Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor naamloos » 26 mar 2015 16:52

Arco schreef:Elke vergelijking met de Allerhoogste gaat wel een keer mank, maar dat wil niet zeggen dat er geen rode draad te vinden is. Als voor beide Jezus de Weg is, dan geldt voor beiden: de Zoon des Mensen is de Heer van de Sjabbat.
En? De Heer beslist dat de Joden de sabbat moeten houden, en Hij laat de heidenen daarin vrij. Hij is Heer, dus geen mens legt mij de sabbat op.
En de Heer heeft het uitverkoren volk de sabbat als teken gegeven. Exodus 31.
God maakt vaker gebruik van dingen die al bestonden wanneer hij een teken instelde, dus je onderstaant argument gaat niet op.
Arco schreef:Laten we helder hebben dat de Sjabbat eerder werd ingesteld (Gen. 2) dan de Tien Woorden gegeven werden (Ex. 20). En in Gen. 2 was er nog geen onderscheid tussen Jood en heiden. Daarnaast is de mens niet voor de Sjabbat, maar de Sjabbat voor de mens. Wat kan je dan op tegen hebben?
In het paradijs was maar één verbod voor de mens: niet eten van de boom van kennis van goed en kwaad.
En de opdracht aan hen was om vruchtbaar te zijn en over de aarde heersen, meer lees ik niet.
(overigens denk ik wel dat we uit Gen. 2 kunnen afleiden dat het Gods bedoeling is dat een mens 1 dag per week rust neemt)
En nogmaals: het O.T. plus Mattheüs is een Joods boek, of je nu Adam, Abraham of weet ik wie erbij haalt.

De Joden verweten Jezus dat hij op de sabbat werkte, zijn antwoord: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor Arco » 26 mar 2015 17:02

naamloos schreef:[En? De Heer beslist dat de Joden de sabbat moeten houden, en Hij laat de heidenen daarin vrij. Hij is Heer, dus geen mens legt mij de sabbat op.
En de Heer heeft het uitverkoren volk de sabbat als teken gegeven.
Hij maakt vaker gebruik van dingen die al bestonden dus je onderstaant argument gaat niet op.


Nergens in de Bijbel staat dat de Sjabbat specifiek voor Joden is. Het is voor Israël een verbondsteken en als je ingeënt bent op de Olijfboom (=Israël), zie Rom. 13, dan mag je daarin delen.

In het paradijs was maar één verbod voor de mens: niet eten van de boom van kennis van goed en kwaad.
En de opdracht aan hen was om vruchtbaar te zijn en over de aarde heersen, meer lees ik niet.
(overigens denk ik wel dat we uit Gen. 2 kunnen afleiden dat het Gods bedoeling is dat een mens 1 dag per week rust neemt)
En nogmaals: het O.T. plus Mattheüs is een Joods boek, of je nu Adam, Abraham of weet ik wie erbij haalt.

De Joden verweten Jezus dat hij op de sabbat werkte, zijn antwoord: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook.


God rustte niet alleen op de zevende dag om ons te leren dat het goed is om één dag in de week te rusten, maar Hij heiligde die dag ook. Die dag is apart gezet van de andere dagen. Daardoor valt te leren dat juist die dag voor ons ook apart is.

Adam was geen Jood. Abraham wordt door de rabbijnen als eerste Jood gezien, maar dat was hij natuurlijk niet. Want hij wordt geen Jood genoemd in de Bijbel. En dat het OT + Mattheus Joods zijn, daar waar ik geen onderscheid maak, maakt in feite niets uit.

Het werken van Jezus op de Sjabbat was geen overtreding van de Torah. Het was een overtreding van de orthodoxe traditie van de Joden, die hadden van de enkele Sjabbatsgeboden ruim 1500 regels gemaakt. Daar gaat Jezus juist tegenin.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor naamloos » 26 mar 2015 17:25

Arco schreef:Nergens in de Bijbel staat dat de Sjabbat specifiek voor Joden is. Het is voor Israël een verbondsteken en als je ingeënt bent op de Olijfboom (=Israël), zie Rom. 13, dan mag je daarin delen.
Jawel, dat staat er wel. Het is een teken voor de Joden, EN in de 10 woorden is het een gebod aan Israël gericht.
Verder is de Olijfboom uit Rom. 11 Israël niet, zij zijn de natuurlijke takken.
Wij worden niet in de natuurlijke takken geënt, maar in de stam = de evangelie beloften (in u zullen alle geslachten van de aarde gezegend worden).
Arco schreef:Daarnaast is de mens niet voor de Sjabbat, maar de Sjabbat voor de mens. Wat kan je dan op tegen hebben?
Wat ik er op tegen heb is dat je zo Israëls speciale plaats ontneemt. Zij zijn het uitverkoren volk, en niet wij.
Arco schreef:God rustte niet alleen op de zevende dag om ons te leren dat het goed is om één dag in de week te rusten, maar Hij heiligde die dag ook. Die dag is apart gezet van de andere dagen. Daardoor valt te leren dat juist die dag voor ons ook apart is.
Wat er van te leren is vullen we zelf in, want er staat verder niets.
Arco schreef:Adam was geen Jood. Abraham wordt door de rabbijnen als eerste Jood gezien, maar dat was hij natuurlijk niet. Want hij wordt geen Jood genoemd in de Bijbel. En dat het OT + Mattheus Joods zijn, daar waar ik geen onderscheid maak, maakt in feite niets uit.
Dat vind jij.
En natuurlijk was niemand vóór Jacob een Israëliet, dat spreekt vanzelf. Dat neemt echter niet weg dat het hele O.T. een Joods boek is (plus Mat).
Arco schreef:Het werken van Jezus op de Sjabbat was geen overtreding van de Torah. Het was een overtreding van de orthodoxe traditie van de Joden, die hadden van de enkele Sjabbatsgeboden ruim 1500 regels gemaakt. Daar gaat Jezus juist tegenin.
Dat klopt, maar dat was mn punt niet. Hij zei: Mijn Vader werkt tot nu toe en ik werk ook. Blijkbaar is er toch iets verandert na het paradijs, hoewel Jezus als mens de sabbat onderhield.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zal een volgeling van Christus de Zevende Dag heiligen?

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2015 10:15

Arco schreef:Maar los van dit vertaalpunt, is dat Christus nooit heeft bedoeld om een aparte godsdienst te starten. Dus dat christenen in een kerk samenkomen en Joden in een synagoge is nooit de bedoeling geweest. Samenkomen in een huis is voor de Joodse achtergrond ook niet vreemd. Rabbijnen hadden vaker samenkomsten in hun huis.


Natuurlijk was dat niet de bedoeling. De bedoeling was en is dat allen Jezus als Heer erkennen en samen kerk zijn. Maar maar Jezus niet als Messias wordt is de hoeksteen van de samenkomsten er niet.... dan wordt die hoeksteen ook een struikelblok.

Wat jullie zelf betreft: pas goed op. Jullie zullen voor het gerecht worden gesleept en in synagogen worden gegeseld, en jullie zullen voor gouverneurs en koningen moeten verschijnen om voor hen van mij te getuigen.

Je ziet dan ook dat de apostelen naar de synagogen gaan om te evangeliseren, te vertellen dat Jezus God is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten