Behoudend ~ hypercalvinisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2015 11:28

mohamed schreef:Het getuigt van een kinderlijk wereldbeeld om alles wat maar niet bevalt als satanisch te bestempelen, terwijl een discipel van Christus weet dat de de werken van de duivel ongedaan (Joh 3, 8) zijn gemaakt. Ja, ik weet dat sommigen het niet graag horen, maar de oude slang is werkloos en zit dus in de bijstand (vandaar dat ze altijd aan me twijfelen)

Derhalve heb ik 10 keer liever hypercalvinisme dan halfzachte draaikonterij.

Teus schreef:Deze reactie zegt mij voldoende en ontneemt me de lust om er op te reageren.

Toch reageerde je er op.

Ik denk dat je de moeite niet eens hebt genomen om Johannes 3,8 te lezen en als je je stoorde aan het woord 'draaikonterij' had je beter niet in de politiek moeten gaan.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor Teus » 19 mar 2015 23:28

BladeStraight schreef:Ik vind het vreemd dat je stelt dat je "met God in gesprek bent geweest" en dat je aanneemt het gelijk aan je kant te hebben. Ik vind dat een vreemde en gevaarlijke opstelling. God spreekt door Zijn woord en ik ben van mening dat we uit moeten kijken met subjectieve bevestigingen van ons gelijk, en die op God projecteren.

Gelukkig spreekt God niet altijd door Zijn Woord, daarom denk ik dat je het vreemd vindt met God in gesprek te zijn. Ik hoef het hier niet uit te doeken te doen er zijn er hier die weten waar ik het over heb.

BladeStraight schreef:Ik begrijp verder niet zo wat je visie op uitverkiezing is. Uit je vorige post maakte ik op dat je de gereformeerde (Bijbelse) visie op uitverkiezing als een eenzijdig Godswerk om zondaren op te zoeken en te bekeren, besloten in de eeuwigheid, niet accepteerde. Inderdaad, omdat die niet Bijbels is. Ik kan dat natuurlijk fout zien, maar dan moet je het vooral zeggen. Verder denk ik niet dat hypercalvinisten per se een verkeerde uitverkiezingsleer hebben, maar dat ze de plaats van de uitverkiezing in de Bijbel niet goed hebben, en dat heeft een invloed op de prediking.
Als je de Genade ontvangen hebt weet je dat je uitverkoren bent. Wanneer je op God wacht of Hij je bekeerd, dat is uitverkiezingsleer, is dat toch niet Bijbels? De wedergeboorte is eenzijdig Godswerk maar dat is iets anders. Besloten in eeuwigheid kan toch niet kloppen, Er staat toch nergens dat er enkele of een gedeelte wedergeboren kunnen worden?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor janneke7337 » 20 mar 2015 08:28

Als je gewoon vasthoudt dat God degenen heeft uitverkoren die in Hem geloven, en iedereen verworpen die niet in Hem geloven, is er ook geen probleem en kan men zich ook nergens achter verschuilen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor Teus » 20 mar 2015 09:26

janneke7337 schreef:Als je gewoon vasthoudt dat God degenen heeft uitverkoren die in Hem geloven, en iedereen verworpen die niet in Hem geloven, is er ook geen probleem en kan men zich ook nergens achter verschuilen.

Inderdaad, mooi gezegd, zo simpel is het. Je kunt ook zeggen dat God iedereen heeft uitverkoren om wedergeboren te mogen zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor Teus » 20 mar 2015 17:15

BladeStraight schreef:
Ik vind het vreemd dat je stelt dat je "met God in gesprek bent geweest" en dat je aanneemt het gelijk aan je kant te hebben. Ik vind dat een vreemde en gevaarlijke opstelling. God spreekt door Zijn woord en ik ben van mening dat we uit moeten kijken met subjectieve bevestigingen van ons gelijk, en die op God projecteren.

Ik heb 50 jaar meegedaan aan deze dwaling en God brengt nu mensen op mijn pad die er ook mee zitten. God wil dat ik over Hem vertel en brengt me beslagen ten ijs.

BladeStraight schreef:Ik begrijp verder niet zo wat je visie op uitverkiezing is. Uit je vorige post maakte ik op dat je de gereformeerde (Bijbelse) visie op uitverkiezing als een eenzijdig Godswerk om zondaren op te zoeken en te bekeren, besloten in de eeuwigheid, niet accepteerde. Ik kan dat natuurlijk fout zien, maar dan moet je het vooral zeggen. Verder denk ik niet dat hypercalvinisten per se een verkeerde uitverkiezingsleer hebben, maar dat ze de plaats van de uitverkiezing in de Bijbel niet goed hebben, en dat heeft een invloed op de prediking.


Het enige wat God verlangd is dat alle mensen tot Hem komen om Zijn Liefde te kunnen geven.
Dat was Zijn doel van de schepping, dat wij zouden leven tot Zijn eer zodat Hij alles kon geven wat Hij heeft.
We hebben God op het hoogst misdaan, door Zijn onbevattelijke God Zijn staat het Hem in de weg. Omdat God Heilig is kan Hij niet met zonden omgaan, zelfs niet door de vingers zien en om mensen te kunnen ontmoeten moeten ze geheiligd zijn anders is een ontmoeting onmogelijk. Voor onze zonden moest betaald worden, wij kunnen het niet daarom heeft God Zijn eniggeboren Zoon gegeven opdat een ieder tot Hem kan komen, het was de enige oplossing. De Heere Jezus heeft geleden voor alle mensen.

Zo is ieder mens verkoren om bekeerd te worden, God roept iedereen op zich te bekeren. Er staat niet in Gods Woord dat er enkele wederom geboren zullen worden. Er worden allerlei argumenten in de Bijbel aangehaald om dit gestalte te geven die echt geen grond hebben.

Nu gaan wij zeggen, we begrijpen de uitverkiezing niet, we moeten voorzichtig zijn en laten het eigenlijk het liefst maar rusten.
We hebben het op het forum overal over, soms heftig ook, waar ikzelf ook schuldig aan ben, over allerlei zaken waar de zaligheid niet van afhangt. Op de goede manier prima natuurlijk maar de uitverkiezing willen we het eigenlijk niet over hebben. We begrijpen het niet goed, nemen geen moeite om God om uitleg te vragen en laten het eigenlijk maar lopen terwijl wel de zaligheid van vele mensen er van afhangt.

De uitverkiezing, als zijnde voorbestemde Genade, in acht nemen is het duidelijk herkenbare ongeloof en de grootste zonde, We hebben als christen de plicht erop te wijzen dat het een levensgevaarlijke dwaalleer is, een leer die voor vele de weg naar de zaligheid in de weg staat en afbreuk doet aan het evangelie. We halen het werk van Christus aan het kruis naar beneden.
Ik mag het hier niet noemen maar het is een succesvolle list waar vele gehoor aan geven.

Eigenlijk is het een bepaalde hooghartigheid, geen nederigheid tegenover God.
Zijn Woord en daardoor God Zelf wordt niet serieus genomen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor Speedy » 20 mar 2015 17:18

Teus het probleem is dat de leer niet gevaarlijk is maar de frustratie er tegen en nog erger is dat jij God voor kar spant. Want jij slaat hiermee de hele discussie op een onheilige manier plat. Jij hebt immers 'God' aan je kant en de rest niet.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor Speedy » 20 mar 2015 17:21

Dankzij de uitverkiezing die de Heere nog werkt is er nog GENADE in OVERVLOED. Daarom is deze leer geen verschrikkelijke leer zoals Teus die hier beschrijft naar zijn frustraties, maar een leer waarin de genade van de Heere spreekt door Woord en Geest in het verlossende werk van Jezus Christus (Joh. 17)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor Speedy » 20 mar 2015 17:28

Chaya schreef:Wanneer is iets of iemand hypercalvinistisch?
Schuilt er een gevaar in en zo ja, welk gevaar precies?


Er is sprake van hypercalvinisme op het moment dat er geen enkel aanbod van genade meer spreekt. Als er alleen maar een voorstellen is en er geen enkele weg van genade voor zondaren wordt aangewezen.

Gevaar hiervan is onverschilligheid en wachten totdat God je bekeerd.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor Teus » 20 mar 2015 17:29

Speedy schreef:Teus het probleem is dat de leer niet gevaarlijk is maar de frustratie er tegen en nog erger is dat jij God voor kar spant. Want jij slaat hiermee de hele discussie op een onheilige manier plat. Jij hebt immers 'God' aan je kant en de rest niet.

"Jij hebt immers 'God' aan je kant."
Goed om te lezen. Maar verder begrijp je er helemaal niets van.
Anders kwam je wel als een volwassenen met normale argumenten i.p.v. alleen beledigingen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor Speedy » 20 mar 2015 18:46

Teus schreef:"Jij hebt immers 'God' aan je kant."
Goed om te lezen. Maar verder begrijp je er helemaal niets van.
Anders kwam je wel als een volwassenen met normale argumenten i.p.v. alleen beledigingen.


Wie beledigt nou wie? Constant je eigen frustraties op het hele beeld van de reformatorische gezindte zetten dmv het afschrijven van de uitverkiezing. Wie heeft het nou niet begrepen? Maar er is geen gesprek mogelijk omdat jij in elk gesprek je boven de ander stelt door aan te geven dat je 'God aan je kant' hebt staan.

Discussieer normaal en wees niet zo gefrusteerd!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor learsi » 20 mar 2015 19:10

Kwam op internet het volgende tegen..........

http://www.spurgeon.org/~phil/articles/hypercal.htm

h.g.
Learsi

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor rotterdam » 20 mar 2015 19:25

Speedy schreef:
Wie beledigt nou wie? Constant je eigen frustraties op het hele beeld van de reformatorische gezindte zetten dmv het afschrijven van de uitverkiezing. Wie heeft het nou niet begrepen? Maar er is geen gesprek mogelijk omdat jij in elk gesprek je boven de ander stelt door aan te geven dat je 'God aan je kant' hebt staan.

Discussieer normaal en wees niet zo gefrusteerd!


Het is een bekend verschijnsel dat mensen die hun kerkgenootschap teleurgesteld de rug toekeren vaak gefrustreerd hun oude nest gaan bevuilen.
Vaak doen ze dat met dezelfde fanatische inzet die ze zeggen te bestrijden bij de kerk uit hun jeugd.
Deze Teus evangeliseert onder de zusters en broeders van zijn voormalige kerk en denkt daarmee een Gode welgevallig werk te verrichten.
Ik ben het daar pertinent mee oneens. Het is een onhebbelijke activiteit en het werkt contraproductief voor het christendom.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor learsi » 20 mar 2015 20:02

Hier nog 1 voor de geinteresserden

http://www.apuritansmind.com

zoekvenster:....all house and no doors: a brief critque on the false teachings of hyper calvinism by dr. C Matthew Mc Mahon

h.g.
Learsi

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor Chaya » 21 mar 2015 10:23

Speedy schreef:Er is sprake van hypercalvinisme op het moment dat er geen enkel aanbod van genade meer spreekt. Als er alleen maar een voorstellen is en er geen enkele weg van genade voor zondaren wordt aangewezen.
Gevaar hiervan is onverschilligheid en wachten totdat God je bekeerd.

Ik denk dat jij hierin gelijk hebt, met als aanvulling dat er van de kansel wordt verkondigd dat het maar voor een zeer klein aantal mensen zal zijn.
Het arm en ellendig volk - dat zal overblijven - wordt dan heel letterlijk genomen.
En dan worden mensen moedeloos en bang, want het gebeurt niet.

Nu is het niet zo dat je persé in zo'n nestje geboren moet zijn, wil dit je overkomen.
Mensen die uit de wereld getrokken worden, gaan dan op zoek naar een kerk en kiezen vaak niet de lichtste uit, het lijkt dan wel op een soort boetedoening.
Radicaal omkeren, maar dan ook echt radicaal.
Dat duurt meestal een bepaalde tijd en dan keert een zekere nuchterheid wel weer terug, vaak, niet altijd.

Eigenlijk zit daar toch een zekere werkzaamheid in. Iemand leeft zo vroom mogelijk, maar van binnen: onbekeerd.
Dus enerzijds wordt gepredikt dat de mens er niets aan kan doen, het is alles van God's kant, maar anderzijds moet iedereen wel zo vroom en nauwgezet leven als mogelijk. Dat is volgens mij geestelijk koorddansen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Behoudend ~ hypercalvinisme

Berichtdoor Teus » 22 mar 2015 17:47

Speedy schreef:Dankzij de uitverkiezing die de Heere nog werkt is er nog GENADE in OVERVLOED. Daarom is deze leer geen verschrikkelijke leer zoals Teus die hier beschrijft naar zijn frustraties, maar een leer waarin de genade van de Heere spreekt door Woord en Geest in het verlossende werk van Jezus Christus (Joh. 17)


Dankzij de uitverkiezing is er Genade in overvloed??????

Uitverkiezing
Calvijn meende dat God reeds van tevoren heeft bepaald wie deze goddelijke rechtvaardiging ten deel zou vallen en wie niet, de uitverkiezingsleer. De door Calvijn gesystematiseerde leer van de rechtvaardiging door alleen het geloof en de leer van de uitverkiezing is de hoeksteen geworden van de naar hem genoemde calvinistische of gereformeerde theologie.

Dit is een verschrikkelijke leer.

2Pet 3:9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen. 
Leg dat maar eens uit.

Je noemt het mijn frustratie, ik heb totaal geen frustraties meer aangaande dit. Wat mij raakt is dat God onrecht aangedaan wordt. Jij weet niet waar je het over hebt, vandaar kun je het geen plek geven en schrijft je frustraties mij toe door gewoon te beledigen. Maakt me niet zoveel uit hoor maar je heb het ook tegen God. Het is sowieso een kenmerk van een niet christelijk gedrag.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 72 gasten