De Heilige Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

De Heilige Geest

Berichtdoor Chaya » 06 mar 2015 16:01

Een opmerkelijk artikel op CIP:
Soms tikt de Heilige Geest ons op de vingers

De Heilige Geest is niet een vage wind. Soms geeft Hij ons een tik op de vingers, als dat nodig is." Dr. M. J. Kater vindt het belangrijk om te blijven benadrukken dat de Heilige Geest een Persoon is, Die troost en corrigeert. Vorig jaar bracht hij een boek over de Heilige Geest uit. "De Heilige Geest gaat te werk als een advocaat en verdedigt allereerst de belangen van God."

Hoe zien jullie de aanwezigheid van de Heilige Geest? Ervaren jullie die wel eens in je leven en zo ja, hoe merk je dat?
Volgens deze dominee wordt er minder krampachtig over de H.G. gesproken dan 30 jaar geleden.
Is het soms moeilijk om de Drie-eenheid te begrijpen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor benefietdiner » 06 mar 2015 21:11

Ik denk dat er nogal eens een verwarring is met ons geweten of consciëntie en De Heilige Geest.
Het wil bij mij maar niet landen dat De Heilige Geest een 'Persoon' is.
Een persoon is in ons taalgebruik ‘een menselijk wezen’ en dat wordt niet bedoeld.
Verwarring ten top.
Ik spreek liever over de getuigenis van de Heilige Geest in je geweten of consciëntie die overtuigd van zonden en gerechtigheid.
Het geweten of consciëntie neemt een belangrijke plaats in, in de theologie van de Puriteinen en die spreken duidelijke taal.

De Heilig Geest is een kracht in de ziel, die kennis neemt van en getuigenis geeft over al onze gedachten, woorden en werken. Zij doet dit volgens Gods Wet die in ons hart geschreven is en beschuldigt, of verontschuldigt daarna de mens. Zij heeft haar woonplaats niet alleen in ons verstand, geheugen en wil, maar ze heeft haar zitplaats en gerichtskamer in al de delen van onze ziel. Waar zal ik heengaan voor Uw Geest, vraagt David.

Anoniem_89

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 mei 2015 22:27

Ik zou graag gedoopt willen worden in de Heilige Geest (of ik moet mij er meer voor openstellen).
Als ik verhalen hoor van Geest-vervulde christenen dan wil ik daar heel graag deel van uitmaken.

Volgens Joël zullen in de laatste dagen oude mensen dromen dromen en jonge mensen visioenen. Ik denk dat die tijd heel dichtbij of al dan niet aangebroken is. Dat kan alleen door de Geest. Diezelfde Geest geeft de gaven van genezing, profetie, klankentaal.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor rotterdam » 29 mei 2015 07:18

Chaya schreef:Een opmerkelijk artikel op CIP:
Soms tikt de Heilige Geest ons op de vingers

De Heilige Geest is niet een vage wind. Soms geeft Hij ons een tik op de vingers, als dat nodig is." Dr. M. J. Kater vindt het belangrijk om te blijven benadrukken dat de Heilige Geest een Persoon is, Die troost en corrigeert. Vorig jaar bracht hij een boek over de Heilige Geest uit. "De Heilige Geest gaat te werk als een advocaat en verdedigt allereerst de belangen van God."

Hoe zien jullie de aanwezigheid van de Heilige Geest? Ervaren jullie die wel eens in je leven en zo ja, hoe merk je dat?
Volgens deze dominee wordt er minder krampachtig over de H.G. gesproken dan 30 jaar geleden.
Is het soms moeilijk om de Drie-eenheid te begrijpen?


Volgens mij wordt de verwarring t.a.v. de Heilige Geest door dit soort boekjes alleen maar groter.

De Heilige Geest een persoon ? De belijdenis van de kerk is gebaseerd op werk van kerkvader Tertullianus die benoemde ; de Vader, Zoon en Heilige Geest: tres personae. Toch zijn deze drie één. Hij sprak van una substantia (één wezen). God bestaat dus in één wezen en drie personae.
Tres personae vertalen met drie personen is een garantie tot verwarring. Een verwarring die de goede patriarch Tertullianus juist wilde voorkomen.
Het woord "personae" wat hij gebruikte komt uit de theaterwereld, het is een masker op een stok die de toneelspelers voor hun gezicht hielden telkens als ze van rol wisselden. Drie verschijningsvormen is derhalve een veel betere vertaling.

Ds. de Kater zegt "de Heilige Geest verdedigd allereerst de belangen van God".
Dit soort opmerkingen zijn het gevolg van de verkeerde vertaling, n.l. naar "drie personen".
De Heilige Geest verdedigd niet Gods belangen - Hij is God. (una substantia).

De Here zegt ; En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u de Parakleet geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid
Het woord Parakleet komt van het Koinè-Grieks παράκλητος, een passieve vorm, met als oorspronkelijke betekenis "aan iemands zijde gevraagd".
M.i. is trooster een zwakke vertaling. Bijrijder of copiloot is veel beter.
Je moet zelf rijden/vliegen maar je hebt aanspraak en krijgt adviezen gedurende je reis (twee weten meer dan een), ook heb je iemand die het van je over neemt als je vermoeid raakt of het "even niet meer ziet zitten".

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor Teus » 29 mei 2015 15:35

Chaya schreef:Hoe zien jullie de aanwezigheid van de Heilige Geest? Ervaren jullie die wel eens in je leven en zo ja, hoe merk je dat?
Volgens deze dominee wordt er minder krampachtig over de H.G. gesproken dan 30 jaar geleden.
Is het soms moeilijk om de Drie-eenheid te begrijpen?


Ik zie de Heilige Geest niet als een advocaat maar meer als een Vertegenwoordiger van God.

Het begrijpen van de Drie-eenheid en het ervaren van de Heilige Geest zijn 2 aparte items.
De Drie-eenheid begrijpen is m.i. voor een mens niet mogelijk, we kunnen beredeneren dat de Heilige Geest God is en dat de Heere Jezus ook God is. Voor christenen komt er een tijd dat ze het zullen begrijpen.

Een ieder die zijn of haar zonden voor God belijdt en het leven in Zijn Handen legt ontvangt de Heilige Geest. Er is een verbond gesloten tussen God en de gelovige, een afspraak zeg maar. De afspraak dat je tot Gods eer zal leven, dat houd alles in, dat je leeft zoals Hij het wilt. Zijn wil is dat je het goed hebt en Hij weet wat het beste is. Om te weten wat God het beste voor je vindt en te begrijpen wat Hij bedoeld, dat laat Hij weten door de kracht van de Heilige Geest, moet je je hart open stellen, een ontvankelijk hart hebben. Nu hebben we dat niet van onszelf maar als we dat oprecht willen en vragen het aan God dan krijg je dat, Hij kan dat niet weigeren omdat Hij zoveel mogelijk van Zichzelf aan Zijn kinderen wil openbaren en kan alleen maar door de kracht van de Heilige Geest met een ontvankelijk hart.

De Heilige Geest helpt je ook herinneren.
Omdat God een verbond met je aangegaan is, uit Genade, en je beloftes tegenover God gedaan hebt en daar van afwijkt door te zondigen, zal de Heilige geest je er aan herinneren dat je fout doet, je belofte niet nakomt maar als je goed doet dan zal Hij je vreugde geven. De Heilige Geest laat je zien wat goed en fout is. Dit is leven in de Genade en niet onder de wet.

We kunnen ook de Heilige Geest wegdrukken. Men noemt het ook wel eens verschroeien of bedroeven, het gebeurt zelfs in kerken.
Ik merk wel eens op dat mensen bepaalde dingen meemaken en niet in de gaten hebben dat het de leiding van de Heilige Geest is, ze hebben vreugde of voorspoed en houden het eigenlijk voor onmogelijk. Het verstaan van de Heilige Geest brengt je ook dichter bij God, eigenlijk andersom, als je dicht bij God leeft heb je ook een ontvankelijk hart en ontvang en versta je de Heilige Geest meer en beter en dank je God veel meer wat je weer dichter bij Hem brengt.

Wat verwacht je van God, een oprecht gelovige weet dat God het beste met hem of haar voor heeft, ook weet hij of zij dat God er om gevraagd wil zijn. Nu kun je b.v. naar een preek luisteren met de verwachting dat je bemoedigd wordt, wat de Heilige Geest doet, je kan ook vooraf aan de Heere Jezus vragen of je een ontmoeting met Hem mag hebben, je verlangen naar Hem uitspreekt, dat maakt een verschil. Dat verlangen overigens, komt van de heilige Geest. Ik werd eens beticht van egoïsme omdat mijn verlangen naar God zo groot is, niet doordat ik het hier zat ben maar om God de eer toe te brengen, te juichen voor Zijn Troon en met Jezus te verkeren, met Maria, Jozef, David en nog vele anderen te spreken. Ik vroeg me af of die persoon de Heilige Geest wel altijd verstaat, ik zei hem, er is nog nooit één mens op aarde geweest, en die zal er ook nooit komen, die uit zichzelf naar God verlangde, het kan alleen maar door de kracht van de Heilige Geest, God Zelf.

Tja..wanneer ervaar je de Heilige Geest.
Als je een streven hebt en door een bijzondere manier wordt het anders en vaak veel beter. Een manier die alleen God kan bedenken of weten, als je van God een bevestiging wilt over iets en het komt op een heel bijzondere wijze, via mensen die het niet kunnen weten waarom ze iets door de brievenbus gooien, het is de Leiding van de Heilige Geest. Als je zingt of praat over God en je die bijzondere Liefde voelt die je bijna niet kan dragen ook als je met God praat. Als iemand getuigt van een beleving met God en je dat raakt. Als je met een groep gelovigen bent en je voelt die saamhorigheid in het geloof, de gemeenschap der heiligen, de vreugde die daar ontstaat, de blijdschap als je hoort dat iemand tot bekering komt, de geestelijke jaloersie als iemand verteld over een beleving met God, allemaal door de kracht van de Heilige Geest.

En...als ik blij wordt als ik hier zit te schrijven, dat God me hiermee helpt omdat ik het Hem vooraf gevraagd heb.

Als je je bekeerd tot God, je zonden belijdt en je leven in Zijn Handen legt en een ander mens wordt, komt door de Heilige Geest.

Het gaat er om of we het opmerken, ja op willen merken.
“Kijk op naar de Dingen die van Boven zijn opdat ge een wijs hart bekome” Mozes zei het tegen zijn volk maar het geldt ook voor ons.
Een ontvankelijk hart om de Heilige Geest te kunnen ontvangen en te verstaan, God wil er om gevraagd zijn, je mag dan meer en meer groeien in het geloof.

Hoe zie en ervaar jij het, Chaya?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor MoesTuin » 29 mei 2015 15:51

De Heilige Geest is zeker geen persoon.

Om het met de woorden van Corrie ten Boom te zeggen
"Als je de Heilige Geest zoekt, vliegt de duif van je weg,
Als je de Heere Jezus zoekt, daalt de duif op je neer."

Of iets anders gezegd

" je de duif wilt grijpen, dan vliegt hij weg,
maar als je je richt op Christus, dan komt hij op je schouder zitten."

Geloof ziet het onzichtbare
Gelooft het ongeloofelijke
en ontvang het onmogelijke

Hemelse Vader
Dank U wel dat U geen groot geloof vraagt
Maar enkel Geloof in een grote God
Wees zo bij ons met de kracht van Uw Heilige Geest in ons leven elk moment.
Zoals we het met de woorden hieronder bezingen, enkel uit genade en tot Lof en Eer van Uw grote Naam.

https://www.youtube.com/watch?v=_EopUYRSrbY

1 Geest van hierboven,
leer ons geloven,
hopen, liefhebben door uw kracht!
Hemelse Vrede,
deel U nu mede
aan een wereld die U verwacht!
Wij mogen zingen
van grote dingen,
als wij ontvangen
al ons verlangen,
met Christus opgestaan. Halleluja!
Eeuwigheidsleven
zal Hij ons geven,
als wij herboren
Hem toebehoren,
die ons is voorgegaan. Halleluja!

2 Wat kan ons schaden,
wat van U scheiden,
Liefde die ons hebt liefgehad?
Niets is ten kwade,
wat wij ook lijden,
Gij houdt ons bij de hand gevat.
Gij hebt de zege
voor ons verkregen,
Gij zult op aarde
de macht aanvaarden
en onze koning zijn. Halleluja!
Gij, onze Here,
doet triomferen
die naar U heten
en in U weten,
dat wij Gods zonen zijn. Halleluja!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor mona » 30 mei 2015 12:38

Chaya schreef:Hoe zien jullie de aanwezigheid van de Heilige Geest? Ervaren jullie die wel eens in je leven en zo ja, hoe merk je dat?
Ik kan de Heilige Geest niet omschrijven, ik kunt alleen Zijn kracht en aanwezigheid ervaren.
Voor mij is dat het in het lezen van Gods Woord opeens in een bijzonder licht komt te staan. Je ogen gaan open, je ziet met geestelijke ogen de bedoeling van deze tekst. Dat kan zijn doordat het precies zegt wat je moet doen in een situatie. Of waar je juist op dat moment over zit te tobben. Of hoe groot God is en hoeveel meer eer Hij nog toegebracht moet worden. Of een verlangen in je hart om naar Zijn wil te leven. Het willen strijden tegen de zonde. Het verlangen verloren zielen tot de Heere te brengen. Het meer en meer willen leren kennen van Jezus Christus, en het offer wat Hij voor ons gebracht heeft. Het op je vingers getikt worden als je verkeerd zit. Het belijden van je zonden. De minste willen zijn.... Zo zijn er ontelbare zaken meer, die je hele leven omvatten. Dit alles om Jezus Christus een grotere plaats in je leven te geven.

benefietdiner schreef:De Heilig Geest is een kracht in de ziel, die kennis neemt van en getuigenis geeft over al onze gedachten, woorden en werken. Zij doet dit volgens Gods Wet die in ons hart geschreven is en beschuldigt, of verontschuldigt daarna de mens. Zij heeft haar woonplaats niet alleen in ons verstand, geheugen en wil, maar ze heeft haar zitplaats en gerichtskamer in al de delen van onze ziel.
Mooi! Zo kernachtig samengevat.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor Teus » 30 mei 2015 23:00

benefietdiner schreef:
De Heilig Geest is een kracht in de ziel, die kennis neemt van en getuigenis geeft over al onze gedachten, woorden en werken. Zij doet dit volgens Gods Wet die in ons hart geschreven is en beschuldigt, of verontschuldigt daarna de mens. Zij heeft haar woonplaats niet alleen in ons verstand, geheugen en wil, maar ze heeft haar zitplaats en gerichtskamer in al de delen van onze ziel. Waar zal ik heengaan voor Uw Geest, vraagt David.


Het lijkt hieruit dat de Heilige Geest, God Zelf, Zijn kinderen alleen leidt tot een verantwoordt leven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor Teus » 05 jul 2015 16:22

Anoniem_89 schreef:Ik zou graag gedoopt willen worden in de Heilige Geest (of ik moet mij er meer voor openstellen).
Als ik verhalen hoor van Geest-vervulde christenen dan wil ik daar heel graag deel van uitmaken.


De doop is niet bedoeld om vervult te zijn met de Heilige geest, het gaat om het afwassen, achterlaten, van je zonden, ze zullen in de diepte der zee geworpen worden.
Het is een teken bezegeld door De Drie-eenheid God, een geweldige proclamatie richting satan.
Het zou anders ook om jezelf gaan terwijl alles om God draait wat je doet.

De Heilige Geest werkt niet individueel, God werkt door de Heilige Geest, dus het gaat er om hoe je tegenover God staat. Het is daarom zo belangrijk een goede relatie met God te hebben, een nabij leven waardoor je God steeds meer ervaart in je leven, ook weer door de Heilige Geest.
Op het moment dat je na bekering behouden bent ontvang je direct De Heilige Geest, anders kan God niet werken.

In afhankelijkheid van God leven, alles doen met God, alles van Hem verwachten en leven naar wat Hij je beloofd heeft (geloven), brengt je dichter bij Hem, dit heet je leven in Zijn Handen leggen, en verstevigd de relatie en groei je in geloof. Je vraagt tevens een ontvankelijk en opmerkzaam hart, een hart om de Heilige Geest te kunnen verstaan.

God heeft ons zoveel te zeggen maar we verstaan het vaak niet, we merken het niet op, daarom, smeek God om een opmerkzaam hart om te weten wat Hij je te zeggen heeft.

Als je vervult ben met de Heilige Geest, als Deze zoveel mogelijk tot uiting komt waarin God Zich openbaart, dan waan je je een paar levels hoger in relatie met God, volledige uiting van de Heilige Geest, dan ben je jezelf niet meer, je kunt je werk niet meer doen en je moet na een poosje de vloer dweilen, de tranen van vreugde verwijderen. Als God het niet op tijd zou remmen dan ga je er dood aan. Niet dood maar bij de Allerhoogste, want daar kun je meer hebben, in een verheerlijkt lichaam.

Anoniem, je bent vervult met de Heilige Geest, ontvangen door je behoudenis, alleen komt Hij niet tot uiting, Hij kan meestal niet werken, door onze levensstijl, God kan niet met ons omgaan als we in zonden leven er is een nabij leven voor nodig en dat is onmogelijk als we het zelf willen proberen, er komen altijd aanvallen van buiten af, satan wil het niet en zal alles doen om het te voorkomen dat we het goed hebben met God. Als je afhankelijk leeft zal je echt meer ervaren van God door de kracht van de Heilige Geest. Niet alleen Zijn Liefde, aanwezigheid en verlangen naar Hem maar b.v. ook om te weten wat God wil dat je doet en te weten wat goed en kwaad is en te ervaren wat de Wil en de Hand van God is.

Vroeger zei men wel eens “je moet God vragen of Hij je hart week wilt maken”, ik heb het nooit begrepen en nog steeds niet, waarom?

Een ontvankelijk hart met een keihard verlangen om Zijn stem op te merken hebben we nodig, vraag er maar om, Hij wil het je graag geven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor bernard 3 » 05 jul 2015 17:44

De Godheid heeft door de schepping van de mens als hun beeld en gelijkenis( Genesis 1:26), hunzelf meer bevattelijk gemaakt aan het universum.

Net zoals de vrouw, het kind en de man (vader) samen de mensheid vormen zo vormen de H.Geest, de Zoon en de Vader ook samen de Godheid.

En net zoals de H.Geest, de Zoon en de Vader, zijn de vrouw, het kind en de man elk op zich ook aparte entiteiten. Waarbij elke entiteit op zich de volledige eigenschappen ( de “natuur” ) van de andere entiteiten bezit.

Dit betekent dat zowel man, vrouw als het kind ieder op zichzelf volledig de menselijke natuur (eigenschappen) bezit. Evenals de Vader , de Zoon als de H.Geest elk op zich de goddelijke natuur (eigenschappen) bezit.

Volgens het oorspronkelijk scheppingsplan waren ze (man, vrouw ,kind) als het beeld en de gelijkenis van de godheid dan ook bestemd om in dezelfde mate als de godheid in een eenheid van denken en handelen te functioneren.

Net zoals er niet één Mens, man, kind en vrouw is, er ook niet één God, Vader, Zoon en Heilige Geest. Maar is er God de Vader, onze Here Jezus Christus en de Heilige Geest, waarbij de H.Geest net zoals de andere leden van de Godheid een entiteit is met alle eigenschappen van de overige twee.

Anoniem_89

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 jul 2015 20:07

Teus schreef:De doop is niet bedoeld om vervult te zijn met de Heilige geest, het gaat om het afwassen, achterlaten, van je zonden, ze zullen in de diepte der zee geworpen worden.
Het is een teken bezegeld door De Drie-eenheid God, een geweldige proclamatie richting satan.
Het zou anders ook om jezelf gaan terwijl alles om God draait wat je doet.

De Heilige Geest werkt niet individueel, God werkt door de Heilige Geest, dus het gaat er om hoe je tegenover God staat. Het is daarom zo belangrijk een goede relatie met God te hebben, een nabij leven waardoor je God steeds meer ervaart in je leven, ook weer door de Heilige Geest.
Op het moment dat je na bekering behouden bent ontvang je direct De Heilige Geest, anders kan God niet werken.

In afhankelijkheid van God leven, alles doen met God, alles van Hem verwachten en leven naar wat Hij je beloofd heeft (geloven), brengt je dichter bij Hem, dit heet je leven in Zijn Handen leggen, en verstevigd de relatie en groei je in geloof. Je vraagt tevens een ontvankelijk en opmerkzaam hart, een hart om de Heilige Geest te kunnen verstaan.

God heeft ons zoveel te zeggen maar we verstaan het vaak niet, we merken het niet op, daarom, smeek God om een opmerkzaam hart om te weten wat Hij je te zeggen heeft.

Als je vervult ben met de Heilige Geest, als Deze zoveel mogelijk tot uiting komt waarin God Zich openbaart, dan waan je je een paar levels hoger in relatie met God, volledige uiting van de Heilige Geest, dan ben je jezelf niet meer, je kunt je werk niet meer doen en je moet na een poosje de vloer dweilen, de tranen van vreugde verwijderen. Als God het niet op tijd zou remmen dan ga je er dood aan. Niet dood maar bij de Allerhoogste, want daar kun je meer hebben, in een verheerlijkt lichaam.

Anoniem, je bent vervult met de Heilige Geest, ontvangen door je behoudenis, alleen komt Hij niet tot uiting, Hij kan meestal niet werken, door onze levensstijl, God kan niet met ons omgaan als we in zonden leven er is een nabij leven voor nodig en dat is onmogelijk als we het zelf willen proberen, er komen altijd aanvallen van buiten af, satan wil het niet en zal alles doen om het te voorkomen dat we het goed hebben met God. Als je afhankelijk leeft zal je echt meer ervaren van God door de kracht van de Heilige Geest. Niet alleen Zijn Liefde, aanwezigheid en verlangen naar Hem maar b.v. ook om te weten wat God wil dat je doet en te weten wat goed en kwaad is en te ervaren wat de Wil en de Hand van God is.

Vroeger zei men wel eens “je moet God vragen of Hij je hart week wilt maken”, ik heb het nooit begrepen en nog steeds niet, waarom?

Een ontvankelijk hart met een keihard verlangen om Zijn stem op te merken hebben we nodig, vraag er maar om, Hij wil het je graag geven.



Ik doelde er inderdaad meer op dat zoals de bijbel het zegt dat de doop van Johannes was een doop van bekering.

Zie Handelingen 11,
12 De Geest zei tegen me dat ik zonder aarzelen met hen mee moest gaan. Deze zes broeders hebben me vergezeld, en samen zijn we het huis binnengegaan van de man die ons had laten komen. 13 Hij vertelde ons dat hij in zijn huis een engel had zien staan, die tegen hem zei: “Stuur iemand naar Joppe om Simon, die ook Petrus wordt genoemd, te halen. 14 Hij zal je vertellen hoe jij en al je huisgenoten kunnen worden gered.” 15 Ik was nog maar nauwelijks begonnen te spreken, of de heilige Geest daalde op hen neer, zoals destijds ook op ons. 16 Ik herinnerde me dat de Heer tegen ons zei: “Johannes doopte met water, maar jullie zullen gedoopt worden met de heilige Geest.”

Kijk ik geloof dat mijn lichaam een tempel van Zijn Geest is, die in mijn hart woont. Maar om echt de gaven van de Geest te ontvangen moet met Geest en met vuur.

Dat de Geest niet tot uiting komt door onze levensstijl of zonden vind ik ergens ver gezocht. Iedereen zondigt en de Heilige Geest zal de gaven geven zoals Hij dat wilt. De Heilige Geest zie ik door veel mensen heenwerken, profetie, genezing, tongentaal, visioenen.
Ik verlang er naar.

Mat. 7:9-11
"Als uw zoon u om een brood vraagt, geeft u hem dan een steen? En als hij u om een vis vraagt, geeft u hem dan een slang? Natuurlijk niet! Al bent u slecht, u geeft uw kinderen wat goed is. Hoeveel te meer zal uw hemelse Vader het goede geven aan wie Hem erom vragen."

Heb jij er ervaring mee?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor Teus » 05 jul 2015 21:58

Anoniem_89 schreef:
Ik doelde er inderdaad meer op dat zoals de bijbel het zegt dat de doop van Johannes was een doop van bekering.

Zie Handelingen 11,
12 De Geest zei tegen me dat ik zonder aarzelen met hen mee moest gaan. Deze zes broeders hebben me vergezeld, en samen zijn we het huis binnengegaan van de man die ons had laten komen. 13 Hij vertelde ons dat hij in zijn huis een engel had zien staan, die tegen hem zei: “Stuur iemand naar Joppe om Simon, die ook Petrus wordt genoemd, te halen. 14 Hij zal je vertellen hoe jij en al je huisgenoten kunnen worden gered.” 15 Ik was nog maar nauwelijks begonnen te spreken, of de heilige Geest daalde op hen neer, zoals destijds ook op ons. 16 Ik herinnerde me dat de Heer tegen ons zei: “Johannes doopte met water, maar jullie zullen gedoopt worden met de heilige Geest.”

Kijk ik geloof dat mijn lichaam een tempel van Zijn Geest is, die in mijn hart woont. Maar om echt de gaven van de Geest te ontvangen moet met Geest en met vuur.

Nee hoor, "met vuur" heeft alleen een diepere betekenis

Dat de Geest niet tot uiting komt door onze levensstijl of zonden vind ik ergens ver gezocht. Iedereen zondigt en de Heilige Geest zal de gaven geven zoals Hij dat wilt. De Heilige Geest zie ik door veel mensen heenwerken, profetie, genezing, tongentaal, visioenen.
Ik verlang er naar.

Je zit er echt naast vriend, wel eens gehoord over "De Heilige Geest bedroeven" of "De Heilige Geest uitblussen"? Het ligt uitsluitend aan ons gedrag.

Mat. 7:9-11
"Als uw zoon u om een brood vraagt, geeft u hem dan een steen? En als hij u om een vis vraagt, geeft u hem dan een slang? Natuurlijk niet! Al bent u slecht, u geeft uw kinderen wat goed is. Hoeveel te meer zal uw hemelse Vader het goede geven aan wie Hem erom vragen."

Heb jij er ervaring mee? Absoluut!, wat denk je, dat ik kan spreken over dingen die ik heb van horen zeggen? Alles wat ik schrijf en waarin mijn stelligheid zicht baar is, is puur uit ervaring. Vandaar soms mijn stelligheid waarin ik niet toesta dat iemand er een speld tussen krijgt omdat ik het van God heb, verkregen door de kracht van de Heilige Geest.


'k Zou zeggen kom eens een avondje praten, dan ga ik jou met hulp van God vertellen hoe en wanneer de Heilige Geest werkt. Het is hard nodig, ik denk dat je veel vreugde mist.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 jul 2015 22:17

Waarschijnlijk heb je gelijk dat de Heilige Geest al werkt door mij en ik mij er meer voor open moet stellen en meer op Hem gericht moet zijn.

De Heilige Geest bedroeven of uitblussen zie ik als dat als in mijn daden en mijn leven niets van Gods liefde laat zien aan mijn medemens.
Pas dan spreek je erover, want dan is je hart bot en kil.
Zie Efeze 4.

Maar ik mis geen vreugde. Echt niet, ik merk Zijn aanwezigheid door mijn leven heen. Natuurlijk soms wat minder, maar dan moet ik juist mezelf weer tot Hem richten. En ja inderdaad, we moeten eens afspreken. Ik stuur je hierover een PB.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor Teus » 05 jul 2015 22:17

bernard 3 schreef:De Godheid heeft door de schepping van de mens als hun beeld en gelijkenis( Genesis 1:26), hunzelf meer bevattelijk gemaakt aan het universum.

Net zoals de vrouw, het kind en de man (vader) samen de mensheid vormen zo vormen de H.Geest, de Zoon en de Vader ook samen de Godheid.

En net zoals de H.Geest, de Zoon en de Vader, zijn de vrouw, het kind en de man elk op zich ook aparte entiteiten. Waarbij elke entiteit op zich de volledige eigenschappen ( de “natuur” ) van de andere entiteiten bezit.

Dit betekent dat zowel man, vrouw als het kind ieder op zichzelf volledig de menselijke natuur (eigenschappen) bezit. Evenals de Vader , de Zoon als de H.Geest elk op zich de goddelijke natuur (eigenschappen) bezit.

Volgens het oorspronkelijk scheppingsplan waren ze (man, vrouw ,kind) als het beeld en de gelijkenis van de godheid dan ook bestemd om in dezelfde mate als de godheid in een eenheid van denken en handelen te functioneren.

Net zoals er niet één Mens, man, kind en vrouw is, er ook niet één God, Vader, Zoon en Heilige Geest. Maar is er God de Vader, onze Here Jezus Christus en de Heilige Geest, waarbij de H.Geest net zoals de andere leden van de Godheid een entiteit is met alle eigenschappen van de overige twee.


Ik zie dit zo'n beetje gelijk aan het berekenen wanneer de opname zou zijn.
Het klopt niet helemaal, vader moeder en kind zijn alle drie aan elkaar onderworpen, bij de drie-eenheid van God natuurlijk niet, daar gaat het al mank.
Ik hoef het ook niet te weten, ik mag het volgende in gedachten houden,
De zon is God....het licht wat eraf komt is de Heere Jezus........de warmte is de Heilige geest.
Als ik hieraan mag denken dan verheugd het me meestal dat God me laat zien hoe groot Hij is
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Heilige Geest

Berichtdoor elbert » 06 jul 2015 09:24

rotterdam schreef:De Heilige Geest een persoon ? De belijdenis van de kerk is gebaseerd op werk van kerkvader Tertullianus die benoemde ; de Vader, Zoon en Heilige Geest: tres personae. Toch zijn deze drie één. Hij sprak van una substantia (één wezen). God bestaat dus in één wezen en drie personae.
Tres personae vertalen met drie personen is een garantie tot verwarring. Een verwarring die de goede patriarch Tertullianus juist wilde voorkomen.
Het woord "personae" wat hij gebruikte komt uit de theaterwereld, het is een masker op een stok die de toneelspelers voor hun gezicht hielden telkens als ze van rol wisselden. Drie verschijningsvormen is derhalve een veel betere vertaling.
Nee, het voorbeeld van een masker is Sabellianisme (of ook modalisme genoemd) wat door de vroeg-christelijke kerk, inclusief Tertullianus(!), uitdrukkelijk is afgewezen. God is dan ook geen toneelspeler.

Dat de Heilige Geest een Persoon is, kan eenvoudig uit de Bijbel worden geconcludeerd door na te lezen wat over Hem gezegd wordt.
De Heilige Geest:
- onderwijst en brengt in herinnering (Joh. 14:26)
- leert ons door het Woord (1 Kor. 2:13)
- spreekt tot mensen (Hand. 8:29) en roept ze tot het werk (Hand. 13:2)
- neemt beslissingen (Hand. 15:28)
- kan worden bedroefd (Ef. 4:30)
- kan worden gesmaad (Hebr. 10:29)
- er kan tegen de Heilige Geest worden gelogen (Hand. 5:3-4) en dus tegen Hem worden gezondigd. Het is zelfs zo dat wie tegen de Heilige Geest lastert, het niet vergeven zal worden (Luk. 12:10).
- kan iets verhinderen of iets niet toelaten (Hand. 16:6-7)
- onderzoekt en kent (begrijpt) de diepten van God (1 Kor. 2:10-11)
- werkt, deelt uit en wil (1 Kor. 12:11)
- helpt ons en pleit voor ons (Rom. 8:26-27)
- getuigt (is getuige) en overtuigt (Rom. 8:16, Joh. 15:26, Joh. 16:8)
- leidt ons in de waarheid (Joh. 16:13)
- verheerlijkt Christus, neemt uit God en verkondigt het ons (Joh. 16:14)
enz. enz.

Uit al deze woorden kan alleen maar de conclusie getrokken worden dat de Heilige Geest een persoon is, want al deze woorden zijn alleen maar op een persoon van toepassing. Van een kracht kun je dit niet zeggen. We moeten "persoon" overigens niet te menselijk opvatten, maar wel is het zo dat het woord persoon echt het beste woord is om dit over de Heilige Geest (en ook de Vader en de Zoon) te zeggen. Evenzeer is het zo dat de Heilige Geest samen met de Vader en de Zoon God is, en dan niet zo dat er 3 goden zijn, maar 1 drie-enige God. En tevens is het zo dat de Heilige Geest niet de Zoon is en ook niet de Vader is. Het is, zoals Augustinus en ook de andere kerkvaders zeggen, een mysterie, maar zo openbaart God zich in de Schrift.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten