Biddag 2015

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Biddag 2015

Berichtdoor Chaya » 19 mar 2015 16:48

Handen vouwen of omhoog steken tijdens het bidden, doet niet zoveel ter zake.
Ik heb eens bij mensen, thuis, meegegeten en zij gaven elkaar een hand als ze gingen bidden, zodat ze als het ware in een kring aan elkaar vastgeklonken zaten. Dat vond ik heel indrukwekkend om mee te maken.
In hun cultuur was dat de gewoonte. En als ik dan met hen mag eten, doe ik met zo'n gewoonte mee.
Ik kon hier niets onbijbels in ontdekken. Maar ik ging geen discussie met deze mensen aan over het wel of niet vouwen van de handen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Biddag 2015

Berichtdoor Katlheen » 19 mar 2015 17:14

Ik kon hier niets onbijbels in ontdekken. Maar ik ging geen discussie met deze mensen aan over het wel of niet vouwen van de handen.


Als je er niets onbijbels aan kon ontdekken, waarom zou je er dan überhaupt een "discussie" over moeten voeren? Ik lees een tegenstrijdigheid door je 2e zin te laten beginnen met "maar". Of zie ik dat verkeerd?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mohamed

Re: Biddag 2015

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2015 18:15

Marnix schreef:Het is in de kerken meestal geen teken van overgave maar meer een gewoonte, heeft met eerbied te maken. Met gevouwen handen kan je niet in je neus peuteren of met andere dingen bezig zijn. Op zich is dat niet verkeerd. Dat in spreuken in sommige vertalingen het met luiheid wordt geassocieerd wil niet zeggen dat een christen die met gevouwen handen bidt daarom lui is.

Dus je twijfelt niet aan het gebruik ook al staat in de grondtekst dat het vouwen van de handen met slapen (shakab) geassocieerd wordt?
Marnix schreef:Luiheid is wat anders dan tijdens het bidden je niet laten afleiden door dingen. Als er een moment is dat je stil mag zitten, dan wel tijdens het gebed.

Nog steeds geen solide betoog voor het vouwen van de handen. Het is heus niet erg om te vinden dat het gebruik wat jou betreft kan afgeschaft worden, want je weet je in goed gezelschap.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Biddag 2015

Berichtdoor rotterdam » 19 mar 2015 19:11

Chaya schreef:Handen vouwen of omhoog steken tijdens het bidden, doet niet zoveel ter zake.


Wat is je uitleg van 1 Tim. 2 - 8 Ik wil dan, dat de mannen bidden in alle plaatsen, opheffende heilige handen, zonder toorn en twisting.

Exodus 9:29 - 'Mozes antwoordde: ‘Zodra ik de stad uit ben, zal ik mijn armen uitstrekken en bidden tot de Heer'.

Psalmen 134:2 - 'Heft uw handen op naar het heiligdom, en looft den HEERE'

Daniël 6:10 - Daniel nu ging, zodra hij vernomen had dat dit geschrift opgesteld was, naar zijn huis, in welks bovenkamer hij vensters had die uitzagen in de richting van Jeruzalem, en knielde driemaal daags neder, aanbad en loofde zijn God.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Biddag 2015

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2015 10:22

Mohamed schreef:Dus je twijfelt niet aan het gebruik ook al staat in de grondtekst dat het vouwen van de handen met slapen (shakab) geassocieerd wordt?


Inderdaad. Want de Bijbel zegt niet dat het vouwen van handen altijd verkeerd is. De Bijbel zegt:

Een luiaard ligt te slapen met gevouwen handen.

De bijbel zegt niet wat jij er van maakt:

Iemand die zijn handen vouwt is dus een luiaard.

Sowieso staat het hier in de context van slapen, luieren, sluimeren, niets doen. Jij probeert het daar helemaal los van te koppelen.

Van mij hoeft het bidden met gevouwen handen helemaal niet afgeschaft te worden. Het zou niet erg zijn als het gebeurt maar ook niet als het niet gebeurt. Zo belangrijk is het niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Biddag 2015

Berichtdoor Chaya » 20 mar 2015 10:33

De moslims hebben ook een soort biddag vandaag, vanwege de zonsverduistering.

In tal van moskeeën in Nederland wordt vrijdag tijdens de zonsverduistering een speciaal gebed uitgesproken. Daarmee brengen moslims hun dankbaarheid en bewondering tot uitdrukking voor het heelal, een schepping van God, aldus een zegsman van de Raad van Marokkaanse Moskeeën Nederland (RMMN).

„Hij is Degene Die de zon heeft gemaakt tot een stralend schijnsel en de maan tot een licht en Hij bepaalde haar standen opdat jullie de jaartelling zouden kennen en de tijdsberekening”, aldus (een deel van) het gebed volgens de website van de Blauwe Moskee in Amsterdam.
Het gebed met zijn speciale religieuze betekenis begint na het zien van de verduisterde zon. Het valt buiten de reeks van de vijf gebeden die gelovige moslims dagelijks moeten verrichten.

bron: Telegraaf.nl
rotterdam schreef:Exodus 9:29 - 'Mozes antwoordde: ‘Zodra ik de stad uit ben, zal ik mijn armen uitstrekken en bidden tot de Heer'.

In de Statenvertaling staat: zo zal ik mijn handen uitbreiden voor den Heere

Ik weet dat er vaker in de Bijbel staat dat mensen met handen omhoog bidden. Maar we dienen hier geen twistpunt van te maken.

Veel ouders leren hun kinderen:
Handjes gevouwen, sluit oogjes nu
of
Ik vouw mijn handjes, sluit mijn oogjes.

En dat lijkt mij eerbiedig. We naderen een groot en Heilig God als we bidden, dus gaat het er meer om wat er van binnen leeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Biddag 2015

Berichtdoor rotterdam » 20 mar 2015 11:59

Chaya schreef:
Ik weet dat er vaker in de Bijbel staat dat mensen met handen omhoog bidden. Maar we dienen hier geen twistpunt van te maken.

dus gaat het er meer om wat er van binnen leeft.


Ik begrijp je vaak wel Chaya, maar nu niet.
Je neemt heel veel letterlijk maar nu is het ineens niet belangrijk.

1 Tim. 2 - 8 Ik wil dan, dat de mannen bidden in alle plaatsen, opheffende heilige handen, zonder toorn en twisting.

Daar lijkt me geen speld tussen te krijgen en temeer omdat 1 Tim. 2 de volgende verzen 9 en 10 vaak wel heel letterlijk worden geïnterpreteerd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Biddag 2015

Berichtdoor Chaya » 20 mar 2015 12:02

rotterdam schreef:Ik begrijp je vaak wel Chaya, maar nu niet.
Je neemt heel veel letterlijk maar nu is het ineens niet belangrijk.
1 Tim. 2 - 8 Ik wil dan, dat de mannen bidden in alle plaatsen, opheffende heilige handen, zonder toorn en twisting.
Daar lijkt me geen speld tussen te krijgen en temeer omdat 1 Tim. 2 de volgende verzen 9 en 10 vaak wel heel letterlijk worden geïnterpreteerd.

Sorry, maar nooit eerder was dit een twistzaak in mijn leven, met niemand.
Ik heb geleerd zo te bidden, iedereen om mij heen bidt zo, dus waarom zou ik het in mijn eentje dan anders willen?
Bovendien ben ik geen man. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Biddag 2015

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2015 14:53

Ik snap het punt van Rotterdam wel. Vers 8 nemen veel mensen helemaal niet letterlijk en vers 9 en 10 wel... Of wat er staat over hoofdbedekking. Dat is wel opmerkelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Biddag 2015

Berichtdoor rotterdam » 20 mar 2015 15:02

Chaya schreef:Bovendien ben ik geen man. :wink:


O dat wist ik niet #-o , sorry maar dan hoeft het niet - meer dan dat - dan mag het niet.

1 Tim 2 ; 11 Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.
12 Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.

Maak je geen zorgen ik maak er geen twistpunt van.
Ik vroeg en vraag me alleen af waarom sommige zaken uiterst letterlijk genomen worden en andere weer niet.

In R.K.K. doen de priesters het namelijk wel, die bidden met geheven handen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Biddag 2015

Berichtdoor Chaya » 20 mar 2015 15:08

rotterdam schreef:Maak je geen zorgen ik maak er geen twistpunt van.
Ik vroeg en vraag me alleen af waarom sommige zaken uiterst letterlijk genomen worden en andere weer niet.

Als ik teruglees, begon mohamed hierover en niet jij. :wink:
Dat weet ik dus niet.
Er zijn zoveel dingen die hier en daar afwijkend zijn en andere zaken die halsstarrig vastgehouden worden.

Maar ik ben bang dat we op deze manier off topic geraken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Biddag 2015

Berichtdoor mohamed » 21 mar 2015 01:37

rotterdam schreef:Ik begrijp je vaak wel Chaya, maar nu niet.
Je neemt heel veel letterlijk maar nu is het ineens niet belangrijk.
1 Tim. 2 - 8 Ik wil dan, dat de mannen bidden in alle plaatsen, opheffende heilige handen, zonder toorn en twisting.
Daar lijkt me geen speld tussen te krijgen en temeer omdat 1 Tim. 2 de volgende verzen 9 en 10 vaak wel heel letterlijk worden geïnterpreteerd.

Chaya schreef:Sorry, maar nooit eerder was dit een twistzaak in mijn leven, met niemand.
Ik heb geleerd zo te bidden, iedereen om mij heen bidt zo, dus waarom zou ik het in mijn eentje dan anders willen?
Bovendien ben ik geen man. :wink:

Hoe durf je mij zijnde een man dan te onderwijzen? Zeg nou maar gewoon dat de traditie voor jou belangrijker is dan wat er in de bijbel staat.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Biddag 2015

Berichtdoor Chaya » 21 mar 2015 09:57

mohamed schreef:Hoe durf je mij zijnde een man dan te onderwijzen?

We zullen henkie dan maar vragen om alle vrouwen van het forum af te knikkeren.
Inderdaad, je hebt gelijk, dat kan echt niet. zieliglopen-smile
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Biddag 2015

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2015 11:35

Natuurlijk. Want iedereen die vrouwen geen minderwaardige schepsels vindt die niets mogen zeggen en hun mond moeten houden en ondergeschikt zijn, vindt de traditie belangrijker dan wat de Bijbel zegt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Biddag 2015

Berichtdoor mohamed » 21 mar 2015 12:32

Even het voorgaande lezen Marnix, maar als je wilt denken dat ik vrouwen minderwaardig vind is dat ook prima. Dan vind ik niet alleen een *** maar dan ben je er ook een.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 60 gasten