reformatorische consequenties van de geloofsdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: reformatorische consequenties van de geloofsdoop

Berichtdoor Chaya » 23 mei 2015 12:19

Katlheen schreef:
Maar zoals Gravo ook al aangaf, "voortschrijdend inzicht" kan inhouden dat iemand er anders instaat. Als iemand verder goed functioneert, kan je dan niet afspraken maken met zo'n docent? Dat je bijvoorbeeld afspreekt dat zijn persoonlijke keuze ook persoonlijk blijft en dat hij het officiële beleid volgt? Ik zou zeggen dat er toch best een pragmatische oplossing mogelijk moet zijn.

Kijk Katlheen, de moeilijkheid is dat wij niet weten wat er binnenskamers besproken is en wat er allemaal is gezegd en gebeurd.
Wij moeten het op doen op basis van de gegevens die naar buiten komen en dat zijn vaak niet de meest gunstige.
Halve waarheden zijn leugens.
gravo schreef:Resumé: vooralsnog denk ik dat het een te betreuren incident is, dat er merkwaardigerwijze direct en hard gestraft is. Had van mij niet gehoeven. De ene christen doet dit wel de andere christen aan.
Beinvloeding van pubers, dat zie ik niet zo. Pubers zijn pubers...daar is geen touw aan vast te knopen.
Misschien is het een teken dat de reformatorische wereld zelf andermaal de beinvloeding van evangelisch denken in eigen kring niet goed heeft zien aankomen.

Het is zeker te betreuren, dergelijk nieuws is nooit positief. Ik weet niet of het anders opgelost kon worden, misschien was er wel meer aan de hand dan enkel het doopincident.
Betreffende leraar deed heel veel werk, heb ik intussen begrepen, buiten zijn normale werkzaamheden.
Dus hierin zullen ze hem zeker missen!
Desondanks woog deze kwestie blijkbaar te zwaar.
Misschien dat de schooldirekteur het nog wilde afwijzen - dat weet ik niet hoor! - maar dat het een beslissing was van het bestuur.
Ik weet wel dat het een school is die niet star is en modern reformatorisch onderwijs mogelijk maakt, dus ook met beamers en andere visueel materiaal.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

stephan001
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2015 11:46

Re: reformatorische consequenties van de geloofsdoop

Berichtdoor stephan001 » 25 mei 2015 12:02

Beste,

Lees nu al een lange tijd op de forums op refo web denk alleen dat het bijna wijzer is om het doopweb te noemen omdat er overal gediscuseerd word over de doop.

Nu ik las dat er weer een docent is ontslagen en bekend ben met de betreffende scholen gemeenschap wil ik even reageren.
Zelf ben ik overtuigt van de geloofsdoop en ken de worsteling omtrent de geloofsdoop al te goed deze leraar heeft dit ook gehad dat kan niet anders en wist wat de gevolgen zijn.
Alleen er word gemeten met 2 maten ik heb op deze scholen gemeenschap gezeten en weet dat er leraren tussen zitten die tijdens de les vloeken als ze erg boos waren.
dit is al jaren bekend en nooit wat van gezegd.
Sommige zitten in de gergem andere in een lichte pkn als je die verschillen erbij neemt zou je nog veel meer leraren moeten ontslaan.

Als iemand zo geworsteld heeft met de doop en het zou bekend worden dat hij volwassen gedoopt is.
Dan wisten de pubers teminst dat het een kind van God is.(niet dat volwassen doop zaligmakend is maar het is een getuigenis)
Het is juist een voorbeeld voor die jongeren!
Ik heb daar 4 jaar gezeten en nog nooit heeft een leraar een getuigenis gegeven wat God in zijn leven gedaan heeft.
Dat is pas armoe laat mij dan maar onderwijs krijgen van iemand die zich als volwassene heeft laten dopen.

Stephan

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: reformatorische consequenties van de geloofsdoop

Berichtdoor rotterdam » 25 mei 2015 19:10

Stephan ; ken de worsteling
(niet dat volwassen doop zaligmakend is maar het is een getuigenis)


Als het toch niet zaligmakend is - waarom dan een worsteling ?

Laat duidelijk zijn, voor mij had deze man niet ontslagen hoeven worden.

Het probleem hier echter, beschrijf je zelf

"Ik heb daar 4 jaar gezeten en nog nooit heeft een leraar een getuigenis gegeven wat God in zijn leven gedaan heeft.
Dat is pas armoe laat mij dan maar onderwijs krijgen van iemand die zich als volwassene heeft laten dopen".


Een wederdoop is een keuze, een privé-aangelegenheid.
Als deze man dit gewoon "privé" had gehouden was er niets aan de hand geweest.
Maar ja, als je een verandering van mening gaat opdissen als "wat God in zijn leven gedaan heeft" moet je niet gek opkijken als er gereageerd wordt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: reformatorische consequenties van de geloofsdoop

Berichtdoor Chaya » 26 mei 2015 13:22

stephan001 schreef:Alleen er word gemeten met 2 maten ik heb op deze scholen gemeenschap gezeten en weet dat er leraren tussen zitten die tijdens de les vloeken als ze erg boos waren.
dit is al jaren bekend en nooit wat van gezegd.

Dat is niet waar!
Als jij op school daar leerling was, weet jij niet wat in de docentenkamer of direktiekamer besproken wordt!
stephan001 schreef:Sommige zitten in de gergem andere in een lichte pkn als je die verschillen erbij neemt zou je nog veel meer leraren moeten ontslaan.

Een "lichte" PKN, dus heb je ook een zware?
Het gaat erom of zij de regels die op school zijn, kunnen onderschrijven en dat doen ze.
stephan001 schreef:Ik heb daar 4 jaar gezeten en nog nooit heeft een leraar een getuigenis gegeven wat God in zijn leven gedaan heeft.

Zoiets moet "openvallen". Je zit daar niet op school om bekeringsverhalen te horen, maar om iets te leren.
Als je het zo miste daar, had je het ook zelf eens kunnen aankaarten.
Nu trap je na, anoniem, zomaar op een forum, de mensen kunnen zich niet verdedigen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: reformatorische consequenties van de geloofsdoop

Berichtdoor Katlheen » 26 mei 2015 13:46

Zoiets moet "openvallen". Je zit daar niet op school om bekeringsverhalen te horen, maar om iets te leren.


Als dat zo is, waarom wordt die docent dan ontslagen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: reformatorische consequenties van de geloofsdoop

Berichtdoor rotterdam » 26 mei 2015 14:52

door Katlheen » Di Mei 26, 2015 12:46 pm
Als dat zo is, waarom wordt die docent dan ontslagen?


Als deze man dit gewoon "privé" had gehouden was er niets aan de hand geweest.
Maar ja, als je een verandering van mening gaat opdissen als "wat God in zijn leven gedaan heeft" moet je niet gek opkijken als er gereageerd wordt.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: reformatorische consequenties van de geloofsdoop

Berichtdoor Katlheen » 26 mei 2015 15:08

Maar de vraag is: deed hij dit ook? Ik kan me voorstellen dat als hij hier mee te koop liep, men dat een onwenselijke situatie vond. En zo ja, is hij er dan ook op aangesproken?
Mocht hij dit voor zich hebben gehouden, en is men er "via via" achter gekomen, vind ik het wel ernstig dat hij is ontslagen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: reformatorische consequenties van de geloofsdoop

Berichtdoor rotterdam » 26 mei 2015 18:41

Aanspreken heeft weinig zin, ben ik bang.
Als het bestuur er achter is gekomen door roddel en achterklap dan is dat zeer kwalijk.
De geloofsdoop wordt gezien als een getuigenis dus waarschijnlijk heeft hij het zelf "aan of in het licht gebracht".
Nogmaals, wat iemand in z'n vrije tijd doet kan m.i. slechts bij hoge uitzondering een reden zijn tot ontslag dus wat mij betreft had hij kunnen blijven, uiteraard moet hij dan wel de grondslag van de school onderschrijven en uitdragen. (dat mag uiteraard uitsluitend theoretisch).

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: reformatorische consequenties van de geloofsdoop

Berichtdoor rotterdam » 16 jul 2015 10:27

-Ik hoop in de hemel pinkstermensen te ontmoeten; Rooms-Katholieken, baptisten, Lutheranen, enz, maar ik pieker er niet over om met hen bijvoorbeeld kanselruil aan te gaan. Dat je een ander soms gelukkig wel als broeder of zuster kunt aanvaarden, en hij jou, wil niet zeggen dat je met hem of haar ook kunt samenwerken. In concentratiekampen hebben protestanten soms veel gehad aan rooms-katholieke geestelijken, en omgekeerd. Maar dat betekende niet dat ze na de oorlog kerkelijk konden samenwerken en/of fuseren. Dat is jammer, maar blijkbaar hoort dat bij het voorlopige van deze aardse bedeling. Aldus Ds. N. den Ouden, HHK predikant te Sint Maartensdijk.

Dat hoort bij het voorlopige van deze aardse bedeling ?
Dat geldt ook voor de zonde, doet Ds. den Ouden daar ook zo laconiek over ?

Anoniem_89

Re: reformatorische consequenties van de geloofsdoop

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 jul 2015 10:31

*verwijderd: off topic*

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: reformatorische consequenties van de geloofsdoop

Berichtdoor Boanerges » 16 jul 2015 11:35

rotterdam schreef:Dat hoort bij het voorlopige van deze aardse bedeling ?
Dat geldt ook voor de zonde, doet Ds. den Ouden daar ook zo laconiek over ?


Volgens mij is dat niet de stelling van deze predikant. Hij zegt niet dat het zijn mening is maar constateert het volgens mij gewoon als een feit.

Ds. N. den Ouden te Sint Maartensdijk schreef:Dat is jammer, maar blijkbaar hoort dat bij het voorlopige van deze aardse bedeling.


Over de zonde zal hij vast niet laconiek doen!

Wat ik overigens wel een beetje flauw vind in het antwoord van Den Ouden is dat hij zegt "Ik weet niet precies het volledige verhaal waarom deze broeders (en zusters?) zijn ontslagen." Ja, dat is lekker zeg. Is het dan wel verstandig om hier een deskundige-antwoord te geven? Op deze manier kan hij speculeren: " Dragen zij dat standpunt ook uit? Hebben zij aan leerlingen actief laten weten dat ze overgedoopt zijn? Kortom: Hoe ‘missionair’ zijn ze in het vertolken van hun standpunt?" Als ik de beantwoorder van deze vraag zou zijn dan had ik mijzelf daar wel van op de hoogte gesteld. Nu wordt door deze suggestieve vraagstelling de zaak onnodig belast en kan Den Ouden zich verschuilen achter zijn onwetendheid. Een gemiste kans.

Ronduit merkwaardig is deze opstelling te noemen in het licht van zijn laatste zin: "Hopelijk heb ik hiermee toch iets van het standpunt van de school toegelicht." Dat kan toch niet wanneer je zegt dat je het precieze verhaal niet kent??

Verder zegt Den ouden: "Het ergert me overigens sowieso als ik hoor dat leraren zeggen: “Volgens de regels van de school moet het zus of zo, maar zelf denk ik er anders over.” Dan denk ik: Zoek dan alstublieft een andere school op, of houdt je mond." Dat mag hij natuurlijk vinden maar dat is gewoon zijn eigen mening. Daar is niks deskundigs aan. Waarom zou dat niet mogen? Je kunt toch best een eigen mening hebben maar je toch neerleggen bij de mores van je werkgever? Er zijn ook genoeg moeders die zeggen "Ik draag altijd een broek maar omdat mijn kinderen op een reformatorische school zitten trek ik een jurk aan wanneer ik ze van en naar school breng." Die stuur je toch ook niet weg?

Verder koppelt Den Ouden het Verbond en het geven van onderwijs aan elkaar. Best een logische gedachte. Het is echter een leerstelling en daarover kun je met elkaar van mening verschillen. Daar geeft hij gelukkig ook indirect ruimte voor vanwege zijn stelling: "Ik acht het denken over de doop geen zaak waarmee de zaligheid staat of valt, maar ik vind het zeker ook geen bijzaak." Daarmee kun je met elkaar in gesprek.

Ik hoorde onlangs een prachtige opmerking die mij aan het denken heeft gezet: De Here Jezus is als jongetje op de achtste dag besneden, als babytje opgedragen in de tempel en als volwassen man gedoopt. Waar maken wij dan weer zo'n punt van?

Ik ben een warme pleitbezorger van de kinderdoop gezien vanuit de verbondstraditie. Ik kan mij echter op grond van de Bijbel best voorstellen dat je tot een andere conclusie kunt komen. Moeten we elkaar daarom bestrijden? Nee....natuurlijk niet!

Anoniem_89

Re: reformatorische consequenties van de geloofsdoop

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 jul 2015 12:39

Reactie verwijderd door moderator. Zie de voorwaarden voor het deelnemen aan de besloten fora: viewtopic.php?p=784687#p784687

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: reformatorische consequenties van de geloofsdoop

Berichtdoor Speedy » 16 jul 2015 12:47

Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: reformatorische consequenties van de geloofsdoop

Berichtdoor benefietdiner » 16 jul 2015 14:06

rotterdam schreef:Dat hoort bij het voorlopige van deze aardse bedeling ?

Nee
Ik had ook mijn vraagtekens toen ik het antwoordt las.
Onze Zaligmaker leerde bidden.
Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde’.
Dan is het antwoord van Ds. hiermee in strijd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: reformatorische consequenties van de geloofsdoop

Berichtdoor Chaya » 16 jul 2015 14:26

Speedy schreef:In deze blog kan ik me vinden. https://staatgeschreven.nl/2015/06/29/b ... -overdoop/

Ik ook!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten