En zit er in de heilsorde geen chronologische volgorde dan? Je bent nou eenmaal niet tegelijk in de natuurstaat en wedergeboren, tegelijk een geestelijke baby en iemand die geleerd heeft te leven door de Geest.elbert schreef:Ik lees de Romeinenbrief niet als een chronologische opsomming, wel een geordende beschrijving van wat het geloof inhoudt (de heilsorde). Dus lees ik niet "eerst gebeurde er dat met Paulus, en daarna dat en daarna zus, en tenslotte ontving hij de Geest" of iets dergelijks. Hij stelt verschillende onderwerpen aan de orde die allemaal tegelijk waar zijn.
(overigens denk ik dat Paulus niet zozeer zijn eigen levensverhaal verteld, maar meer dat hij een algemeen beeld wil geven)
Ik heb al eerder gezegd dat de H.G. in elke gelovige woont, ik ontken dus beslist niet de aanwezigheid van de H.G.elbert schreef:Waar lees je dat Paulus zonder de Geest zich aan het aftobben was? Omdat het woord "Geest" in Rom. 7 niet voorkomt? Toch is de Geest weldegelijk aanwezig in Rom. 7, want als Paulus spreekt over de "inwendige mens" in Rom. 7:22, die zich verheugt in de wet van God, dan kan het niet anders of hij is door de Heilige Geest tot die verheuging in de wet, die geestelijk is (Rom. 7:14), gekomen. Dus is weldegelijk sprake van de Geest die hem tot deze uitspraken brengt en niet de natuurlijk mens.
Maar in de praktijk moet je leren hoe het 'werkt' om te leven door de Geest, en dat mist nog in hoofdstuk 7.
Daar wordt beschreven hoe hij zich aan het aftobben was om in eigen kracht het goede voort te brengen.
Maar goed, als je de chronologische volgorde niet ziet dan blijven we langs elkaar heen praten.
Bedoel je nou dat een christen 2 identiteiten heeft? Want dit zei je eerder:elbert schreef:Ellendig zijn heeft niets met identiteit te maken. Ellendig is hier immers een bijvoeglijk naamwoord. Dus is het helemaal waar dat de identiteit van een christen Christus is, terwijl hij tegelijkertijd ook kan zeggen dat voor zover het vlees aangaat, hij nog steeds ellendig te noemen is. Daarom zeggen de kanttekeningen bij de SV ook heel mooi bij Rom. 7:26:
Je zijn heeft alles met je identiteit te maken. Als Paulus iets doet wat hij niet wil zegt hij: nu ben ik het echter niet meer die dit teweegbrengt, maar de zonde die in mij woont. Hij scheidt zijn identiteit van het vlees met zn werkingen.elbert schreef:Ik wil hier nogmaal benadrukken dat het niet om "ellendegevoelens" gaat. Het gaat er dus niet om dat je je zo ellendig mogelijk moet voelen. Volgens mij beweer ik dat ook niet. Ik wil wel zeggen dat we (ook) ellendig zijn, al voelen we daar geen snars van.
Dat vlees is er nog wel, lastig genoeg trouwens. Maar het hoort niet bij Gods kind want die is een nieuwe schepping.
(lastige zin uit die kanttekening die je citeert, maar als ik het goed begrijp staat daar ongeveer hetzelfde)