De Heilige Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor bernard 3 » 06 jul 2015 13:48

elbert schreef:Uit al deze woorden kan alleen maar de conclusie getrokken worden dat de Heilige Geest een persoon is, want al deze woorden zijn alleen maar op een persoon van toepassing. Van een kracht kun je dit niet zeggen. We moeten "persoon" overigens niet te menselijk opvatten, maar wel is het zo dat het woord persoon echt het beste woord is om dit over de Heilige Geest (en ook de Vader en de Zoon) te zeggen. Evenzeer is het zo dat de Heilige Geest samen met de Vader en de Zoon God is, en dan niet zo dat er 3 goden zijn, maar 1 drie-enige God. En tevens is het zo dat de Heilige Geest niet de Zoon is en ook niet de Vader is. Het is, zoals Augustinus en ook de andere kerkvaders zeggen, een mysterie, maar zo openbaart God zich in de Schrift.


Zoals je terecht schrijft blijkt het duidelijk uit Gods Woord dat de H.Geest geen loutere “kracht is, maar net als de Vader en de Zoon een afzonderlijke entiteit (persoon) is die alle eigenschappen van de andere bezit.

Het is echter ook van belang om zich niet te beperken tot de Bijbelse passages die louter betrekking hebben op de H.Geest alleen. Maar ook om deze passages te lezen waar gewag gemaakt wordt van de verhouding binnen de Goddelijke entiteiten onderling. Alsook welke betekenis de Bijbel geeft aan bepaalde woorden en/ of uitdrukkingen.
Je schrijft “ Evenzeer is het zo dat de Heilige Geest samen met de Vader en de Zoon God is, en dan niet zo dat er 3 goden zijn, maar 1 drie-enige God.”

Om hetgeen je schrijft in de juiste Bijbelse context te begrijpen moet men toch eerst inzien welke betekenis de Bijbel ( niet de mens) aan de uitdrukking “GOD” geeft.

In de Bijbel is het woord” God” een functioneel begrip en wordt daarom praktisch altijd gebruikt om de hiërarchische relatie of soevereiniteit van iemand t.o.v. iemand anders aan te duiden.

Het kan hierbij gaan om ofwel mensen onderling, ofwel Christus in zijn relatie tot de mens(heid), ofwel De Vader in zijn relatie tot Christus en het gehele universum.
Dit betekent dan ook dat de Bijbel aangeeft dat er weldegelijk meerdere entiteiten zijn die als “GOD” kunnen en mogen benoemd worden.

Bijvoorbeeld:
Psalm 82 : 1-7
God staat in de vergadering der goden, Hij houdt gericht te midden der goden. Hoelang zult gij onrechtvaardig richten, en de goddelozen gunst bewijzen? sela Richt de geringe en de wees, doet recht de ellendige en de behoeftige, bevrijdt de geringe en de arme, redt hem uit der goddelozen hand. Zij weten niets en begrijpen niets, in duisternis wandelen zij rond; alle grondvesten der aarde wankelen. Wel heb Ik gezegd: Gij zijt goden, ja, allen zonen des Allerhoogsten; nochtans zult gij sterven als mensen

Exodus.4: 15-17
Is niet de Leviet Aaron uw broeder? Ik weet, dat hij goed spreekt; en zie, hij is op weg gegaan, u tegemoet, en als hij u ziet, zal hij zich van harte verheugen. Dan zult gij tot hem spreken en de woorden in zijn mond leggen, en Ik zal zijn met uw mond en zijn mond en Ik zal u leren, wat gij doen moet. Hij zal voor u tot het volk spreken en zo zal hij u tot een mond zijn en gij zult hem tot God zijn.


Exodus7:1
De Here echter zeide tot Mozes: Zie, Ik stel u als God voor Farao; en uw broeder Aaron zal uw profeet zijn.

Efez. 1:3
Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus
Joh 20 : 17 -18
Jezus zeide tot haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar de Vader; maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God[/b].

Volgens de Bijbelse betekenis van het woord “GOD” kunnen dus meerdere personen deze functionaliteit tegenover een andere entiteit of groep bezitten.

Het slaat in de eerste plaats op de verhouding “ het Soeverein zijn” tussen de ene entiteit (persoon) tegenover een andere entiteit (persoon). [b]Zodoende is de naam “God” dan ook niet exclusief aan één bepaald persoon gebonden en worden mensen, die zich in een bepaalde omstandigheid bevinden, dan evenzo als “God” benoemd
.

Daarom wordt Mozes; de God van Aäron benoemd, is Jezus Christus de GOD van alle geschapen wezens en is de GOD van Christus (en dus van allen waarvan Christus hun GOD is) De Vader.

Hierbij wordt het echter ook duidelijk dat er uiteindelijk maar één iemand is die zich dé uiteindelijke en waarachtige Soeverein van alles en iedereen kan noemen en dit is: DE VADER .
.

Daarom schrijft Paulus dan ook duidelijk en vol overtuiging:
1 Corr. 8:5

Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde (en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte) voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en een Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.


p.s. Uw uitdrukking “1 drie-enige God.” blijkt dan ook volledig Bijbelvreemd te zijn en stamt die eigenlijk uit de filosofische overdenkingen van vorige eeuwen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor elbert » 06 jul 2015 14:42

@bernard 3: ik kom in je antwoord meerdere zinnen tegen die elders op het internet ook te vinden zijn. Ik neem aan dat het je eigen quotes zijn?
bernard 3 schreef:In de Bijbel [b]is het woord” God” een functioneel begrip en wordt daarom praktisch altijd gebruikt om de hiërarchische relatie of soevereiniteit van iemand t.o.v. iemand anders aan te duiden.
Dat is een statement dat slechts een beperkt deel van de Bijbelse werkelijkheid weergeeft. Inderdaad kan het zo zijn dat "god" een bepaalde relatie weergeeft (bijv. voor Mozes: "een God voor Farao" enz.), maar dat zijn eerder de uitzonderingen dan de regel. Je maakt nu van de uitzondering de regel en zegt dus: "dat is bijna altijd zo in de Bijbel". Maar daarmee geef je een vertekend beeld van hoe de Bijbel over God spreekt. Want de uitzondering is niet de regel.
Als we willen weten of de Heilige Geest ook de ene ware God is, dan moeten we in de eerste plaats kijken naar de eigenschappen die bij God horen:
- almacht (Job 33:4, Ps. 104:30, Matth. 12:28, Rom. 15:18-19)
- alwetendheid (1 Kor. 2:10, Joh. 14:26)
- alomtegenwoordigheid (Ps. 139:7-8)
- eeuwig (Joh. 14:16, Hebr. 9:14)
- heiligheid (Matth. 12:32, Hebr. 10:29)

Geldt dit ook voor de voorbeelden uit de Bijbel die ook "goden" genoemd worden? Nee. Dus is er verschil tussen het God zijn van de Heilige Geest en het god-zijn van bijv. Mozes t.o.v. Farao.

Vervolgens moeten we kijken naar de uitdrukkingen in de Bijbel waar de Vader, Zoon en Heilige Geest genoemd worden. Bijv. in 1 Kor. 12:4-6, 2 Kor. 13-14 en1 Petr. 1:2 worden parallelle uitdrukkingen gebruikt voor Vader, Zoon en Heilige Geest. Verder wordt er gedoopt in de Naam (enkelvoud!) van de Vader, Zoon en Heilige Geest (Matth. 28:19).

Bovendien wordt de Heilige Geest ook God genoemd in Hand. 5:3: zondigen tegen de Heilige Geest is zondigen tegen God.
Hetzelfde geldt voor 1 Kor. 3:16 en 6:19: Gods tempel zijn en het wonen van de Heilige Geest in je, is 1 en hetzelfde.
Idem voor Hebr. 3:7-11 waar de Heilige Geest zegt dat de Israelieten Hem in de woestijn hebben verzocht en op de proef gesteld. De Heilige Geest is dus God. Hij is ook de Heere (Hebr. 10:15-17)
Hij doet bovendien het werk dat alleen God kan doen, o.a. scheppen (Gen. 1:2, Job. 33:4) en duivelen uitwerpen (Matth. 12:28). Enz. enz. De Geest doet wat alleen God kan doen. Wat de Geest doet, doet God.
bernard 3 schreef:Daarom schrijft Paulus dan ook duidelijk en vol overtuiging:
1 Corr. 8:5

Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde (en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte) voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en een Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.
Besef je wel dat deze uitdrukking ook betekent dat Jezus Christus de Heere is, en dus ook de ene ware God is? Want is God de Vader dan niet de Heere, de kurios? Juist wel. Net als de Heilige Geest. Dus in plaats van dat deze tekst gebruikt zou kunnen worden om de drie-eenheid van God te ontkennen, is het juist een krachtig bewijs ervan.
Want er is maar 1 God die ook de ene Heere is. En in de Bijbel wordt gezegd dat er maar 1 Heere is (Mark. 12:29) en worden zowel de Vader, als de Zoon, als de Heilige Geest de Heere genoemd.

Ik heb in dit antwoord o.a. geput uit: https://www.gci.org/God/deityHS
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor bernard 3 » 06 jul 2015 16:27

elbert schreef:@bernard 3: ik kom in je antwoord meerdere zinnen tegen die elders op het internet ook te vinden zijn. Ik neem aan dat het je eigen quotes zijn?



bernard 3 schreef:
In de Bijbel is het woord” God” een functioneel begrip en wordt daarom praktisch altijd gebruikt om de hiërarchische relatie of soevereiniteit van iemand t.o.v. iemand anders aan te duiden.Dat is een statement dat slechts een beperkt deel van de Bijbelse werkelijkheid weergeeft. Inderdaad kan het zo zijn dat "god" een bepaalde relatie weergeeft (bijv. voor Mozes: "een God voor Farao" enz.), maar dat zijn eerder de uitzonderingen dan de regel. Je maakt nu van de uitzondering de regel en zegt dus: "dat is bijna altijd zo in de Bijbel". Maar daarmee geef je een vertekend beeld van hoe de Bijbel over God spreekt. Want de uitzondering is niet de regel.
[b]Als we willen weten of de Heilige Geest ook de ene ware God is, dan moeten we in de eerste plaats kijken naar de eigenschappen die bij God horen
:
- almacht (Job 33:4, Ps. 104:30, Matth. 12:28, Rom. 15:18-19)
- alwetendheid (1 Kor. 2:10, Joh. 14:26)
- alomtegenwoordigheid (Ps. 139:7-8)
- eeuwig (Joh. 14:16, Hebr. 9:14)
- heiligheid (Matth. 12:32, Hebr. 10:29)

Geldt dit ook voor de voorbeelden uit de Bijbel die ook "goden" genoemd worden? Nee. Dus is er verschil tussen het God zijn van de Heilige Geest en het god-zijn van bijv. Mozes t.o.v. Farao.

Vervolgens moeten we kijken naar de uitdrukkingen in de Bijbel waar de Vader, Zoon en Heilige Geest genoemd worden. Bijv. in 1 Kor. 12:4-6, 2 Kor. 13-14 en1 Petr. 1:2 worden parallelle uitdrukkingen gebruikt voor Vader, Zoon en Heilige Geest. Verder wordt er gedoopt in de Naam (enkelvoud!) van de Vader, Zoon en Heilige Geest (Matth. 28:19).

Bovendien wordt de Heilige Geest ook God genoemd in Hand. 5:3: zondigen tegen de Heilige Geest is zondigen tegen God.
Hetzelfde geldt voor 1 Kor. 3:16 en 6:19: Gods tempel zijn en het wonen van de Heilige Geest in je, is 1 en hetzelfde.
Idem voor Hebr. 3:7-11 waar de Heilige Geest zegt dat de Israelieten Hem in de woestijn hebben verzocht en op de proef gesteld. De Heilige Geest is dus God. Hij is ook de Heere (Hebr. 10:15-17)
Hij doet bovendien het werk dat alleen God kan doen, o.a. scheppen (Gen. 1:2, Job. 33:4) en duivelen uitwerpen (Matth. 12:28). Enz. enz. De Geest doet wat alleen God kan doen. Wat de Geest doet, doet God.



bernard 3 schreef:
Daarom schrijft Paulus dan ook duidelijk en vol overtuiging:
1 Corr. 8:5

Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde (en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte) voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en een Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.Besef je wel dat deze uitdrukking ook betekent dat Jezus Christus de Heere is, en dus ook de ene ware God is? Want is God de Vader dan niet de Heere, de kurios? Juist wel. Net als de Heilige Geest. Dus in plaats van dat deze tekst gebruikt zou kunnen worden om de drie-eenheid van God te ontkennen, is het juist een krachtig bewijs ervan.
Want er is maar 1 God die ook de ene Heere is. En in de Bijbel wordt gezegd dat er maar 1 Heere is (Mark. 12:29) en worden zowel de Vader, als de Zoon, als de Heilige Geest de Heere genoemd.



Je schrijft
Als we willen weten of de Heilige Geest ook de ene ware God is, dan moeten we in de eerste plaats kijken naar de eigenschappen die bij God horen:

Als we uw bovenstaande redenering toepassen op het “beeld” dat de Godheid van zichzelf gegeven heeft; namelijk de mensheid dan moeten wij (ik parafraseer uw woorden) “ als we willen weten of de vrouw ook de ene ware mens (adam) is in de eerste plaats kijken naar de eigenschappen die bij de mens (adam) horen

Ik hoop dat het je nu duidelijk is dat uw uitgangspunt volledig fout is omdat wegens hun gemeenschappelijke natuur alle eigenschappen van de leden van de mensheid dezelfde zijn (anders zou één ervan geen mens zijn maar bijvoorbeeld een dier) maar dat dit totaal niets zegt over hun "entiteit zijn" noch over hun onderlinge verhouding.

Daarom is ook uw uitgangspunt betreffende het vaststellen of de H.Geest de ene ware God (DE VADER) is door naar de eigenschappen te kijken volledig irrelevant. Want de H.Geest als lid van de Godheid heeft alle eigenschappen die eigen zijn aan de goddelijke natuur maar dit staat totaal los van het feit dat Hij ( in het Hebreeuws “zij”) dezelfde entiteit als De Vader zou zijn.

Ook het feit dat Christus “Heere” benoemd wordt betekent enkel dat Hij de Soeverein (de God) is van diegenen die Hem “Heere” noemen. Maar dat doet niets af van het feit dat De Vader ook Heere ( GOD) genoemd kan worden daar Hij de Opperheer is van zowel hen die Christus Heere noemen als van Christus zelf.

Christus is de Kurios van alle schepsels maar omdat Christus uiteindelijk zijn macht overdraagt aan de Vader (1 Kor.15:20-28) is er in feite maar één KURIOS en dit is DE VADER, Wat dan niet betekent dat daardoor Christus zijn Kurios zijn over de schepselen zou verliezen

Als we aan Bijbelse uitdrukkingen zoals “GOD” en ”Heere” steeds enkel en aan dezelfde persoon toeschrijven zonder rekening te houden met de context waarin ze voorkomen dan doen we de Bijbel geweld aan.

Hetzelfde geldt voor de Titel Koning der Koningen en Heerser der Heersers.
Hierbij is deze titel ook afhankelijk van de verhouding van de ene entiteit tegenover een (of meerdere) andere entiteiten
In openbaring 17:14 wordt het Lam (Christus) deze titel toegedicht
Openb17:14 Dezen zullen oorlog voeren tegen het Lam,maar het Lam zal hen overwinnen, want Hij is de Here der heren en Koning der koningen,
doch hier betreft het de opstand van de schepsels die met hun koningen in opstand zijn gekomen tegen Christus ; de Soeverein van de schepsels.

Dit hoofdstuk bespreekt de verhouding tussen Christus en zijn schepsels en zegt totaal niets over de verhouding tussen God de Vader en de Zoon van God .
Om deze verhouding te kennen moet men een andere plaats in de Bijbel opzoeken waar de verhouding tussen God de Vader en de Zoon van God wel duidelijk besproken wordt .

Bijvoorbeeld in de brief aan de Korintiërs 15:20-28; waarin duidelijk gesteld word dat Christus (de Here der heren en koning der koningen der schepsels) zijn koningschap overdraagt aan God de Vader ; De ene de enige waarachtige God, de zalige en enige Heerser, zal doen aanschouwen, de Koning der koningen en de Here der Heren, die alleen onsterfelijkheid heeft en een ontoegankelijk licht bewoont .

ps gemakshalve gebruik ik soms zinnen die elders reeds voorgekomen zijn. Als ik uittreksels van anderen gebruik laat ik het steeds weten

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor pindas83 » 06 jul 2015 19:34

Teus schreef:
Ik zie de Heilige Geest niet als een advocaat maar meer als een Vertegenwoordiger van God.

Het begrijpen van de Drie-eenheid en het ervaren van de Heilige Geest zijn 2 aparte items.
De Drie-eenheid begrijpen is m.i. voor een mens niet mogelijk, we kunnen beredeneren dat de Heilige Geest God is en dat de Heere Jezus ook God is. Voor christenen komt er een tijd dat ze het zullen begrijpen.

Een ieder die zijn of haar zonden voor God belijdt en het leven in Zijn Handen legt ontvangt de Heilige Geest. Er is een verbond gesloten tussen God en de gelovige, een afspraak zeg maar. De afspraak dat je tot Gods eer zal leven, dat houd alles in, dat je leeft zoals Hij het wilt. Zijn wil is dat je het goed hebt en Hij weet wat het beste is. Om te weten wat God het beste voor je vindt en te begrijpen wat Hij bedoeld, dat laat Hij weten door de kracht van de Heilige Geest, moet je je hart open stellen, een ontvankelijk hart hebben. Nu hebben we dat niet van onszelf maar als we dat oprecht willen en vragen het aan God dan krijg je dat, Hij kan dat niet weigeren omdat Hij zoveel mogelijk van Zichzelf aan Zijn kinderen wil openbaren en kan alleen maar door de kracht van de Heilige Geest met een ontvankelijk hart.

De Heilige Geest helpt je ook herinneren.
Omdat God een verbond met je aangegaan is, uit Genade, en je beloftes tegenover God gedaan hebt en daar van afwijkt door te zondigen, zal de Heilige geest je er aan herinneren dat je fout doet, je belofte niet nakomt maar als je goed doet dan zal Hij je vreugde geven. De Heilige Geest laat je zien wat goed en fout is. Dit is leven in de Genade en niet onder de wet.

We kunnen ook de Heilige Geest wegdrukken. Men noemt het ook wel eens verschroeien of bedroeven, het gebeurt zelfs in kerken.
Ik merk wel eens op dat mensen bepaalde dingen meemaken en niet in de gaten hebben dat het de leiding van de Heilige Geest is, ze hebben vreugde of voorspoed en houden het eigenlijk voor onmogelijk. Het verstaan van de Heilige Geest brengt je ook dichter bij God, eigenlijk andersom, als je dicht bij God leeft heb je ook een ontvankelijk hart en ontvang en versta je de Heilige Geest meer en beter en dank je God veel meer wat je weer dichter bij Hem brengt.

Wat verwacht je van God, een oprecht gelovige weet dat God het beste met hem of haar voor heeft, ook weet hij of zij dat God er om gevraagd wil zijn. Nu kun je b.v. naar een preek luisteren met de verwachting dat je bemoedigd wordt, wat de Heilige Geest doet, je kan ook vooraf aan de Heere Jezus vragen of je een ontmoeting met Hem mag hebben, je verlangen naar Hem uitspreekt, dat maakt een verschil. Dat verlangen overigens, komt van de heilige Geest. Ik werd eens beticht van egoïsme omdat mijn verlangen naar God zo groot is, niet doordat ik het hier zat ben maar om God de eer toe te brengen, te juichen voor Zijn Troon en met Jezus te verkeren, met Maria, Jozef, David en nog vele anderen te spreken. Ik vroeg me af of die persoon de Heilige Geest wel altijd verstaat, ik zei hem, er is nog nooit één mens op aarde geweest, en die zal er ook nooit komen, die uit zichzelf naar God verlangde, het kan alleen maar door de kracht van de Heilige Geest, God Zelf.

Tja..wanneer ervaar je de Heilige Geest.
Als je een streven hebt en door een bijzondere manier wordt het anders en vaak veel beter. Een manier die alleen God kan bedenken of weten, als je van God een bevestiging wilt over iets en het komt op een heel bijzondere wijze, via mensen die het niet kunnen weten waarom ze iets door de brievenbus gooien, het is de Leiding van de Heilige Geest. Als je zingt of praat over God en je die bijzondere Liefde voelt die je bijna niet kan dragen ook als je met God praat. Als iemand getuigt van een beleving met God en je dat raakt. Als je met een groep gelovigen bent en je voelt die saamhorigheid in het geloof, de gemeenschap der heiligen, de vreugde die daar ontstaat, de blijdschap als je hoort dat iemand tot bekering komt, de geestelijke jaloersie als iemand verteld over een beleving met God, allemaal door de kracht van de Heilige Geest.

En...als ik blij wordt als ik hier zit te schrijven, dat God me hiermee helpt omdat ik het Hem vooraf gevraagd heb.

Als je je bekeerd tot God, je zonden belijdt en je leven in Zijn Handen legt en een ander mens wordt, komt door de Heilige Geest.

Het gaat er om of we het opmerken, ja op willen merken.
“Kijk op naar de Dingen die van Boven zijn opdat ge een wijs hart bekome” Mozes zei het tegen zijn volk maar het geldt ook voor ons.
Een ontvankelijk hart om de Heilige Geest te kunnen ontvangen en te verstaan, God wil er om gevraagd zijn, je mag dan meer en meer groeien in het geloof.

Hoe zie en ervaar jij het, Chaya?


Op zo'n relatie met God word ik jaloers. Ik ga bewuster in het gebed hierom vragen om die Geest! Bedankt voor je bijdrage Teus.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor Teus » 06 jul 2015 21:45

Bedankt pindas83 maar bedank bovenal God, alles is vanuit Hem.
Ik ben ook blij door je reactie, heb ik weer meer om mijn Hemelse Vader te danken, hij beloond altijd als het om Hem gaat.

Vraag er gerust om hoor God wil er om gevraagd zijn, Hij wil dat je er in volhardt. Het is geweldig om God door de Heilige Geest te ervaren maar laat het niet daarom gaan, laat het gaan om Zijn Eer en Glorie, dan werkt God.

Volhard in het gebed en neem er de tijd voor, soms heb je het gevoel dat je zomaar wat van je afpraat maar God wil dat je volhard, dat je smeekt, de Heilige Geest neemt het dan over, God ga je dan helpen om tot Zichzelf te bidden mooi hé, beter kun je het niet hebben. Als dat gebeurd, kom je op een hoger niveau met God.

Vraag om een ontmoeting met Hem of je Zijn Liefde en Trouw mag ervaren, dat je een ontvankelijk hart wil om de Heilige Geest te kunnen verstaan om te weten wat Hij je te zeggen heeft en te weten wat Hij wil dat je doen zult. Vraag of Hij weg wilt nemen wat er in de weg staat.
Ik zal ook voor je bidden.
Veel zegen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor elbert » 07 jul 2015 07:21

bernard 3 schreef:Je schrijft
Als we willen weten of de Heilige Geest ook de ene ware God is, dan moeten we in de eerste plaats kijken naar de eigenschappen die bij God horen:

Als we uw bovenstaande redenering toepassen op het “beeld” dat de Godheid van zichzelf gegeven heeft; namelijk de mensheid dan moeten wij (ik parafraseer uw woorden) “ als we willen weten of de vrouw ook de ene ware mens (adam) is in de eerste plaats kijken naar de eigenschappen die bij de mens (adam) horen

Ik hoop dat het je nu duidelijk is dat uw uitgangspunt volledig fout is omdat wegens hun gemeenschappelijke natuur alle eigenschappen van de leden van de mensheid dezelfde zijn (anders zou één ervan geen mens zijn maar bijvoorbeeld een dier) maar dat dit totaal niets zegt over hun "entiteit zijn" noch over hun onderlinge verhouding.
Eh nee, dat zie ik niet in. Als je zegt dat er 1 ware God is (terecht) en vervolgens erkent dat de Heilige Geest God is, de Zoon God is en de Vader God is en je toch spreekt over het feit dat de Heilige Geest niet de Vader is, dan kom je vanzelf uit bij de leer van de drie-eenheid. Tenzij je natuurlijk in een meergodendom gelooft, maar dat is zo onbijbels als het maar kan.
Bovendien: erkennen dat de Heilige Geest goddelijke eigenschappen heeft, moet wel tot de conclusie leiden dat Hij God is. Als iemand alle menselijke eigenschappen vertoont, dan is het een mens. Zo is het ook met God: als de Heilige Geest alle goddelijke eigenschappen vertoont (almacht, alwetendheid, alomtegenwoordigheid, heiligheid enz), dan moet het wel zo zijn dat Hij God is. En aangezien er 1 God is en zowel de Vader, als de Zoon, als de Heilige Geest God zijn, kom je bij de drie-eenheid uit.
Vervolgens kun je ook kijken naar de onderlinge verhouding tussen Vader, Zoon en Heilige Geest, want daar zegt de Bijbel ook genoeg over, maar dat laat ik hier even rusten. Wat ik wel wil stellen, is dat het gehoorzaam zijn van de Zoon aan de Vader en de vrijwillige onderwerping van de Zoon aan de Vader, geen aanwijzing is dat de Zoon dus niet God zou zijn. Het is eerder zo dat de gehoorzaamheid van de Zoon aan de Vader behoort tot Zijn God-zijn in de onderlinge relatie tussen de Vader en de Zoon die samen met de Heilige Geest in volmaakte harmonie zijn.
bernard 3 schreef:Daarom is ook uw uitgangspunt betreffende het vaststellen of de H.Geest de ene ware God (DE VADER) is door naar de eigenschappen te kijken volledig irrelevant. Want de H.Geest als lid van de Godheid heeft alle eigenschappen die eigen zijn aan de goddelijke natuur maar dit staat totaal los van het feit dat Hij ( in het Hebreeuws “zij”) dezelfde entiteit als De Vader zou zijn.
Dus je zegt dat de Vader de ene ware God is, maar als de Bijbel zegt dat de Heilige Geest God is, dan is dat maar relatief? En als de Bijbel zegt dat er maar 1 Heere is (nl. de Zoon, 1 Kor. 8:6) dan zeg je dat de Bijbel liegt als de Vader of de Heilige Geest ook de Heere wordt genoemd? Door de ene waarheid te verdedigen maak je de Bijbel tot een leugenaar als je het andere probeert weg te verklaren.
bernard 3 schreef: Wat dan niet betekent dat daardoor Christus zijn Kurios zijn over de schepselen zou verliezen
Waar lees je dat Jezus zijn Kurios zijn over de schepselen zou verliezen? Die conclusie is geheel aan jou. Hij draagt het Koninkrijk over op de Vader (1 Kor. 15:24, omdat al Zijn verlossend Middelaarswerk is volbracht), maar dat wil niet zeggen dat Hij daarmee Heere-af zou zijn. Het is eerder een bewijs dat Hij zijn werk voltooid heeft en dus de complete overwinning heeft behaald! In die context staat dit vers.
Wij geloven in Christus en aanbidden Hem omdat Hij ook God is. Want we geloven dat er maar 1 God is en we mogen dan ook geen andere goden aanbidden, zoals God ons beveelt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor pindas83 » 07 jul 2015 16:36

Teus schreef:Bedankt pindas83 maar bedank bovenal God, alles is vanuit Hem.
Ik ben ook blij door je reactie, heb ik weer meer om mijn Hemelse Vader te danken, hij beloond altijd als het om Hem gaat.

Vraag er gerust om hoor God wil er om gevraagd zijn, Hij wil dat je er in volhardt. Het is geweldig om God door de Heilige Geest te ervaren maar laat het niet daarom gaan, laat het gaan om Zijn Eer en Glorie, dan werkt God.

Volhard in het gebed en neem er de tijd voor, soms heb je het gevoel dat je zomaar wat van je afpraat maar God wil dat je volhard, dat je smeekt, de Heilige Geest neemt het dan over, God ga je dan helpen om tot Zichzelf te bidden mooi hé, beter kun je het niet hebben. Als dat gebeurd, kom je op een hoger niveau met God.

Vraag om een ontmoeting met Hem of je Zijn Liefde en Trouw mag ervaren, dat je een ontvankelijk hart wil om de Heilige Geest te kunnen verstaan om te weten wat Hij je te zeggen heeft en te weten wat Hij wil dat je doen zult. Vraag of Hij weg wilt nemen wat er in de weg staat.
Ik zal ook voor je bidden.
Veel zegen.


Dankjewel Teus, het is goed te weten dat er voor je gebeden wordt. Onze Heiland is groot en goed! Jij ook veel zegen gewenst!

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor bernard 3 » 08 jul 2015 14:06

elbert schreef:Eh nee, dat zie ik niet in. Als je zegt dat er 1 ware God is (terecht) en vervolgens erkent dat de Heilige Geest God is, de Zoon God is en de Vader God is en je toch spreekt over het feit dat de Heilige Geest niet de Vader is, dan kom je vanzelf uit bij de leer van de drie-eenheid. Tenzij je natuurlijk in een meergodendom gelooft, maar dat is zo onbijbels als het maar kan.
Bovendien: erkennen dat de Heilige Geest goddelijke eigenschappen heeft, moet wel tot de conclusie leiden dat Hij God is. Als iemand alle menselijke eigenschappen vertoont, dan is het een mens. Zo is het ook met God: als de Heilige Geest alle goddelijke eigenschappen vertoont (almacht, alwetendheid, alomtegenwoordigheid, heiligheid enz), dan moet het wel zo zijn dat Hij God is. En aangezien er 1 God is en zowel de Vader, als de Zoon, als de Heilige Geest God zijn, kom je bij de drie-eenheid uit.
Vervolgens kun je ook kijken naar de onderlinge verhouding tussen Vader, Zoon en Heilige Geest, want daar zegt de Bijbel ook genoeg over, maar dat laat ik hier even rusten. Wat ik wel wil stellen, is dat het gehoorzaam zijn van de Zoon aan de Vader en de vrijwillige onderwerping van de Zoon aan de Vader, geen aanwijzing is dat de Zoon dus niet God zou zijn. Het is eerder zo dat de gehoorzaamheid van de Zoon aan de Vader behoort tot Zijn God-zijn in de onderlinge relatie tussen de Vader en de Zoon die samen met de Heilige Geest in volmaakte harmonie zijn



Zolang je de Bijbelse betekenis van woorden en/of uitdrukkingen niet aanvaardt is het dan ook logisch dat je bepaalde zaken niet inziet.
Zolang als je het woord of de uitdrukking “God” altijd vastpint op één persoon en niet als de functie ( het soeverein of heer zijn over iets of iemand) die een bepaalde persoon (entiteit) uitoefent, zal je steeds problemen hebben met bepaalde duidelijke Bijbel OT en NT passages. .(zie onderaan) Waarbij dat er duidelijk gesteld wordt dat er in tegenstelling tot wat je hierboven beweert, weldegelijk meerdere goden bestaan. En deze negeren of, zoals je hierboven reageerde, deze afdoen als uitzonderingen of bijkomstig

Nochtans in Gods Woord bevat geen uitzonderingen of bijkomstigheden, het zijn enkel de mensen die bepaalde zaken niet willen zien en deze opzij zetten omdat ze niet in de eigen visie passen en deze dan als bijkomstig of uitzonderingen gaan benoemen

Maar als men daarentegen de Bijbelse betekenis van woorden aanvaardt is er totaal geen probleem om aan te nemen dat bepaalde passages benadrukken dat er meerdere goden zijn.
Alsook dat er geschreven staat dat er maar slechts één Heere is . Dit omdat het in deze passage dan gaat over het benadrukken dat enkel en alleen Christus en geen mens dé Heere ( Soeverein/ God) over alle schepselen is.

Als dan op een andere plaats gesproken wordt over het feit dat zowel De Vader als de H.Geest ook Soeverein of Heere zijn over de mens en op een andere plaats dat de Vader Soeverein( God) is over Christus dan is het duidelijk dat de functie van het “Soeverein of het God zijn” betrekking heeft op twee verschillende groepen of entiteiten.

Volgens Gods Woord is het duidelijk dat er in de hemel en op de aarde er meerdere personen of entiteiten zijn die een soevereine functie uitoefenen over iets of iemand anders en daarom dan ook in de Bijbel als “GOD(EN) benoemd worden.
Net zoals onder de mensen er individuen zijn die een functie beoefenen en daarom koning of heer benoemd worden en er boven hen nog iemand is die de eindverantwoordelijkheid heeft en daarom opperheer of opperkoning benoemd wordt. Zo leert de Bijbel ons ook dat binnen de Godheid er Iemand is ; namelijk DE VADER die de opperheer van alles en iedereen is , dus ook van de Zoon en de Geest, en dan ook uiteindelijk diegene is die waarlijk en waarachtig DE SOEVEREIN ; DE GOD van alles en iedereen is.
Daarom ook wordt enkel Hij in de schrift benoemd als GOD de Vader en komt de uitdrukking God de Zoon of God de H.Geest nergens voor in de Schrift.

Psalm 82 : 1-7
God staat in de vergadering der goden, Hij houdt gericht te midden der goden. Hoelang zult gij onrechtvaardig richten, en de goddelozen gunst bewijzen? sela Richt de geringe en de wees, doet recht de ellendige en de behoeftige, bevrijdt de geringe en de arme, redt hem uit der goddelozen hand. Zij weten niets en begrijpen niets, in duisternis wandelen zij rond; alle grondvesten der aarde wankelen. Wel heb Ik gezegd: Gij zijt goden, ja, allen zonen des Allerhoogsten; nochtans zult gij sterven als mensen,
Exodus.4: 15-17
Is niet de Leviet Aaron uw broeder? Ik weet, dat hij goed spreekt; en zie, hij is op weg gegaan, u tegemoet, en als hij u ziet, zal hij zich van harte verheugen. Dan zult gij tot hem spreken en de woorden in zijn mond leggen, en Ik zal zijn met uw mond en zijn mond en Ik zal u leren, wat gij doen moet. Hij zal voor u tot het volk spreken en zo zal hij u tot een mond zijn en gij zult hem tot God zijn.

Exodus7:1
De Here echter zeide tot Mozes: Zie, Ik stel u als God voor Farao; en uw broeder Aaron zal uw profeet zijn.
Joh 10: 33-34
De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt. Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor elbert » 08 jul 2015 16:01

bernard 3 schreef:Zolang je de Bijbelse betekenis van woorden en/of uitdrukkingen niet aanvaardt is het dan ook logisch dat je bepaalde zaken niet inziet.
Zolang als je het woord of de uitdrukking “God” altijd vastpint op één persoon en niet als de functie ( het soeverein of heer zijn over iets of iemand) die een bepaalde persoon (entiteit) uitoefent, zal je steeds problemen hebben met bepaalde duidelijke Bijbel OT en NT passages. .(zie onderaan) Waarbij dat er duidelijk gesteld wordt dat er in tegenstelling tot wat je hierboven beweert, weldegelijk meerdere goden bestaan. En deze negeren of, zoals je hierboven reageerde, deze afdoen als uitzonderingen of bijkomstig
Ik ontken niet dat er met אֱלֹהִים (bijv. in Psalm 82:1) meerdere goden bedoeld kunnenzijn, maar als je het gebruik van het woord in het geheel van de Bijbel bekijkt, wordt daar in de overgrote meerderheid toch echt de ene ware God mee bedoeld. Bijvoorbeeld de King James vertaling vertaalt dit woord van de 2606 gevallen dat het in het OT voorkomt:
2346 keer met God
1 keer met GOD
244 keer met god
5 keer met judge
2 keer met godess
2 keer met great
2 keer met mighty
1 keer met angels
1 keer met exceeding
1 keer met God-ward
1 keer met godly

Dus gaat het in meer dan 90% van de gevallen over de ene ware God in het OT. Dan helpt het niet als je minder dan 10% van de gevallen aanvoert om te proberen aan te tonen dat als de Zoon van God of de Heilige Geest in het NT God genoemd worden, dat dan onder die 10% valt. Dan zal de context uitsluitsel moeten geven. Welnu, ik heb in mijn vorige posting(s) meerdere argumenten gegeven die overduidelijk aantonen dat als de Zoon en de Heilige Geest God of Heer genoemd worden, dat betekent dat ze ook daadwerkelijk de ene ware God zijn. Er zijn nog veel meer argumenten te geven, maar dan gaan we denk ik offtopic.

In elk geval is goddelijkheid niet af te meten aan soevereiniteit alleen. Als dat zo was, dan is iedereen die iets over iets of een ander te zeggen heeft (en dat is echt vrijwel iedereen), een god. Maar daar hebben we het niet over: we hebben het over de God in Wie we geloven, door Wie we geschapen zijn en door Wie we verlost worden, dus door de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Dat is de ene ware God.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hilbrand1988
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mei 2015 23:01

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor hilbrand1988 » 28 jul 2015 22:13

Ik heb wel eens gehoord dat de Heilige Geest de Adem wordt genoemd van de Heere Jezus.

Wat ik niet zo veel hoor , maar wel denk, is dat de Heilige
Geest in ons allemaal woont. Zelfs bij heidenen. Ook denk ik dat het geweten en de Heilige Geest hetzelfde is. Bijde worden de lamp voor het verstand genoemd.

Immers als de Heilige geest niet in een heiden zou wonen
zou diegene volledig in de handen zijn van satan. Dit zou
betekenen dat ALLE heidenen volledig losgeslagen al moordend en rovend de wereld over zouden trekken.

Bovendien heeft iedereen ingeschapen God kennis. En
de enige die dat je daarvan kan overtuigen is ......Onze Heere Jezus Door de kracht en de werking van de Heilige Geest

Anoniem_89

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 jul 2015 19:34

hilbrand1988 schreef:Ik heb wel eens gehoord dat de Heilige Geest de Adem wordt genoemd van de Heere Jezus.

Wat ik niet zo veel hoor , maar wel denk, is dat de Heilige
Geest in ons allemaal woont. Zelfs bij heidenen. Ook denk ik dat het geweten en de Heilige Geest hetzelfde is. Bijde worden de lamp voor het verstand genoemd.

Immers als de Heilige geest niet in een heiden zou wonen
zou diegene volledig in de handen zijn van satan. Dit zou
betekenen dat ALLE heidenen volledig losgeslagen al moordend en rovend de wereld over zouden trekken.

Bovendien heeft iedereen ingeschapen God kennis. En
de enige die dat je daarvan kan overtuigen is ......Onze Heere Jezus Door de kracht en de werking van de Heilige Geest


Ik geloof niet dat de Heilige Geest in heidenen woont. Er staat geschreven als wij ons afkeren van onze zonden, dat wij daarna gedoopt dienen te worden en dat daarbij de Heilige Geest gezonden wordt.

Ik weet niet of iedereen ingeschapen God kennis heeft..
Ik ken genoeg ongelovigen. Die van niets willen weten.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor bernard 3 » 30 jul 2015 17:57

hilbrand1988 schreef:Ik heb wel eens gehoord dat de Heilige Geest de Adem wordt genoemd van de Heere Jezus.

Wat ik niet zo veel hoor , maar wel denk, is dat de Heilige
Geest in ons allemaal woont. Zelfs bij heidenen. Ook denk ik dat het geweten en de Heilige Geest hetzelfde is. Bijde worden de lamp voor het verstand genoemd.

Immers als de Heilige geest niet in een heiden zou wonen
zou diegene volledig in de handen zijn van satan. Dit zou
betekenen dat ALLE heidenen volledig losgeslagen al moordend en rovend de wereld over zouden trekken.

Bovendien heeft iedereen ingeschapen God kennis. En
de enige die dat je daarvan kan overtuigen is ......Onze Heere Jezus Door de kracht en de werking van de Heilige Geest



Om te weten of de H.Geest nu al dan niet in ieder mens (dus ook de heiden) woont is het eerst en vooral belangrijk om na te gaan wat Gods Woord verklaart betreffende het werk van de Heilige Geest

Uit de Bijbel blijkt dat er binnen de Godheid ( God de Vader , de Zoon van God en de H.Geest ) een hiërarchische orde bestaat die steeds gerespecteerd wordt.

Waarbij God de Vader aan het hoofd staat en de uiteindelijke verantwoordelijkheid heeft. Hij is de feitelijke Schepper, Onderhouder, Koning der koningen en Heerser der heersers ( 1 Tim 6: 14 – 15) van het heelal;
De Zoon van God is onze middelaar en de H.Geest is onze Trooster, de Geest der Waarheid.

De mens kan en mag zich tot deze oneindig en machtig God richten en Hem als liefdevolle Vader aanspreken; doch hierbij dient hij echter wel de Bijbelse hiërarchische weg te volgen.


Dit betekent dan ook voor de mens dat; de enige aangewezen weg om God de Vader te bereiken het aanvaarden van de Zoon ( Jezus Christus ) is en onze gebeden en wensen tot Hem te richten Johannes 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.
1 Johannes 2:23 Een ieder, die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon belijdt, heeft ook de Vader.


God de Vader heeft Christus, de Zoon van God, gezonden als Middelaar tussen Hem en de mensheid. En Hij heeft ons de grootheid en liefde van God de Vader leren kennen door een leven voor te leven en te onderwijzen. Een onderwijs vervat in “Het Woord”.

Al wat Christus bracht was in opdracht van één Iemand : God de Vader
(.. en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft.Joh 14:24 )

Daar Christus nu echter opgevaren is naar de hemel waar Hij op vandaag nog een werk voor de mensheid aan het volbrengen is (Johannes 14:2 want Ik ga heen om u plaats te bereiden) heeft Hij de Vader gevraagd om de derde persoon van de Godheid ; de Trooster, de Geest der Waarheid, te zenden
(Joh 14; 16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid)

Dit om zijn leerlingen, en dus ook de mensheid, alles wat Jezus betreffende Zijn Vader geleerd heeft in herinnering te brengen en het te “bewaren“; te “bewaken”
D.w.z. het te aanvaarden, verder in hun onderwijs door te geven en met Gods hulp in hun eigen leven uit te voeren.
(Joh 14 : 23-24 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft……Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren )

Ook hier, bij het zenden van de Trooster, ziet men duidelijk dat de Bijbelse orde gerespecteerd wordt. en blijkt de éénheid in streven, denken en handelen die er bestaat binnen de Godheid.

De Zoon gaat terug naar de Vader en de Vader zendt in naam van de Zoon de H.Geest. Die nu ook op zijn beurt de taak heeft om het woord dat de Zoon in opdracht van de Vader gebracht heeft, namelijk de Goddelijke genade, liefde, structuur en wetmatigheid, aan de mensheid in herinnering te brengen;
(Joh 14:25 maar de Trooster, de Heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb).

Deze taak van de Trooster ( de pleiter voor Christus ) wordt nog eens verder duidelijker benadrukt als Christus zegt:
(Joh 16: 7-15 als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel ……doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen.
Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen.

Ook al is de H.Geest door de Vader gezonden, Hij is er in de eerste plaats om de mensheid er op te wijzen en te overtuigen van hetgeen Christus in opdracht van de Vader gebracht heeft.

Maar bij dit alles moet de mens nog steeds door de bemiddeling van Jezus Christus naar de Vader gaan en blijft de Goddelijke orde van kracht.
Daarom ook is er nergens een plaats in de Bijbel waarbij men aangeraden wordt om rechtstreeks tot de H.Geest te bidden, zonder bemiddeling van Christus naar de Vader toe.

Deze goddelijke methode beschermt de mens tegen de misvatting dat een mens zo “ begeesterd” “, “ vol “ of “ bezeten” van de H.Geest kan zijn, dat hij zonder het “woord “ ( de Bijbel) te raadplegen of te volgen kan onderscheiden welke ideeën, gedachten, werken of dromen al dan niet van God afkomstig zijn.
Als Paulus schrijft: Dooft de Geest niet uit, veracht de profetieën niet, maar toetst alles en behoudt het goede[/u]. ( 1thess 5:19) dan bedoelt hij weldegelijk dat alles, ook sommige “geestesuitingen” of “ gaven “ in de eerste plaats aan het woord van God, De Bijbel, moeten getoetst worden.

Het werk van de H.Geest bestaat er dus hoofdzakelijk in om de mens te richten op hetgeen Christus gebracht heeft en zodoende “hem de weg te wijzen tot de volle waarheid “

Zo heeft de werking van de H.Geest dus in de eerste plaats te maken met verstand en inzicht.
Als God vraagt: Mijn zoon,[u] geef mij uw hart, laten uw ogen behagen hebben in mijn wegen
; (Spreuken 23:26) dan is het goed om te beseffen dat in Gods woord het hart steeds de zetel is van het verstand en niet van het gevoel of emotie. ( de zetel van het gevoel of de emotie zijn de nieren).

Binnen de Godheid is er dus een éénheid van respect en hiërarchische orde dat zich ook uit bij het brengen naar de mens toe van de boodschap van de rechtvaardigheid van God en Zijn systeem.

Het blijkt dan ook dat de Heilige Geest aan het hart van ieder mens werkt waarbij niemand uitgezonderd wordt.
“Zie , Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent. Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij” ( Openbaring 3: 20)

Maar pas als het individu de deur van zijn hart opent kan de H.Geest binnenkomen, en Petrus legt uit hoe dat in de praktijk gebeurt.
[i]en ze zeiden tot Petrus: Wat moeten wij doen mannen broeders ? En Petrus antwoordde hun:Bekeert u en ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn [/i]…. (handelingen 2: 37-40)

De Heilige Geest werkt dus aan het hart van alle mensen zonder onderscheid maar kan enkel inwonen bij diegenen die zich hebben laten dopen waardoor zij een tempel van de Heilige Geest worden.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor oekaboeka » 04 aug 2015 01:09

Bernard 3 : De Heilige Geest werkt dus aan het hart van alle mensen zonder onderscheid maar kan enkel inwonen bij diegenen die zich hebben laten dopen waardoor zij een tempel van de Heilige Geest worden.

Zelfverzonnen onbijbelse praktijken , lees nog maar eens goed de bijbel daar staat duidelijk dat mensen daar al vervuld met de Heilige Geest waren voordat !! ze gedoopt waren . ( weet niet uit mijn hoofd het hoofdstuk maar dit is gewoon bijbels als je dat tegenspreekt ga je dus rechtstreeks tegen de bijbel in !!
Je spreekt veel onzin Bernard 3 , als ik jou was zou ik nog maar eens goed de bijbel lezen , ook onbewust leugens verspreiden zal op zijn minst bestraft worden zo niet erger ! ( Dan kun je beter zwijgen ! )


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 62 gasten