rotterdam schreef: Uw opzoekwerk "on-Bijbels" noemen gaat mij veel te ver. Wie ben ik om zulke grote woorden in mijn mond te nemen?
Al studerend bent u kennelijk tot de conclusie gekomen dat wij, christenen, de sabbat dienen te onderhouden.
Dat mag, niemand zal u tegenhouden.
Echter meer dan 95% van uw zusters en broeders vieren de zondag als de "dag van God - de opstanding van Christus uit de dood en wellicht een dag die verwijst naar de grote sabbat die aanbreekt bij de wederkomst van Jezus Christus".
Vindt u dit belangrijk genoeg om de eenheid te doorbreken ?
Belangrijk genoeg om tezamen het "ik zal met vreugde naar het huis des Heeren gaan" niet meer te kunnen zingen ?
Daarbij, gefundeerde Bijbels en/of on-Bijbelse argumenten ? Ik neem aan dat u "interpretaties" bedoeld.
We hebben ondertussen duizenden verschillende protestante kerkjes.
Allemaal ontstaan op grond van "gefundeerde Bijbelse argumenten".
Toch geen resultaat om trots op te zijn ?
Al studerende ben ik tot de conclusie gekomen dat het ingaat tegen elke logica alsook tegen Gods Woord om zich een Christen te noemen en terzelfdertijd bepaalde van Christus eigenhandig geschreven geboden te verwerpen. Enkel diegenen die AL de eigenhandig geschreven geboden van Christus bewaken en bewaren kunnen zich, volgens Gods Woord, volgelingen van Christus of m.a.w. Christenen noemen.
Dit betekent dat de door u benoemde meer dan 95 % die het vierde gebod verwerpen weldegelijk gelovigen zijn , maar jammer genoeg geen volgelingen van Christus zijn en zodoende ook geen Christen – gelovigen.
Deze gevolgtrekkingen lijken misschien hard of schockerend maar dat was ook het geval bij Saulus van Tarsus toen hij moest vaststellen dat hij niet God maar mensen diende.
Daarom hoop ik dat ,zoals je schreef, “niemand mij zal tegenhouden” om hieronder deze conclusie wat meer uitgebreid te onderbouwen
__________------------------------------------------------------------
Als men in de Bijbel de betekenis van “geloof” opzoekt kan men vaststellen dat deze steeds in de eerste plaats te maken heeft met trouw, standvastigheid en gehoorzaamheid aan God en Zijn woord. Het Engelse woord „ faith“ brengt dit duidelijker tot uiting.
Jezus verklaarde ook dat het tegengestelde van geloof geen ongeloof maar ongehoorzaamheid is.
Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.( Joh 3 : 36 )
Christus heeft gedurende gans zijn verblijf op aarde geleerd en in praktijk gebracht wat zijn vader geboden had, zonder daar zelf ook maar enige verandering aan te brengen
Hij was daar zeer duidelijk en principieel in en zei aan zijn toehoorders:
Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied.
Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen. ( Matt 5 : 17 – 18 )
Hieruit blijkt dat gehoorzamen en geloof twee handen op één buik zijn zodat in feite het ene niet buiten het andere kan. Alsook dat geloof samengaat met het handelen volgens Gods woord.
Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan?En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, [u]gij werkers der wetteloosheid[/u]. (Matt 7 : 20 – 22 )
Ook de apostelen, als volgelingen van Christus, spreken tot ons in die zin , Jacobus schrijft in zijn brief: Hoofdstuk 1: 22
En weest daders des woords en niet alleen hoorders: dan zoudt gij uzelf misleiden. Want wie hoorder is van het woord en niet dader, die gelijkt op een man, die het gelaat, waarmede hij geboren is, in een spiegel beschouwt; want hij heeft zich beschouwd, is heengegaan en heeft terstond vergeten, hoe hij er uitzag.
In datzelfde hoofdstuk vinden we dat het hier in feite gaat om de „ volmaakte wet „ ( vers 25) of anders uitgedrukt „ de koninklijke wet „ (vers acht)
Daarbij stelt Jacobus in vers 10 nog het volgende
„ Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle geboden. Want Hij, die gezegd heeft: Gij zult niet echtbreken, heeft ook gezegd: Gij zult niet doodslaan. Indien gij nu geen echtbreuk pleegt, maar wel doodslag, zijt gij toch een overtreder van de wet geworden.M.a.w. wie één of meerdere van deze geboden niet aanvaardt, heeft in feite alle geboden overtreden
en is daardoor niet God - dienstig.
Een God – dienstig en Christelijk volk wordt dan logischerwijze ook door de Bijbel beschreven als
zij „ die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben (Openb.12 : 17 )
[i]of zij die de geboden Gods en het geloof van Jezus bewaren [/i]( Openb 14: 12 )
Bewaren ( bewaken)
betekent hier : ongewijzigd aanvaarden , onderwijzen en met Gods kracht proberen te bewerkstelligen
Dat trouw en gehoorzaamheid ook inherent verbonden zijn met de Bijbelse betekenis van het woord „Liefde“ wordt ook meermaals door Christus (en later ook door zijn discipelen ) sterk benadrukt.
Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod.
Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten (Matt 22: 35 – 40 )
Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. ….. Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft. (Joh 14: 16 – 24)
De apostel Johannes neemt eenzelfde standpunt in als hij in zijn brieven schrijft:
Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen.Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar ( 1 Joh. 5: 2 )
En dit is de liefde, dat wij naar zijn geboden wandelen. Dit is het gebod, gelijk gij het van den beginne gehoord hebt, dat gij daarin moet wandelen. ( 2 joh. 1 : 6 )
Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn.
Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zo te wandelen, als Hij gewandeld heeft.
Volgens het woord van God blijkt dus dat :
Geloven“ betekent trouw en gehoorzaam te zijn aan Iemand.
Deze trouw en gehoorzaamheid zijn inherent aan elkaar verbonden door woord en daad en de uiting ervan wordt omschreven als liefde.
Het tegengestelde van geloof is geen ongeloof maar wordt omschreven als
ongehoorzaamheid, ontrouw en wetteloosheid
of in één woord ZONDE[i]Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem[/i].( Joh 3 : 36 )
Om nu “ het Geloof “ (of m.a.w. trouw en gehoorzaamheid) uit te oefenen bestaan er verschillende mogelijkheden.
Doet men dit t.o.v. Christus dan is men een discipel of
volgeling van Christus en zulke mensen
worden in de Bijbel benoemd als Christenen.
(Handelingen 11:26 )
En het geschiedde, dat zij een vol jaar in de gemeente gastvrij ontvangen werden en een brede schare leerden en dat de discipelen het eerst te Antiochie Christenen genoemd werden.
Doch men kan ook trouw en gehoorzaam zijn aan anderen; zoals Mohammed, Boeddha,.. enz. Daar echter de leer en de geboden van deze principieel niet overeenstemmen en meestal ook in tegenspraak zijn met elkander en met deze van Christus, kan men niet tezelfdertijd een Christen gelovige en een Boeddhistisch gelovige zijn .
Dit geldt niet enkel en alleen voor hen die geboden en wetgevingen voorhouden die totaal afwijken van deze door God zelf gegeven; maar ook voor hen die maar één (of twee ) van de fundamentele geboden of principes hebben gewijzigd ( Zie bovenstaande verzen uit Jacobus 2 en Matt 5:18 )
Bijbels gezien kan men dus spreken van een Moslim gelovige , een Rooms Katholiek gelovige, een Protestants gelovige , een Joods gelovige , een Christen gelovige ….enz
Doch wanneer men de zaken door elkaar haspelt, doet men in feite Gods woord geweld aan.
Daar nu het Pausdom zelf bevestigt dat het de geboden Gods gewijzigd heeft, weliswaar langzaam en over een periode van verschillende eeuwen, door onder andere het vierde gebod te wijzigen, het tweede gebod af te schaffen en het laatste op te splitsen. Heeft ze daarmede in feite juist hetzelfde gedaan als het Jodendom ten tijde van Christus,.
Het verschil ligt enkel in het feit dat, waar
de Joden Christus verwierpen,
het Pausdom en
het Protestantisme op vandaag Zijn geboden en raadgevingen hebben gewijzigd of afgeschaft.
All drie zijn ze in conflict met de Bijbelse bepaling uit openbaring 12 en 14 namelijk zij :
die de geboden Gods en het geloof van Jezus bewaren
die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben;
Zich dus zowel Christenen ( m.a.w. bewaarder en bewaker van Gods woord ) én Rooms Katholiek noemen of zich Protestants Christen noemen is een contradictio in terminis; is een tegenspraak in zichzelf.
Men is òf trouw en gehoorzaam aan de Paus en zijn leer / aan de Protestantse leiders en hun onderwijs, òf trouw aan Christus en Zijn leer . Men is ofwel een Rooms Katholiek gelovige ofwel een Protestants gelovige ofwel een Christen gelovige.
De Paus én Christus of de Protestantse leiders én Christus volgen is volgens Gods woord een onmogelijkheid vanwege de principiële verschillen van geboden en leer.
ConclusieVelen in de wereld leveren een bijdrage aan het mensdom. ,
Als dat het hoofddoel is dan hoeft men daarom niet zonodig in een religieuze groepering te zitten, anderen doen het even ijverig en goed.
Wil men dit echter nu doen in de schoot van een of andere kerkgemeenschap als gelovige van die gemeenschap, bijvoorbeeld in de Katholieke kerk als een katholiek gelovige, of in een protestantse gemeenschap als protestants gelovige; dan zal men zeker veel en schoon werk verrichten op menselijk vlak.
[b]Maar als het hoofddoel is als een werkelijk Christen God te dienen [/b]en zijn naaste gelijk jezelf om God, dan is het nodig Gods woord en de geschiedenis eens diepgaand en met een open geest te bestuderen zodat hetgeen Jezus tot de Schriftgeleerden sprak ook niet voor ons zou gelden.
Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart is verre van Mij. Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn.Gij verwaarloost het gebod Gods en houdt u aan de overlevering der mensen. En Hij zeide tot hen: Het gebod Gods stelt gij wel fraai buiten werking om uw overlevering in stand te houden.( Mark. 7:6)
[i]Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid[/i]. ( Matt 7: 21 – 23 )
Aan hen dus die weigeren om
ALLE Tien fundamentele geboden van het christendom (met inbegrip van de Zevende Dag als rustdag) te bewaken en te bewaren door ze te aanvaarden, te onderwijzen en te gehoorzamen, en toch zeggen en beweren van Christenen te zijn, zegt God:
Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet;maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt.( 1joh 2:4)
Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden bewaren.( 1joh 5:2 )
Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren