Goedertierenheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Goedertierenheid

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2015 16:19

Chaya schreef:De moderne kerkganger: wil graag hapslikweg puree, i.p.v. kauwbaar voedsel, dus weg met die prachtige inhoudsvolle woorden.


De ouderwetse kerkganger wil graag herkenning in woorden en loze vormen. Mooi statig en wollig taalgebruik omdat het zo vertrouwd en fijn klinkt.

(als we toch met karikaturen gaan smijten... :D )
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Goedertierenheid

Berichtdoor mona » 13 feb 2015 21:45

Ik denk dat Paulus ook gewoon in de hedendaagse taal van zijn tijd heeft gepreekt.
Wel vind ik het persoonlijk jammer dat woorden verdwijnen, en de inhoud van sommige woorden onbekend is geworden.
Dit komt wellicht ook omdat ik een wat 'oudere jongere' ben ondertussen.
Er is mijns inziens niets mis met een ouderwets woord in de preek, mits er uitleg bij gegeven wordt. De predikant moet zich er ook van bewust zijn dat er een generatie is, die dit woord niet meer begrijpt. Aan de andere kant: als een jongere regelmatig in de kerk is of op catechisatie komt, dan hoeft dit woord niet onbekend te blijven.

Ik vind eerbied in de kerkdienst ook samengaan met taalgebruik.
Dat betekent niet dat er door ouderwetse woorden te gebruiken, per se meer eerbied is. Het moet immers wel duidelijk zijn. Maar er hoeven ook geen populaire woorden gebruikt te worden zoals: strak of vet of cool.
Dat vind ik dan toch over een bepaalde grens gaan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Goedertierenheid

Berichtdoor Chaya » 14 feb 2015 10:24

mona schreef:Ik denk dat Paulus ook gewoon in de hedendaagse taal van zijn tijd heeft gepreekt.
Wel vind ik het persoonlijk jammer dat woorden verdwijnen, en de inhoud van sommige woorden onbekend is geworden.
Dit komt wellicht ook omdat ik een wat 'oudere jongere' ben ondertussen.
Er is mijns inziens niets mis met een ouderwets woord in de preek, mits er uitleg bij gegeven wordt. De predikant moet zich er ook van bewust zijn dat er een generatie is, die dit woord niet meer begrijpt.

Er wordt altijd uitleg bij gegeven, ik let daar op. Ik heb kinderen naast me zitten en zij moeten het ook begrijpen. En als dominee er dan bij zegt dat het wel een ouderwets woord is, maar dat hier alles is in omvat, zijn ze het daar volkomen mee eens.
Op school wordt er weer anders gesproken, net zoals ze heel anders met hun vrienden praten.
Ik begrijp eerlijk niet waarom er nu zo tegendraads wordt gedaan, terwijl het een prachtig woord is.
Zoals er nog veel woorden zijn.
Dominee hoeft toch niet op zondagsschool niveau te preken?

mona schreef:Maar er hoeven ook geen populaire woorden gebruikt te worden zoals: strak of vet of cool.

Kinderen vinden dat juist gek, net als je als moeder opeens zo gaat praten tegen je kinderen, dan krijg je ook te horen: mam, doe normaal.

Het gaat in de kerk over God, en dan past het om met eerbied te spreken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Goedertierenheid

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2015 23:15

Mijn ervaren is dat er vaak allerlei onbekende woorden worden gebruikt maar er zelden uitleg over wordt gegeven. Als het over "goedertieren" gaat in de kerk zegt de predikant zelden: dat betekent dit en dat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Goedertierenheid

Berichtdoor mohamed » 15 feb 2015 23:20

Ja en toch kan ik inzonderheid die oude begrippen wel smaken.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Goedertierenheid

Berichtdoor mona » 16 feb 2015 10:45

Marnix schreef:Mijn ervaren is dat er vaak allerlei onbekende woorden worden gebruikt maar er zelden uitleg over wordt gegeven. Als het over "goedertieren" gaat in de kerk zegt de predikant zelden: dat betekent dit en dat.
De uitleg kan ook gegeven worden door ouders, (zondag) school, catechisatie e.d.
mohamed schreef:Ja en toch kan ik inzonderheid die oude begrippen wel smaken.
Ik ook, maar dat komt wellicht door de leeftijd. Misschien bij jou ook Mohamed? :wink:
Vijftig jaar geleden was het woord Goedertieren ook al een ouderwets woord. Hadden toen mensen er minder hinder van? Of werd het beter uitgelegd?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Goedertierenheid

Berichtdoor Chaya » 16 feb 2015 11:28

Twee weken geleden hadden we een dominee die een preek over een moeilijk onderwerp hield. Hij zei op het laatst dan ook speciaal tegen de kinderen, misschien vonden jullie het heel moeilijk vanmorgen, het is ook moeilijk.
Maar wat fijn dat je het straks thuis aan je pappa of mamma mag vragen.
Zodat jullie samen kunnen zoeken in de Bijbel of in de kinderbijbel.
En ouders, vonden jullie het misschien ook moeilijk?
Onderzoek dan de Bijbel thuis en bidt of u er Licht over mag krijgen, praat er met elkaar over.

Kijk, dan is één zo'n moeilijk woord toch niet onoverkomelijk?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Goedertierenheid

Berichtdoor mohamed » 16 feb 2015 11:43

mona schreef:Ik ook, maar dat komt wellicht door de leeftijd. Misschien bij jou ook Mohamed? :wink:

Welnee, ik heb de eeuwige jeugd! :mrgreen:
mona schreef:Vijftig jaar geleden was het woord Goedertieren ook al een ouderwets woord. Hadden toen mensen er minder hinder van? Of werd het beter uitgelegd?

Kijk, dat is ver voor mijn tijd alhoewel alweer iets minder ver dan tien jaar geleden. ](*,)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Goedertierenheid

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2015 17:30

Als het gevolg van taalgebruik is dat mensen vervolgens om uitleg moeten vragen lijkt het me beter om taal te gebruiken waarbij het gelijk duidelijk is. En dan blijven er altijd nog genoeg dingen over om thuis te vragen, over de INHOUD. Een taalbarriere kan beter zoveel mogelijk voorkomen worden. Daarom ben ik er voorstander van om in 2015 gewoon de taal van 2015 te gebruiken en een begrijpelijke vertaling en berijming. De Bijbel en het evangelie is namelijk niet gebonden aan ouderwets taalgebruik en mag gewoon in de taal van deze tijd klinken. Dat is een grondbeginsel van de reformatie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Goedertierenheid

Berichtdoor gravo » 16 feb 2015 19:02

Chaya schreef:De moderne kerkganger: wil graag hapslikweg puree, i.p.v. kauwbaar voedsel, dus weg met die prachtige inhoudsvolle woorden.


Stel nou dat ik als moderne kerkganger tegen je zou zeggen: "weet je wat ik wel graag zou willen: hapslikweg puree in plaats van kauwbaar voedsel, en die prachtige inhoudsvolle woorden...weg ermee".

Zou je me dan geloven?
Of zou je me compleet verbaasd aankijken en denken: zou ie wel goed bij z'n hoofd zijn?
Ik hoop voor jou het laatste. Anders ben je er nog beroerder aan toe dan een "moderne kerkganger".

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Goedertierenheid

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2015 09:39

Inderdaad. Wat nou als de kerkganger dat zou willen. Laat je hem dan gewoon slikken en stikken?

Maar voor de goede orde, ik heb nog nooit iemand horen zeggen: Ik wil hapklare brokjes, niet te ingewikkeld enz. Tegelijkertijd moeten we wel rekening houden met veranderingen in cultuur. We zijn in de loop der eeuwen heel erg verschoven van een woordcultuur en dus een luistercultuur naar een beeldcultuur. Mensen zijn niet meer gewend om heel lang te luisteren. Dat is ook gewoon meetbaar door voor een groep mensen te gaan staan en te meten wat ze allemaal wel en niet hebben meegekregen. Dan zie je dat de "luisterboog" na 20, maximaal 25 minuten inzakt, zeker als er geen ondersteunende beelden zijn. Dan zie je ook dat, zeker aan het eind, de inhoud minder goed overkomt als je allemaal woorden er tussen hoort die je niet of nauwelijks kent, waarvan je de betekenis niet weet.

Opmerkingen als "dan moeten ze naar beter hun best doen" zijn dan behoorlijk harteloos. Je doet maar wat meer moeite en als je dat niet wil of kan is het jammer. Misschien verlaten die mensen dan wel teleurgesteld de kerk en verliezen ze het geloof, hun band met God. Willen we dat koste wat het kost voorkomen? Of willen we het vooral zo laten als wij fijn vinden en past de ander zich maar aan en anders is het jammer? Als het maar naar onze zin blijft?

Het is dan ook flauw om te zeggen dat de moderne kerkganger graag hapslikweg puree wil. Hij wil gevoed worden. Net als jij. Want hij heeft honger. Dus de inhoud moet niet veranderen als die Bijbels is. We hebben het hier over vormen, niet over inhoud. Als je "goedertierenheid" vertaalt naar normaal hedendaags Nederlands verandert de inhoud namelijk niet. Wat is dan het probleem?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Goedertierenheid

Berichtdoor Chaya » 17 feb 2015 12:00

En dit allemaal vanwege één woord, Goedertierenheid.

Zijn er misschien nog meer woorden die dan in de ban moeten?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Goedertierenheid

Berichtdoor StillAwake » 17 feb 2015 13:33

Chaya schreef:En dit allemaal vanwege één woord, Goedertierenheid.

Zijn er misschien nog meer woorden die dan in de ban moeten?

Barmhartigheid?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Goedertierenheid

Berichtdoor StillAwake » 17 feb 2015 13:36

Marnix schreef:Mijn ervaren is dat er vaak allerlei onbekende woorden worden gebruikt maar er zelden uitleg over wordt gegeven. Als het over "goedertieren" gaat in de kerk zegt de predikant zelden: dat betekent dit en dat.

Klopt.
Probeer eens als volslagen leek te luisteren naar de geheimtaalachtige taal in veel preken.
Ik heb de ervaring dat ik als volslagen leek aardig wat "ingewikkelde preken" heb gehoord.
Een aantal daarvan hadden net zo goed in het Mandarijn-chinees gehouden kunnen worden, voor het begrijpen had at voor mij niets uitgemaakt.
Natuurlijk kunnen kinderen dingen aan hun ouders vragen. De "toevallige" buitenkerkelijke die binnen komt waaien heeft vaak echter niet van dat soort ouders...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Goedertierenheid

Berichtdoor Rozijn » 17 feb 2015 13:54

Enerzijds begrijp ik je opmerkingen over "geheimtaal" heel goed, StillAwake. De gemiddelde kerkdienst in "de rechterflank" zal niet in een keer helder zijn voor iemand die totaal van niets weet. En daar zou zeker wat aan te doen zijn, als predikanten het niet nodeloos ingewikkeld maken. Dat gaat niet meteen om één woord, als goedertierenheid of barmhartigheid, maar meer om het geheel.
Als ik een Engelse tekst lees, dan begrijp ik echt niet alle woorden. Toch kan ik redelijk volgen waar het om gaat. Omdat ik de context wel wat kan doorgronden.

Anderzijds hoeven we dus ook niet bang te zijn om een enkel wat lastiger woord te gebruiken.

Een voorbeeld, ik citeer Daniël 9:18b:
"want wij werpen onze smekingen voor Uw aangezicht niet neder op onze gerechtigheden, maar op Uw barmhartigheden, die groot zijn."
Deze tekst zal na één keer lezen misschien nog niet helemaal duidelijk zijn.
Als ik het als volgt uitleg:
"Daniël vraagt God niet om hem te horen omdat hij het zelf zou verdienen, hij heeft daar geen recht op. Maar hij kent God. De Heere is barmhartig, ja Zijn barmhartigheden zijn groot. En daarom vraag hij God om toch te luisteren."

Dan is het woord barmhartigheid niet uitgelegd. Toch zal voor een welwillende luisteraar duidelijk zijn dat barmhartigheid een positieve eigenschap is. Een eigenschap van de Heere, die positief is voor de mens die tot Hem bidt.

Als dit een bijzaak is uit de preek, dan zou ik het als kerklid vermoeiend vinden als dan ook nog het woord "barmhartigheid" helemaal uitgelegd wordt.
Anders wordt het als het thema van de preek is "Gods barmhartigheid". Dan zou ik graag een uitgebreide verklaring horen, een afleiding van het woord "barmhartigheid".


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten