Arco schreef:Nu zal ik niet zeggen wie wel of wie geen christen is, net zo min ik acht sla op iemand die zich christen noemt. Wat geldt is degene die zich als christenen gedraagt, naar het voorbeeld van Christus.
Nergens in de Schrift wordt gesproken over wetticisme, wel over wetteloosheid. Bernard heeft enkele van die teksten al genoemd:
"Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!" (Mat. 7:23) (HSV)
"de Zoon des mensen zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk verzamelen alle struikelblokken, en hen die de wetteloosheid doen," (Mat. 13:41) (HSV)
" Zo lijkt u ook wel vanbuiten rechtvaardig voor de mensen, maar vanbinnen bent u vol huichelarij en wetteloosheid." (Mat. 23:28) (HSV)
"En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen." (Mat. 24:12)
"Ik spreek op menselijke wijze vanwege de zwakheid van uw vlees. Want zoals u uw leden beschikbaar gesteld hebt ten dienste van de onreinheid en van de ene wetteloosheid tot de andere wetteloosheid, stel zo nu uw leden beschikbaar ten dienste van de gerechtigheid, tot heiliging." (Rom. 6:19) (HSV)
"Vorm geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeenschappelijk met wetteloosheid, en welke gemeenschap is er tussen licht en duisternis?" (2 Korintiërs 6:14) (HSV)
"En wij vragen u dringend, broeders, met betrekking tot de komst van onze Heere Jezus Christus en onze vereniging met Hem," (2 Tess. 2:1) (HSV)
"Laat niemand u op enigerlei wijze misleiden. Want die dag komt niet, tenzij eerst de afval gekomen is en de mens van de wetteloosheid, de zoon van het verderf, geopenbaard is," (2 Tess. 2:3) (HSV)
"Want het geheimenis van de wetteloosheid is al werkzaam. Alleen is er iemand die hem nu weerhoudt, totdat hij uit het midden verdwenen is." (2 Tess. 2:7) (HSV)
"Hij heeft Zichzelf voor ons gegeven, opdat Hij ons zou vrijkopen van alle wetteloosheid en voor Zichzelf een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken." (Tit. 2:14) (HSV)
"Ieder die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid; want de zonde is de wetteloosheid." (1 Joh. 3:4) (HSV)
Zoals Marnix al zei wordt er wel degelijk over wetticisme gesproken. Paulus gaat er aardig tegen te keer en Jezus moest ook niets van het wetticisme van de farizeeërs hebben.
Verder noem je een hele ris teksten die over wetteloosheid gaan, waar linkt dat aan mijn reactie dat een volgeling van Christus de vrucht van de Geest voortbrengt?
Arco schreef:Als we het hebben over Gal. 5:22, dan moet opgemerkt worden dat er niet gesproken wordt over de vruchten, maar over de vrucht enkelvoud. Amen, dat de wet zich niet richt tegen de vrucht van de Geest, daarmee is de wet nog niet afgedaan. In Gal. 5:14 wordt het gebod tot naasteliefde herhaald, zoals Christus die ook geleerd heeft (Mat. 22:39, Mar. 12:31, Luk. 10:27), wat afkomstig is uit de Torah: Lev. 19:18. In Gal. 5:14 wordt het woord "vervullen" gebruikt, net als in Mat. 5:17. Dat woord betekent: tot volle betekenis brengen.
En als we het voorbeeld van Christus volgen, omdat Hij de Zoon des Mensen is en daardoor de Heer van Sjabbat (Mat. 12:8 en Mar. 2:28), dan onderhouden wij toch ook de Sjabbat?
Er staat inderdaad vrucht ipv vruchten zoals ik per abuis zei. Maar in dit verband zie ik niet in hoe mijn vergissing van belang is.
Het wordt relevant wanneer je gaat zeggen dat je weinig geduld hebt maar wel vredelievend, dat je weinig zachtmoedigheid kent maar geen moeite hebt met blijdschap, als je jezelf niet kunt beheersen maar wel geloof hebt enz.
De vrucht groeit in zijn geheel, en dat sommige onderdelen van de 9-voudige vrucht sterker lijken dan andere ligt dan aan de natuurlijke karaktereigenschappen of vleselijke inspanningen voor dingen die nog enigszins te hanteren zijn. (dat is dan geen vrucht van de Geest maar hoort bij de goede werken van het vlees)
Het hele O.T. is een Joods boek, en Mattheüs trouwens ook. Pas in hfds 28: 19 staat: Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.
Voor gelovigen uit de heidenen geldt dus de wet van Christus; Draag elkaars lasten, en vervul zo de wet van Christus, en Voor hen die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet – hoewel niet zonder de wet van God, want ik sta onder de wet van Christus – om hen te winnen die zonder de wet zijn.
Laat Jezus nou helemaal nergens gezegd hebben dat de sabbat voor gelovigen uit de heidenen geldt.
Over de Thora staat in Hand. 15 Hand. 15 24 Wij hebben gehoord dat sommigen die bij ons vandaan zijn gekomen, u met woorden in verwarring hebben gebracht en uw zielen hebben verontrust door te zeggen dat u besneden moet worden
EN de wet moet onderhouden. Wij hadden hun daar geen opdracht toe gegeven..... 28 Want het heeft de Heilige Geest en ons goedgedacht u verder geen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen: 29 dat u zich onthoudt van afgodenoffers, van bloed, van het verstikte en van hoererij. Als u zich ver van deze dingen houdt, zult u juist handelen.
Dus geen sabbat voor naamloos want ik ben een gelovige uit de heidenen.
Ex. 31: 13 U dan, spreek tot de Israëlieten en zeg: U moet zeker Mijn sabbatten in acht nemen, want dat is een teken tussen Mij en u, al uw generaties door, zodat men weet dat Ik de HEERE ben, Die u heiligt.
14 Ja, u moet de sabbat in acht nemen, want die is voor u heilig. Wie hem ontheiligt, moet zeker gedood worden, ja, ieder die op die dag werk verricht, die persoon moet uitgeroeid worden uit het midden van zijn volksgenoten.
15 Zes dagen zal er werk verricht worden, maar op de zevende dag is het sabbat, een dag van volledige rust, heilig voor de HEERE. Ieder die op de sabbatdag werk verricht, moet zeker gedood worden.
16 Laat de Israëlieten dan de sabbat in acht nemen, door de sabbat te houden, al hun generaties door, als een eeuwig verbond.
17 Hij zal tussen Mij en de Israëlieten voor eeuwig een teken zijn, want de HEERE heeft in zes dagen de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft Hij gerust en Zich verkwikt.
De sabbat is een teken dat Israël onderscheidt van de andere volken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)