilt U mij genadig aannemen.

Als ons hart ons veroordeeld, God is meer dan ons hart, want God is zo groot, dat Hij al verzoening deed voor dat iemand er om vroeg in Jezus, verzoening deed van alle zonden, ook die van gisteren en eergisteren.
ook al denken we dat we het wel kunnen vergeten, bid toch elke dag tot God, in oprechtheid en nederigheid, "Heere, vergeef mij mijn schulden, allemaal."

Want God is goed en gaarne vergevend en van grote goedertierenheid allen, die Hem aanroepen.
We hoeven ons niet te verstoppen, of wat dan ook te bedenken, maar kom te voorschijn in Zijn Licht

Daarover gaat dit topic en de vraag van de topic opener.

Ja, dan kan je voluit vanuit je hart zingen met de woorden van psalm 116 die ik graag deel
Zingt u, zing jij mee...... want de Heere God heeft u / jou ook zo van harte lief, Hij hoort het oprechte hart zeker aan uit genade alleen.

https://www.youtube.com/watch?v=sXpux_XuOXU

Psalm 116

1
God heb ik lief, want die getrouwe Heer'
Hoort mijne stem, mijn smekingen, mijn klagen.
Hij neigt Zijn oor, 'k roep tot Hem, al mijn dagen;
Hij schenkt mij hulp, Hij redt mij keer op keer.

4
D' eenvoudigen wil God steeds gadeslaan.
'k Was uitgeteerd maar Hij zag op mij neder.
Keer, mijne ziel, tot uwe ruste weder:
Gij zijt verlost; God heeft u welgedaan!

10
Ik zal Uw Naam met dankerkentenis,
Verheffen, U al mijn geloften brengen;
'k Zal liefd' en lof voor U ten offer mengen,
In 't heiligdom, waar 't volk vergaderd is.

11
Ik zal met vreugd in 't huis des Heeren gaan,
Om daar met lof Uw groten Naam te danken.
Jeruzalem, gij hoort die blijde klanken.
Elk heff' met mij den lof des Heeren aan!

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor Chaya » 13 jun 2015 11:41

naamloos schreef:Er staat gewoon " bid en u zal gegeven worden".

En het geschiedde, toen Hij in een zekere plaats was biddende, als Hij ophield, dat een van Zijn discipelen tot Hem zeide: Heere, leer ons bidden, gelijk ook Johannes zijn discipelen geleerd heeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor naamloos » 13 jun 2015 12:19

Chaya schreef:En het geschiedde, toen Hij in een zekere plaats was biddende, als Hij ophield, dat een van Zijn discipelen tot Hem zeide: Heere, leer ons bidden, gelijk ook Johannes zijn discipelen geleerd heeft.
Juist, dat vroeg een discipel/volgelng.
Daarom schreef ik ook: voor hen die in de Heer zijn (zijn volgelingen) staat verder lerend onderwijs. (waarom knippen in mijn post wat bij elkaar hoort?)
In de topicvraag gaat het om "tot geloof komen", en dan geldt "bid en u zal gegeven worden".
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor mona » 13 jun 2015 12:25

Niemand kan van zichzelf op de juiste manier bidden, zoeken, kloppen, smeken.
Als het daarbij zou blijven, dan is iedereen ten dode opgeschreven.
Niets is voor een zoekende zondaar troostelozer dan het herhalen van het zien op de onmacht en onwil van de zondaar zelf.
Juist daar verlangt hij immers vanaf te komen?
En wat gaat hij dan doen? Juist, bidden!
En God gaat hem daarin onderwijs geven.
De Heilige Geest overtuigt hem er van, dat er maar Eén de woorden van eeuwig leven heeft, en bij Hem moet hij zijn.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor Chaya » 13 jun 2015 12:53

naamloos schreef:Juist, dat vroeg een discipel/volgelng.
Daarom schreef ik ook: voor hen die in de Heer zijn (zijn volgelingen) staat verder lerend onderwijs. (waarom knippen in mijn post wat bij elkaar hoort?)
In de topicvraag gaat het om "tot geloof komen", en dan geldt "bid en u zal gegeven worden".

Dat staat dan haaks op dit, wat je eerder schreef:
naamloos schreef:Maar verder, je hoeft niet eerst op een leerschool of zoiets om te leren bidden.

Ja dus, wij moeten leren bidden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor pindas83 » 13 jun 2015 17:28

Mag ik dan niet komen tot Hem met mijn eigen (gebrekkige) woord- en taalgebruik?
Moet ik hiervoor eerst een cursus volgen voordat ik mag weten dat Hij hoort?

Wat is dat leren bidden dan? Het Onze Vader?
Wanneer doe je het op de juiste wijze? (Ik bedoel dit niet cynisch overigens!)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor naamloos » 13 jun 2015 17:38

Chaya schreef:Dat staat dan haaks op dit, wat je eerder schreef
:neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor naamloos » 13 jun 2015 17:49

Krijg je Gods kostbare genade aangeboden, en in plaats van dat dankbaar aan te nemen door het geloof, wordt er bedacht dat je eerst op de juiste manier bidden moet.
Nou, vergeet het maar. Al bidt je nog zo heilig, de genade is gratis voor iedereen die het hebben wil.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor Calvinist » 13 jun 2015 20:26

naamloos schreef:Bewust de zonden aan de hand houden en vroom bidden, aan zulke huichel-gebeden heeft de Heer een hekel.
Maar verder, je hoeft niet eerst op een leerschool of zoiets om te leren bidden.
Er staat gewoon " bid en u zal gegeven worden".
Voor hen die in de Heer zijn staat verder lerend onderwijs over bidden, naar zijn wil, in geloof ect.

Laten we het tekstgedeelte wel in de context waarin het staat, naamloos?
Dit wordt niet tot ongelovigen gesproken, niet tot onbekeerden. Dit wordt gesproken tot degenen de kinderen van God zijn.
Waarom? zie vers 11: "uw Vader".
De Bijbel met Uitleg zegt het volgende bij vers 7: "Als je uit geloof en naar Gods wil bidt, zal je ontvangen."
en bij vers 11: " Zal de hemelse Vader dan niet goed zorgen voor mensen die Hem om Zijn goede gaven vragen".
Dat is een volk dat wel degelijk bidden heeft geleerd. Geleerd door genade. Want wij weten niet te bidden, dat is de zucht van het volk van God (Rom. 8)
Zelf hun weten niet hoe te bidden en wat te bidden, maar voor hun bid er de Geest met onuitsprekelijke zuchtingen, voor hun is er een Voorspraak bij de Vader; Jezus Christus en Dien gekruisigd.

Daarnaast vind ik het een uiterst rare gedachtengang om te zeggen dat Gods volk bidden leert, maar dat het een onbekeerd gegeven zal worden, wat hij bidt. Terwijl het Gods volk nog niet is!

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor Calvinist » 13 jun 2015 20:41

mona schreef:Niemand kan van zichzelf op de juiste manier bidden, zoeken, kloppen, smeken.
Als het daarbij zou blijven, dan is iedereen ten dode opgeschreven.
Niets is voor een zoekende zondaar troostelozer dan het herhalen van het zien op de onmacht en onwil van de zondaar zelf.
Juist daar verlangt hij immers vanaf te komen?

En wat gaat hij dan doen? Juist, bidden!
En God gaat hem daarin onderwijs geven.
De Heilige Geest overtuigt hem er van, dat er maar Eén de woorden van eeuwig leven heeft, en bij Hem moet hij zijn.


Met het dikgedrukte gedeelte ben ik het niet met je eens, Mona.
Want eigenlijk zeg je hier dat de Wet voor een zoekende zondaar, maar niet te veel moet worden voorgehouden, te worden aangezegd.
De Wet wat een mens overtuigt van zijn of haar diepe val in Adam. Die onmacht niet te kunnen en die onwil niet te kunnen, komt daaruit voort.
En juist deze woorden moet telkens gepreekt blijven, zodat een mens geen gronden gaat oprichten buiten Christus.
Juist moet alles afgebroken worden van de mens, dus ook zijn of haar verlangen, om Christus over te houden.
De mens moet sterven aan zichzelf.

Ik lag gekneld in banden van den dood,
Daar d' angst der hel mij allen troost deed missen;
Ik was benauwd, omringd door droefenissen;
Maar riep den HEER dus aan in al mijn nood:


Uit diepten van ellenden
Roep ik, met mond en hart,
Tot U, die heil kunt zenden;
O HEER, aanschouw mijn smart;
Wil naar mijn smeekstem horen;
Merk op mijn jammerklacht;
Verleen mij gunstig' oren,
Daar 'k in mijn druk versmacht.


En als de Heere dan in het uurtje der minne Zijn eisend recht laat zien, dan zal men dat lief krijgen.
Ja billijken, o Heere Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig. Waarom?
Omdat de Heere uitkomst waar alles doodgelopen is aan onze kant. Dat is Hem zoet.
Want dan gaat de zondaar in zijn verlorenheid Hem aanroepen:


Zo Gij in 't recht wilt treden,
O HEER, en gadeslaan
Onz' ongerechtigheden,
Ach, wie zal dan bestaan?


"Och HEER, och, wierd mijn ziel door U gered!"
Toen hoorde God; Hij is mijn liefde waardig;
De HEER is groot, genadig en rechtvaardig,
En onze God ontfermt zich op 't gebed.


Gij hebt, o HEER, in 't dood'lijkst tijdsgewricht
Mijn ziel gered, mijn tranen willen drogen,
Mijn voet geschraagd; dies zal ik, voor Gods ogen,
Steeds wandelen in 't vrolijk levenslicht.


Maar neen, daar is vergeving
Altijd bij U geweest;
Dies wordt Gij, HEER, met beving,
Recht kinderlijk gevreesd.


Psalm 116 en Psalm 130 Berijmd

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor Calvinist » 13 jun 2015 20:42

naamloos schreef:Krijg je Gods kostbare genade aangeboden, en in plaats van dat dankbaar aan te nemen door het geloof, wordt er bedacht dat je eerst op de juiste manier bidden moet.
Nou, vergeet het maar. Al bidt je nog zo heilig, de genade is gratis voor iedereen die het hebben wil.

En wie wil het hebben, naamloos?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De genademiddelen en tot geloof komen

Berichtdoor benefietdiner » 13 jun 2015 20:43

Calvinist schreef:Maar wat een wonder van onverdiende genade! Van vrije genade! De Heere is wél getrouw! Hij houd Zijn Woord (Psalm 87). Hetgeen eenmaal uit Zijn lippen ging, het blijft vast en onverbroken. Wat een wonder! En hoe weten we dan dat Hij Zijn Woord houd? Omdat Hij een volk, dat nooit naar Hem zou vragen van uit zichzelf, in de stilte der nooit begonnen eeuwigheid heeft verkoren tot het eeuwige leven. Daar reeds heeft Hij Zijn gemeente verkozen, om het in de tijd bijeen te vergaderen vanuit allerlei windstreken. Dat heilverbond is niet het verbond met alle mensen gesloten, maar het verbond met Zijn uitverkoren Kerk. Die mogen pleiten en die mogen roemen. Roemen in de Heere alleen. Wie zijn dan Zijn uitverkorenen? We weten het niet, voor ons onbekend. Maar we hebben er wel rekening mee te houden. En omdat we het niet weten moet zondag aan zondag, ja elke dag, dat Woord tijdig en ontijdig verkondigd worden. Dat er behoud is in het Gods Lam. Dat er genade te verkrijgen is voor de grootste der zondaren. Een verkondigen in diepe afhankelijkheid van de Heilige Geest en in biddend opzien tot God, mocht Hij Zich wenden.
:neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:
Een onjuiste uitleg van de uitverkiezing!!

Ben ik wel uitverkoren? Deze vraag stelt de Bijbel ons niet, dus daar hoef je niet over na te denken. Toch kan het zijn dat deze vraag bij jou leeft en dat je ook rondloopt met andere vragen, zoals: “Ik wil wel een kind van God zijn, maar kan dat ook voor mij?” Je denkt misschien dat het geen zin heeft om erom te bidden als je toch niet uitverkoren bent. Of je wilt graag geloofszekerheid, maar je blijft zo twijfelen en je bent bang dat jij jezelf bedriegt voor de eeuwigheid. Je bent misschien bang dat je voor eeuwig verloren gaat omdat je niet tot de uitverkorenen behoort, of je denkt dat je moet wachten totdat God jou bekeert..

Afbeelding

http://www.benikweluitverkoren.nl/


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten