Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor bernard 3 » 02 mar 2015 09:02

In deze topic wil ik jullie een vraag voorleggen die mij lange tijd heeft bezig gehouden; namelijk Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?
Wat vinden jullie ervan!?
Als inleiding geef ik hier het resultaat van mijn opzoekingswerk.

Om op bovenstaande vraag te kunnen antwoorden is het noodzakelijk om eerst vast te stellen wat “heiligen” eigenlijk betekent, waar het begrip “de Zevende Dag” vandaan komt en wat, volgens de Bijbel, de eigenschappen van een volgeling van Christus zijn.
Wat het eerste punt betreft kan doorheen gans de Bijbel vastgesteld worden dat wanneer er sprake is van ”heiligen” dit steeds betrekking heeft op het apart gezet worden tot of in de dienst voor God . Waarbij hetgeen apart gezet wordt zowel een mens of iets anders ( een voorwerp, tijd of dier) kan zijn.
Het is een “afzonderen” tot eer van God van de normale bezigheid of bestemming van de mens, tijd of andere zaken.

De oorsprong van de Zevende dag:
In de Bijbel kan vastgesteld worden dat bij het begin der schepping van de mens er sprake is van het feit dat er een specifieke dag ( de zevende) afgezonderd wordt. Waarbij het kenmerkend voor deze dag is dat het een rustdag is ter herinnering aan de Schepper en deze dag daarom gezegend en geheiligd wordt. ( Genesis 2:1-3).

Het is een dag die God, van bij het ontstaan van de mens, heiligt of met andere woorden totaal afzondert van de andere zes en er zodoende een speciale bestemming aan geeft met daarbovenop een speciale zegen.

In de loop van de geschiedenis stellen we vast dat God deze zevende dag verder benoemd als het teken van een verbond dat Hij aangaat met een volk die Hij apart heeft gezet ( geheiligd) als een priesterlijk volk, een heilige natie ( exodus 19:5-6). Dit o.a. om door haar gedrag en gehoorzaamheid aan Hem aan de wereld te tonen dat zijn systeem (wetten en voorschriften) een zegen zijn voor de mensheid en als zodanig God dan ook rechtvaardig en goed is.

Hierbij wordt deze zevende dag nu benoemd als “De Sabbat” en wordt nu ook, naast haar vanaf de schepping bestaande kenmerk van rust ter herinnering aan Schepper en schepping; de herinnering aan de Verlosser en verlossing eraan gekoppeld. ( Deut 5:15)
Deze uitverkiezing van dit volk was echter verbonden aan strikte voorwaarden die indien deze verworpen werden tot het verliezen van hun uitverkiezing zou leiden ( Deut. 28 t.e.m.30). en hun speciaal statuut, o.a. van “de wijngaard”, aan anderen zou gegeven worden.( Matt 21:41 / lucas 20:16 )

Iets wat, jammer genoeg , in de loop der jaren weldegelijk gebeurde en daardoor er een ander verbondsvolk ontstond dat op haar beurt ook bestempeld wordt als ( 1 Petrus 2:9) “een priesterlijk volk een heilige natie” en (terug ) gekenmerkt wordt als hen die ” de geboden Gods en het geloof van Christus bewaren” (Openbaring 12:17-18)

Een volgeling of discipel van Christus is dan ook diegene die aan deze kenmerken beantwoordt en zeker in de eerste plaats datgene bewaart (en bewaakt) hetgeen Christus eigenhandig heeft opgeschreven; Namelijk De Tien Geboden.
Het is ook hoogst opmerkelijk dat Christus tot tweemaal toe deze “ Tien geboden” eigenhandig in steen heeft gegrift en Mozes het bevel gaf deze IN de ark te leggen om als het ware aan te duiden dat deze voor ieder mens golden en onveranderlijk en onverbrekelijk waren. Dit in duidelijk contrast met de “inzettingen en verordeningen” die Hij Mozes liet opschrijven en die NAAST de ark werden gelegd.

Een discipel of volgeling van Christus zal er dan ook alles aan doen om hetgeen Christus eigenhandig heeft ingegrift te bewaken en te bewaren.
Dus óók het vierde gebod dat verwijst naar het onderhouden van hetgeen God als Schepper van Hemel en aarde instelde en ook nog kenmerkte als het teken van een verbond tussen God en hen die Hem willen volgen en gehoorzamen.

Zodoende is het dan ook logisch dat een volgeling of discipel van Jezus Christus De Zevende Dag zal heiligen (apart plaatsen) om Zijn Schepper en Verlosser te aanbidden en te loven.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor bernard 3 » 06 mar 2015 11:00

Toen Elia op de berg Karmel het volk voor de keuze plaatste om ofwel God dienstbaar te zijn ofwel de Baäl dienstbaar te zijn reageerden zij niet
Toen naderde Elia tot het gehele volk en zeide: Hoelang zult gij aan beide zijden mank gaan? Indien de Here God is, volg Hem na; maar indien het de Baäl is , volgt hem na. Doch het volk antwoorde hem niets ]( 1 Koningen 18:20-21)

Blijkbaar is er sedert zijn tijd nog niet zoveel veranderd in de houding van mensen als deze voor een definitieve keuze betreffende het al of niet volgen van God geplaatst worden
Het valt mij steeds op welk een oorverdovende stilte er ook op vandaag steeds heerst onder hen die zich christenen noemen als er een onderwerp aangekaart wordt of een vraag gesteld wordt waarbij men geconfronteerd wordt met het feit om ofwel voor het volgen van God ofwel voor het volgen van mensen te kiezen
Anderzijds is men blijkbaar steeds bereidt om eindeloze discussies en gesprekken te voeren over allerlei onderwerpen op voorwaarde dat deze vrijblijvend zijn en men zich in feite niet persoonlijk behoeft te engageren en / of oude gewoontes of geplogenheden in vraag te stellen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor rotterdam » 06 mar 2015 12:28

bernard 3 schreef:Het valt mij steeds op welk een oorverdovende stilte er ook op vandaag steeds heerst onder hen die zich christenen noemen als er een onderwerp aangekaart wordt of een vraag gesteld wordt waarbij men geconfronteerd wordt met het feit om ofwel voor het volgen van God ofwel voor het volgen van mensen te kiezen
Anderzijds is men blijkbaar steeds bereidt om eindeloze discussies en gesprekken te voeren over allerlei onderwerpen op voorwaarde dat deze vrijblijvend zijn en men zich in feite niet persoonlijk behoeft te engageren en / of oude gewoontes of geplogenheden in vraag te stellen.


Oorverdovende stilte ?

Ten eerste is dit onderwerp "uit den treure" besproken en ten tweede geeft u, wat overigens velen hier doen, zelf al een antwoord.
Verpakt in " het resultaat van uw opzoekingswerk" maar dat is eenzijdig.
U citeert uitsluitend argumenten die uw reeds bestaand standpunt ondersteunen.

Wat wilt u bereiken ? De Bijbel is helder hierover - Rom. 5 ; 5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2015 12:31

Ik denk dat de stilte niet zoveel te maken heeft met de keuze of we God moeten volgen of mensen..... maar omdat dit onderwerp al 1000x besproken is.

Jammer dat je het feit dat je geen reactie krijgt direct wijt aan het niet willen volgen van God waar men slechts niet meer ingaat op een topic van een mens over iets wat al tal van keren besproken is. Daarnaast worden er ook geen vragen gesteld, alleen aannames gedaan en conclusies getrokken waar ik het op Bijbelse gronden niet mee eens ben.

@rotterdam: Precies: En "laat u niets voorschrijven als het gaat om de sabbat en andere feestdagen, het is slechts een schaduw van wat komen zal, de werkelijkheid is Christus"
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor Arco » 06 mar 2015 15:56

@Rotterdam:
Het valt te bezien of de verklaring die u geeft aan Rom. 14:5 aangaande Sabbat de juiste is. Want op basis van één tekst een leerstelling formuleren is geen vaste grond, als deze al in de juiste context is geplaatst.

@Marnix:
Het woord "slechts" staat niet in de grondtekst. Daardoor staat er: "Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus" - Kol. 2:17. Het voorschrijven in vers 16 is een woord dat gaat over menselijke voorschriften, daardoor zegt het niets over Goddelijke voorschriften (Torah).
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor bernard 3 » 06 mar 2015 19:46

@ Rotterdam
@ Marnix
Ik ben hier nog niet zo lang op deze site en was dus niet op de hoogte van de “uit den treure “ besprekingen van dit onderwerp.

Het moet dan voor jullie toch niet zo moeilijk zijn na 1000 x dit onderwerp " besproken" te hebben, om met meer gedegen argumenten aan te tonen dat het resultaat van mijn opzoekingswerk on-Bijbels is. In de plaats van zondermeer een paar versjes Rom 5:5/ Koloss 2:16-17 te deponeren waarvan dan nog uit de context ervan blijkt dat deze in het geheel geen betrekking hebben op de feitelijke heiliging van de zevende dag, maar wel op bepaalde misbruiken ervan.

Mijn oorspronkelijke vraag:” wat vinden jullie ervan ? blijft dan ook bestaan.
Maar ik had dan ook wel graag gefundeerde Bijbelse argumenten bekomen ( niet enkel een paar verzen) die de zogenaamde “eenzijdigheid” of het on-Bijbelse aantonen van hetgeen ik hierboven schreef.
Met gefundeerde argumenten bedoel ik dat wanneer er Bijbelverzen gebruikt worden om een standpunt te onderbouwen er dan ook volledig rekening gehouden wordt met de context waarin deze oorspronkelijk geschreven werden.

mohamed

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor mohamed » 06 mar 2015 22:34

De rustdag was een voorafbeelding van de eeuwige rust die men ingaat wanneer men tot geloof komt in Christus.

Hebreeën 4:
[3] Omdat wij echter geloven, gaan we binnen in de rust waarvan eerder sprake was: ‘In mijn toorn heb ik gezworen: “Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust,”’ – en dat terwijl zijn werk toch al met de grondvesting van de wereld voltooid werd! [4] Over de zevende dag wordt immers ergens gezegd: ‘En op de zevende dag rustte God van al zijn werk,’ [5] terwijl hier wordt gezegd: ‘Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust.’ [6] Het staat dus vast dat er wel mensen in kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, [7] legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’ [8] Was de rust hun al door Jozua gegeven, dan zou God daarna niet meer over een andere dag hebben gesproken. [9] Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust. [10] En wie is binnengegaan in zijn rust, vindt rust na zijn werk zoals God na het zijne. [11] Laten we dus alles op alles zetten om te kunnen binnengaan in die rust, en zo voorkomen dat ook maar iemand dit voorbeeld van ongehoorzaamheid volgt en te gronde gaat.

Wie de eeuwige rust is ingegaan hoeft niet nog een dag daarvoor apart te zetten.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor rotterdam » 07 mar 2015 08:16

bernard 3 schreef:aan te tonen dat het resultaat van mijn opzoekingswerk on-Bijbels is.

Mijn oorspronkelijke vraag:” wat vinden jullie ervan ? blijft dan ook bestaan.
gefundeerde Bijbelse argumenten bekomen of het on-Bijbelse aantonen van hetgeen ik hierboven schreef.


Uw opzoekwerk "on-Bijbels" noemen gaat mij veel te ver. Wie ben ik om zulke grote woorden in mijn mond te nemen?
Al studerend bent u kennelijk tot de conclusie gekomen dat wij, christenen, de sabbat dienen te onderhouden.
Dat mag, niemand zal u tegenhouden.
Echter meer dan 95% van uw zusters en broeders vieren de zondag als de "dag van God - de opstanding van Christus uit de dood en wellicht een dag die verwijst naar de grote sabbat die aanbreekt bij de wederkomst van Jezus Christus".
Vindt u dit belangrijk genoeg om de eenheid te doorbreken ?
Belangrijk genoeg om tezamen het "ik zal met vreugde naar het huis des Heeren gaan" niet meer te kunnen zingen ?

Daarbij, gefundeerde Bijbels en/of on-Bijbelse argumenten ? Ik neem aan dat u "interpretaties" bedoeld.
We hebben ondertussen duizenden verschillende protestante kerkjes.
Allemaal ontstaan op grond van "gefundeerde Bijbelse argumenten".
Toch geen resultaat om trots op te zijn ?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor Chaya » 07 mar 2015 10:34

bernard 3 schreef:
Zodoende is het dan ook logisch dat een volgeling of discipel van Jezus Christus De Zevende Dag zal heiligen (apart plaatsen) om Zijn Schepper en Verlosser te aanbidden en te loven.

Inmiddels is dit de zondag, de eerste dag van de week, de opstandingsdag van de Heere Jezus geworden.
Zo is onze westerse economie er ook op ingericht, nog wel, laten we er dus dankbaar voor zijn dat er nog een betrekkelijke rust is op de zondag.
Hier en daar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor bernard 3 » 08 mar 2015 12:26

rotterdam schreef: Uw opzoekwerk "on-Bijbels" noemen gaat mij veel te ver. Wie ben ik om zulke grote woorden in mijn mond te nemen?
Al studerend bent u kennelijk tot de conclusie gekomen dat wij, christenen, de sabbat dienen te onderhouden.
Dat mag, niemand zal u tegenhouden.
Echter meer dan 95% van uw zusters en broeders vieren de zondag als de "dag van God - de opstanding van Christus uit de dood en wellicht een dag die verwijst naar de grote sabbat die aanbreekt bij de wederkomst van Jezus Christus".
Vindt u dit belangrijk genoeg om de eenheid te doorbreken ?
Belangrijk genoeg om tezamen het "ik zal met vreugde naar het huis des Heeren gaan" niet meer te kunnen zingen ?

Daarbij, gefundeerde Bijbels en/of on-Bijbelse argumenten ? Ik neem aan dat u "interpretaties" bedoeld.
We hebben ondertussen duizenden verschillende protestante kerkjes.
Allemaal ontstaan op grond van "gefundeerde Bijbelse argumenten".
Toch geen resultaat om trots op te zijn ?



Al studerende ben ik tot de conclusie gekomen dat het ingaat tegen elke logica alsook tegen Gods Woord om zich een Christen te noemen en terzelfdertijd bepaalde van Christus eigenhandig geschreven geboden te verwerpen. Enkel diegenen die AL de eigenhandig geschreven geboden van Christus bewaken en bewaren kunnen zich, volgens Gods Woord, volgelingen van Christus of m.a.w. Christenen noemen.
Dit betekent dat de door u benoemde meer dan 95 % die het vierde gebod verwerpen weldegelijk gelovigen zijn , maar jammer genoeg geen volgelingen van Christus zijn en zodoende ook geen Christen – gelovigen.
Deze gevolgtrekkingen lijken misschien hard of schockerend maar dat was ook het geval bij Saulus van Tarsus toen hij moest vaststellen dat hij niet God maar mensen diende.
Daarom hoop ik dat ,zoals je schreef, “niemand mij zal tegenhouden” om hieronder deze conclusie wat meer uitgebreid te onderbouwen
__________------------------------------------------------------------


Als men in de Bijbel de betekenis van “geloof” opzoekt kan men vaststellen dat deze steeds in de eerste plaats te maken heeft met trouw, standvastigheid en gehoorzaamheid aan God en Zijn woord. Het Engelse woord „ faith“ brengt dit duidelijker tot uiting.
Jezus verklaarde ook dat het tegengestelde van geloof geen ongeloof maar ongehoorzaamheid is.
Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.( Joh 3 : 36 )

Christus heeft gedurende gans zijn verblijf op aarde geleerd en in praktijk gebracht wat zijn vader geboden had, zonder daar zelf ook maar enige verandering aan te brengen
Hij was daar zeer duidelijk en principieel in en zei aan zijn toehoorders:
Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied.
Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.
( Matt 5 : 17 – 18 )

Hieruit blijkt dat gehoorzamen en geloof twee handen op één buik zijn zodat in feite het ene niet buiten het andere kan. Alsook dat geloof samengaat met het handelen volgens Gods woord.
Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan?En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, [u]gij werkers der wetteloosheid[/u]. (Matt 7 : 20 – 22 )

Ook de apostelen, als volgelingen van Christus, spreken tot ons in die zin , Jacobus schrijft in zijn brief: Hoofdstuk 1: 22
En weest daders des woords en niet alleen hoorders: dan zoudt gij uzelf misleiden. Want wie hoorder is van het woord en niet dader, die gelijkt op een man, die het gelaat, waarmede hij geboren is, in een spiegel beschouwt; want hij heeft zich beschouwd, is heengegaan en heeft terstond vergeten, hoe hij er uitzag.

In datzelfde hoofdstuk vinden we dat het hier in feite gaat om de „ volmaakte wet „ ( vers 25) of anders uitgedrukt „ de koninklijke wet „ (vers acht)
Daarbij stelt Jacobus in vers 10 nog het volgende „ Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle geboden. Want Hij, die gezegd heeft: Gij zult niet echtbreken, heeft ook gezegd: Gij zult niet doodslaan. Indien gij nu geen echtbreuk pleegt, maar wel doodslag, zijt gij toch een overtreder van de wet geworden.

M.a.w. wie één of meerdere van deze geboden niet aanvaardt, heeft in feite alle geboden overtreden en is daardoor niet God - dienstig.

Een God – dienstig en Christelijk volk wordt dan logischerwijze ook door de Bijbel beschreven als zij „ die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben (Openb.12 : 17 ) [i]of zij die de geboden Gods en het geloof van Jezus bewaren [/i]( Openb 14: 12 )

Bewaren ( bewaken) betekent hier : ongewijzigd aanvaarden , onderwijzen en met Gods kracht proberen te bewerkstelligen

Dat trouw en gehoorzaamheid ook inherent verbonden zijn met de Bijbelse betekenis van het woord „Liefde“ wordt ook meermaals door Christus (en later ook door zijn discipelen ) sterk benadrukt.
Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod.
Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de prof
eten (Matt 22: 35 – 40 )

Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. ….. Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft. (Joh 14: 16 – 24)

De apostel Johannes neemt eenzelfde standpunt in als hij in zijn brieven schrijft:
Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen.Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar ( 1 Joh. 5: 2 )
En dit is de liefde, dat wij naar zijn geboden wandelen. Dit is het gebod, gelijk gij het van den beginne gehoord hebt, dat gij daarin moet wandelen. ( 2 joh. 1 : 6 )
Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn.
Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zo te wandelen, als Hij gewandeld he
eft.

Volgens het woord van God blijkt dus dat :
Geloven“ betekent trouw en gehoorzaam te zijn aan Iemand.
Deze trouw en gehoorzaamheid zijn inherent aan elkaar verbonden door woord en daad en de uiting ervan wordt omschreven als liefde.
Het tegengestelde van geloof is
geen ongeloof maar wordt omschreven als ongehoorzaamheid, ontrouw en wetteloosheid of in één woord ZONDE

[i]Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem[/i].( Joh 3 : 36 )

Om nu “ het Geloof “ (of m.a.w. trouw en gehoorzaamheid) uit te oefenen bestaan er verschillende mogelijkheden.
Doet men dit t.o.v. Christus dan is men een discipel of volgeling van Christus en zulke mensen worden in de Bijbel benoemd als Christenen.

(Handelingen 11:26 ) En het geschiedde, dat zij een vol jaar in de gemeente gastvrij ontvangen werden en een brede schare leerden en dat de discipelen het eerst te Antiochie Christenen genoemd werden.

Doch men kan ook trouw en gehoorzaam zijn aan anderen; zoals Mohammed, Boeddha,.. enz. Daar echter de leer en de geboden van deze principieel niet overeenstemmen en meestal ook in tegenspraak zijn met elkander en met deze van Christus, kan men niet tezelfdertijd een Christen gelovige en een Boeddhistisch gelovige zijn .

Dit geldt niet enkel en alleen voor hen die geboden en wetgevingen voorhouden die totaal afwijken van deze door God zelf gegeven; maar ook voor hen die maar één (of twee ) van de fundamentele geboden of principes hebben gewijzigd ( Zie bovenstaande verzen uit Jacobus 2 en Matt 5:18 )

Bijbels gezien kan men dus spreken van een Moslim gelovige , een Rooms Katholiek gelovige, een Protestants gelovige , een Joods gelovige , een Christen gelovige ….enz
Doch wanneer men de zaken door elkaar haspelt, doet men in feite Gods woord geweld aan.

Daar nu het Pausdom zelf bevestigt dat het de geboden Gods gewijzigd heeft, weliswaar langzaam en over een periode van verschillende eeuwen, door onder andere het vierde gebod te wijzigen, het tweede gebod af te schaffen en het laatste op te splitsen. Heeft ze daarmede in feite juist hetzelfde gedaan als het Jodendom ten tijde van Christus,.

Het verschil ligt enkel in het feit dat, waar de Joden Christus verwierpen, het Pausdom en het Protestantisme op vandaag Zijn geboden en raadgevingen hebben gewijzigd of afgeschaft.
All drie zijn ze in conflict met de Bijbelse bepaling uit openbaring 12 en 14 namelijk zij :
die de geboden Gods en het geloof van Jezus bewaren
die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben
;

Zich dus zowel Christenen ( m.a.w. bewaarder en bewaker van Gods woord ) én Rooms Katholiek noemen of zich Protestants Christen noemen is een contradictio in terminis; is een tegenspraak in zichzelf.

Men is òf trouw en gehoorzaam aan de Paus en zijn leer / aan de Protestantse leiders en hun onderwijs, òf trouw aan Christus en Zijn leer . Men is ofwel een Rooms Katholiek gelovige ofwel een Protestants gelovige ofwel een Christen gelovige.

De Paus én Christus of de Protestantse leiders én Christus volgen is volgens Gods woord een onmogelijkheid vanwege de principiële verschillen van geboden en leer.
Conclusie

Velen in de wereld leveren een bijdrage aan het mensdom. ,Als dat het hoofddoel is dan hoeft men daarom niet zonodig in een religieuze groepering te zitten, anderen doen het even ijverig en goed.
Wil men dit echter nu doen in de schoot van een of andere kerkgemeenschap als gelovige van die gemeenschap, bijvoorbeeld in de Katholieke kerk als een katholiek gelovige, of in een protestantse gemeenschap als protestants gelovige; dan zal men zeker veel en schoon werk verrichten op menselijk vlak.
[b]Maar als het hoofddoel is als een werkelijk Christen God te dienen [/b]en zijn naaste gelijk jezelf om God, dan is het nodig Gods woord en de geschiedenis eens diepgaand en met een open geest te bestuderen zodat hetgeen Jezus tot de Schriftgeleerden sprak ook niet voor ons zou gelden.

Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart is verre van Mij. Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn.Gij verwaarloost het gebod Gods en houdt u aan de overlevering der mensen. En Hij zeide tot hen: Het gebod Gods stelt gij wel fraai buiten werking om uw overlevering in stand te houden.( Mark. 7:6)

[i]Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid[/i]. ( Matt 7: 21 – 23 )

Aan hen dus die weigeren om ALLE Tien fundamentele geboden van het christendom (met inbegrip van de Zevende Dag als rustdag) te bewaken en te bewaren door ze te aanvaarden, te onderwijzen en te gehoorzamen, en toch zeggen en beweren van Christenen te zijn, zegt God:

Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet;maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt.( 1joh 2:4)
Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden bewaren.( 1joh 5:2 )
Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor rotterdam » 08 mar 2015 18:32

bernard 3 schreef:

Al studerende ben ik tot de conclusie gekomen dat het ingaat tegen elke logica alsook tegen Gods Woord om zich een Christen te noemen en terzelfdertijd bepaalde van Christus eigenhandig geschreven geboden te verwerpen. Enkel diegenen die AL de eigenhandig geschreven geboden van Christus bewaken en bewaren kunnen zich, volgens Gods Woord, volgelingen van Christus of m.a.w. Christenen noemen.
Dit betekent dat de door u benoemde meer dan 95 % die het vierde gebod verwerpen weldegelijk gelovigen zijn , maar jammer genoeg geen volgelingen van Christus zijn en zodoende ook geen Christen – gelovigen.
Deze gevolgtrekkingen lijken misschien hard of schockerend maar dat was ook het geval bij Saulus van Tarsus toen hij moest vaststellen dat hij niet God maar mensen diende.
Daarom hoop ik dat ,zoals je schreef, “niemand mij zal tegenhouden” om hieronder deze conclusie wat meer uitgebreid te onderbouwen


Nee hoor, het is, althans voor mij, niet hard of schokkend, ik weet eigenlijk geen woord te verzinnen wat ik kan neerschrijven
zonder een ban te krijgen.

Ik zal dan ook niet meer inhoudelijk op u reageren. Waarom zou ik ? Ik ben volgens u geen christen dus zal ik nooit normaal (op voet van gelijkheid) met u van gedachten kunnen wisselen.

mohamed

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor mohamed » 08 mar 2015 18:59

Verstandig van u Rotterdam, dat u zich niet laat provoceren. Gelukkig maar dat de mensen niet bepalen wie een christen is, want dan zou de hemel vol vreemde snuiters zitten.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor naamloos » 08 mar 2015 20:36

bernard 3 schreef:Dit betekent dat de door u benoemde meer dan 95 % die het vierde gebod verwerpen weldegelijk gelovigen zijn , maar jammer genoeg geen volgelingen van Christus zijn en zodoende ook geen Christen – gelovigen.
Deze gevolgtrekkingen lijken misschien hard of schockerend maar dat was ook het geval bij Saulus van Tarsus toen hij moest vaststellen dat hij niet God maar mensen diende.
Kijk eens aan, wat een grote woorden! Laat Jezus dat zelf maar bepalen vind je niet?
Een volgeling van Christus houdt zich niet bezig met wetticisme maar brengt de vruchten van de Geest voort: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Daartegen richt de wet zich niet.
En dat op alle dagen van de week :-oo :-oo :-oo
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor Arco » 25 mar 2015 11:26

naamloos schreef:Kijk eens aan, wat een grote woorden! Laat Jezus dat zelf maar bepalen vind je niet?
Een volgeling van Christus houdt zich niet bezig met wetticisme maar brengt de vruchten van de Geest voort: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Daartegen richt de wet zich niet.
En dat op alle dagen van de week :-oo :-oo :-oo


Nu zal ik niet zeggen wie wel of wie geen christen is, net zo min ik acht sla op iemand die zich christen noemt. Wat geldt is degene die zich als christenen gedraagt, naar het voorbeeld van Christus.

Nergens in de Schrift wordt gesproken over wetticisme, wel over wetteloosheid. Bernard heeft enkele van die teksten al genoemd:

"Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!" (Mat. 7:23) (HSV)

"de Zoon des mensen zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk verzamelen alle struikelblokken, en hen die de wetteloosheid doen," (Mat. 13:41) (HSV)

" Zo lijkt u ook wel vanbuiten rechtvaardig voor de mensen, maar vanbinnen bent u vol huichelarij en wetteloosheid." (Mat. 23:28) (HSV)

"En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen." (Mat. 24:12)

"Ik spreek op menselijke wijze vanwege de zwakheid van uw vlees. Want zoals u uw leden beschikbaar gesteld hebt ten dienste van de onreinheid en van de ene wetteloosheid tot de andere wetteloosheid, stel zo nu uw leden beschikbaar ten dienste van de gerechtigheid, tot heiliging." (Rom. 6:19) (HSV)

"Vorm geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeenschappelijk met wetteloosheid, en welke gemeenschap is er tussen licht en duisternis?" (2 Korintiërs 6:14) (HSV)

"En wij vragen u dringend, broeders, met betrekking tot de komst van onze Heere Jezus Christus en onze vereniging met Hem," (2 Tess. 2:1) (HSV)

"Laat niemand u op enigerlei wijze misleiden. Want die dag komt niet, tenzij eerst de afval gekomen is en de mens van de wetteloosheid, de zoon van het verderf, geopenbaard is," (2 Tess. 2:3) (HSV)

"Want het geheimenis van de wetteloosheid is al werkzaam. Alleen is er iemand die hem nu weerhoudt, totdat hij uit het midden verdwenen is." (2 Tess. 2:7) (HSV)

"Hij heeft Zichzelf voor ons gegeven, opdat Hij ons zou vrijkopen van alle wetteloosheid en voor Zichzelf een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken." (Tit. 2:14) (HSV)

"Ieder die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid; want de zonde is de wetteloosheid." (1 Joh. 3:4) (HSV)

Als we het hebben over Gal. 5:22, dan moet opgemerkt worden dat er niet gesproken wordt over de vruchten, maar over de vrucht enkelvoud. Amen, dat de wet zich niet richt tegen de vrucht van de Geest, daarmee is de wet nog niet afgedaan. In Gal. 5:14 wordt het gebod tot naasteliefde herhaald, zoals Christus die ook geleerd heeft (Mat. 22:39, Mar. 12:31, Luk. 10:27), wat afkomstig is uit de Torah: Lev. 19:18. In Gal. 5:14 wordt het woord "vervullen" gebruikt, net als in Mat. 5:17. Dat woord betekent: tot volle betekenis brengen.

En als we het voorbeeld van Christus volgen, omdat Hij de Zoon des Mensen is en daardoor de Heer van Sjabbat (Mat. 12:8 en Mar. 2:28), dan onderhouden wij toch ook de Sjabbat?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2015 11:39

- Er wordt in de Bijbel wel degelijk over wetticisme gesproken. Het wordt niet met dat woord genoemd maar er wordt op talloze plaatsen in de Bijbel voor gewaarschuwd. Waarmee het niet gaat over dat de wet niet goed zou zijn maar over hoe je met de wet omgaat en met welke wetten en welke plaats de wet in Christus heeft gekregen. Je kan dus verkeerd met de wet omgaan. Dat is aan de ene kant wetteloosheid en aan de andere kant wetticisme.

- Daarnaast gaat het over de Tora en er staan tal van wetten in het oude testament die niet meer gelden in het nieuwe testament. Dat verzin ik niet, dat zeggen de apostelen die onderwezen zijn door Jezus Christus.

- Dan is er ook nog een praktisch probleem. Als mijn gemeente diensten belegt op zondag, wat zou Jezus Christus dan van me willen? Dat ik op de sabbat ga rusten en op zondag naar de kerk? Dat ik mijn kerk verlaat en me aansluit bij een kerk die op de sabbat diensten houdt? Of kan ik dan beter bij mijn gemeente blijven, ook al houden die de "verkeerde" dag?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten