Behoudend ~ hypercalvinisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2015 14:06

N.a.v. een boekje dat ik gisteren ter hand genomen heb:
Afbeelding

Wie kent het boekje, heeft het gelezen?
Wanneer is iets of iemand hypercalvinistisch?
Schuilt er een gevaar in en zo ja, welk gevaar precies?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor mona » 16 mar 2015 15:37

Ik ken het boekje, ik heb het zeker al twee keer gelezen, en ik vind het een dappere poging om vanuit andere invalshoeken een en ander aan het licht te brengen.
Niet alle invalshoeken vind ik even sterk, maar ik sta wel achter zijn visie op hypercalvinisme.
Bovendien vind ik de inleiding op het boekje heel helder, het laat de motieven zien waarmee het geschreven is.

Ik citeer wat ik zelf een belangrijk stukje vind:
Dwalingen stuurt de duivel altijd twee aan twee de wereld in - in groepjes van twee tegengestelden. En hij stimuleert je dan altijd om langdurig na te denken over welk van de twee het ergst is. Je begrijpt wel waarom. Hij rekent erop de je afkeer van het één, je geleidelijk in de richting van het ander zal duwen. (C. S. Lewis).
Zo is het. Er is in hypercalvinistische kringen een grote afkeer tegen arminianisme, tegen 'het zelf doen' en 'het zelf kunnen'. Maar daardoor is men stevig naar de andere dwaling geduwd.
Einde citaat.

Wat vind je er zelf van Chaya?
Laatst gewijzigd door mona op 16 mar 2015 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor Teus » 16 mar 2015 15:48

* verwijderd door moderator. Deze post getuigt niet van respect voor de gereformeerde belijdenis, noch van kennis ervan *
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor BladeStraight » 16 mar 2015 15:58

Beste Teus, in een eerder topic vroeg je of men "God raadpleegde" voor dat men hier post. Ik raad je dringend aan je eigen advies te volgen. De bijbelse uitverkiezing en Goddelijke soevereiniteit als "van de Satan" bestempelen is bijzonder gevaarlijk. Tevens zijn je opmerkingen in strijd met de forumregels.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor mona » 16 mar 2015 16:10

Teus schreef:* verwijderd door moderator. Deze post getuigt niet van respect voor de gereformeerde belijdenis, noch van kennis ervan *
Niet zo hard van stapel lopen Teus!
De uitverkiezingsleer is niet onbijbels, alleen wél als men daarin doorschiet, zodat verlamming optreed.
Beide staan in de bijbel: uitverkiezing en jezelf bekeren.
Zoals er in de Bijbel veel schijnbare tegenstellingen staan, die toch allebei waar zijn.
Denk ook aan bijvoorbeeld: volharding.
Dit is een gave (niemand kan uit Zijn hand vallen), maar het is ook een opgave: Wie volhardt tot het einde, die zal zalig worden.
Zo zijn er meerdere zaken waarin God laat zien dat Hij wel de Almachtige is, maar niet buiten de mens om werken wil.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2015 16:12

mona schreef:Wat vind je er zelf van Chaya?

Ik ben er in begonnen, maar vind het een moeilijk boekje. Ik moet steeds een bladzijde terugslaan, overlezen, nogmaals.
En na 2 hoofdstukken ben ik moe. Gaat het me een beetje duizelen.
Ondanks het feit dat het een dun boekje is, gaat het lang duren vooraleer ik het uit heb.
Schrijver heeft zeker af en toe een punt, maar ik kan het nog niet goed ontleden.
Daarom hoopte ik dat er meer forummers zijn die het gelezen hebben.
Teus schreef:* verwijderd door moderator. Deze post getuigt niet van respect voor de gereformeerde belijdenis, noch van kennis ervan *

Nee dat zijn het juist niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor mona » 16 mar 2015 19:57

Chaya schreef:chrijver heeft zeker af en toe een punt, maar ik kan het nog niet goed ontleden.
Wat zou je willen weten of ontleden?
Misschien een andere vraag:
wat is de aanleiding dat je het boekje bent gaan lezen?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor Teus » 16 mar 2015 23:43

Teus schreef:* verwijderd door moderator. Deze post getuigt niet van respect voor de gereformeerde belijdenis, noch van kennis ervan *
mona schreef:Niet zo hard van stapel lopen Teus!
De uitverkiezingsleer is niet onbijbels, alleen wél als men daarin doorschiet, zodat verlamming optreed.
Beide staan in de bijbel: uitverkiezing en jezelf bekeren.
Zoals er in de Bijbel veel schijnbare tegenstellingen staan, die toch allebei waar zijn.
Denk ook aan bijvoorbeeld: volharding.
Dit is een gave (niemand kan uit Zijn hand vallen), maar het is ook een opgave: Wie volhardt tot het einde, die zal zalig worden.
Zo zijn er meerdere zaken waarin God laat zien dat Hij wel de Almachtige is, maar niet buiten de mens om werken wil.

Weet je onderhand niet wat ik bedoel?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor mona » 17 mar 2015 09:24

Teus schreef:Weet je onderhand niet wat ik bedoel?
Nou zeg :?
Als je wilt dat ik begrijp wat je bedoelt, schrijf het dan ook zo op. Nu zet je je mening van twee zinnen op het forum, zonder
verdere motivatie. Wees dan niet verbaasd als ik er op in ga.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor ben db bd » 17 mar 2015 10:51

* verwijderd door moderator. Deze post getuigt niet van respect voor de gereformeerde belijdenis, noch van kennis ervan *

Nee dat zijn het juist niet!

m.i. behoeven beide een nadere uitleg.
Zelf heb ik sterke ervaring met dat de Heere Zelf moet geven wat Hij van ons vraagt. Maar dáár moeten wij dan wel mee bezig willen zijn.

Eigenlijk ben ik bang van woorden als hypercalvinisme. (mijn computer ook, zie ik) Is het geen scheldwoord? Daar hebben we er heel veel van binnen de religie. En ergens scheldwoorden aan verlenen, geven ons de bevoegdheid om ons daar dan vijandig naar te mogen gedragen, toch? Neem maar het chiliasme en superdispensationalisme of hoe men dat ook noemen mag en tientallen andere scheldwoorden, waar dan geen eerlijke discussie meer over gevoerd kan worden. In elk geval zijn de winnaars en verliezers dan reeds van te voren aangewezen.

Is een boekbespreking eigenlijk wel mogelijk op een forum, zonder de exacte zaken te noemen in het betreffende boek welke men voor het voetlicht wil halen?
Ik ken het boekje, ik heb het zeker al twee keer gelezen, en ik vind het een dappere poging om vanuit andere invalshoeken een en ander aan het licht te brengen.

Mona noemt dan dwalingen welke door de duivel twee aan twee de wereld ingestuurd worden en knoopt dat, geloof ik, aan arminianisme, (scheldwoord?) tegen het zelf (kunnen) doen. Is dat fout? vraag ik dan. Welke fout maakt men dan?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor mona » 17 mar 2015 11:16

ben db bd schreef:Mona noemt dan dwalingen welke door de duivel twee aan twee de wereld ingestuurd worden en knoopt dat, geloof ik, aan arminianisme, (scheldwoord?) tegen het zelf (kunnen) doen. Is dat fout? vraag ik dan. Welke fout maakt men dan?
Ik heb een citaat geplaatst van C.S Lewis, die dit naar voren brengt, lees maar even terug.

Dit citaat staat in de inleiding van het boekje. Het sprak mij erg aan.
Omdat je ziet dat in bepaalde stromingen, uit angst voor 'het zelf doen' ,
men helemaal is doorgeschoten naar de andere kant, het zelf absoluut niets kunnen doen, totaal dood zijn.
En daardoor ook de opdracht die God ons geeft, naast zich neer leggen, doordat de verkondigde leer zo verlammend werkt.

Beiden zijn waar, we zijn verdorven in zonden en misdaden, en toch moeten we ook iets doen, nl ons bekeren.
Dat is hoe de Bijbel het ons zegt en leert. Je moet dat ook wíllen zien.
Sommige mensen willen deze twee waarheden niet samen accepteren,
uit angst voor zelfbedrog en uit angst om vermogens in de mens te leggen die zij van nature niet hebben.

ben db bd schreef:Eigenlijk ben ik bang van woorden als hypercalvinisme.

Het ligt er maar aan hoe je dit woord gebruikt. Als je het gebruikt om iemand mee te schaden, ja dan is het een scheldwoord.
Ik heb het echter nooit als scheldwoord gezien, maar meer als een omschrijving van een bepaalde leerrichting.

ben db bd schreef:Zelf heb ik sterke ervaring met dat de Heere Zelf moet geven wat Hij van ons vraagt. Maar dáár moeten wij dan wel mee bezig willen zijn.
Dat is waar het in het boekje over gaat.

ben db bd schreef:Is een boekbespreking eigenlijk wel mogelijk op een forum, zonder de exacte zaken te noemen in het betreffende boek welke men voor het voetlicht wil halen?
Volgens mij ben ik al een poging aan het doen. Maar het is niet mijn topic, daarom heb ik Chaya ook wat vragen gesteld.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mohamed

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor mohamed » 17 mar 2015 11:21

BladeStraight schreef:Beste Teus, in een eerder topic vroeg je of men "God raadpleegde" voor dat men hier post. Ik raad je dringend aan je eigen advies te volgen. De bijbelse uitverkiezing en Goddelijke soevereiniteit als "van de Satan" bestempelen is bijzonder gevaarlijk. Tevens zijn je opmerkingen in strijd met de forumregels.

+ 1

Het getuigt van een kinderlijk wereldbeeld om alles wat maar niet bevalt als satanisch te bestempelen, terwijl een discipel van Christus weet dat de de werken van de duivel ongedaan (Joh 3, 8) zijn gemaakt. Ja, ik weet dat sommigen het niet graag horen, maar de oude slang is werkloos en zit dus in de bijstand (vandaar dat ze altijd aan me twijfelen).

Derhalve heb ik 10 keer liever hypercalvinisme dan halfzachte draaikonterij.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor Chaya » 17 mar 2015 12:29

mona schreef:Wat zou je willen weten of ontleden?
Misschien een andere vraag:
wat is de aanleiding dat je het boekje bent gaan lezen?

Er was geen speciale aanleiding, ik zag het liggen in een christelijke boekhandel.
Ik had nog een boekenbon, een boek besteld, maar had nog geld over en keek dus nog even verder.
Die omslag sprak me wel aan, beetje somber.

Ik weet (nog) niet zeker in hoeverre schrijver nu echt een punt heeft.
Wat is zijn doelstelling geweest?
Echt puur vijandig is de toon tot nu toe niet, hij probeert op basis van de Bijbel bepaalde misstanden - zoals hij dit ziet - te weerleggen.
Ook verontschuldigt hij zich voor de scherpe toon, die je tegen zult komen als lezer.
Dat vind ik wel positief.
Het is dus zeker geen afbrandboekje.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor Rozijn » 17 mar 2015 12:51

Wel jammer dat het onder een pseudoniem geschreven is. Zo is het lekker veilig...

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor mona » 17 mar 2015 12:58

Rozijn schreef:Wel jammer dat het onder een pseudoniem geschreven is. Zo is het lekker veilig...
Ja, dat is jammer, vind ik ook.
Maar wat vind jij van het boekje Rozijn?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten