Bijzondere ervaringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2015 08:13

Mooi gesproken. Het gaat niet om wat jij er van vindt maar wat God er van vindt. Ik deel je mening wat muziek betreft niet maar goed, smaken verschillen ook. Ik denk alleen niet dat we God voor ons muzikale karretje moeten spannen. Hij is een heilig God dus houdt Hij wel van gedragen muziek of aanbiddingsmuziek of wat dan ook maar niet van stevige gitaren... of niet van kritische teksten, af en toe wat opstandigheid (oei en die psalmen dan?) en dat soort dingen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor learsi » 01 apr 2015 09:12

Teus schreef:Neem de tijd maar eens om de volgende studie te volgen. Ik vind het een must voor iedere christen.

http://adventmedia.nl/video/series/het- ... ngsdilemma


Zeker de moeite waard.
Met name de voorlaatste lezing (Serenade......muzikale aanbidding), waarin hij ook ingaat op de achtergronden van de megakerken in Amerika, is een goeie om te luisteren en te kijken.

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Teus » 01 apr 2015 16:37

Marnix schreef:Mooi gesproken. Het gaat niet om wat jij er van vindt maar wat God er van vindt. Ik deel je mening wat muziek betreft niet maar goed, smaken verschillen ook. Ik denk alleen niet dat we God voor ons muzikale karretje moeten spannen. Hij is een heilig God dus houdt Hij wel van gedragen muziek of aanbiddingsmuziek of wat dan ook maar niet van stevige gitaren... of niet van kritische teksten, af en toe wat opstandigheid (oei en die psalmen dan?) en dat soort dingen.


Ik zie het niet als God voor ons muzikale karretje spannen, we moeten zien te ontdekken wat God wil dat we doen. Je weet ook wel Marnix dat het niet altijd makkelijk is een ontvankelijk hart te hebben en dat we niet altijd pasklare antwoorden krijgen maar we hebben wel onze verantwoording.
We moeten ons toch onderscheiden van de wereld en dat wil je toch ook tegenover je Hemelse Vader? Dan hoeft dat niet altijd door de Heilige Geest kenbaar gemaakt te worden, we kunnen het toch ook met ons verstand beoordelen. Als er buiten de tekst om geen verschil is met de wereldse muziek dan is het m.i. niet goed. Als b.v. een Nederlands christelijk lied wordt gezongen en er komt een Italiaanse Rock-Roller binnen en gaat mee staan zwingen, dan is er toch geen onderscheid? Waar de grens ligt vind ik ook moeilijk te bepalen, ik vind het echt lastig maar soms, steeds vaker, voel ik dat het niet goed is, ik heb God gevraagd mij daar onderscheid in te geven en wil graag naar Hem luisteren. Orgelmuziek, hard gespeeld en niet ritmisch, ik vind het werkelijk een ramp, psalmen kun je goed met een bandje, piano of gitaar zingen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2015 17:51

Als psalmen met een bandje worden gezongen, waarin onderscheid het zich behalve de tekst dan van wereldse muziek? Niet. Het is de inhoud die het anders maakt. Als de wereld op hun handen loopt hoeven wij niet op onze handen te gaan lopen om ons te onderscheiden. We onderscheiden ons in waar we heen lopen...

We moeten onderscheiden wat God van ons vraagt en ik ben er van overtuigd dat ik christelijke rock en zo mag luisteren, sterker nog, het brengt me dichter bij Hem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor mohamed » 01 apr 2015 20:11

In Marcus 7 wijst Jezus er op dat NIETS wat van buiten komt de mens kan verontreinigen, maar dat het kwaad binnen uit de harten van mensen komt. De spijswetten wijzen hier al naar, want degene die zegt wat je niet mag eten, zegt ook wat je wel mag eten. Nu is muziek geen voedsel, maar het is wel een invloed die van buiten komt. Daarom luister ik naar muziek die me aanspreekt, wetende dat het me niet schaadt, al is het niet christelijk.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Teus » 01 apr 2015 20:31

Marnix schreef:Als psalmen met een bandje worden gezongen, waarin onderscheid het zich behalve de tekst dan van wereldse muziek? Niet. Het is de inhoud die het anders maakt. Als de wereld op hun handen loopt hoeven wij niet op onze handen te gaan lopen om ons te onderscheiden. We onderscheiden ons in waar we heen lopen...

We moeten onderscheiden wat God van ons vraagt en ik ben er van overtuigd dat ik christelijke rock en zo mag luisteren, sterker nog, het brengt me dichter bij Hem.


Dus volgens jou is een bandje wereldse muziek en kun je altijd luisteren.
Kun je mij een voorbeeld geven van christelijke rock muziek?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Teus » 01 apr 2015 20:43

mohamed schreef:In Marcus 7 wijst Jezus er op dat NIETS wat van buiten komt de mens kan verontreinigen, maar dat het kwaad binnen uit de harten van mensen komt. De spijswetten wijzen hier al naar, want degene die zegt wat je niet mag eten, zegt ook wat je wel mag eten. Nu is muziek geen voedsel, maar het is wel een invloed die van buiten komt. Daarom luister ik naar muziek die me aanspreekt, wetende dat het me niet schaadt, al is het niet christelijk.

Inderdaad, het gaat er niet om wat we tegenkomen of om ons heen zien, maar wat we er mee doen. (Als ik me goed herinner het onderschrift van Bambi.)
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2015 22:32

Teus, talloze voorbeelden. Gungor, Neal Morse, Narnia, Skillet, HB, the spirit that guides us enzovoorts. Stryper, Demon Hunter voor wat ouder en steviger gitaarwerk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor naamloos » 02 apr 2015 10:06

Teus schreef:Muziek is het voertuig van de boodschap en zo kan de verkeerde muziek bij tekst gekozen worden, evenzo de verkeerde tekst bij een afbeelding.
Bij sommige muziek dat gebruikt wordt bij geestelijke liederen hoor je buiten de tekst niet meer of het geestelijk of werelds is, dat bedoel ik.
Het lijkt soms wel of het besef er niet meer is dat we een heilig God toezingen.
Teus schreef:We moeten ons toch onderscheiden van de wereld en dat wil je toch ook tegenover je Hemelse Vader? Dan hoeft dat niet altijd door de Heilige Geest kenbaar gemaakt te worden, we kunnen het toch ook met ons verstand beoordelen. Als er buiten de tekst om geen verschil is met de wereldse muziek dan is het m.i. niet goed. Als b.v. een Nederlands christelijk lied wordt gezongen en er komt een Italiaanse Rock-Roller binnen en gaat mee staan zwingen, dan is er toch geen onderscheid?
Dat Gods kinderen zich onderscheiden van de wereld heeft met je denken en gezindheid te maken, wat dan je gedrag gaat bepalen.
Werelds (aards) is op zich heel niet verkeerd, want God heeft de aarde geschapen, en wij mogen dat ontwikkelen, gebruiken en ervan genieten.
Het gaat fout als deze wereld je god wordt: 1 Joh 2: 16 Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld.
Efz. 4 namelijk dat u, wat betreft de vroegere levenswandel, de oude mens aflegt, die te gronde gaat door de misleidende begeerten, en dat u vernieuwd wordt in de geest van uw denken,
Rom. 12 En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word innerlijk veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is.

Naar mijn mening is muziek gewoon een kwestie van smaak, ik hou wel van een lekkere band.
Als iemand dat niet gewend is en het in verband brengt met de heiligheid van God, heeft hij vooral last van onderbuikgevoelens denk ik. (ws omdat de grevo's net doen alsof bepaalt soort muziekinstrumenten niet eerbiedig zijn. Poeh, alsof eerbied in een instrument zit)
God loven op de trommel, fluit, snarenspel, handklappen en dans .... het staat met zoveel woorden in de bijbel.
Probeer je eens concreet voor te stellen hoe het eruit zag toen David in zijn onderkleding voor de ark uit huppelde, met luid gejuich en een boel herrie op de ramshoorn, tjoh, dan zou je zomaar kunnen denken dat die lui een bakkie teveel ophadden.
Eerbied voor God zit in je hart, en kan zich op verschillenden manieren uiten.
Dat is best persoonlijk, en ik laat me echt niet van een bepaalde vorm afhouden omdat de wereld die ook gebruikt.
Als ik zo zou moeten denken dan kan ik beter uit deze wereld vertrekken: andere kleding, aparte scholen, eigen winkels en beursen enz.

Waar het om gaat is dat we God eren op de manier die bij je past. Ik kan me niet herinneren dat ik bijzondere ervaringen gekregen heb met het kopiëren van andermans gedrag, maar wel als ik geuit heb wat er in mn eigen hart zit.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Chaya » 02 apr 2015 10:17

naamloos schreef: (ws omdat de grevo's net doen alsof bepaalt soort muziekinstrumenten niet eerbiedig zijn. Poeh, alsof eerbied in een instrument zit)

Praten de "evangelies" zo over de bevindelijke christenen?
Nee, de grevo's - wie je hier mee kan bedoelen - vinden niet dat de eerbied in het instrument zit, maar de bespeler daarvan heeft het kwaad van binnen zitten!
naamloos schreef:Probeer je eens concreet voor te stellen hoe het eruit zag toen David in zijn onderkleding voor de ark uit huppelde, met luid gejuich en een boel herrie op de ramshoorn, tjoh, dan zou je zomaar kunnen denken dat die lui een bakkie teveel ophadden.

Ja, laten we ons dat eens voor gaan stellen.
Wat zou hij gezongen hebben bijvoorbeeld?
En als we dan zo'n voorbeeld aan David nemen, zou je dan ook niet zijn Psalmen zingen i.p.v. wereldse popliedjes, waarin de mens immer centraal staat?
naamloos schreef:Waar het om gaat is dat we God eren op de manier die bij je past.

Nee, we dienen God te eren op de manier zoals dat eerbiedig en betamelijk is en bij God past dus!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor naamloos » 02 apr 2015 10:51

Chaya schreef:Praten de "evangelies" zo over de bevindelijke christenen?
Nee, de grevo's - wie je hier mee kan bedoelen - vinden niet dat de eerbied in het instrument zit, maar de bespeler daarvan heeft het kwaad van binnen zitten!
Nah, grevo's is alleen maar een combinaam voor gereformeerden en reformatorischen, is dat zo erg?
Heeft een drummer meer kwaad van binnen zitten als een orgelspeler?
Chaya schreef:Ja, laten we ons dat eens voor gaan stellen.
Wat zou hij gezongen hebben bijvoorbeeld?
En als we dan zo'n voorbeeld aan David nemen, zou je dan ook niet zijn Psalmen zingen i.p.v. wereldse popliedjes, waarin de mens immer centraal staat?
Geen idee of en wat er gezongen werd, er staat dat er gejuicht werd, en dat de ramshoorn gebruikt werd.
Verder heb ik niks gezegd over popliedjes i.p.v. psalmen, dat komt uit je dikke duim.
Ik heb niks tegen normale popliedjes, maar ze komen niet in plaats van geestelijke liederen. En voor mij bij voorkeur niet alleen psalmen.
Chaya schreef:Nee, we dienen God te eren op de manier zoals dat eerbiedig en betamelijk is en bij God past dus!
Joh, God heeft iedereen uniek gemaakt daarom geloof ik dat het zijn wil is dat je op je eigen unieke manier God eert, wat eerbied in tgeheel niet uitsluit.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Speedy » 02 apr 2015 10:57

Euhm, ik weet niet anders dat 'Grevo's' de Gereformeerden evangelischen meebedoeld worden. In geen geval de Reformatorische gezindte.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor naamloos » 02 apr 2015 11:06

Speedy schreef:Euhm, ik weet niet anders dat 'Grevo's' de Gereformeerden evangelischen meebedoeld worden. In geen geval de Reformatorische gezindte.
O ja, je hebt gelijk. Eigenlijk bedoelde ik grefo, mijn fout!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Speedy » 02 apr 2015 11:12

naamloos schreef:O ja, je hebt gelijk. Eigenlijk bedoelde ik grefo, mijn fout!


Maar dat zijn toch dezelfde personen? Er is toch niet echt een benaming voor Refo's en Gereformeerden?

De Refo's zijn degenen uit de Reformatorische gezindte, de Geriffemeerden zijn de GKV'ers en dan heb je nog een een benaming Grevo's en Grefo's waarmee de Gereformeerden en de Evangelischen worden aangeduid. En niet te vergeten de Evo's

(De laatste die ik hoorden waren de Eva's ....... dat zijn de vrouwen van evangelischen die vrouwenbijeenkomsten houden)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2015 11:25

Chaya schreef:Praten de "evangelies" zo over de bevindelijke christenen?
Nee, de grevo's - wie je hier mee kan bedoelen - vinden niet dat de eerbied in het instrument zit, maar de bespeler daarvan heeft het kwaad van binnen zitten!


Dat geldt niet voor iedereen. Er zijn wel degelijk mensen die wegblijven of weigeren mee te zingen als de liederen in de kerk niet met een orgel worden begeleid....

Chaya schreef:Ja, laten we ons dat eens voor gaan stellen.
Wat zou hij gezongen hebben bijvoorbeeld?
En als we dan zo'n voorbeeld aan David nemen, zou je dan ook niet zijn Psalmen zingen i.p.v. wereldse popliedjes, waarin de mens immer centraal staat?


Je mist het punt. Dat gaat niet over de inhoud maar over de vorm. Er werd gezongen met trommels, tamboerijnen, snaarinstrumenten. Het was geen ingetogen rustige muziek. David danste op de muziek, Michal zag hem dansen en springen voor de Heer. Als je dat in de kerk probeert (Psalmen, hymnen en andere geestelijke liederen met trommels, tamboerijnen en snaarinstrumenten laten begeleiden waarbij de gemeente dans en springt voor de Heer) gaan er ook mensen klagen over wereldgelijkvormigheid, gebrek aan eerbied en dat soort zaken. Het gaat mensen dus niet om wereldse popliedjes maar om vormen die ze niet zo prettig vinden.

Nee, we dienen God te eren op de manier zoals dat eerbiedig en betamelijk is en bij God past dus!


Correct. Met allerlei instrumenten en dansend en springend. Blijkbaar is dat eerbiedig en betamelijk.
Laatst gewijzigd door Marnix op 02 apr 2015 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten